De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#83
Citaat
Marine krijgt nieuwe schepen

De Koninklijke Marine krijgt de komende jaren meerdere nieuwe schepen. In het oog springt de komst van een 2e bevoorradingsschip. Daarnaast vervangt de marine beide M-fregatten (multiporpose) en 6 mijnenbestrijdingsvaartuigen. Die laatste 2 typen ontwikkelt Nederland samen met België. Vandaag liet staatssecretaris Barbara Visser haar wensen per brief weten aan de Tweede Kamer. Nederland heeft nu 1 bevoorradingschip, het joint logistic support ship (JSS) Karel Doorman. Een 2e, zogenoemd combat support ship (CSS) moet de effectiviteit van marineschepen vergroten. Die hoeven zo minder vaak het operatiegebied te verlaten voor een havenbezoek. Met een 2e ondersteuningsschip kan de Defensie permanent bevoorradingscapaciteit op zee hebben en deze ook beschikbaar stellen aan de NAVO.

Snel inzetbaar
Het CSS moet relatief snel, vanaf 2023, te water worden gelaten. Hiervoor pakt Defensie het bestaande ontwerp van het JSS. Dit zogenoemde 'kopen van de plank' heeft verschillende voordelen. Er kan gebruik worden gemaakt van opgedane kennis en ervaring. En er zijn voordelen bij het onderhoud en de opleiding en training van de bemanning. Het CSS wordt kleiner dan het JSS, maar toch zoveel mogelijk hetzelfde. Denk aan architectuur en inrichting, het commandosyteem, de bewapening en het gebruik van (sub)systemen als radar.

Vervanging M-fregatten
Het einde van de levensduur van de 2 M-fregatten komt in zicht. Ze zijn minder opgewassen tegen huidige en toekomstige dreigingen, systemen zijn verouderd en reservedelen moeilijk verkrijgbaar. Laatste 2 zaken zorgen ook voor onevenredig hoge onderhoudskosten. Fregatten vormen de ruggengraat van de marine en vervanging is dus essentieel. Door hun slagkracht zorgen ze voor veiligheid op zee, verdediging van het eigen grondgebied en dat van bondgenoten en voor onbelemmerd zeetransport. Waar de luchtverdedigings- en commandofregatten zijn gespecialiseerd in luchtverdediging zijn de M-fregatten dat in onderzeebootbestrijding. En dat laatste is een capaciteit waar de NAVO grote behoefte aan heeft. Naast gevechtsoperaties zijn fregatten ook geschikt voor bijvoorbeeld terrorisme-, drugs en piraterijbestrijding en het verlenen van noodhulp. De bouw van een complex schip als een fregat duurt ruim 7 jaar. Het 1e nieuwe fregat is naar verwachting vanaf 2025 inzetbaar.

Vervanging mijnenbestrijders
Defensie heeft 6 mijnenbestrijdingsvaartuigen van de Alkmaar-klasse. De schepen dateren uit de jaren '80 van de vorige eeuw en bereiken het einde van hun levensduur. Zo zijn ze steeds minder in staat om moderne zeemijnen op te sporen. De verslechterde veiligheidssituatie vergroot de kans op de inzet van zeemijnen en er liggen nog steeds veel explosieven uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog in zee. De toekomst van de maritieme mijnenbestrijding ligt in onbemande en deels autonome systemen. Deze worden op veilige afstand ingezet vanaf een bemand mijnenbestrijdingsvaartuig. De mijnenbestrijders worden daarnaast zo ontworpen dat ze wereldwijd en onder hoge dreiging kunnen opereren. Nederland ontvangt de eenheden (bemand en onbemand) tussen 2025 en 2030.

[Bron: Defensie.nl @ artikel ]

Citaat
Torpedoverdedigingssysteem voor marineschepen

De marine schaft voor de grote oppervlakteschepen een torpedoverdedigingssysteem aan. Dit beschermt de 6 fregatten, de 2 amfibische landing platform docks en het joint logistic support ship tegen vijandelijke onderzeeboten. Naast deze 9 schepen krijgt ook het nieuw te bouwen combat support ship het systeem. Een volledig torpedodefensiesysteem bestaat uit 2 delen: een softkill-systeem dat torpedo's misleidt of verstoort en hardkill-systeem dat ze uitschakelt. Van laatstgenoemd systeem is nog geen goed werkende versie verkrijgbaar. Alleen het softkill-systeem is grotendeels 'van de plank' verkrijgbaar.

Op afstand uitschakelen
De huidige onderzeebootbestrijding richt zich op het uitschakelen van vijandelijke onderzeeboten voor zij torpedo's afvuren. Het liefst op grote afstand van een vlootverband. Toch kan het gebeuren dat een onderzeeboot een torpedo lanceert. Verdediging daartegen is daarom nodig. Een belangrijk onderdeel van het torpedodefensiesysteem is een gesleepte sonar voor het signaleren van torpedo's. Daarnaast bestaat het softkill-systeem uit een bovendekse lanceerinstallatie die projectielen in het water lanceert om de torpedo te misleiden of de doelgeleiding te verstoren.

Gesleepte sonar
De M-fregatten beschikken reeds over een gesleepte sonar voor de opsporing van onderzeeboten op grote afstand. Deze wordt geschikt gemaakt voor het torpedodefensiesysteem. De andere schepen krijgen een variant van de gesleepte sonar die is toegespitst op torpedo's. Bij de vervanging van de huidige M-fregatten wordt het hele systeem overgezet op de vervangers van deze schepen. De softkill-systemen worden naar verwachting in de periode 2021 tot 2027 geïnstalleerd.

[Bron: Defensie.nl @ artikel ]

Citaat
Marine vernieuwt volledige wapenarsenaal fregatten

Het volledige zware-wapenarsenaal van de fregatten wordt de komende jaren onder handen genomen. Van de 127mm-kanons en de verschillende raketten tot de Goalkeeper: ze worden allemaal vervangen. Dit blijkt uit 4 brieven die staatssecretaris Barbara Visser vandaag aan de Tweede Kamer stuurde. De evolved sea sparrow missile (ESSM) is een raket voor verdediging op de korte tot middellange afstand. De dreiging bestaat in het bijzonder uit antischipraketten. De huidige ESSM Block 1 van de LC-fregatten (luchtverdedigings- en commando) wordt vervangen door de Block 2. De vervangers van de M-fregatten (multipurpose) krijgen eveneens Block 2-raketten. De dreiging van moderne antischipraketten groeit. Zo worden ze steeds sneller, tot enkele malen de geluidssnelheid. Antischipraketten hebben ook geavanceerde geleidingssystemen voor complexere en onvoorspelbare vluchtprofielen. De huidige Block 1-raket kan dergelijke raketten steeds minder goed bijbenen. De Block 2 kan dit wel, zowel qua snelheid en wendbaarheid als reactievermogen op onverwachte bewegingen. Het systeem wordt vanaf 2024 op de LC-fregatten geplaatst. Dan krijgt ook de 1e vervanger van de M-fregatten de Block 2.

Harpoon-langeafstandraket
Waar de ESSM de korte tot middellange afstand bestrijkt, is de Harpoon een surface-to-surface missile (SSM) voor de verdediging op lange afstand.  Het ontwerp is ruim 40 jaar oud, waardoor het inmiddels beperkingen heeft, vergelijkbaar met de ESSM Block 1. De vervangende SSM-capaciteit is over grote afstand inzetbaar tegen oppervlaktedoelen op open zee en tegen landdoelen. Het gaat om een systeem dat na de lancering zelf zijn weg zoekt. Defensie rust vanaf 2024 de huidige LC-fregatten en de vervangers van de M-fregatten uit met de nieuwe SSM-capaciteit.

Nieuw 127mm-kanon
Defensie vervangt ook de 127mm-kanons van de 4 LC-fregatten. De 4 kanons zijn inmiddels 50 jaar oud en kwamen van Canadese schepen. Het 127mm-kanon bestrijkt het gebied tussen kleinkaliberwapens en raketsystemen. Het kanon kan doelen op zee aanvallen en doelen op het land beschieten ter ondersteuning van amfibische en landoperaties. Het vervangende kanon moet geschikt zijn voor dezelfde taken. Het moet meerdere typen munitie kunnen afvuren, waaronder in de toekomst precisiegeleide munitie. Het project kost tussen de € 100 miljoen en € 250 miljoen. Dit wordt uitgegeven tussen 2018 tot en met 2023.

Nieuwe Goalkeeper
Voor de zelfverdediging tegen luchtdreigingen op korte afstand, waaronder antischipraketten en kleine oppervlaktedoelen, hebben marineschepen de Goalkeeper. Dit roterende snelvuurkanon van Nederlandse makelij staat behalve op fregatten ook op de 2 amfibische landing platform docks en het bevoorradingsschip Karel Doorman. Op dit moment voert Defensie een tussentijdse update uit, die verlengt de levensduur tot 2025. Daarna moeten de Goalkeepers worden vervangen. Het nieuwe systeem kan tijdens operaties op open zee en in kustwateren op relatief korte afstand luchtdoelen en oppervlaktedoelen bestrijden. Van uiteenlopende, zeer snelle luchtdreigingen, (raketten, mortieren, drones en vliegtuigen) tot (on)bemande aanvalsboten met uiteenlopende wapens. Ook mogelijk zijn aanvallen met grote aantallen raketten tegelijkertijd. Bij het onderzoek naar de opvolger wordt rekening gehouden met de inzetmanieren van de verschillende schepen. Mogelijk krijgen niet alle schepen hetzelfde systeem. De vervanger wordt naar verwachting in 2024 geïnstalleerd op het 1e nieuwe M-fregat.

[Bron: Defensie.nl @ artikel ]

Parera

CitaatTNO: 'We willen laserwapens beter begrijpen'

Al jaren wordt in Nederland onderzoek gedaan naar laserwapens, de marine maakt er ook geen geheim van dat een laserkanon een serieuze optie is voor de nieuwe fregatten. Toch is er weinig over bekend en dat bleek vorige week toen De Telegraaf er over berichtte. Een interview met een van de personen betrokken bij het onderzoeksprogramma Dr. Hendrik-Jan van Veen, wetenschappelijk directeur van TNO Defensie & Veiligheid.

[Bron: Marineschepen.nl]

De rest van het artikel: https://marineschepen.nl/dossiers/TNO-onderzoek-laserwapens.html#disqus_thread

Waarom zouden we een actief schip gaan gebruiken voor het testen van nieuwe technologie? Waarom niet gewoon 1 van de 2 M-fregatten behouden voor het doel van technologie testen o.a. wapens, radars en andere items die we gaan zien op de nieuwe generatie schepen.



Parera

#81
Ik kwam trouwens nog in de oude studies de invulling tegen van de mk41's op de LCF's bij het onderzoen naar de Tomahawks:

- Maritime Power Projection : 8 SM-2 / 24 TACTOM / 32 ESSM
- Sea Control: 16 SM-2 / 16 TACTOM / 32 ESSM
- Joint Air Defence: 24 SM-2 / 8 TACTOM / 32 ESSM

Men ging hier uit van de 40 geplaatste cellen, op zich best interessant om te weten voor de toekomst hoe er na gedacht werd. Voor de vLCF denk ik dat we meer richting een algemene destroyers moeten i.p.v.  AAW fregatten. Hierbij een minimum hanteren van 64 VLS cellen met de invulling 28x SM-2/SM-6/SM-3 mixed, 24x TACTOM / 48x ESSM.


Parera

#80
Citaat van: StrataNL op 30/04/2018 | 13:16 uur
Sovraponte met Pharos erbovenop, die hebben we nog niet eerder gezien.

Nee dat is inderdaad nieuw maar kan duiden dat het een ouder concept is ergens tussen de  76 mm met pharos (2015) en de huidige ontwerpen (2018).
Wel duidelijk is dat de MCMV's zeer waarschijnlijk een 30 mm krijgen i.p.v de 57 mm die we zagen bij de leveranciers maar ook een IMAST op het dak.

StrataNL

Sovraponte met Pharos erbovenop, die hebben we nog niet eerder gezien.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/04/2018 | 12:54 uur
Het nieuw CSS lijkt een zusje van het JSS te worden, dus ook dit plaatje zegt niets.

Misschien niet direct omdat dit een ouder concept voorstelt maar we kunnen misschien wel afleiden dat er een IMAST op komt en een zelfde CIWS als op de fregatten 76 mm sovraponte in dit geval.

Wel komen de afbeeldingen overeen met wat we eerder zagen van DMO bij een redelijk afgerond project qua looks van de render.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/04/2018 | 11:36 uur


Uit de Mei 2018 editie van het KVMO marine blad.

De nieuwe MCMV, CSS en Onderzeeboot concepten. Zeer waarschijnlijk zeggen de MCMV en SSK niks maar het CSS misschien wel. :silent:
Zowel de MCMV als het CSS zijn hier zichtbaar met een I-mast een interessante blik op het concept.

De MCMV uitgerust met een 30 mm Marlin en het CSS met minimaal 1 76 mm Sovraponte.

Het nieuw CSS lijkt een zusje van het JSS te worden, dus ook dit plaatje zegt niets.

Parera

#76


Uit de Mei 2018 editie van het KVMO marine blad.

De nieuwe MCMV, CSS en Onderzeeboot concepten. Zeer waarschijnlijk zeggen de MCMV en SSK niks maar het CSS misschien wel. :silent:
Zowel de MCMV als het CSS zijn hier zichtbaar met een I-mast een interessante blik op het concept.

De MCMV uitgerust met een 30 mm Marlin en het CSS met minimaal 1 76 mm Sovraponte.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 26/04/2018 | 21:11 uur
Waarom geven die niet thuis ? misschien zijn ze bang voor de zoute lucht die de Chinooks kapot maakt , maar daar hebben de Cougars en Apaches ook last van bij zee optreden het is gewoon heel slecht voor helikopters.

Omdat die iets anders willen. Ze willen zich niet schikken omdat ze een heel ander plan trekken en doen wat ze willen.
Er is to-taal geen coordinatie tussen krijgsmachtsdelen, en als die er al is dan is er geen overkoepelend orgaan wat dit bewaakt.

Dit zijn de consequenties, hele schepen en wapensystemen die worden aangeschaft met specifieke (dure) eisen die never worden gebruikt omdat er geen inter-arms coordinatie is wat bindende gevolgen heeft.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: tentara71 op 26/04/2018 | 23:17 uur
De KLu wíl gewoon niks op zee en ook niet in de jungle!
Te moeilijk, te teer, te risicovol (afbreukrisico).

Meer niet. Is gewoon onwil. Punt.

Daarom gewoon weer de MLD optuigen die staan voor de lucht component van de Marine, dan mag de klu verder netjes boven land blijven.

MasterChief1971

De KLu wíl gewoon niks op zee en ook niet in de jungle!
Te moeilijk, te teer, te risicovol (afbreukrisico).

Meer niet. Is gewoon onwil. Punt.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2018 | 21:22 uur
Ik denk dat we telkens weer tot de conclusie komen dat maritieme chinooks wel enorm handig zouden kunnen zijn, niet in het minste geval omdat de hele karel doorman ervoor gebouwd is.

We bespreken de sitauatie alsof de Doorman overgekocht is van een land met capaciteiten die t schip nu eenmaal van zichzelf heeft en we er geen beroep op doen omdat we hem nu eenmaal anders gebruiken.

Maar zo zit het niet..we hebben hem zelf gebouwd..zelf ontworpen en de luchtmacht geeft gewoon niet thuis. Klarie
Waarom geven die niet thuis ? misschien zijn ze bang voor de zoute lucht die de Chinooks kapot maakt , maar daar hebben de Cougars en Apaches ook last van bij zee optreden het is gewoon heel slecht voor helikopters.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 25/04/2018 | 23:03 uur
Ze bedoelen met 1 team, 1 taak ook voornamelijk hun eigen team. Helaas.
Zelfs als we geen KLu Chinooks aan boord krijgen, blijft het goed dat we het dek op deze sterkte hebben gebouwd. Bedenk dat we toch nooit alleen kunnen opereren. We zijn volledig afhankelijk van bondgenoten voor alles. In deze kunnen we prima een capaciteit aanbieden die ook echt wel wat waard is.

Ik baal meer dat de KLu onze NH90's heeft gejat. Want die dingen komen we écht tekort.
En vooral personeel om ze in de lucht te houden.

Dan gaat volgens mij niet zo hap snap als het om daadwerkelijke gevechtsoperaties gaat. Daar gaat uiteraaard weer eindeloos trainen en repeteren aan vooraf.
En daarmee waardeloos want die tijd heb je niet wanneer ze daadwerkelijk een beroep op ons zouden moeten doen,.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 25/04/2018 | 23:03 uur
Ik baal meer dat de KLu onze NH90's heeft gejat. Want die dingen komen we écht tekort.
En vooral personeel om ze in de lucht te houden.
Vooralsnog valt die schade mee, er hadden er al lang 8 op Gilze kunnen staan....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: Parera op 25/04/2018 | 20:31 uur
Nee niet nodig maar als je echt als harde eis stelt dat je genoeg capaciteit nodig hebt ja dan moet je toch aan die aantallen denken.
Kijk naar de Britse QE's daar komen ook slechts 24 F-35B's voor beschikbaar en dat is ook genoeg voor maar 1 schip operationeel in te zetten, ik denk ook dat we naar zo'n oplossing toe moeten al zou het met jou indeling ook geen slechte keuze zijn om de Chinooks geschikt te maken voor maritieme inzet (better safe then sorry).

Een schip met 16 heli's is niet veel duurder dan een met 12 heli's en ook dan weer beter wat meer capaciteit die niet ingevuld word dan dat je het niet kwijt kan maar wel nodig hebt.
Zat ook vooral op de korte termijn te denken binnen het huidige defensiebudget. Als we bij de vervanging van de Cougar naar 25-30 ulity heli's zouden gaan kan je met gemak 1 LHD operationeel bezetten. (10X LTH/LUH en 6XAH-64E/NH90 op LHD plus NH90NFH's op escorterende fregatten)
Die scheiding van taken tussen Chinook en Cougar/vervanger die ik voorstel hoeft natuurlijk niet enorm strikt te zijn, zie het als multirole maar met een specialisatie.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan