De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 18:17 uur


Erg mooi !, Dit type, ontwerp lijkt me ook wel een basis te kunnen hebben voor een fast assault schepen voor SF, Marsof en de "gewone" mariniers ala CB90.
De camo is in iedergeval geschikt.  ;)

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 18/01/2021 | 18:38 uur
Zeker.
Bijzonder ook wel. Enige schip dat dat heeft. Lcvps zijn groen/bruin om in de kust op te gaan. Maar dit is wel nieuw. Benieuwd naar de gedachte erachter.

Deze opereert in dezelfde omgeving als de LCVPs, alleen dan tot net voor de branding. Een OPV zou een lichte camo ook niet misstaan  :cute-smile:

Lex

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 18:17 uur
Dat is een mooi bootje geworden! Nu tijd voor proefvaarten en daarne het concept uitbouwen naar assault crafts.

Een eerste glimp van het nieuwe onderzoeksschip van de marine in de haven van Den Helder, de zestien meter lange Hydograaf

DEN HELDER
Wie maandag over de Flaneerkade liep of op de Binnenhaven reed, kon een eerste glimp opvangen van de nieuwe Hydograaf van de Koninklijke Marine.

Het bij Damen Shipyards aan de Binnenhaven afgebouwde schip voor de Dienst der Hydrografie verliet maandag voor het eerst de loods.

Het bijna zestien meter lange onderzoeksschip, een zogenoemde Expeditionary Survey Boat (ESB), heeft vier man aan boord: twee om het schip te varen en twee onderzoekers. De ESB kan opereren vanaf een Landing Platform Dock, zoals Zr. Ms. Rotterdam. Maar het kan ook in de bootgaten aan de zijkant van de Karel Doorman of Johan de Witt worden meegenomen. Eenmaal in zee neergelaten zal de boot meer dan zestig uur onafgebroken ingezet moeten kunnen worden.

Het schip is in staat om omgevingsinformatie voor amfibische operaties te verzamelen. Deze hydrografische informatie draagt bij aan de maritieme veiligheid, bijvoorbeeld in een uitzendgebied. De ESB vult het gat tussen de twee grote hydrografische opnamevaartuigen en de kleine mobiele hydrografische sloepen.

NHD, 18-01-2021, 17:55

Huzaar1

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 18:17 uur
Dat is een mooi bootje geworden! Nu tijd voor proefvaarten en daarne het concept uitbouwen naar assault craft's.



Gave camo
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Dat is een mooi bootje geworden! Nu tijd voor proefvaarten en daarne het concept uitbouwen naar assault craft's.


Harald

Ondertussen in Den Helder bij @damen: nieuwe, unieke en flexibel inzetbare Expeditionary Survey Boat 'Hydrograaf' voor @kon_marine verlaat de loods. Bijzonder #DMO project i.s.m. Damen (en vele onderleveranciers) in een bijzondere periode!

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1351106455328456705/photo/1



Inmiddels te water, gereed voor uitgebreide beproevingen.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1351124743441756172/photo/1





The new Expeditionary Survey Boat (ESB) being constructed by Damen Shipyards for The Royal Netherlands Navy will be equipped with a Moving Vessel Profiler (MVP). The Dutch Navy are well-versed in the benefits of surveying with MVP; two of these underway profiling systems are currently in use on HNLMS Snellius and HNLMS Luymes.

Designed to conduct rapid environmental assessments and hydrographic surveys in shallow waterways such as river mouths, shipping channels, harbours, and coastal areas, the ESB will be expected to survey at five knots continuously. The compact MVP30-350 will perform near vertical profiles while the vessel is underway, and transmit depth referenced Sound Velocity data in real-time to the multibeam echosounder for immediate implementation, making it the natural solution for this shallow water survey vessel. The small size and automatic operation of the MVP30-350 make it the ideal model for the agile 15.7m ESB.

The MVP contract was secured through AML's local agent, Seabed BV, of Amsterdam. The system is scheduled to be installed and commissioned during the third quarter of 2020. Built in Canadian manufacturer AML Oceanographic's Atlantic office in Dartmouth, Nova Scotia, MVP systems have been supplied to many organizations around the world seeking to reduce the technical and financial unpredictability of hydrographic and ocean science surveys.

https://amloceanographic.com/news/another-mvp-dutch-navy/

Harald

Concept artist impression vervanger huidige M-fregat is nog de uitgeklede versie van het RMF-22D (rev 3) ontwerp.
Hopelijk veranderd dat nog ....


Robster

Anti-Submarine Warfare Frigate vervangt M-fregat
Nieuwsbericht | 13-01-2021 | 12:09

Nederland en België vervangen samen hun M-fregatten (multipurpose). Nu is bekend geworden hoe de nieuwe scheepsklasse gaat heten: Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF).

Concept artist impression vervanger huidige M-fregat.Toon opties
Concept artist impression vervanger huidige M-fregat.
De scheepsklasse gaat bestaan uit 2 Belgische en 2 Nederlandse fregatten. Het opsporen en bestrijden van onderzeeboten wordt de hoofdtaak. De fregatten worden uitgerust om dit te doen in de dreigingsomgeving van de toekomst. Hierin speelt de zogenoemde information warfare een prominente rol. Denk hierbij aan cyber en inlichtingen. Dit is in lijn met de Defensievisie 2035.

Het is gebruikelijk bij de Nederlandse en Belgische marine om scheepsklassen te typeren op basis van hun taak. De namen van de 4 schepen zijn nog niet bekend.

M-fregat Zr.Ms. Van Speijk op de Noordzee (mei 2017).Toon opties
Het huidige M-fregat Zr.Ms. Van Speijk op de Noordzee (mei 2017).

Nieuwste technieken
De nieuwe schepen krijgen de laatste technieken op het terrein van onderzeebootbestrijding, en een robuuste zelfverdediging tegen bovenwaterdreiging. Ook is er sprake van vergaande automatisering om de bedrijfsvoering met een beperkte basisbemanning te kunnen doen. De besprekingen over de specificaties van de systemen die Damen Schelde Naval Shipbuilding en Thales gaan leveren, zijn in volle gang.

In 2030 beschikbaar
Het vervangingstraject doorloopt de zogenoemde A, B en D-fases. In 2018 ging de A-brief met de behoeftestelling naar de Tweede Kamer. De B-brief over de studiefase is in 2020 opgeleverd. Inmiddels is er formele toestemming om door te gaan met de verwervingsvoorbereiding (de D-fase).

Nederland heeft, in nauwe samenspraak met België, de leiding over het vervangingstraject. De Defensie Materieel Organisatie realiseert de verwerving met de Koninklijke Marine en Belgische collega's. In 2030 moeten de 4 ASW-fregatten beschikbaar zijn voor beide marines.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/01/13/anti-submarine-warfare-frigate-vervangt-m-fregat


Lex

Vliegende drones zijn definitief geland binnen de Koninklijke Marine nu de nieuwe schepen een dronedek krijgen

Den Helder-
De vliegende drone is definitief geland binnen de Koninklijke Marine. Voor de nieuwe klasse zeegaande werkschepen, die in ontwikkeling is, wordt voorzien in een dronedek waar op onbemande vliegtuigjes kunnen landen en opstijgen.

De zeemacht heeft behoorlijke ervaring met varende en duikende drones, maar de vliegende variant is van meer recente datum. In het vorige decennium werd nog wel eens een drone in de winkel gekocht om ermee te experimenteren op zee. De laatste jaren is een maritiem drone-lab opgestart omdat het vliegen boven zee heel anders is dan boven land. De elementen zijn woester en zout heeft een vernietigende uitwerking op boven de golven zwierende vliegtuigjes.

Grote golf
,,Een drone die geschikt is om boven zee te vliegen moest zeer robuust zijn", vertelde marineofficier en Helders raadslid Pieter Blank vorig jaar in een artikel. Blank is nauw betrokken bij het testprogramma dat gaande is. De marine wil de kleine vliegmachines op allerlei gebieden inzetten. Zoals in de aanloop naar een boarding, of voor nabij-beveiliging van schepen en bij de passage van nauw vaarwater. Hoewel ze al incidenteel door de zeemacht gebruikt worden, moet de grote golf nog komen. Dat al zeker gaan gebeuren nu zelfs nieuw te bouwen schepen al met een dronedek worden uitgevoerd.

Het gaat over de vervanging van tien vaartuigen in zeven verschillende klassen die ondersteunende taken verrichten. Denk hierbij aan de Luymes en de Pelikaan. Defensie onderzoekt momenteel of de vervanging zou kunnen op basis van twee 'families' van schepen: zeegaande hulpvaartuigen en duikvaartuigen. In een artikel in personeelsblad Alle Hens stelt de marine te denken in termen van een 'zeegaande familie' en een 'familie van havenduikvaartuigen'. De intentie is dat de platformen per categorie grote overeenkomsten kennen, qua rompvorm, brug en machinekamer, maar dat er specifieke functionaliteiten aan worden toegevoegd. Het doel hiervan is om ontwerp-, bouw- en levensduurkosten te reduceren. Ook maakt dit het opleiden en uitwisselen van bemanningsleden eenvoudiger.

Zware kraan
Op een illustratie van vier zeegaande schepen is duidelijk het dronedek te zien dat achter het brughuis gelegen is. In Alle Hens zegt projectcoördinator Harry Dekkers dat het bouwen van een familie voor zeegaande schepen bijzonder is: ,,De taken zijn namelijk zeer divers. Mede daarom willen we de schepen voorzien van een werkdek, zowel voor containers en een zware kraan, als voor inzet van modulaire en autonome systemen. Ook willen we de schepen uitrusten met een dronedek, omdat het commando zeestrijdkrachten steeds meer drones zal gaan inzetten. Hoe flexibeler de schepen straks zijn, des te beter zijn we gereed voor de toekomst."

Dronespecialist Pieter Blank werkt in zijn groep samen met dronekenners van de Kustwacht, KNRM en TU Delft. De KNRM ziet grote mogelijkheden voor de kleine vliegtoestellen bij de redding van drenkelingen en in nood verkerende vaartuigen. De TU Delft is van oudsher betrokken bij innovaties van de zeemacht. Ook de Kustwacht is zeer geïnteresseerd. Zo is de op de marinehaven zetelende organisatie betrokken bij het experimenteren met de zogenoemde fixed-wing drone, die vanaf het strand, een marineschip of een kustwachtschip gelanceerd kan worden en een actieradius heeft van 150 kilometer. Voor de toekomst wordt gedacht aan permanente drone surveillance over cruciale gebieden op de Noordzee.

NHD, 29-12-2020, 06:23

Parera

#1341
Citaat van: Master Mack op 30/12/2020 | 13:04 uur
Is er ergens een afbeelding van de Sigma 11515. Hij staat niet op de site van Damen.

Die moet er wel ergens zijn, maar het is een model dat nooit verder is gekomen dan de teken tafel. De kans is groot dat die ergens staat op een harde schijf bij de KSG / Damen maar of deze online staan weet ik niet.

Uit een oude KSG periode SIGMA folder de SIGMA 11516







Dit zijn wel de eerste generatie SIGMA fregat modellen en hier spreken ze nog over de 11516 i.p.v. het 11515 model. In een van de afbeeldingen is te zien dat men toen over fregat ontwerpen beschikte van 125,12 x 18 m maar de huidige generatie loopt volgens de folder maar tot 125 x 16 m. Op de grote lijnen zijn de SIGMA's in al die jaren gelijk gebleven maar Damen heeft er voor gekozen om te kiezen voor langere maar smallere ontwerpen, waarschijnlijk omdat er nooit vraag geweest is naar de 17 en 18 m brede varianten. Enkele jaren terug heeft Damen gesprekken gehad met Brazilië over de levering van grote fregatten maar toen kwam Damen met een voorstel op basis van het LCF ontwerp met daarop een Imast zoals we die op de OPV's en het JSS kennen.

En voor de geïnteresseerde het ''stealth fregat'' op de laatste afbeelding was de ''Schelde Arrow'' een ontwerp dat voor zo ver ik weet grotendeels is ontwikkeld als korvet naar de wensen van de KM (nooit officieel aangevraagd) maar mogelijke voorloper van het OPV toen dit nog korvetten moesten zijn. Dit kan een representatie geweest zijn van wat in de marinestudie 2005 omschreven staat als het U-korvet.

Master Mack

Is er ergens een afbeelding van de Sigma 11515. Hij staat niet op de site van Damen.

Poleme

#1339
Citaat van: Master Mack op 28/12/2020 | 19:22 uur
Is het mogelijk als we even out of the box denken en we zouden de grootste en zwaarst bewapende Sigma die al eens gebouwd is nemen. En we starten in 2021 met de bouw in NLD. Dit als covid economie ondersteuning. Is het dan mogelijk om net als in Mexico  om er twee simultaan te bouwen en ze binnen een jaar in het water te hebben? Met 4 OPV's waarvan 2 dan permanent in de West verblijven. 2 Sigma Korvetten vanaf 2022 operationeel en de oude M's verkocht aan Griekenland om in 2022 aan de vervanging van niet 2 maar 4 M vervangers te starten dan loopt het bouwprogramma  over in de LCF vervangers samen met Deu en hebben we in 2030 een nieuwe vloot liggen. Helaas ben ik niet zo positief over de wereldvrede en ben bang als we wachten dat we in een zelfde situatie belanden als de mei dagen van 40. Veel in aanbouw en een oorlog die door onze bondgenoten wordt gevochten met weinig tot geen steun van NLD. Goede jaarwisseling allemaal.😁
Het RMF-22D ontwerp uit 2019 paste niet binnen de begroting.  Toen kwam de industrie met een alternatief.  Het SIGMA 11515-ontwerp.
Citaat vice-admiraal de Waard:  "Dan kan je 2 dingen doen.  Je zegt dat je het niet wilt, omdat het niet past in de traditie van de Koninklijke Marine dat we schepen van de plank kopen.   Of je gaat het serieus bekijken.  De KM heeft dat laatste gedaan.  Ze hebben in een intensieve pressure cooker-periode van zes weken geprobeerd om alle eisen in het ontwerp te accommoderen.  Zes sessies, plus high level reviews met de CDS, commandant Zeestrijdkrachten, hoofd-directeur Finance & Control.  Daar uit bleek dat dat niet het schip was wat de KM wilde hebben.  De industrie is daar ook van overtuigd.

"En het is belangrijk dat wij dat gedaan hebben, anders zou je altijd hebben gehoord dat je dit ontwerp geen kans hebt gegeven. We hebben het echt tot op de bodem uitgezocht en toen bleek bijvoorbeeld dat er in een later stadium niet voldoende toegevoegd kon worden (te weinig groei potentieel(, de verblijven waren niet op de juiste locatie voor ons en de wereldwijde inzetbaarheid was te beperkt."

zie: https://marineschepen.nl/nieuws/Details-nieuwe-fregatten-interview-de-waard-zuiddam-250620.html
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Master Mack

En wat was de bouwtijd voor de Mexicaanse Sigma 10 maanden volgens mij

Master Mack

Het gaat mij om het feit dat de M vervangers nog een 1a 2 jaar design tijd vragen en de Sigma's kunnen we meteen met bouwen beginnen. En er ontstaat geen capaciteits gat als we de 2 oude M's aan Griekenland kunnen slijten met een extra order voor de nieuwe M's

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/12/2020 | 19:38 uur
Waarom weer die export schepen, Damen is ongetwijfeld in staat om meer dan 2 schepen gelijktijdig op stapel te zetten, daarnaast, kijk eens naar de bouwgeschiedenis van de S fregatten, hier werd de bouw (onder leiding van De Schelde) van een aantal nieuwe schepen ondergebracht bij Wilton-Fijenoord.

Damen bouwde gelijk met de OPV's 3 Sigma light fregatten voor Marokko dat gebeurde zonder problemen.