De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

De Russen hebben met de Ivan Gren klasse ook een aardig concept op handen. Met wat aanpassingen in patrouille flexibiliteit en (zelf) bescherming is het nog zo'n gek concept niet.

Door de boeg klep heb je ook de zware lcu's niet nodig.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/06/2022 | 21:53 uur
Je kan natuurlijk ook een XO concept uitvoeren in maatje 7000 ton... kortom ik ben ook benieuwd hoe de KM invulling wil gaan geven aan dit verhaal, misschien kijken ze wel naar een een schip op basis van de Enforcer 7000. We komen veel info te kort.

https://products.damen.com/-/media/products/images/clusters-groups/naval/enforcer/enforcer-lpd-7000/product_sheet_enforcer_7000_lpd_series.pdf?rev=8be0d1b372254db7b97a65f8a458d44b
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/06/2022 | 23:01 uur
Exact, zeker als ze ook voldoende toeters en bellen meekrijgen dan betekent dat ook een stevige uitbreiding van inzetmogelijkheden en gevechtskracht.

Uiteraard gecombineerd met 4 ASWF, 4 FuAD en 4 SSK

Wellicht komen we dan zelfs een JSS of CSS tekort...

Precies,  een combi van XO met Enforger 7000 met idd de nodige toeters en  bellen zodat de schepen zelfstandig kunnen opereren en ook in het hoogste geweldsspectrum.

Zulke schepen zouden best uitgerust kunnen worden met bewapende helicopters voor ondersteuning van de troepen.

Maar er zullen  bij de KM de nodige aanvullende aankopen gedaan moeten worden, zoals CB90 achtig boten.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 02/06/2022 | 19:29 uur
Wanneer en hoevaak en waarvoor hebben we die Rdam en de Wit nu gebruikt in de schaal waar ze voor zijn gebouwd?
Is dat van enig belang, om dit achteraf te stellen? Dan zou U dit ook moeten uitbreiden Krjgsmachtbreed. Ben benieuwd in hoeverre deze analyse komt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1864
Citaat van: Thomasen op 02/06/2022 | 22:47 uur


Er zijn inderdaad een hoop mogelijke uitkomsten. Sommige goed, sommige slecht. Maar als we straks zes Absalon achtige schepen hebben varen kan dat best prima zijn.

Exact, zeker als ze ook voldoende toeters en bellen meekrijgen dan betekent dat ook een stevige uitbreiding van inzetmogelijkheden en gevechtskracht.

Uiteraard gecombineerd met 4 ASWF, 4 FuAD en 4 SSK

Wellicht komen we dan zelfs een JSS of CSS tekort...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1863
Citaat van: silvester herc op 02/06/2022 | 21:17 uur
Allemaal prima die kleinere de schepen maar hoe rijmt het dat ze nu ook al de Transport en  Gevechtshelikopters geschikt gaan maken voor het Maritieme domein dus nu eindellijk heb je voldoende Helikopters en dan ga je naar kleinere schepen ??

Je kan natuurlijk ook een XO concept uitvoeren in maatje 7000 ton... kortom ik ben ook benieuwd hoe de KM invulling wil gaan geven aan dit verhaal, misschien kijken ze wel naar een een schip op basis van de Enforcer 7000. We komen veel info te kort.

https://products.damen.com/-/media/products/images/clusters-groups/naval/enforcer/enforcer-lpd-7000/product_sheet_enforcer_7000_lpd_series.pdf?rev=8be0d1b372254db7b97a65f8a458d44b

silvester herc

Citaat van: Mourning op 02/06/2022 | 20:43 uur
Ik hoop echt dat het wordt wat jij hoopt, maar ik betwijfel het, maar misschien dat het meevalt. De toekomst zal het uitwijzen.

Wat ik me overigens ook afvraag:
een Raiding Squadron is zo'n 110 mariniers groot, excl. evt. support. Dat moet dus in zo'n XO-ding, maar hoe zit het met bevoorraden voor het opereren op land voor een dergelijke eenheid? Een LPD kan grote hoeveelheden voorraden meenemen om een eenheid een tijd je bevoorraden.

Hoe zit dat met die XO-schepen? Het zijn natuurlijk geen bataljons die moeten worden bevoorraad, maar er moet m.i. alsnog een behoorlijke ruimte in het schip worden gereserveerd voor alle benodigdheden, naast de 110 man, de bemanning zelf, alle voorraden voor hen, de bewapening, de heli's, de landingsscheepjes, etc.

Wordt dat m.a.w. als er zoveel bewapening op komt niet alsnog een heel groot schip???
Allemaal prima die kleinere de schepen maar hoe rijmt het dat ze nu ook al de Transport en  Gevechtshelikopters geschikt gaan maken voor het Maritieme domein dus nu eindellijk heb je voldoende Helikopters en dan ga je naar kleinere schepen ??

Mourning

Citaat van: Parera op 02/06/2022 | 20:18 uur
Die dingen zijn ook het ideaal plaatje natuurlijk. Het ligt ook veel meer voor de hand dat we 4 of 8 NSM's te plaatsen of een 76 mm kanon.

Wat mij betreft is dat lijstje ideaal ( op basis van de huidige inzet van LPD's en OPV's i.c.m. de info uit de nota.

Ik hoop echt dat het wordt wat jij hoopt, maar ik betwijfel het, maar misschien dat het meevalt. De toekomst zal het uitwijzen.

Wat ik me overigens ook afvraag:
een Raiding Squadron is zo'n 110 mariniers groot, excl. evt. support. Dat moet dus in zo'n XO-ding, maar hoe zit het met bevoorraden voor het opereren op land voor een dergelijke eenheid? Een LPD kan grote hoeveelheden voorraden meenemen om een eenheid een tijd je bevoorraden.

Hoe zit dat met die XO-schepen? Het zijn natuurlijk geen bataljons die moeten worden bevoorraad, maar er moet m.i. alsnog een behoorlijke ruimte in het schip worden gereserveerd voor alle benodigdheden, naast de 110 man, de bemanning zelf, alle voorraden voor hen, de bewapening, de heli's, de landingsscheepjes, etc.

Wordt dat m.a.w. als er zoveel bewapening op komt niet alsnog een heel groot schip???

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Master Mack

Deze met de wapenuitrusting van de combattant is beter bewapend als een M fregat. Dus doe er maar 6 en rap een beetje

Parera

Citaat van: Mourning op 02/06/2022 | 20:14 uur
geen idee of de 76mm is ingezet vs. vaartuigen. Het is i.i.g. wel geschikt vs. doelwitten op land (link: https://www.leonardodrs.com/what-we-do/products-and-services/76mm-shipboard-gun/), in de lucht, incl. SSM's.

Die bewapening die je noemt komt op mij echt over als een pipe dream. Ik zie ons niet 8x 127mm boordgeschut aanschaffen voor deze schepen die ook een patrouilletaak krijgen (blijkbaar) en 8-16 ASuW's? Ik denk dat je met een 4-8 al bijzonder blij mag zijn ALS ze er al komen..., maar we gaan het zien.

Die dingen zijn ook het ideaal plaatje natuurlijk. Het ligt ook veel meer voor de hand dat we 4 of 8 NSM's te plaatsen of een 76 mm kanon.

Wat mij betreft is dat lijstje ideaal ( op basis van de huidige inzet van LPD's en OPV's i.c.m. de info uit de nota.

Mourning

Citaat van: Parera op 02/06/2022 | 15:56 uur
Het 76 mm kanon van de OPV's is naar mijn weten nog nooit ingezet voor het lossen van schoten op/richting een verdacht vaartuig. Hiervoor zijn tot op heden wel de Hitrole's en Marlin ingezet maar voornamelijk gebeurd dit door de boordschutter van de NH90. Daarom ben ik van mening dat een 76 mm  (of 57 mm) kanon geen harde eis moet kunnen zijn voor een vOPV. Met het oog op amfibische operaties is een 127 mm kanon juist wel interessant. Of we het vLPD/vOPV uitgerust gaan zien met Tomahawks dat is weer een hele andere vraag, het kan interessant zijn maar zie ik niet gebeuren.

Ik zie meer in een schip dat zelfstandig kleine amfibische operaties (van SOF) kan ondersteunen door het kanon en eventueel de vHarpoon. Verder moet het beschikken over een stevig pakket aan zelf verdediging dus een CIWS (RAM) en ESSM's ( een 8 cells VLS). Ideaal gezien rusten ze het nog uit met een tweetal 30/40 mm kanons en torpedoverdediging. Voor ASW zou ik het eerder houden op de boordhelikopter en/of onbemande systemen.

Kortweg gezegd hierbij naar mijn idee het wensen pakket voor vLPD/vOPV:
- 100 a 135 m
- 2 helispots ( 2 a 3x  NH90's in de hangaar)
- ruimte voor 1 raiding squadron (+/- 100 mariniers) & hun materieel
- 2 LCVP's / Assault crafts
- 2 - 3 FRISC

- 1x 76 of 127 mm kanon
- 2x 30/40 mm kanon
- 4x 12,7 mm RCWS
- 1 of 2x RAM CIWS
- 8 cells VLS (32 ESSM)
- 8 a 16 ASuW's
- Torpedo defense system

- Torpedo opslag tbv NH90 helikopters.

geen idee of de 76mm is ingezet vs. vaartuigen. Het is i.i.g. wel geschikt vs. doelwitten op land (link: https://www.leonardodrs.com/what-we-do/products-and-services/76mm-shipboard-gun/), in de lucht, incl. SSM's.

Die bewapening die je noemt komt op mij echt over als een pipe dream. Ik zie ons niet 8x 127mm boordgeschut aanschaffen voor deze schepen die ook een patrouilletaak krijgen (blijkbaar) en 8-16 ASuW's? Ik denk dat je met een 4-8 al bijzonder blij mag zijn ALS ze er al komen..., maar we gaan het zien.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Wanneer en hoevaak en waarvoor hebben we die Rdam en de Wit nu gebruikt in de schaal waar ze voor zijn gebouwd? Nu zitten we ook al met een niet uitgeruste doorman...

Heel leuk allemaal maar zie meer heil in een kleinere klasse met snelheid en meer punsj.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 02/06/2022 | 16:39 uur
+1 maar zoals het er nu voor staat ben ik bang dat onze enige redding op termijn nog het vJSS gaat zijn. Door deze te vervangen door een LHD of minimaal een LPH/LHA kunnen we misschien nog iets redden.

Enkele weken terug kwam ik een advies van Clingendael tegen uit 2004, daarin sprak men over de vervanging van de Zuiderkruis & Amsterdam. Zeer interessant.

De Zuiderkruis moest vervangen worden door een ''Helicopter Support Ship''. Wat men omschreef als ''Een schip met faciliteiten voor transport & aanvals helikopters.
Voor de vervanging van de Amsterdam wilde men een ''Logistic Support Landing Ship'' waar ze de omschrijving aangaven ''Een schip voor de ondersteuning van land operaties''.
Beide schepen moesten voorzien worden van BOZ capaciteiten.

Het HSS zou een groot aantal helikopters moeten kunnen vervoeren, met als norm om 1 compagnie (100 a 150 troepen) per slag aan land te kunnen zetten. Hiervoor waren 6 tot 8 helikopters tegelijk nodig. Waar men voornamelijk zou gaan werken met NH90's moest het schip wel Apache's en Chinooks kunnen meenemen en inzetten.

Het LSLS zou zowel via helikopters als landingsvaartuigen troepen op het land moeten kunnen voorzien van alle benodigde middelen.

Het HSS was dus eigenlijk een LPH met BOZ capaciteit en de LSLS meer zoals de Britten de Bay klasse hebben met BOZ capaciteit toegevoegd.


Damen had hiervoor een LHD/LHA/HSS een Enforcer 30000in gedachte

Reinier

Citaat van: Parera op 02/06/2022 | 16:39 uur
+1 maar zoals het er nu voor staat ben ik bang dat onze enige redding op termijn nog het vJSS gaat zijn. Door deze te vervangen door een LHD of minimaal een LPH/LHA kunnen we misschien nog iets redden.
Die vaart 'net' rond, voordat die vervangen wordt, hebben wij allemaal een kunstgebit.

Ik hoop dat wat realiteit neer daalt bij de KM en bij min def.
Zoals gezegd; ook in de toekomst zal er gevochten worden met raketten, kanonnen, torpedo's en drones en zal je er rekening mee moeten houden dat je zelf ook getroffen kunt worden door een raket.
Laat toch een keer dat gewauwel los van brown water vs. blue water navy, humanitaire taken, en dat soort kul.

Zou onze marine bestaan uit 30+ schepen, oke, dan zijn 4 XO schepen lollig, maar we hebben al 3x niks, ga dan niet je slagkracht nog verder uithollen met dit soort multi functie tralala schepen 'waar onze bondgenoten met bewondering naar kijken...' Inderdaad bewondering voor onze stompzinnigheid.

Parera

#1854
Citaat van: Reinier op 02/06/2022 | 16:37 uur
Precies, dat dus. En de andere 6 worden rare cross-overs die weer alles en niets kunnen.
Minimaal 4 vLCF, 4 vMMF, 4 OPV, 4-6 subs en 2 LPD/ LHD schepen, zou goed zijn voor de KM.

Hou toch op met die flauwekul dat we speciaal schepen zouden nodig hebben voor humanitaire hulp of voor SOF taken.

+1 maar zoals het er nu voor staat ben ik bang dat onze enige redding op termijn nog het vJSS gaat zijn. Door deze te vervangen door een LHD of minimaal een LPH/LHA kunnen we misschien nog iets redden.

Enkele weken terug kwam ik een advies van Clingendael tegen uit 2004, daarin sprak men over de vervanging van de Zuiderkruis & Amsterdam. Zeer interessant.

De Zuiderkruis moest vervangen worden door een ''Helicopter Support Ship''. Wat men omschreef als ''Een schip met faciliteiten voor transport & aanvals helikopters.
Voor de vervanging van de Amsterdam wilde men een ''Logistic Support Landing Ship'' waar ze de omschrijving aangaven ''Een schip voor de ondersteuning van land operaties''.
Beide schepen moesten voorzien worden van BOZ capaciteiten.

Het HSS zou een groot aantal helikopters moeten kunnen vervoeren, met als norm om 1 compagnie (100 a 150 troepen) per slag aan land te kunnen zetten. Hiervoor waren 6 tot 8 helikopters tegelijk nodig. Waar men voornamelijk zou gaan werken met NH90's moest het schip wel Apache's en Chinooks kunnen meenemen en inzetten.

Het LSLS zou zowel via helikopters als landingsvaartuigen troepen op het land moeten kunnen voorzien van alle benodigde middelen.

Het HSS was dus eigenlijk een LPH met BOZ capaciteit en de LSLS meer zoals de Britten de Bay klasse hebben met BOZ capaciteit toegevoegd.

Reinier

Citaat van: Parera op 02/06/2022 | 16:33 uur
In de huidige plannen houden we slechts 6 serieuze oppervlakte schepen  ;)
Precies, dat dus. En de andere 6 worden rare cross-overs die weer alles en niets kunnen.
Minimaal 4 vLCF, 4 vMMF, 4 OPV, 4-6 subs en 2 LPD/ LHD schepen, zou goed zijn voor de KM.

Hou toch op met die flauwekul dat we speciaal schepen zouden nodig hebben voor humanitaire hulp of voor SOF taken.