MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 26/10/2022 | 19:30 uur
Ongeleide raketten worden vervangen door lasergeleid en de nieuwste Hellfire.

Dacht dat APKWS en de opgeleide Hydra70 naast elkaar zullen worden gebruikt? De AGM-114R is er al en anders binnenkort.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Parera op 26/10/2022 | 13:23 uur
Volgens mij is men wel bezig met het vernieuwen/vervangen van de Apache munitie, wat daar precies uit gaat komen is op dit moment niet duidelijk. Ik ga er vanuit dat alle opties op tafel liggen.
Ongeleide raketten worden vervangen door lasergeleid en de nieuwste Hellfire.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 26/10/2022 | 12:09 uur
Waarom niet gewoon Spikre ER of NLOS?

Volgens mij is men wel bezig met het vernieuwen/vervangen van de Apache munitie, wat daar precies uit gaat komen is op dit moment niet duidelijk. Ik ga er vanuit dat alle opties op tafel liggen.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 26/10/2022 | 12:09 uur
Waarom niet gewoon Spikre ER of NLOS?

Zijn ook opties. Waar ik aan dacht, is bewapening i.c.m. de Longbow radar en dat ook door de MQ-9A kan worden gebruikt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Waarom niet gewoon Spikre ER of NLOS?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Mooi  8) En na 24 jaar eindelijk de Longbow radar. Hopelijk in de toekomst de AGM-179 JAGM met dual seeker (laser en radar geleid) of de nieuwste Brimstone uitvoering.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Nice ..  :big-smile:
En over een aantal jaren een volgende upgrade met nieuwe "zijvleugels" met 2 extra hardpoints, dus van 4 naar 6 en de nieuwe motoren GE T901

Parera

Boeing Delivers First Upgraded AH-64E Apache to Royal Netherlands Air Force

- 28 AH-64 D-model Apaches will be upgraded with multiple enhancements to the aircraft?s sensors, software and weapons performance.
- The Netherlands have operated AH-64 Apaches since 1998.

MESA, Ariz., Oct. 25, 2022 ? Boeing [NYSE: BA] has delivered the first AH-64E Version 6, or v6, Apache helicopter featuring improved performance, sensors and software to the Royal Netherlands Air Force (RNLAF).

As part of a Foreign Military Sale through the U.S. Department of Defense, Boeing received a contract in 2019 to remanufacture 28 RNLAF AH-64 D-model Apaches to the advanced AH-64E v6. Delivery for the final E-model Apache to the country is targeted for 2025.

?The Apache is the most advanced and proven attack helicopter, and demand for it continues to increase worldwide,? said Kathleen Jolivette, vice president of Attack Helicopter Programs and Senior Mesa Site Executive at Boeing. ?By upgrading from the D-model to the E-model Apache, the Royal Netherlands Air Force will gain a significant increase in attack power, versatility and situational awareness for decades to come.?

The Dutch have operated D-model Apaches since 1998. Deliveries of remanufactured E-model Apaches represents the next step in the long-term partnership between Boeing and the country. Apaches continue to be an important element of European defense, and are currently operated by several European allied nations.

?It is an honor to receive the first remanufactured Apache Echo. This updated attack helicopter is a great improvement and gives the Royal Netherlands Air Force more combat power and situational awareness. This first delivery is an important step in modernizing our entire Apache fleet,? said Vice Admiral Arie Jan de Waard, the Director of the Defence Materiel Organisation.

The AH-64E v6 is the most modern configuration of the Apache attack helicopter. Since 1984, over 2,600 Apaches have been delivered to the U.S. Army and 17 international customers. Currently, there are more than 1,260 Apaches operating worldwide with more than 665 representing the E-model. Learn more about Boeing?s AH-64E v6 Apache at boeing.com/defense/ah-64-apache.

As a leading global aerospace company, Boeing develops, manufactures and services commercial airplanes, defense products and space systems for customers in more than 150 countries. As a top U.S. exporter, the company leverages the talents of a global supplier base to advance economic opportunity, sustainability and community impact. Boeing's diverse team is committed to innovating for the future, leading with sustainability, and cultivating a culture based on the company's core values of safety, quality and integrity. Join our team and find your purpose at boeing.com/careers.

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=131154#assets_20295_131154-117:21194


Sparkplug

Citaat van: Harald op 11/10/2022 | 12:04 uur
Boeing introduces the Modernized Apache   ( Nieuwe door Boeing voor gestelde verbeteringen, Versie 6, extra hardpoints is wel een goede )

Touting it as the next evolution of the current AH-64E v6 attack helicopter, the Modernized Apache can be differentiated externally from the classic Apache by its longer wing, which allows it to have three hard points per wing, upward-facing engine exhaust and the substitution of the chain gun with a laser turret.

Powered by the new Improved Turbine Engine (ITE), Boeing is improving the drivetrain in order for the Modernized Apache to faster, further and more efficiently.

https://www.boeing.com/features/2022/10/the-next-evolution-of-apache.page?sf260872383=1

Het zijn interessante aanpassingen aan de huidige AH-64E v6. De General Electric T700-GE-701D van de AH-64E zit nu wel zo'n beetje aan de top van z'n kunnen.

T700-GE-701D specs

https://www.geaerospace.com/sites/default/files/datasheet-T700-701D.pdf

Info over de General Electric T901 (winnaar van het Improved Turbine Engine Program - ITEP)

https://www.geaerospace.com/propulsion/military/t901
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Boeing introduces the Modernized Apache   ( Nieuwe door Boeing voor gestelde verbeteringen, Versie 6, extra hardpoints is wel een goede )



During AUSA 2022, Boeing took the opportunity to unveil its Modernized Apache concept to leaders of the U.S. Army.

Touting it as the next evolution of the current AH-64E v6 attack helicopter, the Modernized Apache can be differentiated externally from the classic Apache by its longer wing, which allows it to have three hard points per wing, upward-facing engine exhaust and the substitution of the chain gun with a laser turret.

Powered by the new Improved Turbine Engine (ITE), Boeing is improving the drivetrain in order for the Modernized Apache to faster, further and more efficiently.

https://www.boeing.com/features/2022/10/the-next-evolution-of-apache.page?sf260872383=1

Sparkplug

First KLu AH-64E

PUBLISHED: 21 MAY 2022   LAST UPDATED: 21 MAY 2022

In the December 2020 Defence review of the Dutch Ministry of Defence (MoD), it was reported that 28 Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) Boeing AH-64D Apache helicopters will be modernised to the latest AH-64E Apache Guardian Block II variant.

Since then a large number of Apache helicopters have been shipped from 301 Squadron at Gilze-Rijen air base to the USA for this modernisation program. Currently a small number of AH-64Ds are still active at Gilze-Rijen.

In May 2022, the first AH-64E Apache Guardian fuselage, serial Q-31, was noted on the assembly-line at Boeing's AH-64 manufacturing plant in Mesa (AZ). Despite using the "old" AH-64D fuselage, the helicopters will be almost complete new airframes and will therefor receive new serials.

The "new" helicopter will be equipped with the latest state-of–the-art equipment like a new Integrated Self Protection System (ISPS), a new radar, Radar Warning Recievers (RWR), Laser Warning Recievers (LWR), a complete new software system and new Laser-guided – and Hellfire missiles. The modernisation programme is expected to be completed by the end of 2025.


Photo by Defensie Materieel Organisatie

https://www.scramble.nl/military-news/first-klu-ah-64e
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

https://twitter.com/Defensie_DMO/status/1527364723955511296/photo/1

De #Apache Delta (AH-64D) gevechtshelikoptervloot van #Defensie ondergaat een grote #modernisering. tot de Apache Echo (AH-64E V6). Totaal worden 28 toestellen gemoderniseerd. Deze wk werd het eerste frame op de assemblagelijn gezet.

Sparkplug

Onderhoudstechnici starten conversie AH-64E

Begin maart begonnen vijf Apache-instructeurs van de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) en vier Apache-onderhoudstechnici aan een conversietraject van de AH-64D naar de AH-64E. Dat doen ze bij de US Army op Fort Eustis (Virginia, USA). De Nederlandse technici komen van het Logistiek Centrum Woensdrecht, het Defensie Helikoptercommando en Fort Hood.

Het hele traject behelst twee trainingen: avionica en vliegtuigtechniek. Na afronding zijn technici bijna twee maanden van huis geweest, inclusief de noodzakelijke quarantaine periode in Amerika. De training kon doorgaan omdat deze is aangemerkt als essentieel. Het is de opmaat om daarna door de KMSL een eigen Nederlandse AH-64E conversietraining te ontwikkelen voor de overige onderhoudstechnici. De komende maanden wordt, met enige ondersteuning van de US Army, het Nederlandse opleidingsplan vormgegeven en vervolgens voor goedkeuring aan de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) voorgelegd. De planning is dat eind 2022 en begin 2023 het zittende bestand aan Nederlandse Apache-onderhoudstechnici les krijgt van onze eigen KMSL-instructeurs in Fort Eustis.

Defensie schaft voor eigen gebruik zelf ook enkele US Army-trainingsmiddelen aan zoals de Virtual Interactive Environment (VIE, zie foto) Apache waardoor de Apache maintainer-trainingen in Nederland voorbereid kunnen worden en zelfs deels kunnen worden gegeven. Foto: US Army



de Vliegende Hollander 02 | 2021, dinsdag 23 maart 2021

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2021/02/11_tien-dingen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Apaches naar Amerika

Tekst ritmeester Charlotte Snel
Foto sergeant Cinthia Nijssen

'Verjongingskuur' voor gevechtshelikopter

Na jarenlange voorbereiding gingen deze week de eerste 3 Nederlandse AH-64D Apaches op transport naar Amerika. Aan de andere kant van de grote plas ondergaan de toestellen een 'verjongingskuur' die ervoor zorgt dat de prestigieuze gevechtshelikopter weer decennia mee kan.

Inpakken

Helemaal leeg en zonder toeters en bellen weegt de Apache nog ruim 5.000 kilo. Hij is zo'n 15 meter lang en een kleine 4 meter hoog. Om 3 van deze 'pakketjes' te verschepen zijn een gigantische hijskraan, 3 speciale opleggers, 3 zeecontainers en de nodige opbergkisten nodig.



Hijsen maar

Afgelopen maanden zijn de Apaches op vliegbasis Woensdrecht gereed gemaakt voor hun reis. Kwetsbare onderdelen zijn zorgvuldig ingepakt, net als de helikopters zelf. Dinsdag werden de ontmantelde exemplaren in alle vroegte met een enorme hijskraan op diepladers gezet voor transport naar de haven van Antwerpen.



Wat wordt vernieuwd?

Bij fabrikant Boeing worden de Nederlandse 'Delta's' gemoderniseerd tot de allernieuwste standaard: de Apache Echo (AH-64E V6). Alle 28 kisten krijgen uiteindelijk een nieuwe romp, computers, displays, transmissie en rotorbladen. Ook worden ze voorzien van nieuwe nachtzichtapparatuur, betere sensoren, een vuurleidingsradar, moderne datalinks, videoverbindingen en betere radio- en navigatieapparatuur. Het volledige moderniseringsprogramma duurt 5  jaar.



In batches

Om deze modernisering vorm te geven én ervoor te zorgen dat de operationele inzetbaarheid van de Apachevloot nog kan worden gegarandeerd, gaan de heli's stapsgewijs in kleine batches op transport. Een enorme onderneming, benadrukt DMO projectleider luitenant-kolonel John de Groot. "Los van het bewerkelijke transport moet per helikopter van ieder onderdeel vastgesteld worden of het hergebruikt, geüpgraded, onderhouden of afgestoten wordt. Dat gebeurt  voordat de Apache in de nieuwe configuratie wordt opgebouwd."



Draaiboek

De modificatie, maar ook de oversteek naar de VS (en weer terug) is jarenlang voorbereid. Omdat de Amerikanen het transport van de heli's na aankomst overnemen, zijn in een complex draaiboek alle taken, middelen en verantwoordelijkheden tot in detail beschreven. Alles om ervoor te zorgen dat vanaf vertrek tot aankomst in de fabriek van Boeing probleemloos én volgens de regels verloopt.



Gecodeerde veiligheidslabels

Alle gevoelige apparatuur is in Nederland al uit de heli's gehaald en dus hoeft er geen defensiepersoneel mee tijdens het vervoer overzee. Om zeker te zijn dat onderweg niet aan de heli's wordt gerommeld, zijn alle deuren en klepjes afgeplakt met uniek gecodeerde veiligheidslabels.



De route...

Per schip gaat de reis via zeehaven Antwerpen naar Baltimore (VS). Daarvandaan gaan de heli's over de weg naar Huntsville, Alabama, waar ze volledig worden ontmanteld. De losse onderdelen worden naar diverse leveranciers gestuurd. Vervolgens sturen zij ze nagekeken en wel naar Boeing in Mesa, Arizona, waar de assemblage plaatsvindt. De reis van Woensdrecht naar Huntsville neemt zo'n 3 weken in beslag.



Nog even geduld

Het duurt nog even voordat we de gemoderniseerde heli's in Nederland terugzien. De eerste toestellen zijn in het vierde kwartaal van 2022 weer gereed. Vliegend gaan ze van de fabriek in Mesa naar het Nederlandse 302 Squadron op Fort Hood, Texas. Hier worden ze voor vliegertrainingen en oefeningen ingezet. De 20 helikopters voor het Defensie Helikopter Commando (DHC) komen vanaf medio 2023 tot begin 2025 terug naar Nederland. Dat gebeurt in groepjes van 3 via luchttransport met Amerikaanse C-17 transportvliegtuigen.



Defensiekrant 46, vrijdag 20 november 2020

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2020/46/01_update-apache_46
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.