MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

Harald

https://twitter.com/Defensie_DMO/status/1527364723955511296/photo/1

De #Apache Delta (AH-64D) gevechtshelikoptervloot van #Defensie ondergaat een grote #modernisering. tot de Apache Echo (AH-64E V6). Totaal worden 28 toestellen gemoderniseerd. Deze wk werd het eerste frame op de assemblagelijn gezet.

Sparkplug

Onderhoudstechnici starten conversie AH-64E

Begin maart begonnen vijf Apache-instructeurs van de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) en vier Apache-onderhoudstechnici aan een conversietraject van de AH-64D naar de AH-64E. Dat doen ze bij de US Army op Fort Eustis (Virginia, USA). De Nederlandse technici komen van het Logistiek Centrum Woensdrecht, het Defensie Helikoptercommando en Fort Hood.

Het hele traject behelst twee trainingen: avionica en vliegtuigtechniek. Na afronding zijn technici bijna twee maanden van huis geweest, inclusief de noodzakelijke quarantaine periode in Amerika. De training kon doorgaan omdat deze is aangemerkt als essentieel. Het is de opmaat om daarna door de KMSL een eigen Nederlandse AH-64E conversietraining te ontwikkelen voor de overige onderhoudstechnici. De komende maanden wordt, met enige ondersteuning van de US Army, het Nederlandse opleidingsplan vormgegeven en vervolgens voor goedkeuring aan de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) voorgelegd. De planning is dat eind 2022 en begin 2023 het zittende bestand aan Nederlandse Apache-onderhoudstechnici les krijgt van onze eigen KMSL-instructeurs in Fort Eustis.

Defensie schaft voor eigen gebruik zelf ook enkele US Army-trainingsmiddelen aan zoals de Virtual Interactive Environment (VIE, zie foto) Apache waardoor de Apache maintainer-trainingen in Nederland voorbereid kunnen worden en zelfs deels kunnen worden gegeven. Foto: US Army



de Vliegende Hollander 02 | 2021, dinsdag 23 maart 2021

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2021/02/11_tien-dingen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Apaches naar Amerika

Tekst ritmeester Charlotte Snel
Foto sergeant Cinthia Nijssen

'Verjongingskuur' voor gevechtshelikopter

Na jarenlange voorbereiding gingen deze week de eerste 3 Nederlandse AH-64D Apaches op transport naar Amerika. Aan de andere kant van de grote plas ondergaan de toestellen een 'verjongingskuur' die ervoor zorgt dat de prestigieuze gevechtshelikopter weer decennia mee kan.

Inpakken

Helemaal leeg en zonder toeters en bellen weegt de Apache nog ruim 5.000 kilo. Hij is zo'n 15 meter lang en een kleine 4 meter hoog. Om 3 van deze 'pakketjes' te verschepen zijn een gigantische hijskraan, 3 speciale opleggers, 3 zeecontainers en de nodige opbergkisten nodig.



Hijsen maar

Afgelopen maanden zijn de Apaches op vliegbasis Woensdrecht gereed gemaakt voor hun reis. Kwetsbare onderdelen zijn zorgvuldig ingepakt, net als de helikopters zelf. Dinsdag werden de ontmantelde exemplaren in alle vroegte met een enorme hijskraan op diepladers gezet voor transport naar de haven van Antwerpen.



Wat wordt vernieuwd?

Bij fabrikant Boeing worden de Nederlandse 'Delta's' gemoderniseerd tot de allernieuwste standaard: de Apache Echo (AH-64E V6). Alle 28 kisten krijgen uiteindelijk een nieuwe romp, computers, displays, transmissie en rotorbladen. Ook worden ze voorzien van nieuwe nachtzichtapparatuur, betere sensoren, een vuurleidingsradar, moderne datalinks, videoverbindingen en betere radio- en navigatieapparatuur. Het volledige moderniseringsprogramma duurt 5  jaar.



In batches

Om deze modernisering vorm te geven én ervoor te zorgen dat de operationele inzetbaarheid van de Apachevloot nog kan worden gegarandeerd, gaan de heli's stapsgewijs in kleine batches op transport. Een enorme onderneming, benadrukt DMO projectleider luitenant-kolonel John de Groot. "Los van het bewerkelijke transport moet per helikopter van ieder onderdeel vastgesteld worden of het hergebruikt, geüpgraded, onderhouden of afgestoten wordt. Dat gebeurt  voordat de Apache in de nieuwe configuratie wordt opgebouwd."



Draaiboek

De modificatie, maar ook de oversteek naar de VS (en weer terug) is jarenlang voorbereid. Omdat de Amerikanen het transport van de heli's na aankomst overnemen, zijn in een complex draaiboek alle taken, middelen en verantwoordelijkheden tot in detail beschreven. Alles om ervoor te zorgen dat vanaf vertrek tot aankomst in de fabriek van Boeing probleemloos én volgens de regels verloopt.



Gecodeerde veiligheidslabels

Alle gevoelige apparatuur is in Nederland al uit de heli's gehaald en dus hoeft er geen defensiepersoneel mee tijdens het vervoer overzee. Om zeker te zijn dat onderweg niet aan de heli's wordt gerommeld, zijn alle deuren en klepjes afgeplakt met uniek gecodeerde veiligheidslabels.



De route...

Per schip gaat de reis via zeehaven Antwerpen naar Baltimore (VS). Daarvandaan gaan de heli's over de weg naar Huntsville, Alabama, waar ze volledig worden ontmanteld. De losse onderdelen worden naar diverse leveranciers gestuurd. Vervolgens sturen zij ze nagekeken en wel naar Boeing in Mesa, Arizona, waar de assemblage plaatsvindt. De reis van Woensdrecht naar Huntsville neemt zo'n 3 weken in beslag.



Nog even geduld

Het duurt nog even voordat we de gemoderniseerde heli's in Nederland terugzien. De eerste toestellen zijn in het vierde kwartaal van 2022 weer gereed. Vliegend gaan ze van de fabriek in Mesa naar het Nederlandse 302 Squadron op Fort Hood, Texas. Hier worden ze voor vliegertrainingen en oefeningen ingezet. De 20 helikopters voor het Defensie Helikopter Commando (DHC) komen vanaf medio 2023 tot begin 2025 terug naar Nederland. Dat gebeurt in groepjes van 3 via luchttransport met Amerikaanse C-17 transportvliegtuigen.



Defensiekrant 46, vrijdag 20 november 2020

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2020/46/01_update-apache_46
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 20/11/2020 | 00:38 uur
Na deze behandeling zijn het toch geen AH-64DNL Apaches meer maar AH-64E Guardians?

De aanduiding AH-64DNL bestaat officieel niet. Af fabriek waren het AH-64D Apache Block I. De enige -D variant die afwijkt van de reguliere AH-64D is de Britse WAH-64D/ Apache AH.1.

Voor de upgrade naar AH-64E moeten ze allemaal de Block II modificaties hebben gehad. In de VS zijn ze bezig om hun AH-64E naar version 6 te brengen.

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=D4C5C4g9

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=c3I1E1c4
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Umbert op 20/11/2020 | 00:38 uur
Na deze behandeling zijn het toch geen AH-64DNL Apaches meer maar AH-64E Guardians?
Yes, in feite zijn het gewoon vrijwel nieuwe kisten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Na deze behandeling zijn het toch geen AH-64DNL Apaches meer maar AH-64E Guardians?

Sparkplug

Eerste Apaches voor herbouw verscheept naar VS

Nieuwsbericht | 19-11-2020 | 13:58

De eerste 3 Apache-gevechtshelikopters van Defensie zijn vanmorgen vanuit Antwerpen per boot naar de Verenigde Staten vertrokken. De AH-64D's ondergaan daar een zogeheten remanufacture, een proces dat zo'n 2 jaar duurt. Alle 28 Apaches van Defensie ondergaan in de komende jaren een complete herbouw en revisie.


De Apaches zijn voor vertrek uit elkaar gehaald.

Aan de verscheping is een flinke logistieke klus voorafgegaan. Want wie denkt dat het een kwestie van inladen en verschepen is, heeft het mis. De afgelopen weken zijn de helikopters zo uit elkaar gehaald, dat ze in bijna niets nog op een Apache lijken. Dinsdag reden vrachtwagens de ontmantelde heli's vanuit Logistiek Centrum Woensdrecht het schip op.

De rest van het proces heeft Defensie uit handen gegeven, ook vanwege de coronacrisis. De US Army neemt veel taken over. De bedoeling is dat de vloot op 4 december aankomt in de haven van Baltimore aan de Amerikaanse oostkust. Van daaruit gaat het transport naar Huntsville in de staat Alabama. De laatste stop is fabrikant Boeing in Mesa, Arizona.

Tot 2050 inzetbaar

De Apaches worden voorzien van de meest geavanceerde configuratie. Denk bijvoorbeeld aan een gemoderniseerde Fire Control Radar en betere sensoren en datalinks. Ook het vermogen gaat omhoog. De helikopters zijn na de upgrade tot 2050 inzetbaar, een enkele upgrade uitgezonderd.

Het volgende transport staat al voor februari 2021 op de agenda. De helikopters die voor het Defensie Helikopter Commando bestemd zijn, komen vanaf medio 2023 tot begin 2025 weer terug naar Nederland.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/11/19/eerste-apaches-voor-herbouw-verscheept-naar-vs
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

De eerste drie Apache's zijn reeds in Antwerpen op de boot gezet naar de VS voor de remanufacture. Foto's: facebook 301 Sqn.







-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Contracts For Oct. 13, 2020

ARMY

Longbow Ltd., Orlando, Florida, was awarded a $32,154,552 modification (P00001) to contract W58RGZ-20-F-0464 for generic spare parts kits for AH-64E Apache helicopters.  Work will be performed in Orlando, Florida, with an estimated completion date of April 30, 2024.  Fiscal 2020 Foreign Military Sales (India, Morocco, Netherlands, and United Arab Emirates) funds in the amount of $32,154,552 were obligated at the time of the award.  U.S. Army Contracting Command, Redstone Arsenal, Alabama, is the contracting activity.

https://www.defense.gov/Newsroom/Contracts/Contract/Article/2380512/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/09/2020 | 10:14 uur
Een uitbreiding zou, gezien de zich meer terug trekkende Amerikanen, wellicht als welkome aanvulling worden gezien.
Voordat men in de jaren 90 de Lucht Mobiele Brigade ging opzetten deed het "Projectbureau Bewapende helikopter" al sinds medio jaren 80 onderzoek naar het benodigde aantal gevechtshelikopters.  Hier rolde een vloot uit van 40 kisten, met als hoofdtaken: verkenning, beveiliging, escorte en vuursteun
Dit project kwam begin van de 'nineties' in stroom versnelling, maar men kreeg maar een begroting van NLG 1,6 miljard / EUR 726 miljoen.
Alle 4 de aanbieders konden voor dit bedrag geen 40 aanvalsheli's leveren.  Dus verzocht MinDef om offertes om in 80 - 90 % van de berekende behoefte voldoen = 32 - 36 kisten.

Boeing bood oorspronkelijk 33 AH-64D's zonder Longbow radar aan, waarvan er 3 bedoeld waren als opvang voor (vredestijd) verliezen.  De mogelijke aanschaf van ca. 10 a 12 Longbow's zat in een apart deel-project.  Maar dit project sneuvelde, om muntjes vrij te spelen voor het KDC-10 debacle (problemen met bijtank-installatie)
De toenmalige MinDef staatssecretaris gaf in 1994 aan, dat deze 33 Apache's voldoende waren, om alle bovengenoemde hoofdtaken uit te kunnen voeren.   Zou men voor een van de andere kandidaten kiezen, dan zouden er wel 40 kisten nodig zijn.
De toenmalige MinDef minister Joris Voorhoeve moest echter ook een bezuiniging van NLG 500 / EUR 227 miljoen in 1997 en 1998 zien te realiseren.
Gelukkig voor ons, brak medio jaren 90 de Mexicaanse Peso crisis uit en werd de US Dollar aanzienlijk goedkoper.   Hierdoor viel de AH-64D veel goedkoper uit dan voorzien, plus afzien van de vredestijd verlies reserve a 3 kisten speelde voldoende pecunia vrij om aan die bezuiniging te voldoen.  Aldus besloot de minister raad op 7 april 1995 tot aanschaf van 30 Apache's.

De Apache heeft zich bewezen als zeer effectief wapensysteem.  Door zijn gecombineerde sensoren pakket en zware geleide bewapening, kan deze de tegenvoeter goed "vinden" en hard "slaan". Maar het is en het blijft een onderhoud 'zwaar' systeem, welke een forse logistieke staart, zowel in mankracht als benodigde muntjes behoeft.

'Heavy metal' land manoeuvre materieel is minder goed in het "vinden".  "Slaat" even hard, of nog (veel) harder, werkt ook bij (zeer) slecht weer en is minder tijd kwijt aan transit van / naar slagveld en onderhoud / reparatie.    Oorlogsvoeren is ten eerste een kwestie van manoeuvres en ten tweede een kwestie van vuurkracht.
Een gevechtshelikopter of jachtbommenwerper kan de tegenstander niet "binden".

Dus steek ik de nog steeds schaarse MinDef muntjes liever in manoeuvre materieel zoals zware tanks en raket artillerie.


Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/09/2020 | 14:44 uur
Geen onbelangrijke vraag voorafgaande aan significante uitbreiding is: krijgt Nederland haar tanks en MLRS terug? Zo niet, dan is uitbreiding wellicht een optie om toch nog iets te kunnen betekenen in een staal op staal conflict met een gelijkwaardige tegenstander.

De behoefte aan MBT 's en MLRS is groter dan een (flinke) uitbreiding van AH-64E. Wel is het te hopen dat bij toekomstige Apache verliezen alles wel wordt aangevuld.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Geen onbelangrijke vraag voorafgaande aan significante uitbreiding is: krijgt Nederland haar tanks en MLRS terug? Zo niet, dan is uitbreiding wellicht een optie om toch nog iets te kunnen betekenen in een staal op staal conflict met een gelijkwaardige tegenstander.

Ace1

Citaat van: Parera op 05/09/2020 | 11:09 uur
Zomaar een balletje opgooien... Als je zoiets wilt opzetten moet je dat dan wel doen met extra AH-64's of is een andere (lichte) verkennings/aanvals helikopter een optie?

jazeker gewoon even op onderstaande topic kijken.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=26985.15

Sparkplug

Citaat van: Parera op 05/09/2020 | 11:09 uur
Zomaar een balletje opgooien... Als je zoiets wilt opzetten moet je dat dan wel doen met extra AH-64's of is een andere (lichte) verkennings/aanvals helikopter een optie?

Als je voor air support en escorte gaat, dan AH-64E. Gaat het specifiek om gewapende verkenning, dan kan ook een lichter ontwerp.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Umbert op 05/09/2020 | 08:02 uur
Persoonlijk zou ik gezien hun takenpakket een vloot van 2 SQN (16/SQN) voor ondersteuning KL (11AMB en 43 Mech)liever hebben gezien, buiten die toestellen die bij 302 dienen, dus nog 10 erbij. Neem van mij part die over van de VS en laat die opwerken, is schijnbaar ook mogelijk als je op de centen zit.
Zomaar een balletje opgooien... Als je zoiets wilt opzetten moet je dat dan wel doen met extra AH-64's of is een andere (lichte) verkennings/aanvals helikopter een optie?