De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 22/09/2021 | 16:50 uur
Prachtig die V-200 om mee te beginnen maar dit is toch voor de toekomst niet wat je moet willen op je fregatten of andere grote schepen? In de toekomst mogen we er toch vanuit gaan dat we naar het formaat VSR-700 of zelfs MQ-8B Fire Scout toe groeien.
Het dient ook niet ter als vervanging van een NH90. Nog altijd 10x beter dan geen heli.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 22/09/2021 | 16:50 uur
Prachtig die V-200 om mee te beginnen maar dit is toch voor de toekomst niet wat je moet willen op je fregatten of andere grote schepen? In de toekomst mogen we er toch vanuit gaan dat we naar het formaat VSR-700 of zelfs MQ-8B Fire Scout toe groeien.

;) :big-smile: maar je moet wat te wensen overhouden voor de toekomst ...  ;D
maar ben met je eens dat je de ontwikkelingen goed moet bekijken, ik zie nog wel iets in een onbemande toevoeging in ASW taken, sonar en afwerpen van (mini) torpedo's.   

Parera

Citaat van: Harald op 22/09/2021 | 15:44 uur
UMS Skeldar V-200    ( Prima, dikke duim, V-200 is vorig jaar ook al getest bij de Oosterburen. )
https://umsskeldar.aero/v-200-skeldar/

Prachtig die V-200 om mee te beginnen maar dit is toch voor de toekomst niet wat je moet willen op je fregatten of andere grote schepen? In de toekomst mogen we er toch vanuit gaan dat we naar het formaat VSR-700 of zelfs MQ-8B Fire Scout toe groeien.


Harald



Harald

Thales, Schiebel partner to fill maritime ISTAR requirement   (iets voor de toekomst voor op de vMFF en de FuAD)



Thales and Schiebel have already conducted flight trials in the UK of an unmanned ISTAR platform.

Thales and Schiebel have joined forces to serve the growing appetite from navies for UAS-based ISTAR capabilities.

Their system comprises the Schiebel Camcopter S-100 UAS and integrated sensor-suite including the Thales I-Master radar, the Israel Aerospace Industries POP Ultra EO/IR sensor pod and IFF.

The system would give naval vessels the capability to perform persistent aerial surveillance, freeing up larger helicopters for more critical or more complex missions such as engaging potential threats or anti-submarine warfare.

The collaboration responds to emerging requirements for UAS that can find, fix, track and identify surface threats, including fast attack craft or USVs.

Conventional methods can mean fast attack craft are not spotted until it is too late to respond.

Sensors aboard the S-100 Camcopter, combined with Automatic Identification System data processed by the CarteNav AIMS mission system, allow operators to identify and detect potential threats quickly.

The I-Master system can detect contacts using synthetic aperture radar and Maritime Moving Target Indication modes. Once a track is detected, the EO/IR sensor is cued to identify the target.

High-definition imagery of the potential target is transmitted back to a ship's Combat Management System.

Schiebel argues that Camcopter S-100 offers a low-cost capability complementary to traditional aerial assets.

The system can contribute to the maritime picture of littoral and blue water operations.

The collaboration combines two proven systems in the Camcopter S-100 and I-Master. The S-100 has been deployed by more than 25 operators and completed in excess of 2,000 deck landings.

I-Master is in service with the British Army as part of the Watchkeeper UAS system. The system's maritime capabilities were proven during past RN exercises.

https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/dsei-2021-thales-schiebel-partner-to-fill-maritime/

Harald


Mourning

Citaat van: Harald op 22/09/2021 | 11:26 uur
Dit citaat uit het artikel geeft toch wel aan dat er iets niet goed gaat toch...  en dan moeten we hopen dat de nieuwe fregatten op tijd operationeel kunnen zijn en niet "te laat" in opdracht gegeven worden zodat de levering ook later zal worden, waardoor er nog langer beperkt gevaren kan worden

Te laat....  :angel:

Zie: Re: Opvolging M Fregatten

:big-smile: :big-smile: :big-smile:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/09/2021 | 10:37 uur
Te laat...  :angel:

hahahahahaaa...  ;D

Maar je "te laat" is wel de uitspraak wat voor veel dingen geldt !  :'(

Te laat, met investeringen in Defensie algemeen
Te laat, met het omkeren van geplande bezuinigingen op Defensie
Te laat, met CAO oplossing, hierdoor wordt het personeelsprobleem alleen maar groter
Te laat, met ... in dit topic Marine gericht, voortgang in de vervangingsprojecten vervanging onderzeeboten, M-fregatten, hierdoor straks veel projecten te gelijk, daardoor ook problemen met gelijktijdige financiering, bouwcapaciteit, onderhoud ..... 

CitaatBlijven de M-fregatten tot die tijd operationeel inzetbaar? Opvallend genoeg niet, zo meldt het Defensie Projectenoverzicht: "De M-fregatten zijn vanaf medio 2025 operationeel niet meer nodig vanwege de instroom van de nieuwe vaartuigen uit het project 'Vervanging M-fregatten'." De marine zal daardoor zeker drie jaar alleen de Luchtverdedigings- en Commandofregatten kunnen inzetten.

Dit citaat uit het artikel geeft toch wel aan dat er iets niet goed gaat toch...  en dan moeten we hopen dat de nieuwe fregatten op tijd operationeel kunnen zijn en niet "te laat" in opdracht gegeven worden zodat de levering ook later zal worden, waardoor er nog langer beperkt gevaren kan worden


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 22/09/2021 | 10:12 uur
Defensie krijgt iets meer geld, maar kosten stijgen harder

https://marineschepen.nl/nieuws/Prinjesdag-2021-meer-geld-minder-waarde-210921.html

Te laat...  :angel:

Zie: Re: De marine van morgen 

« Reactie #1476 Gepost op: 21/09/2021 | 20:51 uur »

Harald


Parera

#1429
Citaat van: Mourning op 22/09/2021 | 03:13 uur
Laatste twee alinea's van dat artikel:

Het is nog niet duidelijk hoe de opgelopen vertraging door zal werken in de rest van de projectplanning. Ook dat moet in het voorjaar na ontvangst van de offertes helder worden. De komst van de ASW-fregatten voor Nederland staan nu gepland voor 2028 - 2029.

Blijven de M-fregatten tot die tijd operationeel inzetbaar? Opvallend genoeg niet, zo meldt het Defensie Projectenoverzicht: "De M-fregatten zijn vanaf medio 2025 operationeel niet meer nodig vanwege de instroom van de nieuwe vaartuigen uit het project 'Vervanging M-fregatten'." De marine zal daardoor zeker drie jaar alleen de Luchtverdedigings- en Commandofregatten kunnen inzetten.


Misschien zit er nog een kans in het vOPV project om deze te laten aansluiten op het ASWF met een batch 2 met een viertal schepen of minimaal gezien 2 extra ASWF's + 2 (kleinere) OPV's. Op dit moment staat de A-brief voor het project vervanging patrouilleschepen op 2028 gepland. Ook zouden de ASWF's instromen in 2028 - 2029, waarna de twee Belgische fregatten nog volgen.

Om dit mogelijk te maken moet de A-brief vOPV wel vervroegd worden naar minimaal 2026 waardoor men aansluitend op de 4 ASWF's kan beginnen met de bouw van 2 / 4 extra ASWF's (eventueel ook extra BE/export). Gelijktijdig zal ook moeten worden begonnen met de bouw van het vLCF / FuAD om de instroom vanaf 2032 zeker te maken.

Het gaan misschien de komende 10 jaar zeer pijnlijke jaren worden voor de KM maar (mogelijk) wordt het daarna weer beter met de levering van een bijna compleet nieuwe vloot. Het voordeel is dat Damen enkele jaren geleden een tweede werf in Roemenië heeft aangekocht en ook de werf in Vlissingen geüpgraded wordt. Want het lijkt er op dat door al het uitstellen er straks een golf van nieuwbouw aan komt waarbij vanaf 2028 tot 2036 nieuwe schepen in gebruik worden genomen.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/09/2021 | 20:51 uur
Defensie krijgt iets meer geld, maar kosten stijgen harder

http://disq.us/t/41blr0n

Laatste twee alinea's van dat artikel:

Citaat
Het is nog niet duidelijk hoe de opgelopen vertraging door zal werken in de rest van de projectplanning. Ook dat moet in het voorjaar na ontvangst van de offertes helder worden. De komst van de ASW-fregatten voor Nederland staan nu gepland voor 2028 - 2029.

Blijven de M-fregatten tot die tijd operationeel inzetbaar? Opvallend genoeg niet, zo meldt het Defensie Projectenoverzicht: "De M-fregatten zijn vanaf medio 2025 operationeel niet meer nodig vanwege de instroom van de nieuwe vaartuigen uit het project 'Vervanging M-fregatten'." De marine zal daardoor zeker drie jaar alleen de Luchtverdedigings- en Commandofregatten kunnen inzetten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie krijgt iets meer geld, maar kosten stijgen harder

http://disq.us/t/41blr0n

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 09/09/2021 | 17:08 uur
Het punt is dat boeren doen alsof ze voor Nederland voedsel produceren. Daar is die hele slogan zonder boeren geen brood/voedsel/groente vandaan gekomen. Dat is bullshit, al helemaal voor vlees. We zijn een van de kleinste en meest dichtbevolkte landen op aarde. Je kunt niet en 20 miljoen mensen kwijt en 400 miljoen varkens, kippen, en al die kassen voor groenten. Dat dwingt je tot het maken van keuzes.
80 hectare landbouwgrond ....levert geld op en eten, 80 hectare asielzoekers kost alleen maar