De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/02/2023 | 10:30 uur
Het pleit wat mij betreft ook voor een stealth opvolger van de Tomahawk die dan bij de KM uiteraard de block V opvolgt.

Is hierover al wat bekend? In het artikel wordt gepleit voor upgrades van de bestaande LRASM en Maritime Strike Tomahawk als kosteneffectieve manier om het US Navy arsenaal te vergroten. Een compleet nieuw model ASuW wapen zou in vergelijking te duur zijn. En hoe interessant is het als de JASSM-ER anti-shipping capaciteit zou hebben?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 28/02/2023 | 09:25 uur

Aankoop van Tomahawks Block V voor de NL fregatten moet doorgezet worden en ook in voldoende aantallen.
NSM bereik is gewoon te klein om in een groot conflict bepalend te zijn.

Het pleit wat mij betreft ook voor een stealth opvolger van de Tomahawk die dan bij de KM uiteraard de block V opvolgt.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/02/2023 | 08:52 uur
Niet van toepassing in dit specifieke topic maar toch ook weer wel.

FIGHTING DMO, PT. 2: ANTI-SHIP FIREPOWER AND THE MAJOR LIMITS OF THE AMERICAN NAVAL ARSENAL

https://cimsec.org/fighting-dmo-pt-2-anti-ship-firepower-and-the-major-limits-of-the-american-naval-arsenal/

Wel en duidelijk verhaal voor de toekomst !

Long range rules = Tomahawk = First strike capaciteit ( zorg dat jouw armen langer zijn dan die van de tegenstander, zodat je als eerste kunt slaan)

Aankoop van Tomahawks Block V voor de NL fregatten moet doorgezet worden en ook in voldoende aantallen.
NSM bereik is gewoon te klein om in een groot conflict bepalend te zijn.

CitaatFirst strike capability is a country's ability to defeat another nuclear power by destroying its arsenal to the point where the attacking country can survive the weakened retaliation while the opposing side is left unable to continue war.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Niet van toepassing in dit specifieke topic maar toch ook weer wel.

FIGHTING DMO, PT. 2: ANTI-SHIP FIREPOWER AND THE MAJOR LIMITS OF THE AMERICAN NAVAL ARSENAL

https://cimsec.org/fighting-dmo-pt-2-anti-ship-firepower-and-the-major-limits-of-the-american-naval-arsenal/

Master Mack

Waar ik wel benieuwd naar ben is de arsenaal schepen voor de KM. Als we inderdaad een 4 tal bevoorraders van Vroon zouden overnemen en aanpassen kunnen voor weinig geld op korte termijn in deze behoefte voorzien. De bescherming  van de infrastructuur op de bodem van ons deel van de Noordzee en onze overzeese gebiedsdelen zou je prima de Holland klasse voor nu prima kunnen gebruiken. Misschien een onbemande onderzee?r vanaf de slipway kunnen lanceren als tijdelijke oplossing.

Parera

Onderstaand artikel geeft toch duidelijk aan dat we meer maritieme capaciteit nodig hebben om allen al onze Noordzee te beschermen. Vroeger hadden we nog zelf dit soort schepen maar die capaciteit is volledig afgestoten.

Dit was het Russische spionageschip dat in november voor de Nederlandse en Belgische kust voer

Een Russisch schip dat de Nederlandse energie-infrastructuur in kaart wil brengen. Het gebeurde afgelopen najaar, volgens de MIVD, maar dat werd pas maandag bekend en het leverde veel aandacht op in Nederlandse en buitenlandse media. Er is verder weinig over bekend gemaakt, de marine wil er ook niets over zeggen. Maar dat betekent niet dat er verder niets over te zeggen v?lt. Er zijn veel interessante Russische marineschepen afgelopen jaren in de Noordzee geweest, en ??n viel wel erg op. Dat schip voer in november een hele dag in de Nederlandse Exclusieve Economische Zone.

https://marineschepen.nl/nieuws/Russisch-spionage-schip-Belgische-en-Nederlandse-kust-230223.html

bergd

#2341
Huur een ruimte voor recruitering/test center op een groot treinstation. Geheid dat het veel jongeren aantrekt die hier dagelijks langs lopen. Zet er desnoods een hightech apparaat bij als blikvanger.

https://www.hurenopstations.nl/actueel-aanbod/utrecht-pop-up-winkel/

Parera

Citaat van: Lex op 22/02/2023 | 21:37 uur
Waar dat op gebaseerd wordt, is voor mij een raadsel, maar de realiteit is toch echt anders.
Ben je daar wel eens geweest?

Recht tegenover de kazerne zitten 2 huizen/bedrijven, koop ze uit en probleem opgelost.

Lex

Citaat van: Parera op 22/02/2023 | 21:32 uur
Genoeg groen & grond rondom de Maxima kazerne dat opgekocht kan worden als het nodig is. ;)
Waar dat op gebaseerd wordt, is voor mij een raadsel, maar de realiteit is toch echt anders.
Ben je daar wel eens geweest?

Oldenhave

Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2023 | 19:08 uur
Nooit begrepen waarom een keuringskazerne midden in amsterdam moet zitten, en dat moeilijke geneuzel met het bootje al helemaal niet.

Precies, als bereikbaarheid het criterium is: had dan de Knoopkazerne in Utrecht naast CS opengehouden/omgebouwd.

Parera

Citaat van: Lex op 22/02/2023 | 21:31 uur
Interessant. Vertel.

Genoeg groen & grond rondom de Maxima kazerne dat opgekocht kan worden als het nodig is. ;)

Lex

Citaat van: Parera op 22/02/2023 | 13:47 uur
Een 2e kazerne buiten de stad? Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen, maar een keurings kazerne in de stad daar is dit helemaal geschikt voor.  Overigens is er net buiten Amsterdam al een 2e kazerne ; Koningin Maxima kazerne van de KMAR, deze kan eventueel nog uitgebreid worden mocht dat nodig zijn.
Interessant. Vertel.

Kornet43

Citaat van: Parera op 22/02/2023 | 19:52 uur
Daar ben ik het met je eens, maar ik denk dat het gewoon zo uit kwam ooit en dat het nooit veranderd is. Maar ik denk dat op wervingsgebied er ook nog veel te halen is in dit soort dingen, kijk maar eens hoe ze dat in de VS doen waar er gewoon wervings kantoren zijn in de steden waar je zo binnen kan lopen.
Werving hebben ze in Nederland geen kaas van gegeten, omdat we lange tijd een militie leger hadden. In het Verenigd Koninrijk hebben ze er meer evaring mee, in elke kleine kansarme stad zit een wervingskantoortje. Kun je zo binnen lopen en het personeel wordt beloont voor nieuwe aanwinst, dus zijn gemotiveerd.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2023 | 19:49 uur
Voor een keuringslocatie heb je niet eens een defensie locatie nodig. Het is allemaal veel te ingewikkeld weggestopt. En je kunt overal in het land,  veel centraler dan A'dam, bij een station een flinke ruimte huren waar je mensen ondervraagt op psychische gesteldheid met een oortest en een stukje fietsen.

Daar ben ik het met je eens, maar ik denk dat het gewoon zo uit kwam ooit en dat het nooit veranderd is. Maar ik denk dat op wervingsgebied er ook nog veel te halen is in dit soort dingen, kijk maar eens hoe ze dat in de VS doen waar er gewoon wervings kantoren zijn in de steden waar je zo binnen kan lopen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 22/02/2023 | 19:30 uur
Ik begrijp wel dat men kies voor Amsterdam, maar om nou maar 1 keurings locatie voor het hele land te doen nee dat begrijp ik ook niet. Amsterdam is een goede optie voor de randstad, maar bijvoorbeeld eentje in het Zuiden en nog eentje in het Noorden van het land zou het veel gemakkelijker maken voor iedereen.

En ja die locatie was er nou eenmaal dus ik denk dat er gewoon gekozen is voor een locatie die makkelijk met het OV te bereiken is (Amsterdam centraal is slechts 20 minuten lopen of 10 minuten met het OV).

Maar de kazerne zoals deze nu gaat worden is wat mij betreft helemaal niet verkeerd voor een locatie in hartje centrum Amsterdam.

Voor een keuringslocatie heb je niet eens een defensie locatie nodig. Het is allemaal veel te ingewikkeld weggestopt. En je kunt overal in het land,  veel centraler dan A'dam, bij een station een flinke ruimte huren waar je mensen ondervraagt op psychische gesteldheid met een oortest en een stukje fietsen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"