Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Ros

Minder schepen met meer bemanningen of meer schepen met een bemanning per schip. Het probleem blijft hetzelfde........tekort aan mensen die willen. Den Haag moet snel schakelen anders blijf je met een probleem zitten dat straks niet meer op te lossen is......ook niet met bakken geld. De concurrentie met de burgersector moet gewoon een feit worden !

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/05/2019 | 12:05 uur
Er zijn voors- en tegens te verzinnen. Voorlopig ga ik uit van kwantiteit is een kwaliteit op zich.
Klopt maar ik kan me voorstellen dat als er binnen de KM een oplossing is voor het P-probleem maar er nog niet genoeg budget is om extra schepen aan te kopen dat zo iets een goede oplossing kan zijn om bijvoorbeeld voor de 2 vMFF's een derde bemanning aan te stellen die kunnen opereren op beide schepen en bij de vLCF bijvoorbeeld ook een 5e bemanning.

Maar dan moet wel het probleem met het personeel (CAO en alle tekorten) zijn weg gewerkt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/05/2019 | 11:55 uur
Gaat dit een nieuwe trend worden binnen marines? 1 schip met 2 bemanningen maar dan wel een vloot met minder schepen?

Er zijn voors- en tegens te verzinnen. Voorlopig ga ik uit van kwantiteit is een kwaliteit op zich.

Parera

Het is een prachtig schip, ik heb het eerder dit jaar zelf gezien en vind het mooier dan haar zusterschepen van de Britse RFA. Slim van de Noren om er 2 bemanningen voor te doen zodat het schip veel meer inzetbaar is.

Gaat dit een nieuwe trend worden binnen marines? 1 schip met 2 bemanningen maar dan wel een vloot met minder schepen?

Parera

KNM Maud Multirole Supply Vessel Commissioned With Royal Norwegian Navy



The Royal Norwegian Navy's (RNoN) new multi-role logistics vessel KNM Maud was officially christened on May 21 and shown to the people of Bergen. « An important day for the Navy, » said the Chief of the RNoN, Rear Admiral Nils Andreas Stensønes.


« It's not every day the Navy gets the pleasure of renaming a new vessel, so this is great, » added Stensønes.

Together with godmother Anniken Huitfeldt, head of the Norwegian Parliament Defense and Foreign Affairs Committee, KNM Maud was baptized at Festningskaien, in Bergen.

KNM Maud has taken the name after Queen Maud of Norway. With its cargo capacity, the vessel will keep its own and allied forces supplied with necessary fuel, supplies, ammunition, spare parts, workshop capacities and sanitation.

« KNM Maud will be our mother ship. She will support and be there for everyone. KNM Maud and her capabilities are a sought after resource both here and in NATO. Not least, she will be important in the work to maximize operational availability with today's vessel structure, » continued Stensønes.

In the Norwegian Parliament's revised state budget, last week it was announced that money had been set aside to start forming a second crew for the KNM Maud vessel.

« We now have full focus on getting the first crew operational. This will be the target during 2020. Already this year we will start work on putting together a second crew, which we are planning to have operational during 2021, » stated Stensønes.

With two crews, KNM Maud will be able to support its own and allied forces throughout the year. In this way, the KNM Maud and operational units can operate much longer without having to go to quay for necessary supplies.

The KNM Maud has been assembled by Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering in South Korea through the Project P2513 new logistics vessel program. The ship was taken over by the Royal Norwegian Navy in November 2018 and arrived in Norway on 29 March 2019. Starting 2020, she will replace the KNM Valkyrien.

The KNM Maud vessel can load up to 200 tons of ammunition, spare parts, 30 tons of supplies, boats, vehicles, and over nine million liters of fuel for their own and allied marine vessels. With a crew of 68, the vessel can accommodate up to 48 injured people and an additional 99 soldiers.

Thanks to the a 25-ton crane, the KNM Maud can hoist onboard over 60 containers that can be transported on deck. The 750-square-meter helicopter deck can board the NH90, of which two of them can be stored in the hangar.

[Source: Navalnews ]

Parera

#716
ASW sonar system to undergo at-sea trials [CS19D1]



Marine acoustics house GeoSpectrum Technologies is preparing to undertake new at-sea trials of its Towed Reelable Active Passive Sonar (TRAPS) antisubmarine warfare (ASW) sonar system in conjunction with the Royal Canadian Navy (RCN).

Trials from a Kingston-class coastal defence vessel are planned to take place off Halifax, Nova Scotia, in the coming weeks. These will be followed towards the end of 2019 by an evaluation of the system's torpedo detection functionality at the Canadian Forces Maritime Experimental and Test Ranges facility in Nanoose Bay, off Vancouver Island. A first set of sea trials was performed from the Kingston-class coastal defence vessel HMCS Shawinigan in mid-2018.

GeoSpectrum, a wholly owned subsidiary of Elbit Systems (Booth 1421) based in Dartmouth, Nova Scotia, has developed TRAPS to meet requirements for a compact, lightweight and low-cost active/ passive variable depth sonar that can be accommodated on smaller ships. According to the company, the system is unique because it uses a 2kHz active sound source that operates as a vertical projector array, but stows on a single winch drum with the receive array and tow cable. This configuration allows for a single tow, thus negating the need for a complex launch and recovery system, and so reducing footprint weight and cost.

The containerised TRAPS system incorporates the sonar projector as well as the winch drum/ fairlead (supplied by Curtiss-Wright's INDAL business), receive array and tow cable. An operator console can also be accommodated in the container to provide a fully self-contained capability.

A modified TRAPS package is being developed for deployment from unmanned surface vessels (USVs). The main change for USV TRAPS is a revised winch configuration, for which Curtiss- Wright INDAL is under contract.

[Source: Janes.com ]

Elbits infosheet over de sonar.
https://elbitsystems.com/landing/wp-content/uploads/2019/05/GEOSPECTRUM-TECHNOLOGIES-INC.-BROCHURE-TRAPS.pdf

Harald

Die DefendTex Drone-40 ; 40mm Drone-granaat .... interessant !



Zoiets kun je ook maken voor 60mm mortiergranaten, welke dan zelf of via beeld-RC naar een doel geleid kunnen worden. 

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Harald op 17/05/2019 | 13:24 uur
Dat Lightweight Torpedo (SLWT) programma van Saab is best interessant. Zo wordt het een verlengde van de onderzeeboot, sensoren van je torpedo welke zoeken in een bijvoorbeeld "vijandelijk" gevaarlijk gebied en de onderzeeboot zelf blijft "stil" wachten buiten het gebied.

in onderstaande posting te zien vanaf 4:44 tot 6:58
Finland koopt hem ook, want specifiek voor de Baltische Zee ontworpen.  Bron: Finse marine.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 26/05/2019 | 14:58 uur
Ja, make my day. Helaas, verder van de realiteit kunnen we ook niet zitten.

I know... ik ben al blij met uiteindelijk 2+2 extra vMFF en een 1 op 1 vervanging van de LCF's.


Master Mack

Misschien de BEL M's verkopen aan chilli. Dan is er daar in iedergeval meer geld om te borgen dat ze de vervangers kunnen betalen. Nemen wij hun taken zolang waar en schaffen gelijk 4 nieuwe M vervangers aan.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/05/2019 | 13:23 uur
Voorwaarde voor verkoop lijkt mij dat het eerste nieuwe M fregat operationeel inzetbaar is, dan spreek je al snel over 2027 of later.
Precies, als ik Chili was is 2027 te laat. Krijg je hetzelfde gedonder als met het JSS. Amsterdam werd verkocht voordat JSS operationeel was en vervolgens zaten we een paar jaar zonder bevoorrader. Ik zie het al voor me, typisch Nederlands ook
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#708
Citaat van: StrataNL op 26/05/2019 | 13:16 uur
Leuk dat ze zo goed als zeker verkocht zijn, maar als wij niet even op gaan schieten met vMFF kan dat nog weleens een probleem gaan worden... Chili die hun schepen wil en onze vMFF's die nog niet operationeel zijn.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/05/2019 | 13:23 uur
Voorwaarde voor verkoop lijkt mij dat het eerste nieuwe M fregat operationeel inzetbaar is, dan spreek je al snel over 2027 of later.

Klopt dit is ook een van de problemen waar de Chilenen tegen aan lopen. Ook bij de Britten en Canadezen word levering pas voorzien vanaf 2025 of later, afhankelijk van de vervangingen.
Daarom schreef ik al dat het te hopen is dat de MFF's niet verkocht worden voordat de vMFF's in Vlissingen-Oost liggen voor afbouw.

Het kan voor Nederland heel interessant zijn om de 2 MFF's tegen een hele lage prijs door te verkopen aan de Chilenen met de deal er aanvast dat ze aansluiten bij het vMFF en vLCF (2x 4 stuks) inclusief tranfer of technology en lokale (af)bouw.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 26/05/2019 | 13:16 uur
Leuk dat ze zo goed als zeker verkocht zijn, maar als wij niet even op gaan schieten met vMFF kan dat nog weleens een probleem gaan worden... Chili die hun schepen wil en onze vMFF's die nog niet operationeel zijn.

Voorwaarde voor verkoop lijkt mij dat het eerste nieuwe M fregat operationeel inzetbaar is, dan spreek je al snel over 2027 of later.