De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Lex

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 22:45 uur
Het feit dat de KLU ook bij de nieuwe CH-47's geen rekening heeft gehouden met maritiem optreden om het überhaupt te proberen er in te krijgen.
Was de reden toen niet het TNO rapport Sea Basing?
Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 22:45 uur
En de KLU heeft toch nooit zitten wachten op integratie van de MLD en het personeel?
Een vraag met een vraag beantwoorden, is volgens mij niet het antwoord.

Parera

Citaat van: Lex op 20/04/2018 | 21:53 uur
Je stelt dat het nog steeds zo is. Waar baseer je dat op? #dtv
Het feit dat de KLU ook bij de nieuwe CH-47's geen rekening heeft gehouden met maritiem optreden om het überhaupt te proberen er in te krijgen. En de KLU heeft toch nooit zitten wachten op integratie van de MLD en het personeel?

Lex

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 21:46 uur
..... en daarmee ook de heli's onder commando van de KLU kon plaatsen. Iets waar ze bij de KLU nooit warm voor gelopen zijn en dat is nog steeds zo. En ook in Den Helder werd het besluit waarschijnlijk niet gewaardeerd.
Je stelt dat het nog steeds zo is. Waar baseer je dat op? #dtv

Parera

Citaat van: mikemans op 20/04/2018 | 20:56 uur
topic kan beter de luchtmacht van morgen heten gezien de inhoud.
Het had in beide onderwerpen geplaatst kunnen worden maar omdat het een maritiem vliegtuig is heb ik gekozen voor het marine topic. Daarnaast is het inderdaad altijd zo geweest dat MPA's onder de MLD vielen tot dat men in Den Haag de MPA's weg bezuinigde en daarmee ook de heli's onder commando van de KLU kon plaatsen. Iets waar ze bij de KLU nooit warm voor gelopen zijn en dat is nog steeds zo. En ook in Den Helder werd het besluit waarschijnlijk niet gewaardeerd.

Ace1

Citaat van: mikemans op 20/04/2018 | 20:56 uur
topic kan beter de luchtmacht van morgen heten gezien de inhoud.

Een MPA (maritime patrol aircraft) is meer iets voor een Marine Luchtvaart Dienst dan een luchtmacht.

mikemans

topic kan beter de luchtmacht van morgen heten gezien de inhoud.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 18:00 uur
Mocht de kist er komen en daadwerkelijk vliegen zou het een mooie kans zijn maar het probleem is wel met een klein aantal in gebruik dat de onderhouds kosten en instandhoudings kosten erg hoog liggen. Jammer maar zeker een mooie kans als het wel lukt al heb ik er na het lezen weinig vertrouwen in.

Ik weet dat Fokker geen enkele belangstelling heeft.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2018 | 17:42 uur
Ik voorspel met 99% zekerheid dat deze kist er niet gaat komen in een hoog competitieve markt waarbij Fokker zelf geen trek heeft in een nieuwbouwavonduur.

Mocht die kist er wel komen, dan kunnen ze per direct beginnen met het ontwikkelen van een nieuw model en dan spreek je niet meer over miljoenen maar over miljarden benodigde (overheid) steun.

Mocht de kist er komen en daadwerkelijk vliegen zou het een mooie kans zijn maar het probleem is wel met een klein aantal in gebruik dat de onderhouds kosten en instandhoudings kosten erg hoog liggen. Jammer maar zeker een mooie kans als het wel lukt al heb ik er na het lezen weinig vertrouwen in.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 16:20 uur
Wat ik vind is dat er goedkeuring gegeven is voor financiële hulp vanuit de overheid maar hiervoor moest wel een deel zelf (via investeerders) gefinancierd worden. De overheid heeft tot op heden geen informatie gegeven over de hulp en of deze überhaupt gegeven is.

Ik ben uitgegaan van publieke info over het jaartal 2020 (origineel 2013) maar inderdaad het is erg stil rondom het bedrijf. Het zou toch jammer zijn het had wel wat moois kunnen opleveren voor onze toch al kleine vliegtuig industrie.

Ik voorspel met 99% zekerheid dat deze kist er niet gaat komen in een hoog competitieve markt waarbij Fokker zelf geen trek heeft in een nieuwbouwavonduur.

Mocht die kist er wel komen, dan kunnen ze per direct beginnen met het ontwikkelen van een nieuw model en dan spreek je niet meer over miljoenen maar over miljarden benodigde (overheid) steun.

Parera

Citaat van: Harald op 20/04/2018 | 15:49 uur
Is dit zo ?
Kan er namelijk niets over lezen?

https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/68477/spookfabriek-voor-nieuwe-fokkers

Wel mooi toestel trouwens !

Wat ik vind is dat er goedkeuring gegeven is voor financiële hulp vanuit de overheid maar hiervoor moest wel een deel zelf (via investeerders) gefinancierd worden. De overheid heeft tot op heden geen informatie gegeven over de hulp en of deze überhaupt gegeven is.

Ik ben uitgegaan van publieke info over het jaartal 2020 (origineel 2013) maar inderdaad het is erg stil rondom het bedrijf. Het zou toch jammer zijn het had wel wat moois kunnen opleveren voor onze toch al kleine vliegtuig industrie.

Harald

Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 15:16 uur
In 2020 zal de F-130 NG door Netherlands Aircraft Company haar eerste vlucht maken, de Nederlandse overheid heeft steun gegeven aan dit project,

Is dit zo ?
Kan er namelijk niets over lezen?

https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/68477/spookfabriek-voor-nieuwe-fokkers

Wel mooi toestel trouwens !



Parera

We hebben eerder gediscuseerd over de her-introductie van de MPA's binnen de marine. Nu keek ik naar de Swordfish van Saab op basis van de Bombardier Global 6000 wat opzich een prima toestel is al is het natuurlijk wel beperkter dan onze oude Orions en de nieuwere Poseideon.

In 2020 zal de F-130 NG door Netherlands Aircraft Company haar eerste vlucht maken, de Nederlandse overheid heeft steun gegeven aan dit project, het toestel is vergelijkbaar met de Global 6000 dus mijn gedachte was gelijk ''waarom geen MPA ontwikkelen op basis van de Swordfish en F-130 NG?''

Een mooie kans voor de Nederlandse industrie aangevuld door de vrienden van Saab met hun kennis en technologie van MPA's, hierbij kan ook Thales Nederland nog inspringen en een compleet nieuwe MPA ontwikkelen. Geen low-end MPA zoals de C-295 en ook geen high-end MPA zoals de P-8 maar een model er tussen in. Met Nederland als launching customer zeker ook kansen op export orders dus goed voor de NL industrie, werkgelegenheid en schatkist. Uiteraard zijn er meer mogelijkheden met het toestel op overheids /defensie gebied zoals VIP transport, cargo, SIGINT, AEW&C of AGS rol (RAF's Sentinels).

Maar in de basis een MPA ontwikkeld door Nederland in Nederland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 19/04/2018 | 21:31 uur
Zoals ik eerder ergens anders schreef zou ik als ik de Duitsers was kiezen voor een landvloot van (48x) CH-47's aangevuld door een kleine hoeveelheid (12x) MV-22B's kostprijs 2,5 miljard euro maar je hebt wel een prima vloot voor land en marine eenheden. Daarnaast zou Nederland ook mee kunnen doen met 12 MV-22B's (kost +/- 750 miljoen - 1,5 miljard) maar dan heb je ook wel iets.


Zeker, maar als het pas zou gaan spelen rond de jaren dertig dan vermoed ik dat de Amerikaanse innovaties exact op tijd komen. Maar 12 V22 voor de KM.... yes please.

Harald

MV22B als maritieme helicopter naast de de NH90 bij de km... daar wordt ik wel enthousiast van...  :big-smile:
Perfect voor transport, snel en flinke troepenvervoerder.
Ook prima te gebruiken vanaf de jss en pld's

Maar financieel wel een aanslag op defensiebudget, maar goed .... keuzes... ;)

Parera

#31
Citaat van: Harald op 19/04/2018 | 21:22 uur
Idd NH90 , mijns inziens, prima heli voor sar en asw
Voor maritieme transport taken hopelijk wel extra helicopters, maar zullen hiervoor nog wel geduld moeten hebben
Zoals ik eerder ergens anders schreef zou ik als ik de Duitsers was kiezen voor een landvloot van (48x) CH-47's aangevuld door een kleine hoeveelheid (12x) MV-22B's kostprijs 2,5 miljard euro maar je hebt wel een prima vloot voor land en marine eenheden. Daarnaast zou Nederland ook mee kunnen doen met 12 MV-22B's (kost +/- 750 miljoen - 1,5 miljard) maar dan heb je ook wel iets.

Die nieuwe airbus heb ik ook geen moeite mee als deze voldoet aan de eisen/wensen.