Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/10/2020 | 16:29 uur
Ik heb dit al vaker gepost maar en dit al vaker gezegd; De grootste fout bij de OPV's (in mijn ogen)  is het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 helikopter dan had het OPV veel makkelijker gebruikt kunnen worden als ASW basis platform voor ASW taken met behulp van de NH90's.
Nee. Nee. Nee, begin nou niet weer  :'(

Niks fout, het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 op de OPV's is een bewuste keuze want HET IS EEN OPV!!! Als een OPV op onderzeeboten moet gaan jagen is er heel, heel veel mis gegaan.

CitaatEen sonar onder de boeg is volgens mij niet al te lastig te installeren, ik kan me herinneren dat zo een systeem origineel ook gepland was voor de OPV's. Een simpele upgrade als ASW sensor capaciteit is in mijn ogen nog steeds mogelijk maar ik zie het niet gebeuren en ik denk ook dat we dat geld beter kunnen investeren in extra ASW fregatten.
Ja en dan? PING!! Hier ben ik! Een lekker tussendoortje voor elke Chinese/Russische sub.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Parera op 20/10/2020 | 16:29 uur
Ik mis de clue niet, de Denen hebben er nu voor gekozen om hun support ships (met de uitstraling van een fregat) nu ''om te vormen'' naar een fregat. Dat is begonnen door het wijzigen van de pennants maar de VDS moet nog aangekocht worden.

De rest van de ''upgrades'' zaten al op het schip:
- Boeg sonar Atlas ASO 94 sonar
- MH-60R
- 2 × Mk32 Mod 14 met MU-90 torpedo's

Ik heb dit al vaker gepost maar en dit al vaker gezegd; De grootste fout bij de OPV's (in mijn ogen)  is het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 helikopter dan had het OPV veel makkelijker gebruikt kunnen worden als ASW basis platform voor ASW taken met behulp van de NH90's. Een sonar onder de boeg is volgens mij niet al te lastig te installeren, ik kan me herinneren dat zo een systeem origineel ook gepland was voor de OPV's. Een simpele upgrade als ASW sensor capaciteit is in mijn ogen nog steeds mogelijk maar ik zie het niet gebeuren en ik denk ook dat we dat geld beter kunnen investeren in extra ASW fregatten.



Grootse probleem van de Absalon klasse is de maximale snelheid van 23 of 24 knopen. Het is wel meer dan de OPV's.

https://www.naval-technology.com/projects/absalon/

https://en.wikipedia.org/wiki/Absalon-class_support_ship

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/10/2020 | 12:53 uur
Je mist de clue.

'New'  ships staat er. Is niet zo.

Ik mis de clue niet, de Denen hebben er nu voor gekozen om hun support ships (met de uitstraling van een fregat) nu ''om te vormen'' naar een fregat. Dat is begonnen door het wijzigen van de pennants maar de VDS moet nog aangekocht worden.

De rest van de ''upgrades'' zaten al op het schip:
- Boeg sonar Atlas ASO 94 sonar
- MH-60R
- 2 × Mk32 Mod 14 met MU-90 torpedo's

Ik heb dit al vaker gepost maar en dit al vaker gezegd; De grootste fout bij de OPV's (in mijn ogen)  is het weglaten van de torpedo opslag voor de NH90 helikopter dan had het OPV veel makkelijker gebruikt kunnen worden als ASW basis platform voor ASW taken met behulp van de NH90's. Een sonar onder de boeg is volgens mij niet al te lastig te installeren, ik kan me herinneren dat zo een systeem origineel ook gepland was voor de OPV's. Een simpele upgrade als ASW sensor capaciteit is in mijn ogen nog steeds mogelijk maar ik zie het niet gebeuren en ik denk ook dat we dat geld beter kunnen investeren in extra ASW fregatten.


Harald

France to Develop New Aircraft Carrier and Next-Gen SSBN

France will build a new aircraft carrier to replace the Charles de Gaulle presently in service in 2038, French Armed Forces Minister Florence Parly said Monday is her opening speech to the Euronaval virtual show.

France will develop and build a new aircraft carrier to enter service in 2038 to replace the Charles de Gaulle now in service, French Armed Forces Minister Florence Parly announced Monday.

In a video speech marking the opening of the Euronaval online exhibition, Parly said "Regarding the new generation aircraft carrier, I can confirm that this program will be launched to give a successor to the Charles de Gaulle in 2038," adding that "it will offer an operational framework that will be perfectly adapted, from the outset, to our future combat aircraft, known under the name of SCAF."

Parly did not provide any additional details, notably on whether the new carrier will be conventionally or nuclear-powered, but proceeded to recap the major modernization of the French Navy that her government is completing. "Never in the past 30 years has the Navy seen such a renewal of its assets," she noted.

Observing that the current 2019-2023 military program law has earmarked 110 billion euros for equipment procurement, a significant part of which benefits the Navy, Parly also announced that, "in the coming months, I will launch construction work on third-generation ballistic missile submarines."

Again, she provided no details, but in itself the announcement is very significant as it confirms the long-term modernization of France's fleet of four Le Triomphant-class ballistic missile submarines, presently armed with the M51 ballistic missile which will also have to be replaced to equip the next-generation of "boomers."

Surface combatant programs

As the FREMM multi-mission frigate program winds down, with the final two air-defense variants Alsace and Lorraine due to be delivered in 2021 and 2022 respectively, construction will shift to the Defense and Intervention Frigates (FDI).

These frigates "are stealthy, enduring and versatile: they are the symbol of a naval industry at the forefront of modern technology," Parly said, adding that "In 10 years, the Navy will have received eight new first-rank frigates – a remarkable" achievement.

To follow the FREMM class, France plans to build five new FDI frigates, which are among the most heavily armed and technologically advanced designs now available. The lead ship, "Admiral Ronarc'h," is now under construction and is to be delivered in 2023, with the second to follow in 2025.

France has also launched two naval programs in cooperation with her European allies, but these fall short, in both size and cost, of the ambition voiced by several European governments for a consolidation of naval programs.

The first two fleet logistic ships being built by Italy's Fincantieri in cooperation with France's Naval Group, are to be delivered by 2025. For mine warfare France is developing the SLAMF program, integrating drone systems, in cooperation with Britain.

Two new classes of OPVs 

To support the French Navy's security missions, France in July launched the construction of ten offshore patrol vessels known as "patrouilleurs océaniques" and displacing 2,000 tonnes, which will be stationed in France; the first two are to be delivered by 2025.

For France's overseas possessions, France has ordered six overseas patrol vessels (Patrouilleurs Outre Mer, or POM) that will be delivered in 2024 and 2025 and will be stationed in La Réunion, Tahiti and New Caledonia. Parly last week cut the first steel on the first of these boats, that will displace about 1,200 tonnes. The ships, Parly noted, will "protect the 10 million square kilometers of sea that make up our exclusive economic zone."

France is also renewing its fleet of six attack submarines, with the Barracuda-class nex-generation boats replacing the Rubis submarines now in service. The lead boat, the Suffren, is completing her sea trials and is due to be delivered by the end of the year, Parly confirmed.

After having lauded naval manufacturers and the Directorate-General of Armaments which manages French defense procurement, Parly finished her speech on an optimistic note.

"My final message will be one of resilience and optimism. Together we must resist. We have unique, known and recognized skills and know-how. I am not saying that going through the economic and health crisis will be easy or without uncertainty, but we have assets and resources."

https://www.defense-aerospace.com/article-view/release/213883/france-to-develop-new-aircraft-carrier%2C-next_gen-ssbn%3A-minister.html

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/10/2020 | 10:15 uur
Er zijn van de OPV's ook diverse opties uit gewerkt (door leveranciers) voor ASW paketten.

Je mist de clue.

'New'  ships staat er. Is niet zo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 20/10/2020 | 11:28 uur
De Absalon klasse heeft behoorlijk veel opwaardeer mogelijkheden, veel meer ruimte. Vergelijk ze aub niet met de Holland klasse opv's.
Qua constructie, redundancy, compartimentering etc. zijn ze echter fregat-onwaardig imho.

Desalniettemin een goede zet van de Denen.

Niet te vergelijken maar het is bekend dat o.a. Thales en Damen meerdere opties bekeken hebben wat betreft de OPV's. Zoals een captas op de plek van de stern slipway.

StrataNL

De Absalon klasse heeft behoorlijk veel opwaardeer mogelijkheden, veel meer ruimte. Vergelijk ze aub niet met de Holland klasse opv's.
Qua constructie, redundancy, compartimentering etc. zijn ze echter fregat-onwaardig imho.

Desalniettemin een goede zet van de Denen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 20/10/2020 | 10:15 uur
Er zijn van de OPV's ook diverse opties uit gewerkt (door leveranciers) voor ASW paketten.

Waar ik meer over verbaasd was, is het feit dat Denemarken in hun benaming "support ships" in eens veranderen door de toevoeging van een ASW pakket naar "ASW frigates".


Parera

Citaat van: Harald op 20/10/2020 | 08:44 uur
The Danish Navy's New Frigates   (...  :hrmph:  ?? ... zo kan het ook ?  :confused: )


Er zijn van de OPV's ook diverse opties uit gewerkt (door leveranciers) voor ASW paketten.

Harald

The Danish Navy's New Frigates   (...  :hrmph:  ?? ... zo kan het ook ?  :confused: )

The Danish Navy's support ship Absalon, together with her sister ship Esbern Snare, docked in Frederikshavn where they were undergoing their transformation from support ships to anti-submarine warfare frigates.

The Navy's two support ships are being reclassified as frigates. The "new" frigates are being equipped and trained to be even better at finding and fighting submarines, and the new designation as frigates makes it easier to cooperate with NATO partners.

The Navy's warships Esbern Snare and Absalon of the Absalon class have so far been called "support ships", but are now being reclassified to the more appropriate "ASW frigates". ASW stands for Anti-Submarine Warfare, and the ships will be equipped with anti-submarine equipment in the form of an advanced towed sonar that can detect submarines at a long range.

"When we have finished equipping the Absalon class as ASW frigates, Denmark will move up in a new league among the nations that have the capability to combat submarines. It is important that we can thus better provide NATO with the required capacity in that area. With the current geopolitical situation and the world's security situation, it is crucial that Denmark has a capable anti-submarine capacity," says Rear Admiral Torben Mikkelsen, head of the Navy Command.

Operational run-up in 2026

The equipment of the ASW frigates is an offshoot of the latest defense agreement, and they are expected to be fully equipped in 2026. The time until then will be used to purchase the necessary sonar and computer equipment as well as adapt, test and certify the ships. In addition, the anti-submarine equipment must be integrated with the ship's other computer systems and weapon systems. In addition, crew members must be trained who can use the new equipment. Education will i.a. take place in a simulator so that the crew can be ready to operate the new equipment as soon as it is installed.

However, the ships already have a hull-mounted sonar that can detect submarines at a shorter distance, and the ship can defend itself against submarines. The new towing sonar makes it possible to detect submarines at a much greater distance. In addition to the new equipment, the ships' new Seahawk helicopters will be equipped with so-called dip sonar, sonar buoys and anti-submarine torpedoes. Together, this means that the new ASW frigates can monitor a much larger sea area and protect several ships in, for example, a naval force.

NATO better understands the term

The term "flexible support ship" has often caused confusion among NATO partners. This is partly because "support ship" can be translated to the English "supplyship", even though the Abslon class has always had size, capacity and weapons as frigates. Operating ASW frigates is well known in NATO and the new identity will make it easier for NATO partners to understand.

The reclassification of both ships will take place on Monday 19 October at a ceremony at Fleet Station Frederikshavn. The ships retain their names, but change the pennant number from L16 and L17, to F341 and F342.

When is a warship described as a frigate?

There is no fixed definition of this, but it is often said that ships with a tonnage between 3,000-6,000 tons and with a specific weapon equipment are frigates. The Danish ASW frigates of the Absalon class have a tonnage of 6,300 tons, and they are 137 meters long and 19.5 meters wide. They have, among other things, Harpoon missiles, Sea Sparrow missiles and anti-submarine torpedoes on board.

In addition, the ships can each operate two Sea Hawk helicopters.

Denmark already has three air defense frigates of the Iver Huitfeldt class: Iver Huitfeldt, Peter Willemoes and Niels Juel.

https://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/213843/danish-navy-redesignates-absalon_class-support-ships-as-asw-frigates.html

Kornet43

Voor een korvet wel indrukwekkend! Finland heeft ook slechts een kust/ marine waarbij de meeste anti-schip raketten op land zijn gestationeerd!

Parera

Citaat van: Kornet43 op 15/10/2020 | 10:56 uur
Het zijn geen simpele korvetten, 32 Sea Sparrow's! Maar het zijn er wel te weinig, deze 4 geleide-wapen korvetten moeten maar liefst 7 schepen vervangen!

Als vOPV is het helemaal geen verkeerd korvet, de ontwerpen van de Pohjanmaa klasse bieden zelfs ruimte aan 2x 8 cells mk41 op de impressies al worden er slechts 8 geplaatst in het begin.
Simpel gezegd is het een perfecte vOPV als je het achterdek door ontwikkeld naar een echt flexdeck waar zowel wapen en/of sensor systemen als Rhib's geplaatst kunnen worden.

Sparkplug

Citaat van: Kornet43 op 15/10/2020 | 10:56 uur
Het zijn geen simpele korvetten, 32 Sea Sparrow's!

Die 32 stuks ESSM zijn verdeeld over 8 Mk 41 VLS. Is dat nu wel of niet indrukwekkend?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Het zijn geen simpele korvetten, 32 Sea Sparrow's! Maar het zijn er wel te weinig, deze 4 geleide-wapen korvetten moeten maar liefst 7 schepen vervangen!

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation