Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 22:12 uur
MKS-180 zou er nog net buiten de nieuwe regelgeving kunnen vallen.

Alle daaropvolgende projecten zullen dus zeer vermoedelijk wel onder de nieuw "schlüsseltechnologie" regeling/wetgeving vallen, een onderwerp welke al in de zomer van 2018 werd gecommuniceerd.
Affirmative.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#584
Citaat van: Lex op 04/04/2019 | 22:03 uur
Dat is volgens het bericht een vraag die nog alle kanten op kan gaan.

MKS-180 zou er nog net buiten de nieuwe regelgeving kunnen vallen.

Alle daaropvolgende projecten zullen dus zeer vermoedelijk wel onder de nieuw "schlüsseltechnologie" regeling/wetgeving vallen, een onderwerp welke al in de zomer van 2018 werd gecommuniceerd.

Wat dat betekend voor een eventueel toekomstig bilateraal project is mij nu nog onduidelijk.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 21:59 uur
Glipt het MKS-180 project (nog net) door de mazen of zijn de kansen voor Damen gereduceerd tot nihil?
Dat is volgens het bericht een vraag die nog alle kanten op kan gaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 04/04/2019 | 21:36 uur
Überwasserschiffbau soll Schlüsseltechnologie werden

einkaufen.[/i]

Hieruit valt dus te concluderen dat het stelsel van Europees aanbesteden door Duitsland wordt verlaten.

Glipt het MKS-180 project (nog net) door de mazen of zijn de kansen voor Damen gereduceerd tot nihil?

Lex

Überwasserschiffbau soll Schlüsseltechnologie werden

https://www.deutschlandfunk.de/bundesregierung-ueberwasserschiffbau-soll.2850.de.html?drn:news_id=993733


Unter anderem müssen dann Bestellungen für die Marine nicht mehr Europaweit ausgeschrieben werden. Stattdessen kann die Bundeswehr direkt bei den deutschen Werften einkaufen.

Hieruit valt dus te concluderen dat het stelsel van Europees aanbesteden door Duitsland wordt verlaten.

Lex

Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 18:39 uur
Kan daar hun hele economie op teren?
Verder hebben ze nog het toerisme door een aantal stokoude bouwwerken en???? terrorisme.
De laatst bekend gestelde cijfers dateren uit 2014 en zijn 5465,3 ($ miljoen)

Zander

Citaat van: Lex op 04/04/2019 | 16:12 uur
Vergeet niet dat het land middels het Suez-kanaal een fikse inkomstenbron heeft.
Kan daar hun hele economie op teren?
Verder hebben ze nog het toerisme door een aantal stokoude bouwwerken en???? terrorisme.
People are sheep

Lex

Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 16:08 uur
Ik ben benieuwd wie die schuiten sponsort. Egypte laat hem de laatste jaren lekker uit de broek hangen op het gebied van grote militaire aankopen.
Maar poen hebben ze eigenlijk niet.
Vergeet niet dat het land middels het Suez-kanaal een fikse inkomstenbron heeft.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Ik ben benieuwd wie die schuiten sponsort. Egypte laat hem de laatste jaren lekker uit de broek hangen op het gebied van grote militaire aankopen.
Maar poen hebben ze eigenlijk niet.

Waarschijnlijk sponsoren de Saoudi's deze aanschaf. Net als de vingen in de pap bij de aankoop van de Franse/Russische Mistrals.
Ik ben benieuwd wat de Saoudi's hier mee winnen.
People are sheep

Parera

Germany Approves Export Of Six Vessels To Egypt In 2.3 Billion € Deal

According to German newspaper BILD, the Budgets Committee gave the go-ahead for an export credit guarantee in order to secure the settlement of the deal.

The six vessels for the Egyptian Navy will be produced by Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS). Three of the vessels will be MEKO A-200 frigates, a design already selected by two African navies: South Africa and Egypt. It is unclear what type the other three vessels will be.

Back in January, German weekly news magazine Der Spiegel announced a
500 million euros deal with Egypt for the export of a single MEKO 200 frigate to the Egyptian navy. It is not clear if the 2.3 billion deal announced today is linked to that one or if it comes in addition to it.

According to TKMS, The MEKO A-200 is a fighting vessel capable of full 4-dimensional warfare (AAW, ASW and ASuW, BCW). The frigate is designed for sustained operations across the full spectrum of general missions and tasks: patrol and interdiction, support of special force operations, SAR, and humanitarian operations.

In its baseline configuration, the MEKO A-200 has a length of 121 meters, a width of 16.3 metesr and a displacement of 3,700 tons.

[Source: Navalnews ]

Parera

#574
Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 16:25 uur
Natuurlijk had ik graag een NL schip zien winnen. Het marktaandeel dat DSNS nu al heeft veroverd is eigenlijk ongekend.
En ja, met een SIGMA hadden de Brazillianen gewoon blij kunnen zijn. Ik weet ook niet wat er mogelijk is qua bewapening, maar tot nu toe is het allemaal een beetje tam gebleven. Weet niet of Indonesië er een A50 in heeft gezet, als je daar 16 cellen van hebt +een short range oplossing begint het ergens op te lijken.

Daarnaast weet ik niet of bemanningsaantallen kloppen, maar ook daar scoren deze schepen niet heel goed als je globaal open source bekijkt.
Hoop is nog niet vervlogen, maar zoals ik het programma zie is het precies dat, hoop.

Het bod wat Damen heeft neergelegd is een prima bod, maar als het bod van TKMS beter is dan zijn ze de terechte winnaar.

Wat betreft de PKR Sigma 10514 klasse hebben of krijgen die 12 cell VLS voor MICA VL. Deze VLS is ook geïnstalleerd op de Marokkaanse SIGMA's.
Er is een tijdje gekeken naar Sylver VLS voor de Aster-15 en Aster-30 is ook genoemd. Deze raketten willen ze nu plaatsen op de nieuwe klasse fregatten, waar ze voorkeur hebben voor de Deense Iver Huitfeldt klasse maar ook onze Omega's zijn daarvoor in de race.


Poleme

Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 16:25 uur
Natuurlijk had ik graag een NL schip zien winnen. Het marktaandeel dat DSNS nu al heeft veroverd is eigenlijk ongekend.
En ja, met een SIGMA hadden de Brazillianen gewoon blij kunnen zijn. Ik weet ook niet wat er mogelijk is qua bewapening, maar tot nu toe is het allemaal een beetje tam gebleven. Weet niet of Indonesië er een A50 in heeft gezet, als je daar 16 cellen van hebt +een short range oplossing begint het ergens op te lijken.

Daarnaast weet ik niet of bemanningsaantallen kloppen, maar ook daar scoren deze schepen niet heel goed als je globaal open source bekijkt.
Hoop is nog niet vervlogen, maar zoals ik het programma zie is het precies dat, hoop.
De specificaties van de Braziliaanse MEKO A100 variant doen denken aan de Maleisische Gowind LCS / Maharaja Lela klasse van 3.100 ton, CODAD aandrijving = 28 knopen, 5.000 zeemijlen bereik:
8 x NSM anti schip raketten,
16 x MICA VL in een Sylver VLS, A43 of A50 (?),
1 57 mm kanon op de bak,
2x MSI 30 mm snelvuur kanons,
1x 5 of 10 ton boord-heli,
1x Thales SMART-S Mk.2 radar,
Rheinmetall TMEO, gecombineerde radar / Electro-Optische vuurleiding systeem,
1x gesleepte Captas-2 sonar.
De Maleisische marine had een voorkeur voor het Thales Nederland Tacticos Combat Management System.  Maar de Naval Group dwong Malaysia om het Franse SETIS CMS, ook van de Naval Group, toe te passen !   Hoe klant-vriendelijk kun je zijn.

Totale kosten voor 6 schepen is USD 2,8 miljard / 6 = USD 467 miljoen, is ruwweg EUR 400 miljoen per fregat.  Het eerste schip werd te water gelaten in augustus 2017.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

#572
Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 16:25 uur
Natuurlijk had ik graag een NL schip zien winnen. Het marktaandeel dat DSNS nu al heeft veroverd is eigenlijk ongekend.
En ja, met een SIGMA hadden de Brazillianen gewoon blij kunnen zijn. Ik weet ook niet wat er mogelijk is qua bewapening, maar tot nu toe is het allemaal een beetje tam gebleven. Weet niet of Indonesië er een A50 in heeft gezet, als je daar 16 cellen van hebt +een short range oplossing begint het ergens op te lijken.

Daarnaast weet ik niet of bemanningsaantallen kloppen, maar ook daar scoren deze schepen niet heel goed als je globaal open source bekijkt.
Hoop is nog niet vervlogen, maar zoals ik het programma zie is het precies dat, hoop.
De US Navy heeft in vorig decennium eens haar LCS klassen geëvalueerd qua efficiëntie en kosten-effectiviteit ( = waar voor je geld) tegenover diverse buitenlandse ontwerpen.  (Noot: genoemde bedragen stammen ook uit vorig decennium.)

1.  Het meest efficient:  SIGMA 9113, maar om de effectiviteit van 10 LCS-en te evenaren wel 15 (vijftien) stuks aanschaffen: 15 x USD 200 miljoen = USD 3 miljard.

2.  Visby,  echter wel 16 schepen nodig:  USD 200 mln x 16 = USD 3,2 miljard.

3.  Het Russische Stereguschchiy,  13 schepen a USD 250 miljoen = USD 3,25 miljard.

4. MILGEM (Turkije),  11 schepen x USD 300 miljoen = USD 3,3 miljard.

5. Formidable, Singapore, ontwikkeld uit de Franse Lafayette klasse: 11 schepen x USD 400 miljoen = USD 4,4 miljard.

6. Freedom LCS klasse, 10 schepen a USD 650 miljoen = USD 6,5 miljard.


De betrokken US Navy officieren besloten toen om de SIGMA 9113 en Visby op te waarderen met een RAM of SeaRAM CIWS systeem.
De aanschaf prijzen gingen nu voor beide ontwerpen naar circa USD 250 miljoen, maar voor beiden waren nu maar 13 schepen benodigd om 10 LCS-en te evenaren = 13 x USD 250 miljoen = USD 3,25 miljard.    Echter, kwantiteit, aantallen, is ook een kwaliteit op zich, want in een oorlog worden er ook schepen afgeborreld.

Wij, de Zweden en Russen zouden dus goud in de handen moeten hebben op de export markt.  En dan vooral op de markten waar weinig pecunia is, maar wel veel beschikbaar goedkoop personeel.

Maar we zagen het al bij het aanbieden van M-fregatten aan mogelijke buitenlandse klanten.  De samenwerking  tussen Nederlands bedrijfsleven en rijksoverheid is inzake dit soort deals slecht en de overheid biedt ook geen of zeer weinig ondersteuning in deze.  Potentiele buitenlandse klanten: "Waar is jullie gezamenlijke loket / aanspreekpunt ?"
De Duitsers en vooral de Fransen hebben dat wel goed tot zeer goed geregeld.  Voor de Fransen is dat natuurlijk gemakkelijker, want de Naval Group (voorheen DCNS) is nu eenmaal een staatsbedrijf en in Frankrijk gaan de 'hand van het geld' (zakenleven) en de hand van de macht' (politiek) altijd hand in hand.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 10:19 uur
Balen, maar meko is denk ik meer fregat dan die Sigma.

Dat ben ik niet met je eens  ;) En de Brazilianen zochten korvetten geen fregatten, TKMS heeft de deal nog niet binnen maar ze zijn preferred bidder.