De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: JdL op 06/04/2018 | 21:46 uur
Nadeel van de P-8 is wat mij betreft de enorme kosten. Tijdje geleden was er een artikel in de AFM waarbij toch serieuze vraagtekens werden gezet bij de keuze van de RAF voor de P-8. Nou ligt dit in het geval van de Britten natuurlijk weer anders maar toch zijn er wel punten van aandacht. zoals het ontbreken van een MAD-boom in de staart en het hele ontwerp van de P-8 is gebaseerd op geintegreerde ASW met andere eenheden van de US-navy, wat minder handig is voor kleinere marines zoals de onze. Ook opereert de P-8 op grotere hoogtes waar sommige experts vragen bij hebben.

Ik ben geen expert en hoor het graag van andere mensen hier die er wel verstand van hebben of de P-8 wel geschikt is.
Maar toch denk ik dat de P-8 de meerwaarde in kwaliteit niet waard is t.o.v de meerkosten in vergelijking met andere opties.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Airbus omdat het een EU toestel is waarbij we misschien met Thales/Fokker nog wel wat werk uit kunnen halen voor de NL industrie.
Maar het voordeel van de P-8 ten opzichten van de nog te ontwikkelen A320 neo MPA is dat de P-8 een proven design is dat zo van de plank gekocht kan worden.

De P-8's beschikken wel over een MAD sensor


JdL

#6
Citaat van: JdL op 06/04/2018 | 17:06 uur
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ben zelf gezien onze financiële situatie ook wel fan van de Swordfish.
6x Swordfish +2x normale Global 6000 als vervangers van de F50's en gulfstream zou een mooie vloot zijn tegen een relatief lage prijs.
Citaat van: Parera op 06/04/2018 | 17:15 uur
Misschien beter deze discussie voeren in het topic '' de marine van morgen'' ?
Nadeel van de P-8 is wat mij betreft de enorme kosten. Tijdje geleden was er een artikel in de AFM waarbij toch serieuze vraagtekens werden gezet bij de keuze van de RAF voor de P-8. Nou ligt dit in het geval van de Britten natuurlijk weer anders maar toch zijn er wel punten van aandacht. zoals het ontbreken van een MAD-boom in de staart en het hele ontwerp van de P-8 is gebaseerd op geintegreerde ASW met andere eenheden van de US-navy, wat minder handig is voor kleinere marines zoals de onze. Ook opereert de P-8 op grotere hoogtes waar sommige experts vragen bij hebben.

De op de Global 6000 gebaseerde Swordfish heeft een beter bereik en vliegduur, en is natuurlijk goedkoper in aanschaf en gebruik (Poleme zal dat vast beter kunnen berekenen dan ik) Daarnaast heeft de kist wel een MAD-boom en heeft hij 80% comparability in onderdelen met het globaleye platform. Het systeem heeft misschien niet de prestaties van de P-8 maar komt denk ik een heel eind in de buurt, en doet dat voor veel minder. En voor de normale vredestaken zoals SAR, kustwachttaken en eventueel ook overland ISR(zal de Swordfish door gebruik systemen globaleye zeer geschikt voor zijn) heb je toch niet het duurste top-notch spul nodig als het ook met de Swordfish kan.


Ik ben geen expert en hoor het graag van andere mensen hier die er wel verstand van hebben of de P-8 wel geschikt is.
Maar toch denk ik dat de P-8 de meerwaarde in kwaliteit niet waard is t.o.v de meerkosten in vergelijking met andere opties.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

Citaat van: tentara71 op 06/04/2018 | 21:03 uur
Doe het dan goed... gewoon de MLD met MARPAT én MARHELI onder vlag en bevel van de KM.
Dan hebben we ook niet meer dat geouwekvtzweet dat de KLu verrichtingen van een door de KM betaalde en bemande helo voor eigen PR gebruikt.

Dat kan natuurlijk ook, wel denk ik dat De Kooy niet geschikt is voor grote MPA's zoals de P-8 of A320. Een normale A320 heeft een landingsbaan nodig van 2100 m en dat ga je op de Kooy niet redden ook niet als de baan verlengt word. Om die reden koos ik voor Leeuwarden, als je gaat kijken naar de MQ-4C heeft die nog meer lengte nodig, het basis ontwerp RQ-4 dat heeft een minimale lengte van 8000 voet (2438,4 m) lengte nodig en de baan op Leeuwarden heeft een lengte van 2957 m.

Het ''beste'' zou natuurlijk de heroprichting van de MLD zijn al is het in een modernere variant.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 06/04/2018 | 20:33 uur
Duitsland wil samen met Frankrijk een nieuwe MPA ontwikkelen op onze Koningsdag 27 april 2018 zal de MOU ondertekend worden. Nu maar hopen dat ook Nederland zich aansluit bij dit MOU in de nabije toekomst. Met als direct gevolg daarvan het oprichten van een nieuwe eenheid binnen de KLU het ''Maritieme Operaties Commando''. Ook de NH-90's zouden daar onder kunnen vallen een heroprichting van de MLD maar nu onder commando van het CLSK. Juist omdat ze bij de KLU niet zitten te wachten het maritieme domein zou de heroprichting van een maritieme afdeling de enige juiste optie zijn. De maritieme helikopters opereren vanaf de Kooy en de MPA's aangevuld door MQ-4C's vanaf Leeuwarden.

Doe het dan goed... gewoon de MLD met MARPAT én MARHELI onder vlag en bevel van de KM.
Dan hebben we ook niet meer dat geouwekvtzweet dat de KLu verrichtingen van een door de KM betaalde en bemande helo voor eigen PR gebruikt.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Duitsland wil samen met Frankrijk een nieuwe MPA ontwikkelen op onze Koningsdag 27 april 2018 zal de MOU ondertekend worden. Nu maar hopen dat ook Nederland zich aansluit bij dit MOU in de nabije toekomst. Met als direct gevolg daarvan het oprichten van een nieuwe eenheid binnen de KLU het ''Maritieme Operaties Commando''. Ook de NH-90's zouden daar onder kunnen vallen een heroprichting van de MLD maar nu onder commando van het CLSK. Juist omdat ze bij de KLU niet zitten te wachten het maritieme domein zou de heroprichting van een maritieme afdeling de enige juiste optie zijn. De maritieme helikopters opereren vanaf de Kooy en de MPA's aangevuld door MQ-4C's vanaf Leeuwarden.

Huzaar1

goed bezig. Er staat heel wat op stapel dus wellicht een nodig topic.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1
Net als het topic over de landmacht van morgen leek het mij verstandig om een zelfde topic te hebben voor de marine waarin allerlei innovaties, ontwikkelingen geplaatst kunnen worden die niet in een specifiek topic passen en ook om discussies te kunnen voeren over de invulling van de toekomst van de KM.

Ook met het oog op de defensienota waar verschillende projecten werden aangekondigd kunnen we hier voorlopig discussiëren over de verschillende projecten tot ze officieel aangekondigd worden (A-brief / DMPO)