Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 15:48 uurDat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Toch ontloopt het elkaar niet zo heel erg veel. Een vergelijkbaar schip is de HMS Victorious (R38).

Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 15:48 uurOrigineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.

Met de kanttekening dat de FCAS een behoorlijk groot toestel wordt. De PANG zit qua omvang tussen de Midway-klasse en de Forrestal-klasse in. Beide klasses konden een uitgebreide Carrier Air Wing huisvesten.

CATOBAR en STOVL hebben elk hun voor- en nadelen. Verder ben ik van mening dat met een dedicated aircraft carrier ontwerp (CATOBAR of STOVL) efficiënter sorties kunnen worden gegenereerd dan met een LHA.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 01/05/2024 | 15:10 uurDe Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).
Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Citaat van: Sparkplug op 01/05/2024 | 15:10 uurVooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.

Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 14:32 uurDe Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).


Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 14:32 uurOverigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2752
Citaat van: ARM-WAP op 01/05/2024 | 11:31 uurEr zijn redelijk wat meningen te hebben over de Britse carriers.
Ze hebben er, gelukkig, wel twee maar dan nog hebben ze blijkbaar problemen om er constant één inzetbaar te hebben.

De Fransen, met hun ene carrier, hebben ook periodes waarin die CDG niet beschikbaar is.
'k Vind'em wel stukken beter geslaagd:
- momenteel meer toestellen dan de Britse
- twee katapulten
- tenminste een eigen VLS met 4x8 cellen voor ASTER AAW msls. 2 SADRAL-Mistral opstellingen en een drietal 20 mm Narwhals (de bewapening van de Italiaanse Cavour is nog beter uitgerust)
- een degelijk AEWC toestel met de Hawkeye waarvan ze toch actuele versies inzetten/bestellen.

De Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

Overigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Ook is het nog steeds niet helemaal duidelijk volgens mij of de Franse zelf nu 1 of ook eindelijk die 2e carrier gaan bestellen. Het moment is daar om juist nu in te zetten op 2 of zelfs meerdere grote carriers in Europa.

Als laatste wil ik terugkomen op de bewapening van het PANG:
Met een 16 cells VLS voor Aster-15 & Aster-30 hebben ze een mooi pakket te pakken, maar wat deze carrier mist is een korte/middellange afstands raket vergelijkbaar met de ESSM. Dit zou een betere ontwikkeling zijn dan de Aster-30 in het VLS zeker als ze deze kunnen quadpacken zoals de ESSM.

Daarnaast krijgt deze carrier ook een viertal van de nieuwe Franse CIWS 40mm RapidFire. Ongetwijfeld krijgt het schip nog een 6 a 8 Narwahl 20 mm's tegen oppervlakte doelen en enkele (handbediende) machinegeweren.

Overall vind ik dit ontwerp een prachtige basis voor een eerste Europeese tegenhanger van de Amerikaanse super carriers. En met een 3 tot 5 stuks binnen de Europese marines verdeeld denk ik dat we een prima aantal hebben. Vergelijkbaar met het FREMM zal het ontwerp grotendeels gelijk zijn maar uitgevoerd met Nationale systemen. Het aantal zou te behalen zijn door dat Frankrijk 2 stuks aanschaft, de Italianen en Spanjaarden beide 1, dit laat een 5e carrier in het vooruitzicht waarbij ik zou zeggen Duitsland maar dat zie ik de Duitse politiek niet aandurven. Als het een niet kern aangedreven variant was zou dit probleem al iets kleiner worden voor Duitsland en ook Spanje.

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2024 | 01:58 uurJa de Fransen maken mooiere CV's dan de Britten, dat is ook niet moeilijk. Wat zijn die dingen lelijk zeg.
Er zijn redelijk wat meningen te hebben over de Britse carriers.
Ze hebben er, gelukkig, wel twee maar dan nog hebben ze blijkbaar problemen om er constant één inzetbaar te hebben.

De Fransen, met hun ene carrier, hebben ook periodes waarin die CDG niet beschikbaar is.
'k Vind'em wel stukken beter geslaagd:
- momenteel meer toestellen dan de Britse
- twee katapulten
- tenminste een eigen VLS met 4x8 cellen voor ASTER AAW msls. 2 SADRAL-Mistral opstellingen en een drietal 20 mm Narwhals (de bewapening van de Italiaanse Cavour is nog beter uitgerust)
- een degelijk AEWC toestel met de Hawkeye waarvan ze toch actuele versies inzetten/bestellen.


Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 30/04/2024 | 22:48 uurIk ben benieuwd naar wat de studie oplevert. Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van de Charles de Gaulle. Ik denk dat ze nu ook wel met een mooi design op de proppen komen.

Ja de Fransen maken mooiere CV's dan de Britten, dat is ook niet moeilijk. Wat zijn die dingen lelijk zeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Ik ben benieuwd naar wat de studie oplevert. Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van de Charles de Gaulle. Ik denk dat ze nu ook wel met een mooi design op de proppen komen.

Harald

French Navy orders placed for next generation aircraft carrier

According to information published by Sebastien Lecornu on April 26, 2024, the initial orders for a new generation of aircraft carriers have been placed. Naval Group, Chantiers de l'Atlantique, and Technicatome have received notifications to begin long-term services, including the development of nuclear propulsion systems.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/april/14293-french-navy-orders-placed-for-next-generation-aircraft-carrier.html

Parera

Sweden Looking At More Surface Combatants And Submarines
The Swedish Parliamentary Defence Committee has presented their proposal for the period of 2026 to 2030. The Committee is calling for the procurement of additional surface combatants and submarines.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/04/sweden-looking-at-more-surface-combatants-and-submarines/

Halverwege de jaren '30 zou er een nieuwe klasse oppervlakte schepen bij moeten komen. Dit moet een bestaand ontwerp worden met beperkte aanpassingen, volgens NavalNews kijkt men op dit moment o.a. naar de Finse Pohjanmaa-class korvetten.

Ik zou er niet van staan te kijken als men uiteindelijk kiest voor een verlengde en aangepaste variant van de nu in ontwikkeling zijnde Luleå klasse.

Ook wil men in de zelfde periode de NH-90's gaan vervangen. De Visby klasse zal tot in de jaren '40 in dienst blijven, daarom krijgen ze een MLU. De Gävle & Stockholm klasse korvetten zijn vanaf nu patrouille schepen en zullen in dienst blijven tot de Luleå in dienst is. Mogelijk blijven 2 Gävle klasse schepen nog in dienst tot de nieuwe schepen in dienst komen.

En als laatste overweegt men het aankopen van 4 Submarine 30 klasse onderzeeboten, deze worden nu ontwikkeld en zullen vanaf 2038 in dienst komen ter vervanging van de 3 Gotland klasse boten. Hiermee groeit de Zweedse onderzeedienst tot 6 nieuwe boten (2x A26 + 4x A30 boten).

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2024 | 15:47 uurGroundbreaking, amazing, bestr - everrrr , wij van WC eend
Ach ja WC eend carrier. Ik ben benieuwd.

Huzaar1

Groundbreaking, amazing, bestr - everrrr , wij van WC eend
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Twitter op 25/04/2024 | 14:24 uurhttps://twitter.com/er_tugay_/status/1783227427688157262

A groundbreaking national aircraft carrier project is progressing rapidly with full steam ahead.

- The national aircraft carrier, with dimensions of 285m length, 72m width, 10.1m draft, and a displacement of 60,000 tons, will feature a COGAG propulsion system comprising 4 LM2500 Series Gas Turbines. Equipped with a STOBAR system, allowing for ramp-assisted takeoff and arresting gear landing, the carrier will reach a speed of 25 knots and have an unrestricted cruising range of 10,000 nautical miles without refueling.

.../...


Qua omvang zit je tegen de Forrestal-klasse aan. Moet voor wat betreft de vorm van het vliegdek telkens het wiel opnieuw worden uitgevonden?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

https://twitter.com/er_tugay_/status/1783227427688157262

A groundbreaking national aircraft carrier project is progressing rapidly with full steam ahead.

- The national aircraft carrier, with dimensions of 285m length, 72m width, 10.1m draft, and a displacement of 60,000 tons, will feature a COGAG propulsion system comprising 4 LM2500 Series Gas Turbines. Equipped with a STOBAR system, allowing for ramp-assisted takeoff and arresting gear landing, the carrier will reach a speed of 25 knots and have an unrestricted cruising range of 10,000 nautical miles without refueling.

- Designed entirely by Turkish engineers and workers at Istanbul Naval Shipyard, the carrier will not seek technical assistance from foreign firms.

- With 2 takeoff and 1 landing strip on its flight deck, along with 3 runway paths, the carrier will enhance the Turkish Navy's deterrence and effectiveness.

- Capable of accommodating 50 aircraft, including HÜRJET, ANKA-III, KIZILELMA, and BAYRAKTAR TB3 UAVs, the carrier aims to bolster national capabilities.

- While the carrier won't initially feature catapult systems due to the lack of a domestic capability, a modular ramp system will be incorporated. Future integration of indigenous catapult systems is planned, with space allocated in the carrier's design for this purpose.



Parera

#2742
Citaat van: Kornet43 op 19/04/2024 | 18:43 uurHet zou misschien wenselijk zijn om de Lionfish/Hitrole 12.7MM te vervangen door de nieuwe 20X102MM 3 loops Gatling van Leonardo op de nieuwe fregatten.

De eerste twee klanten voor de 30 mm zijn bekend!

De Italiaanse marine kiest dit nieuwe kanon als vervanger van haar huidige 25mm kanons met als eerste installatie de PPX fregatten.

En de tweede klant is de Canadese marine voor de Type 26 fregatten.



Overigens ontwikkelen ze het systeem ook voor land torens, interessant voor de NL Boxer?
https://www.edrmagazine.eu/leonardo-details-its-30-mm-x-gun-and-announces-first-two-customers


Harald

Hypervelocity Projectile (HVP)

In this video interview recorded at Sea Air Space 2024, Tate Westbrook from BAE Systems takes us through the latest developments with the Hypervelocity Projectile (HVP). The program, which began in collaboration with the US Navy and ONR back in 2012, continues to progress.

HVP Overview:
The HVP is a next-generation, common, low-drag, guided projectile designed to enhance the lethality and performance of various gun systems.
It's adaptable for multiple platforms, including the Navy 5-Inch, Army and Marine Corps 155-mm systems, and even future electromagnetic (EM) railguns.

Mission Capabilities:
The HVP's aerodynamic design minimizes drag, allowing for high velocity and maneuverability. This translates to decreased time-to-target and effective performance against current threats.
Depending on the gun system and platform, the HVP can perform missions ranging from Naval Surface Fire to Cruise and Ballistic Missile Defense, as well as Anti-Surface Warfare and other future Naval mission areas.

Compact Design and Safety:
The HVP's compact design eliminates the need for a rocket motor to extend gun range.
Smaller, more accurate rounds reduce collateral damage risk and enable deeper magazines, enhancing shipboard safety.

Latest Advancements:
BAE Systems has introduced the XM1155-SC, the latest precision-guided munition in the HVP family. This highly lethal projectile is designed to defeat fixed and moving targets in contested environments with a short time-of-flight and exceptional maneuverability.
Recent tests have demonstrated its effectiveness at more than double the range of existing cannon-launched precision guided munitions.