Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#916
Saab's Combat System Officially Selected For Finnish Navy Squadron 2020 Program
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/09/saabs-combat-system-officially-selected-for-finnish-navy-squadron-2020-program/





Nog een impressie van de Finse marine


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/09/2019 | 17:04 uur
Ik weet niet of je ooit een CH-53K gezien hebt?  :angel: Die dingen zijn gigantisch, als je die moet meenemen in een LHD kost dat zo x miljoen extra.

Nee, geen CH-53K. Wel alle versies van de CH-53G.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#913
Citaat van: Sparkplug op 18/09/2019 | 16:21 uur
Laat Duitsland dan ook meteen de CH-53K kiezen  8)

Ik weet niet of je ooit een CH-53K gezien hebt?  :angel: Die dingen zijn gigantisch, als je die moet meenemen in een LHD kost dat zo x miljoen extra.

MTOW CH-53K : 38,4 ton
MTOW CH-47F : 22,7 ton

Hoogte CH-53K : 8,5 m
Hoogte CH-47F : 5,7 m

:angel:

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2019 | 17:04 uur
Dat kan wat mij betreft al bij LPD1, LPD2 kan vervangen worden door een nieuwe of een 2e LHD, handig is dan een LHD incl. dock.

Waarom het JSS vervangen? (er is al een NAVO tekort aan logistiek)



Het kan natuurlijk al bij LPD1 maar ik heb gewoon even voor het gemak 2 type schepen gepakt omdat we waarschijnlijk nooit genoeg heli's hebben om 2 LHD's te vullen.
En waarom het JSS vervangen? Het schip is in 2012 in dienst gekomen, bij 25 a 30 jaar dienst moet het schip tegen 2037 - 2042 vervangen worden. Dus daarom zeg ik vervang die 2 schepen door 1 grote LHD en een 2e CSS (zelfde type of ander type) tegen die tijd.

En de 2 pijlers van het JSS die er origineel waren zijn grotendeels weg gevallen binnen defensie, en kunnen in mijn ogen ook prima ingevuld worden op de onderstaande manier.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/09/2019 | 15:58 uur
A helicopter carrier for the German Navy
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/september/7484-a-helicopter-carrier-for-the-german-navy.html

:hrmph:

GER-NL samenwerking?

Ik zie wel een mogelijkheid bij de vervanging van de JWIT, op basis van de nieuwe tijdslijn die we kennen uit het DMPO 2019.

vLPD1 met instroom van 2030 - 2034 door een grotere LPD formaat 20.000 a 25.000 ton
vLPD2* met instroom van 2035 - 2040 door een LHD formaat 25.000 a 30.000 ton


Dat kan wat mij betreft al bij LPD1, LPD2 kan vervangen worden door een nieuwe of een 2e LHD, handig is dan een LHD incl. dock.

Waarom het JSS vervangen? (er is al een NAVO tekort aan logistiek)


Ace1


Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/09/2019 | 16:11 uur
Ik ga er vanuit dat bij een echte doorgang van een idee als dit bij de Duitse marine de focus voornamelijk gaat op transport / hulpoperaties en niet of nauwelijks op ASW / ASuW operaties.

Mijn voorkeur zal ook uitgaan naar een LHD dat voornamelijk geschikt is voor amfibische operaties en noodhulp operaties maar als secondaire taak kan ASW een hele mooie toevoeging zijn die vrij simpel in te voeren is. De NH90's heb je al aan boord, zorg voor torpedo opslag op het schip en een set torpedo defense systeem dat krijgen de LPD's nu ook al. De Japanners hebben nog gekozen om er een 16 cells mk41 op te plaatsen met 4 cellen ESSM (16x) + 12 cellen VL-ASROC maar die schepen missen ook de amfibische capaciteit.

Laat Duitsland dan ook meteen de CH-53K kiezen  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Via @BILDamSONNTAG
15 sep.

Söder: "Für die Sicherheit müssen wir ein deutliches Signal setzen und das 2-Prozent-Ziel im Verteidigungshaushalt anstreben. Nicht nur wegen den USA, sondern es geht um den Schutz unseres Landes."




Parera

#908
Citaat van: Sparkplug op 18/09/2019 | 16:03 uur
Jammer dat er niet wordt vermeld wat zij precies met zo'n helicopter carrier willen. Gaat het om ASW, ASuW of transport?

Dat is natuurlijk niet bekend gemaakt want het komt uit de hoge hoed van een politicus, die kent het begrip helikopter carrier maar de taken daarvan zullen hem/haar niet in detail bekend zijn.

Als je dan gaat kijken naar oudere Duitse marine plannen dan ging dit voornamelijk om een groot transportschip dat ook als rol had helicopters te vervoeren / in te zetten.

Zoals het Blohm+Voss Class LHD. Formaat van ons JSS maar met slechts ruimte voor 4 NH90's in de hangaar.
Maar daarbij wel 534 koppen + 900 troepen, deze zullen grotendeels vervoerd moeten worden door de 4 LCM's of 2 LCAC's  + 4 LCVP's.

Ik ga er vanuit dat bij een echte doorgang van een idee als dit bij de Duitse marine de focus voornamelijk gaat op transport / hulpoperaties en niet of nauwelijks op ASW / ASuW operaties.

Mijn voorkeur zal ook uitgaan naar een LHD dat voornamelijk geschikt is voor amfibische operaties en noodhulp operaties maar als secondaire taak kan ASW een hele mooie toevoeging zijn die vrij simpel in te voeren is. De NH90's heb je al aan boord, zorg voor torpedo opslag op het schip en een set torpedo defense systeem dat krijgen de LPD's nu ook al. De Japanners hebben nog gekozen om er een 16 cells mk41 op te plaatsen met 4 cellen ESSM (16x) + 12 cellen VL-ASROC maar die schepen missen ook de amfibische capaciteit. De Japanse helicarriers zijn helemaal ingericht voor ASW taken en andere taken zijn aanvullend.

Sparkplug

Citaat van: Navy Recognition op 18/09/2019 | 15:58 uur
A helicopter carrier for the German Navy
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/september/7484-a-helicopter-carrier-for-the-german-navy.html

Jammer dat er niet wordt vermeld wat zij precies met zo'n helicopter carrier willen. Gaat het om ASW, ASuW of transport?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

A helicopter carrier for the German Navy
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/september/7484-a-helicopter-carrier-for-the-german-navy.html

:hrmph:

GER-NL samenwerking?

Ik zie wel een mogelijkheid bij de vervanging van de JWIT, op basis van de nieuwe tijdslijn die we kennen uit het DMPO 2019.

vLPD1 met instroom van 2030 - 2034 door een grotere LPD formaat 20.000 a 25.000 ton
vLPD2* met instroom van 2035 - 2040 door een LHD formaat 25.000 a 30.000 ton

*Het vLPD2 project houd in dit geval ook in het (vervroegd) vervangen van het JSS, waarbij de 2 taken strategisch zeetransport &  seabasing/helicopter carrier overgenomen worden door de LHD. De 3e taak van het JSS ; BOZ word vervangen door een 2e tanker. Hiermee blijft het aantal schepen binnen de KM gelijk maar zijn de taken wel beter verdeeld.

De Duitsers zouden wat mij betreft bij een of beide projecten kunnen aansluiten.

Parera

#905
China zou volgens onderstaand artikel een fregat willen doneren aan Uruguay, het schip zou een waarde hebben van 4,2 miljoen dollar. Volgens de geruchten gaat het om een Type 053H1 (Jianghu-II klasse)

https://www.infodefensa.com/latam/2019/09/05/noticia-china-ofrece-donar-buque-militar-armada-uruguay.html

Parera


Sparkplug

First order for gun [DSEI19D3] (MSI-Defence Systems 30 mm Seahawk LW30M naval gun system)

https://www.janes.com/article/91137/first-order-for-gun-dsei19d3

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Thailaland heeft een contract getekend met de Chinezen voor de aankoop van een Type 071E LPD.



http://defense-studies.blogspot.com/2019/09/thailand-become-first-export-country.html