De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2063
Citaat van: Thomasen op 15/07/2022 | 19:38 uur

The Defence Secretary has revealed that, come 2030, the UK might work with another country to replace the Albion class.


Interessant om in deze context te vervolgen, gezien onze banden met het VK en het tijdspad zou hier maar zo synergie kunnen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/07/2022 | 18:51 uur
Dat was ook het idee. Je kunt moeilijk de OPV's de schuld geven dat de fregatten weg zijn, dat is een valse tegenstelling. Net zoals kogels of rollators, of F35's vs leraaren.
De 4 OPV's kostten minder dan 1 fregat. Dus zelfs als je het af wil zetten, denk ik dat we met 6+4 beter af zijn dan met 7F. Maar alles hangt af van de missies die je er aan hangt, dwz, hoe je ze gebruikt. En daar is sowieso nog wel wat te winnen.

Laten we zien wat de OPV vervanger gaat brengen inclusief  de vraag of 6 wel voldoende zijn. 6 LPX _ 4? ASWF en 4 AWWF leveren een meer slagvaardig geheel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/07/2022 | 18:28 uur
Zelfs met een vloot van 12 tot 16 fregatten waren de OPV's een prachtige aanvulling geweest. Het probleem is gewoon dat het fregatten bestand te ver is wegbezuinigd, dat is begonnen door het volledig niet vervangen van de S-fregatten. Als men van de 10 SFF's er 6 had vervangen, vervolgens de 2 LFF * GWFF's door de 4 LCF's en daarna nog eens op tijd 6 nieuwe MFF's had gebouwd was er niks aan de hand geweest. Dat aantal fregatten aangevuld met 4 OPV's had een prachtige oppervlakte vloot opgeleverd.

Dat was ook prima geweest,

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/07/2022 | 18:22 uur
Als OPV is het een ster. Hadden we een vloot van 22 fregatten (zoals eind vorige eeuw de bedoeling was) , dan waren ze een prima aanvulling om fregatten te ontlasten.

Zelfs met een vloot van 12 tot 16 fregatten waren de OPV's een prachtige aanvulling geweest. Het probleem is gewoon dat het fregatten bestand te ver is wegbezuinigd, dat is begonnen door het volledig niet vervangen van de S-fregatten. Als men van de 10 SFF's er 6 had vervangen, vervolgens de 2 LFF * GWFF's door de 4 LCF's en daarna nog eens op tijd 6 nieuwe MFF's had gebouwd was er niks aan de hand geweest. Dat aantal fregatten aangevuld met 4 OPV's had een prachtige oppervlakte vloot opgeleverd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/07/2022 | 18:04 uur
Het is zonde dat zoveel mensen het zo zwart-wit zien. 'geen fregat dus nutteloos'. Terwijl we er echt wel wat mee kunnen en er ook nog wel wat groei potentieel inzit.

Als OPV is het een ster. Hadden we een vloot van 22 fregatten (zoals eind vorige eeuw de bedoeling was) , dan waren ze een prima aanvulling om fregatten te ontlasten.

Master Mack

Dus 4 x ASWF RMF 22D. 4 x Crossover combatant 4 x ADSD. (Air Defense Sub Destroyer) ;D 1x LHD samen met Deu=2. 4 x Sub Saab Damen met VLS. En de 6 mijnen veeg/leggers gewoon behouden. Ter vervanging van de roofdier klasse kustwacht. 9x MTPB's motortorpedopatrouilleboten. Met 2x 30mm en 2x torpedobuizen provisies voor raketcanisters. 6 op de Antillen waarvan 1 ondersteuning Surinaamse kustwacht. 3 in NLD Vlissingen Amsterdam Eemshaven als steunpunt. En 5x 390 MARPAT uitvoering voor familievorming

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 10/07/2022 | 10:15 uur
Geld is niet het enige issue. Er is ook een risico dat we een periode zonder subs gaan krijgen.

Vwb de OPV, er moet nog een hoop gerekend worden. Maar haast is er niet, met 3 schepen kunnen we het huidige takenpakket redelijk aan. Er zijn ontzettend veel plekken waar we personeel kwijt kunnen, dat is de komende jaren geen issue.

Als we hem nu gelijk zouden uitbouwen tot intelschip......

De OPVs zijn al have AGIs idd. Wel een gevoelig onderwerp om het over te hebben.

Master Mack

Vandaag de hele dag op de vlootdagen vraag ik me toch af als geld geen rol speeld.
1 kunnen we dan niet gewoon 3 van de 4 walrus subs in de vaart houden tot de vervanging. En gewoon alle 4 de OPV's herstellen en een flinke MLU met tail vane geven. Het duurt nog wel even voordat de eerste vervanging in het water ligt en als de werving aantrekt moeten de mensen wel iets hebben om mee te varen. Toch.

silvester herc


Wim1955

Citaat van: Thomasen op 07/07/2022 | 07:33 uur
Verwacht ook 120mm mortieren.
Maar hoop dat SPM's zijn.

Ik ook.

Wim1955

Citaat van: Thomasen op 06/07/2022 | 20:00 uur
Je kunt een 120mm niet gelijk zetten met een M777. Maar denk persoonlijk, zeker na wat we zien in Oekraïne, dat het voor getrokken geschut moeilijk leven is. Zo'n supacat met 105 of een cv90 mjolnir achtig systeem lijkt me mooi.

Kmarns en luchtmobiel gaan denk ik toch voor 120mm mortieren. Samen met loitering munition hoef je niet ver van de power van M777 te zitten, volgens mij. Lijkt me wel flexibeler. Aantal aan te schaffen mortieren zou wel eens kunnen worden opgeschroefd. Idem aantal eenheden loitering munition.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 06/07/2022 | 18:42 uur
Er zijn uiteraard meer opties dan slechts 120 en/of 105/155 mm. Iedereen weet dat de toekomst ligt bij loitering munitions en vergelijkbare munitie. En die loitering kan vandaag al geïmplementeerd worden bijvoorbeeld op de Rheinmetall Mission Master. Maar in een later stadium ook op de vervanger van de BvS-10 en/of vervanger van de LaRo.



De opties 105 / 155 mm zijn gebaseerd op wat onze partner mariniers op dit moment in gebruik hebben.

Dat begrijp ik, maar wat nu in gebruik is is niet de weg die korps in wil slaan. Die is bezig met morgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 06/07/2022 | 18:17 uur
Ik zie dan veel meer in 120mm mortieren dan deze artillerie. Onzinnig want je bent direct weer je mobiliteit aan het opgeven. Een mortier is veel lichter en met de loitering ammo die eraan zit te komem stuk flexibeler i.m.o. zware vuursteun zie ik niet komen in de vorm van een voertuig als deze.

Er zijn uiteraard meer opties dan slechts 120 en/of 105/155 mm. Iedereen weet dat de toekomst ligt bij loitering munitions en vergelijkbare munitie. En die loitering kan vandaag al geïmplementeerd worden bijvoorbeeld op de Rheinmetall Mission Master. Maar in een later stadium ook op de vervanger van de BvS-10 en/of vervanger van de LaRo.



De opties 105 / 155 mm zijn gebaseerd op wat onze partner mariniers op dit moment in gebruik hebben.

Huzaar1

Ik zie dan veel meer in 120mm mortieren dan deze artillerie. Onzinnig want je bent direct weer je mobiliteit aan het opgeven. Een mortier is veel lichter en met de loitering ammo die eraan zit te komem stuk flexibeler i.m.o. zware vuursteun zie ik niet komen in de vorm van een voertuig als deze.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2049
Citaat van: Zander op 06/07/2022 | 16:52 uur
Kan de BvS10 Viking dat gewicht niet aan? Ik acht de Boxer veel te zwaar voor de Marns.

In theorie zou het moeten kunnen , de M777A2 weegt 4300 kg en de BvS-10 kan volgens de fabrikant 5500 kg trekken. Dit zou dan mogelijk wel slechts de voorste module moeten zijn en een tweede (+ derde) voertuit voor de munitie en troepen. Dat maakt het wel omslachtig, het hebben van 1 voertuig voor zowel het trekken als de troepen voor het stuk is veel makkelijker.
Een apart munitie voertuig moet je toch hebben.

Het KMARNS heeft in de Carib de Eurocargo 4x4 in dienst, mogelijk bied die nog uitkomsten maar dat vraagt weer een (optioneel) gepantserde cabine. Maar er rijd ook een (zeer) klein aantal Unimogs rond binnen het korps, dat is wat mij betreft een prima (kleine) vrachtwagen voor de M777 of de MB Zetros die is in Duitse dienst al uitgerust met pantser cabine.