De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald


Parera

#1371
Citaat van: Harald op 11/03/2021 | 11:03 uur
Duitsland wil "Kampfboote" voor hun Seebataillon. Verschillende opties worden onderzocht, ook "van de plank" koop van Zweedse CB90 en/of licentie bouw van buitenlands ontwerp in Duitsland. 

Maar ook samenwerking met NL wordt benoemd in aanschaf en gebruik van "kampfboote"

Die Möglichmacher

Erweiterung der maritimen Fähigkeiten durch amphibische Kampfboote

..../...

Daneben könnten Kampfboote als deutscher Beitrag auf Augenhöhe in die Kooperation mit den Niederlanden eingebracht werden. Das Korps Mariniers wird in Kürze seine kleinen amphibischen Landungsboote zum Personentransfer aus Altersgründen ersetzen müssen. Eine künftige Beschaffung könnte daher durchaus auch mit den Niederländern koordiniert werden, um typgleiche Boote später gemeinsam zu betreiben und die Besatzungen einheitlich auszubilden.

.../...

https://marineforum.online/die-moeglichmacher/

Ik weet dat ook Damen hier interesse voor heeft ;) Al ging dat volgens mij om een soort FRISC achtig vaartuig.

Het meest voor de hand liggend (i.v.m. DEU-NLD samenwerking) is het aansluiten bij de NL LCVP's / LCU's en andere vaartuigen. Maar het blijven Duitsers en die zijn niet altijd logisch.

Persoonlijk denk ik dat de NL industrie samen met de NL marine de Duitsers een prachtig aanbod kan doen voor het Seebataillon naast licentie productie van de (nieuwe generatie) LCU's en LCVP's misschien ook de gezamenlijke ontwikkeling van een CB-90 achtig vaartuig waarbij de Damen FAC 1604 als basis kan dienen (indien deze past binnen de eisen). Maar ook bijvoorbeeld een samenwerking voor het vFRISC project is een optie.

Als laatste optie is er nog een mogelijkheid dat NL een groter landingsvaartuig aanbied aan de Duitsers ter vervanging van hun grotere landingsvaartuigen voor op de ooze.

Harald

Duitsland wil "Kampfboote" voor hun Seebataillon. Verschillende opties worden onderzocht, ook "van de plank" koop van Zweedse CB90 en/of licentie bouw van buitenlands ontwerp in Duitsland. 

Maar ook samenwerking met NL wordt benoemd in aanschaf en gebruik van "kampfboote"

Die Möglichmacher

Erweiterung der maritimen Fähigkeiten durch amphibische Kampfboote

..../...

Daneben könnten Kampfboote als deutscher Beitrag auf Augenhöhe in die Kooperation mit den Niederlanden eingebracht werden. Das Korps Mariniers wird in Kürze seine kleinen amphibischen Landungsboote zum Personentransfer aus Altersgründen ersetzen müssen. Eine künftige Beschaffung könnte daher durchaus auch mit den Niederländern koordiniert werden, um typgleiche Boote später gemeinsam zu betreiben und die Besatzungen einheitlich auszubilden.

.../...

https://marineforum.online/die-moeglichmacher/

Harald

Royal Netherlands Navy selects RTSYS for ASW training targets

RTSYS is proud to confirm a multi-million euro contract with the State of the Netherlands for the supply of 7 SEMA portable and recoverable ASW training targets.

SEMA has been awarded as the easiest Autonomous Underwater Vehicle to operate and to offer the widest range of acoustic training capabilities: acoustic echo-repeater (1 to 33 kHz); 5 bands for active sonar frequency; 2 bands for active homing torpedo; 6 narrowband (200 Hz to 38 kHz); 2 broadband (450 Hz to 8 kHz and 10 to 23 kHz) and to finish an acoustic recorder with data encryption.

These acoustic features will allow both Dutch and Belgium Forces to train in real condition to the localization and tracking of a submarine.

The reputable and major navies of the Netherlands and Belgium will join the large panel of worldwide current users of SEMA, and will bring RTSYS to a further level in terms of supplies and high-level project management.

SEMA is an autonomous, recoverable, acoustic target dedicated to ASW training and torpedo firing exercise. It is operable from all kinds of platforms such as surface ships, submarines, helicopters and ASW aircraft.

Easy to deploy even from a RHIB, the navigation route is plotted with either waypoints or segments. Different types of training modes such as passive, active and combined acoustics can be programmed.

SEMA is easy to operate and recover and is reconfigurable in one hour with a spare battery.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/02/royal-netherlands-navy-selects-rtsys-for-asw-training-targets/

https://www.youtube.com/watch?v=TFFc-BXL-CU

StrataNL

Citaat van: Parera op 28/02/2021 | 06:16 uur
De FAC 1604 is natuurlijk wel de basis van deze ESB. Ik weet dat de 1604 voor de afmetingen staan van deze bootjes (LCVP 1604 / FAC 1604 en ESB 1604). Ik bedoel meer dat dit ESB platform als test gebruikt word voor de systemen van de FAC (door Damen / Defensie) want veel systemen zullen overeenkomen alleen de rompvorm is (iets) anders en natuurlijk is de taak compleet anders ingericht. En ik zie er eerder landings CB-90's bij komen dan SOF vaartuigen want agressief.
Nah denk dat het wel meevalt, romp is totaal anders, FAC heeft waterjet aandrijving en hogere kruissnelheid. ESB schroeven en roeren.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Citaat van: Parera op 28/02/2021 | 06:16 uur
De FAC 1604 is natuurlijk wel de basis van deze ESB. Ik weet dat de 1604 voor de afmetingen staan van deze bootjes (LCVP 1604 / FAC 1604 en ESB 1604). Ik bedoel meer dat dit ESB platform als test gebruikt word voor de systemen van de FAC (door Damen / Defensie) want veel systemen zullen overeenkomen alleen de rompvorm is (iets) anders en natuurlijk is de taak compleet anders ingericht. En ik zie er eerder landings CB-90's bij komen dan SOF vaartuigen want agressief.






Eigenlijk moeten we juist zo agressief mogelijk voorkomen als we de minimale middelen die we hebben het best kunnen gebruiken. Ben er wel een beetje klaar mee dat we op ieder zijn gevoel moet letten, de les zou moeten zijn maak je ons boos of krijg je mot met ons ben je de klos. In die zin een OPV mag je pijn gaan doen als ware het een volwaardig fregat, de leus zou moeten zijn klein, niet met veel maar wel dapper maar vooral dodelijk.

Parera

Citaat van: StrataNL op 26/02/2021 | 15:37 uur
Maak het niet spannender dan het is...

De FAC 1604 is natuurlijk wel de basis van deze ESB. Ik weet dat de 1604 voor de afmetingen staan van deze bootjes (LCVP 1604 / FAC 1604 en ESB 1604). Ik bedoel meer dat dit ESB platform als test gebruikt word voor de systemen van de FAC (door Damen / Defensie) want veel systemen zullen overeenkomen alleen de rompvorm is (iets) anders en natuurlijk is de taak compleet anders ingericht. En ik zie er eerder landings CB-90's bij komen dan SOF vaartuigen want agressief.





Parera

#1365
DOOP EN OVERDRACHT EXPEDITIONARY SURVEY BOAT "HYDROGRAAF"

https://nlnavy.damen.com/nl/doop-en-overdracht-expeditionary-survey-boat-hydrograaf/



En ook bewegende beelden op ''zee'.


StrataNL

Citaat van: Parera op 26/02/2021 | 14:48 uur
Laat deze ESB maar proefvaarten doen onder de hydrografie noemer, maar ik heb zo maar het idee dat dit concept verder loopt dan de ESB. Toekomstige landingsvaartuigen of SOF boten? Daarnaast hoop ik dat het niet bij de hydrograaf blijft maar dat er nog minimaal een 2e bij komt zodat we niet afhankelijk zijn van 1 bootje.
Maak het niet spannender dan het is...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1363
Nieuw hydrografisch vaartuig voor marine

Citaat
De Expeditionary Survey Boat
Naam: Hydrograaf
Boegnummer: H8021
Afmetingen: lengte: 15,70 meter, breedte: 4,27 meter
Waterverplaatsing: 22 ton (volle tanks en beladen)
Snelheid: maximaal 20 knopen
Zelfverdediging: 1x MAG (camouflage voor het verminderen van visuele detectie en ballistische bescherming tegen klein kaliber wapens)

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2021/07/04_esb_07







Laat deze ESB maar proefvaarten doen onder de hydrografie noemer, maar ik heb zo maar het idee dat dit concept verder loopt dan de ESB. Toekomstige landingsvaartuigen of SOF boten? Daarnaast hoop ik dat het niet bij de hydrograaf blijft maar dat er nog minimaal een 2e bij komt zodat we niet afhankelijk zijn van 1 bootje.

Parera

#1362
Citaat van: Harald op 25/02/2021 | 16:40 uur
Schiebel works on larger, heavier Camcopter   (misschien ook nog wel interessant voor de NL Marine)

The S-300 rotorcraft UAV is being developed to give operators a heavier payload.

Schiebel is developing a larger and heavier rotary-wing UAV in its Camcopter range, even as the manufacturer seeks more customers for its baseline S-100 aircraft.

'We are designing, building, and beginning to test the S-300, which will probably come into service in the next few years,' said Neil Hunter, global head of business development at the Austrian company.

Speaking to Shephard during the IDEX 2021 defence exhibition in Abu Dhabi on 21-25 February, he added: 'It is important now that we just focus on the engineering milestones rather than trying to say when it is ready for the market. We would rather get the engineering right, and when that happens, we will talk about bringing it onto the market.'

S-300 'will be basically three times bigger' than the S-100 with an MTOW of 600-700kg, Hunter said. The new rotary-wing UAV will be able to carry a payload of 250kg. 'And playing with the amount of the fuel will either give a longer endurance and smaller payload or vice versa,' he added.

.../...

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/idex-2021-schiebel-works-larger-heavier-camcopter/

Interessant en met een draagkracht van 250 kg een midden maatje tussen de S-100 en de MQ-8 Fire Scout. Wat mij betreft een kandidaat voor de ''ASW toolboxen'' van de ASWF's i.c.m. de NH-90 en het schip of als stand-alone multirole UAV. Maar ook Saab zit ook niet stil met de door ontwikkeling van de Saab Skeldar V-200.

Harald

Schiebel works on larger, heavier Camcopter   (misschien ook nog wel interessant voor de NL Marine)

The S-300 rotorcraft UAV is being developed to give operators a heavier payload.

Schiebel is developing a larger and heavier rotary-wing UAV in its Camcopter range, even as the manufacturer seeks more customers for its baseline S-100 aircraft.

'We are designing, building, and beginning to test the S-300, which will probably come into service in the next few years,' said Neil Hunter, global head of business development at the Austrian company.

Speaking to Shephard during the IDEX 2021 defence exhibition in Abu Dhabi on 21-25 February, he added: 'It is important now that we just focus on the engineering milestones rather than trying to say when it is ready for the market. We would rather get the engineering right, and when that happens, we will talk about bringing it onto the market.'

S-300 'will be basically three times bigger' than the S-100 with an MTOW of 600-700kg, Hunter said. The new rotary-wing UAV will be able to carry a payload of 250kg. 'And playing with the amount of the fuel will either give a longer endurance and smaller payload or vice versa,' he added.

.../...

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/idex-2021-schiebel-works-larger-heavier-camcopter/

Parera

Via twitter @WalterHansen801

Citaat
Primeur aan boord. Expeditionary survey vessel in de davits. De Hydrograaf. Op naar de toekomst! @kon_marine @damen @Inkoop_DMO @Defensie_DMO








Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 10/02/2021 | 16:13 uur
Moet je wel perse willen optreden in Arctisch gebied ? daar gebeurd nooit wat ...en laten de Noren / Zweden en Finnen dat lekker zelf doen
denk ik.
En dan kan je ook het Korps Mariniers inrichten op de dingen die vaker gebeuren ..namelijk ..optreden in snikhete landen in Afrika
en het Midden Oosten ...dus andere voertuigen OSHKOSH JLTV zou dan wel bij de Mariniers passen denk ik maar ook volgens mij ook
enkele Boxer's of CV-90 voor vuursteun.
Ik zie gewoon niets in al dat tijdverlies en kosten en dat gekut in de sneeuw ...vechten met ski's onder je poten enz terwijl alle conflicten
bijna in andere gebieden plaatsvinden.

Arctisch gebied was, is en blijft van giga belang. Om zowel strategische als economische redenen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#1358
Citaat van: Oorlogsvis op 10/02/2021 | 16:13 uur
Moet je wel perse willen optreden in Arctisch gebied ? daar gebeurd nooit wat ...en laten de Noren / Zweden en Finnen dat lekker zelf doen
denk ik.

Check eens de twee topics De noordflank en De toekomst van de Arctische regio. Dit gebied wordt straks best belangrijk  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.