De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

silvester herc

Citaat van: StrataNL op 29/06/2022 | 00:36 uur
Waar staat dat precies?
transitie Luchtmacht citaat hier onder
Er wordt geïnvesteerd in moderne elektronische zelfbescherming voor alle helikoptertypen. De capaciteit van de gevechts- en transporthelikopters wordt aangepast aan de nieuwe eisen van het land- en maritieme optreden.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/defensienota-2022/lezen/bijlage-1

StrataNL

Citaat van: silvester herc op 28/06/2022 | 21:00 uur
Alle transport en gevechtshelikopters worden aangepast voor het opereren in het Marine domein zie defensie nota  ;)
Waar staat dat precies?

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

#2008
Met wat ik weet, is dat we wat betreft vLCF wel met de DUI gaan optrekken. Maar daar zitten wel haken en ogen aan, lees; concessies wie wat bouwt en levert.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Hold your horses allemaal. Het zijn preliminaire studies; hoe MWC en de admiraliteit de vloot voor zich zien over 10-15 jaar. Het vertelt ons wel iets over de richting die men op wil, daar was nog weinig over openbaar. Ik heb de afgelopen 2 jaar wel wat opgepikt hier en daar en dat kwam in de plaatjes bijna allemaal naar voren.

Flyguy

Citaat van: Harald op 28/06/2022 | 10:41 uur
@Flyguy
De nieuwe LPD's zijn dus in de "plaatjes" geen verlengde Damen XO Crossovers, maar echte LPD's maar kleiner dan de huidige en voorzien van bewapening

Het zagen er uit als kleine LPDs idd met een robuustere zelfverdediging.

Flyguy

#2005
Citaat van: silvester herc op 28/06/2022 | 19:00 uur
Als we toch bezig zijn met voorbeelden hou ik mij vast aan het laatste MARINE BLAD over de toekomst van de KM en een van de nieuwe type wat ze gaan ontwerpen is een LPX Carrier kan ook eigenlijk niet anders als men met UAV Transport en Gevechtshelikopters ervan af wil opereren dus ik gok hierop als men het opzoekt op internet kom ik bijvoorbeeld op deze afbeelding uit hiervan compleet met THALES RADAR
https://www.navyrecognition.com/index.php/home/134-republic-of-korea-navy-vessels-ships-and-equipment/rok-navy-aircraft-carriers-a-amphibious-vessels/869-dokdo-class-lph-lpx-landing-platform-helicopter-amphibious-assault-ship-lph-6111-roks-marado-baengnyeongdo-ieodo-republic-of-korea-rok-navy-hanjin-heavy-industries-hhi-datasheet-pictures-photos-video-specifications.html

Ja flattop waargenomen. Kon ook een schip van een ander land zijn om het nieuwe vloot concept te demonstreren in een vlootverband rondom een UAV/heli carrier

Citaat van: Huzaar1 op 28/06/2022 | 14:34 uur
Heli en drone capaciteiten zijn wel beperkt lijkt me met deze schepen?

Hint hint

Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/06/2022 | 19:33 uur
Dus niet voorborduren op het F126 of Omega ontwerp?

VLS alleen midscheeps of midscheeps en bak?

Kon dat niet duidelijk uit het plaatje opmaken. Daarnaast is het best wel een vroege schets waarschijnlijk. Mijn assessment: het wordt een uniek ontwerp (zoals altijd) voor de KM met een gemeenschappelijke AAW-suite met de Duitsers, net als de LCF'en en F124s.

F126 krijgt al AWWS en Tacticus CMS.

Huzaar1

Dat eeuwige gezever met argumenten als 'ja maar in het vurldedun warun err maar twee helikopturs op de' is wel zo naief en achterhaald, daar kun je ook geen kant mee op.

Lui, het defensie budget is verdubbeld. Kappen met zeiken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 28/06/2022 | 22:20 uur
Wat was, is te verwachten ??

Wil je een maritieme gevechtshelikopter dan is dat op dit moment de AH-1Z
Wil je een maritieme (transport) heli, dan zijn er verschillende opties, om het bij de VS te houden, dan heb je UH-60, MV-22, CH-53K.
Al deze helicopters kunnen opereren bij een zee met golven en niet alleen bij vlakke zee.
Mijn mening is dat een vereiste voor helicopter operaties op zee.

Maritieme helikopter met gevechts capaciteit?

Harald

Citaat van: Lex op 28/06/2022 | 21:47 uur
Maar wel verwachtbaar toch, gezien eerdere postings? 8)
Wat was, is te verwachten ??

Wil je een maritieme gevechtshelikopter dan is dat op dit moment de AH-1Z
Wil je een maritieme (transport) heli, dan zijn er verschillende opties, om het bij de VS te houden, dan heb je UH-60, MV-22, CH-53K.
Al deze helicopters kunnen opereren bij een zee met golven en niet alleen bij vlakke zee.
Mijn mening is dat een vereiste voor helicopter operaties op zee.

Parera

Citaat van: silvester herc op 28/06/2022 | 21:46 uur
Volgens mij heeft nog niet iedereen het door dat wat ook de Marine en Mariniers betreft echt het roer omgaat met de toekomstige schepen en luchtsteun en borduren nog voort op het oude bekrompen budget ze kunnen aan de bak bij het DMO  ;)

Gaan we de MLD weer terug zien of is dat echt definitief verleden tijd?

Lex

Citaat van: Harald op 28/06/2022 | 21:29 uur
Is al veel vaker over gesproken hier op DF, maar deze mening deel ik niet.
Maar wel verwachtbaar toch, gezien eerdere postings? 8)

silvester herc

Volgens mij heeft nog niet iedereen het door dat wat ook de Marine en Mariniers betreft echt het roer omgaat met de toekomstige schepen en luchtsteun en borduren nog voort op het oude bekrompen budget ze kunnen aan de bak bij het DMO  ;)

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 28/06/2022 | 20:56 uur
Er is ruimte voor 2 halfzware helicopters. Kan me trouwens niet herinderen dat in het verleden meer dan 2 helicopters aan boord van een LPD zijn geweest?

Ah ja..het verleden gebruiken waarin het defensie budget de helft van het huidige is.

Handig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Harald op 28/06/2022 | 21:13 uur
Zowel Apache en Chinook zijn eigenlijk niet geschikt voor maritiem optreden.
Ja, de Britten en Australië doen wat.... maar dat is niet te vergelijken met hoe de US NAVY en USMC opereert van hun schepen. Als de American way the way is, dan zal er wel andere helicopters aangeschaft moeten worden.
Zowel de RAF als Australische Luchtmacht zetten ook hun Chinooks en Apaches/Tiger vanaf hun carriers in !