De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

Citaat van: Parera op 06/07/2022 | 16:11 uur
Er zijn voldoende varianten op de 105 mm als we dat zouden willen, maar ik denk wel dat voor het KMARNS er gekeken word naar de Britten. Persoonlijk zou ik zeggen koop voor zowel het KMARNS als 11LMB een of twee batterij(en) M777's als aanvulling op de 120 mm mortieren. Daarmee behouden we 1 standaard artillerie kaliber en hebben we ook de keuze uit de lange afstands / geleide munitie waarvan er bij 105 mm veel minder keuze is.

Daar ben ik wel mee eens, het enigste nadeel aan de M777 is het gewicht, maar nog wel transportabel met Chinook (swingload) als C130/C390.
Excalibur munitie is wel te verschieten met zowel versie A1 als A2 (laatste versie), NL heeft deze munitie ook aangeschaft. Hierdoor bereik vergroot naar 40 km.

Naar trekkend voertuig zal goed bekeken moeten worden, ... een aantal Boxers naar de Mariniers ?   

Parera

Citaat van: Harald op 06/07/2022 | 15:51 uur
(L118) M119A3 105mm lightweight towed howitzer ?   misschien nog een alternatief, is wel 105mm met een range van 14 km (max 19,5 met speciale munitie), maar wel een stuk lichter dan een M777 155mm
En prima via de lucht te transporteren via helicopters zoals Chinook en Blackhawks.

https://en.wikipedia.org/wiki/M119_howitzer

Niet onbekend voor NL, in 1995 heeft Nederland er 8 stuks L118 te leen gehad

Maar zowel de Amerikanen als Britten zoeken nu naar een vervanger voor hun L118/M119 howitzers.....

Er zijn voldoende varianten op de 105 mm als we dat zouden willen, maar ik denk wel dat voor het KMARNS er gekeken word naar de Britten. Persoonlijk zou ik zeggen koop voor zowel het KMARNS als 11LMB een of twee batterij(en) M777's als aanvulling op de 120 mm mortieren. Daarmee behouden we 1 standaard artillerie kaliber en hebben we ook de keuze uit de lange afstands / geleide munitie waarvan er bij 105 mm veel minder keuze is.

Harald

(L118) M119A3 105mm lightweight towed howitzer ?   misschien nog een alternatief, is wel 105mm met een range van 14 km (max 19,5 met speciale munitie), maar wel een stuk lichter dan een M777 155mm
En prima via de lucht te transporteren via helicopters zoals Chinook en Blackhawks.

https://en.wikipedia.org/wiki/M119_howitzer

Niet onbekend voor NL, in 1995 heeft Nederland er 8 stuks L118 te leen gehad

CitaatEarly in 1995, the Royal Netherlands Marine Corps received eight 105 mm Light Guns from the United Arab Emirates.

Maar zowel de Amerikanen als Britten zoeken nu naar een vervanger voor hun L118/M119 howitzers.....

Parera

#2044
Hier kunnen twee dingen uitkomen die eventueel ook gecombineerd gekozen kunnen worden

- Herintroductie van de eigen 120 mm mortier capaciteit (dit gaat er 100% komen)
- Introductie zwaarder geschut (105 / 155 mm)

Hierbij noem ik 105 specifiek omdat ook de Britse partner mariniers de 105 mm (opnieuw) gaan introduceren, dit keer in de vorm van een 6x6 voertuig (Coyote) met daarop het 105 mm kanon gemonteerd. Als we naar 155 mm kijken kom je heel snel uit bij getrokken stukken of zwaardere wiel opties zoals de Ceasar maar dat past wat mij betreft niet bij het mobiel optreden van het KMARNS.

M777 achter de manticore gaat niet passen (maximaal 3500 kg trek gewicht).

De Britse oplossing


De Amerikaanse oplossing M777 + FMTV vrachtwagen

Parera

Via twitter @korpsmariniers

De defensienota is al een tijdje bekend. Maar wat betekent dat nu concreet voor het Korps Mariniers? Hier een kort overzicht.


Harald

Een landing als deze bijvoorbeeld !  :omg:  waaauuuww

https://www.youtube.com/watch?v=XHVMyXyNgzw

Flyguy

#2041
Citaat van: Master Mack op 05/07/2022 | 06:48 uur
Ohh daar was ik niet bekend mee dat deze zaken elkaar kunnen verstoren

Een brede opbouw werkt als schild. De Rotterdam of een LCF kan bijvoorbeeld met veel hardere wind vliegoperaties uitvoeren (Het wordt pas echt leuk als het NH90s mét decklock en een vastgeroeste LTZ1 vliegers zijn. Die zouden in een orkaan nog opstijgen) dan HMS Ocean of de Franse LHDs. Die gooien veel eerder een handdoek in de ring. Vooral het starten en stoppen van de rotors en motoren is een delicaat proces of als de rotors stilstaan en nog niet geborgd of gevouwen zijn. Als je dan een luwte kan creëren kan je veel beter vliegen met harde wind.

Parera

Citaat van: silvester herc op 05/07/2022 | 10:22 uur
Nu heeft de KM en dus defensie de gelegenheid en het geld om er robuuste Marine vloot van te maken met flinke lucht steun voor de Mariniers of andere eenheden dus ook de B versie van de Reaper aanschaffen met de bijbehorende LPX carrier!

Een prachtig systeem , maar als ik zo kijk naar de afstand waarop die MQ-9 op het vliegdek staat dan kom je toch snel uit op een lengte van +/- 200 m vliegdek op een totaal van 245 m lengte dek.
Uitgaande van de MQ-9 Mojave de land based STOL variant van de MQ-9 heeft het een lengte van 122 m runway nodig om te kunnen opstijgen in ISR uitvoering en een lengte van 304 m met een 12 tal hellfire's onder de vleugels.

Dat zijn niet de LPX schepen waar de KM nu naar kijkt, mogelijk wel iets in de toekomst maar niet de schepen die onder het huidige vOPV/vLPD project vallen.

Sparkplug

De STOL capaciteit voor de MQ-9B is erg handig, maar er lijkt mij voor gebruik op zee toch meer nodig. Hoe zit het met de versteviging van de structuur en wat is de bring back capaciteit?

De spanwijdte van de MQ-9B is ook nog eens langer dan die van de S-2 Tracker (24 m om 22 m).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

silvester herc

Nu heeft de KM en dus defensie de gelegenheid en het geld om er robuuste Marine vloot van te maken met flinke lucht steun voor de Mariniers of andere eenheden dus ook de B versie van de Reaper aanschaffen met de bijbehorende LPX carrier!

Master Mack

Ohh daar was ik niet bekend mee dat deze zaken elkaar kunnen verstoren

Master Mack

SHOLS zijn daar toch niet bepalend voor

Harald

MQ-9B STOL, first aircraft in its class to offer short takeoff and landing  (gesponseerd artikel)  ( concept zal e.e.a. wel veranderen voor UAV's op zee )

New STOL kit increases MQ-9B versatility: land at newly available bases with very short runways or maximize mission endurance in a non-STOL configuration.



https://breakingdefense.com/2022/05/mq-9b-stol-first-aircraft-in-its-class-to-offer-short-takeoff-and-landing/

Unmanned aerial systems have rewritten the rules of war, intelligence-gathering and so much more – and now they're about to change yet again.

That isn't the result of a new aircraft. It's coming about as the result of ingenious innovation applied to an existing aircraft, the MQ-9B SeaGuardian, which is gaining the ability to do something no aircraft in its class has ever done before: short takeoff and landing, or STOL.

General Atomics Aeronautical Systems, Inc., which builds the MQ-9B and the world's other leading medium altitude, long endurance UAS, is on track to design and develop an upgrade kit that allows the MQ-9B to operate from shorter fields — less than 1,000 ft — than the roughly 3,500-foot expeditionary runways it currently requires.

The addition of STOL evolves the MQ-9B into an even more versatile platform with no loss of its core onboard sensors such as its electro-optical infrared sensor, multi-mode radar and more. In other words, the new STOL kit preserves the most essential, unmatched, class-leading capabilities of this flagship UAS while also giving it whole new applications to operate in a crisis or conflict.

Another revolutionary aspect of the new system: Users won't need to buy an entirely new aircraft and make compromises either on airfield performance or onboard systems. They can maximize the utility of their UAS and get both.

Simple upgrade

MQ-9B STOL performance will come from a simple wing and tail kit that changes out the stock features on the aircraft. Maintainers can make the swap in a normal hangar or on a flight line with standard ground support equipment. After a few hours' work, MQ-9B STOL is ready to go.

What has changed in that brief transition: MQ-9B needs dramatically less ground roll to get airborne and land. That unlocks incredible new flexibility for American forces and their allies. The aircraft could take off from its home or forward-deployed airfield, conduct its missions, and then land at any number of newly available bases with very short runways.

After refueling and rearming, the UAS could continue moving to different airfields, confounding adversaries as to where it was headed at any given time. SATCOM-automated takeoff and landing mean the MQ-9B doesn't need operators to be located wherever it's coming or going, and missions can be flown via satellite, meaning its air crew can be anywhere. All the aircraft needs to work this way is a small ground team ready to replenish its fuel and whatever external stores needed for its mission.

Another value of the STOL kit is that if a SeaGuardian aircraft doesn't need to operate this way — hopscotching around shorter fields, because it can fly regular missions into and out of a conventional airbase – it can reconfigure to its regular wings and tails and operate in a non-STOL configuration, maximizing mission endurance.

GA-ASI has decades worth of innovation and millions of operational combat hours behind all of its UAS, and most recently the introduction of a new, STOL-capable combat aircraft, Mojave has proven what's possible. Mojave is slightly smaller, closer to an MQ-1C Gray Eagle – the flagship UAS of the United States Army – and MQ-9B STOL scales up the concept.

Ukraine's heroic resistance to Russia's invasion in early 2022 showed how valuable and versatile UAS remain on today's battlefields. Increasing the number of locations and ways they can operate, including opening up shorter fields, only increases their benefit as force multipliers. And that doesn't have to be limited to land operations.

Blue water operations

Another future goal for MQ-9B STOL is operations at sea. The aircraft's modification kit could unlock the ability to operate from the Navy's big amphibious assault ships or aircraft carriers.

MQ-9B STOL will fold its wings to park on a flight deck or in a ship's hangar bay. When the time comes to launch, the aircraft unfolds its wings and takes off over the bow – no catapult needed. The ship recovers it over the stern, just like any other fixed-wing naval aircraft.

If STOL is a game-changer for land-based UAS operations, developing and delivering it to maritime forces for operations at sea will provide a quantum leap.

What's essential in all applications is that short takeoff and landing means no sacrifices in the core sensing and other main capabilities of the aircraft – it remains the world-leading, full-up MQ-9B SeaGuardian with all the advantages and strengths that entails. Its sensing and networking remain world class, plus it can operate in all types of weather given its lightning safeguards and anti-ice systems, and integrate into civil airspace via its built-in detect-and-avoid system.

What MQ-9B STOL changes is the myriad ways and places a high-performance UAS can operate around the globe.

Flyguy

Citaat van: Master Mack op 03/07/2022 | 17:30 uur
Wat is het voordeel van een split vliegdek? Die zie ik niet helemaal.

SHOLs

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 03/07/2022 | 17:30 uur
Wat is het voordeel van een split vliegdek? Die zie ik niet helemaal.
Ik ben het ook met u eens ik zie ook het voordeel niet!