De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

schipper.b

Gelijk bestellen met voldoende bewapening zoals vls.
Geen woorden maar daden!

Lynxian

Citaat van: Harald op 17/06/2022 | 13:33 uur
Nee, denk niet dat het zulke schepen worden, maar meer een 7000 tons XO met dock.

Een ontwerp zoals hieronder maar dan nog met 2 modules extra ertussen

Dat zou toch wel een mooie upgrade zijn ten opzichte van de OPVs en oogt veelzijdig genoeg voor je amfibische wensen. Leuke ontwikkeling!

Parera

#1910
Citaat van: Harald op 17/06/2022 | 13:33 uur
Nee, denk niet dat het zulke schepen worden, maar meer een 7000 tons XO met dock.

Een ontwerp zoals hieronder maar dan nog met 2 modules extra ertussen


Ik verwacht ook totaal niet dat we met 4 a 6 mini LHD's gaan rondvaren, ik gaf alleen aan dat ze ooit op papier in de NL industrie catalogus hebben gestaan ;)
Een ontwerp zoals hieronder afgebeeld is veel logischer en past ook meer in ons budget verwacht ik.

Als we kijken naar toekomst (verre toekomst) dan is 1 LHD achtig schip nog mogelijk als vervanging van het JSS dan opwerken naar een Helicopter Support Ship zoals we dat nu zouden omschrijven. Eigenlijk een schip met capaciteit gelijk aan het JSS maar dan met een volledig vliegdek. Misschien noemen we dat in de jaren 40 weer compleet anders doordat de helikopter minder belangrijk is geworden t.o.v. de drone. Maar dat is voor later.

Een schip in dezelfde categorie als de XO 131 is de Vanguard 130 van ST Engineering (Singapore), hierbij ligt de focus wel wat meer op combatant dan op amfibie operaties.





The vessel is a full fledged surface combatant because it is fitted with VLS for surface to air missile, anti-ship missile launchers, torpedo launchers, decoy launchers as well as 76mm, 30mm and 12.7mm gun mounts. The ship has a length of 130 meters, a speed of 28 knots and a displacement of 5,000 tons.

https://www.navalnews.com/event-news/imdex-asia-2019/2019/05/imdex-2019-st-engineering-unveils-vanguard-130-multi-role-combatant/


Huzaar1

Citaat van: Harald op 17/06/2022 | 13:33 uur
Nee, denk niet dat het zulke schepen worden, maar meer een 7000 tons XO met dock.

Een ontwerp zoals hieronder maar dan nog met 2 modules extra ertussen


Dit vermoed ik ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 12:20 uur
Ja dat ligt in de lijn der verwachtingen maar inderdaad het concept kan met een flinke inspiratie sessie en een goedgevulde zak met geld heel interessant worden.

De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

http://www.shipbucket.com/drawings/3489

Nee, denk niet dat het zulke schepen worden, maar meer een 7000 tons XO met dock.

Een ontwerp zoals hieronder maar dan nog met 2 modules extra ertussen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 12:20 uur
Ja dat ligt in de lijn der verwachtingen maar inderdaad het concept kan met een flinke inspiratie sessie en een goedgevulde zak met geld heel interessant worden.

De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

http://www.shipbucket.com/drawings/3489

Zoiets is zeker interessant, maar vind ik dan weer lastig te rijmen met een OPV vervanger, 4-6 van dat soort schepen zie ik er dan weer niet van komen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2022 | 12:11 uur
Vooralsnog hou ik het op iets wat in het midden ligt tussen een Enforcer 7000 gecombineerd met een XO. Maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste teksten en concept renders.

Een aangepaste Enforcer met 8 VLS cellen en minimaal een 76mm op de bak levert wel een interessant vertrekpunt.

Ja dat ligt in de lijn der verwachtingen maar inderdaad het concept kan met een flinke inspiratie sessie en een goedgevulde zak met geld heel interessant worden.

De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

http://www.shipbucket.com/drawings/3489

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 12:04 uur
Daarom, het is een bijzondere naam voor iets wat relatief klein moet gaan zijn maar we zullen moeten afwachten op de A-brieven voordat we er iets zinnigs over kunnen zeggen.
Een kleine LHD is natuurlijk nog altijd een optie  ;D

Vooralsnog hou ik het op iets wat in het midden ligt tussen een Enforcer 7000 gecombineerd met een XO. Maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste teksten en concept renders.

Een aangepaste Enforcer met 8 VLS cellen en minimaal een 76mm op de bak levert wel een interessant vertrekpunt.

Parera

#1904
Citaat van: Harald op 17/06/2022 | 08:24 uur
idd in dat licht gezien zal het optie 2 zijn (denk ik) een kleine platform met landings capaciteiten, maar als men de term "LPX navy" gaat google dan komt je gelijk uit mij het Koreaanse carrier project en dat is weer een optie 1....

Dus nog onduidelijk wat NL bedoelt met LPX.

Daarom, het is een bijzondere naam voor iets wat relatief klein moet gaan zijn maar we zullen moeten afwachten op de A-brieven voordat we er iets zinnigs over kunnen zeggen.
Een kleine LHD is natuurlijk nog altijd een optie  ;D De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2022 | 07:20 uur
Aangezien LPX ook de OPV's gaat vervangen....

idd in dat licht gezien zal het optie 2 zijn (denk ik) een kleine platform met landings capaciteiten, maar als men de term "LPX navy" gaat google dan komt je gelijk uit mij het Koreaanse carrier project en dat is weer een optie 1....

Dus nog onduidelijk wat NL bedoelt met LPX. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 03:11 uur
Ja ik denk dat we die benaming twee kanten op kunnen lezen:

- een groot voldeks schip met ruimte voor veel (onbemande ) helikopters.
- een kleiner platform dat de landings capaciteit draagt.

Ik weet niet in welke vorm we dat moeten lezen, de nota en deze term spreken elkaar wat tegen.

Ik verwacht dat men het als optie 2 beschouwd, maar de naam kan ook wel eens van voor de nota zijn.

Aangezien LPX ook de OPV's gaat vervangen.... 

silvester herc

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 03:11 uur
Ja ik denk dat we die benaming twee kanten op kunnen lezen:

- een groot voldeks schip met ruimte voor veel (onbemande ) helikopters.
- een kleiner platform dat de landings capaciteit draagt.

Ik weet niet in welke vorm we dat moeten lezen, de nota en deze term spreken elkaar wat tegen.

Ik verwacht dat men het als optie 2 beschouwd, maar de naam kan ook wel eens van voor de nota zijn.
Optie twee heb ik volgens mij nog niet uit oficiele bronnen vernomen KDX of Enforcer LPD of hoe je ze ook aanduid ook niet en aangezien de Chinooks en Apaches ook aangepast worden voor het Marine domein verwacht ik toch het eerste.

Parera

Citaat van: silvester herc op 16/06/2022 | 23:06 uur
Opvallend vind ik de type aanduiding Landing Platform Carriers (LPX)."  ;)

Ja ik denk dat we die benaming twee kanten op kunnen lezen:

- een groot voldeks schip met ruimte voor veel (onbemande ) helikopters.
- een kleiner platform dat de landings capaciteit draagt.

Ik weet niet in welke vorm we dat moeten lezen, de nota en deze term spreken elkaar wat tegen.

Ik verwacht dat men het als optie 2 beschouwd, maar de naam kan ook wel eens van voor de nota zijn.

silvester herc

Citaat van: Parera op 16/06/2022 | 19:32 uur
In de nieuwe Alle Hens staan overigens ook de werknamen van de nieuwe projecten beschreven:

- Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF)
- Above Water Warfare Frigates (AWWF)
- Landing Platform Carriers (LPX)


https://magazines.defensie.nl/allehens/2022/05/02_defensienota

Verder is ook te lezen dat hydrografie met de komst van de nieuwe schepen met modules uitgevoerd gaat worden die ook aan boord van de MCM's geplaats kunnen worden.  Ik verwacht ook dat de torpedowerkschip taken uitgevoerd gaan worden vanuit modules (containers). Ook zou Frankrijk interesse hebben in de nieuwe MCM schepen waarbij de kans bestaat dat we dus het opnieuw een Tripartite klasse kunnen gaan noemen.
Opvallend vind ik de type aanduiding Landing Platform Carriers (LPX)."  ;)

Parera

#1898
In de nieuwe Alle Hens staan overigens ook de werknamen van de nieuwe projecten beschreven:

- Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF)
- Above Water Warfare Frigates (AWWF)
- Landing Platform Carriers (LPX)


https://magazines.defensie.nl/allehens/2022/05/02_defensienota

Verder is ook te lezen dat hydrografie met de komst van de nieuwe schepen met modules uitgevoerd gaat worden die ook aan boord van de MCM's geplaats kunnen worden.  Ik verwacht ook dat de torpedowerkschip taken uitgevoerd gaan worden vanuit modules (containers). Ook zou Frankrijk interesse hebben in de nieuwe MCM schepen waarbij de kans bestaat dat we dus het opnieuw een Tripartite klasse kunnen gaan noemen.