Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Lex

Citaat van: Ace1 op 26/07/2018 | 21:52 uur
Ik had begrepen dat de OPV's van de Holland klasse uit waren gerust met een sonar die mijnen kon opsporen onderwater.  Deze sonar zou dan kunnen vervangen worden door de Thales BlueWatcher en zo'n compacte dieptebom mortier is wel voor het 76mm kanon te plaatsen.
Leg mij dan even uit hoe dit geplaatst moet worden, ergo de installatie volledig dus ook onderdeks en het magazijn.
Daarnaast zal de door jou beoogde plaatsing kunnen zorgen voor een blinde/dode hoek bij inzet van het kanon.

Ace1

Citaat van: Lex op 26/07/2018 | 21:11 uur
En dan? Gezien het feit dat de eenheid geen sonar heeft: hoe wil je dan tot een afvuur oplossing komen? Plaatsbepaling, diepte, koers/vaart etc.
Zal dus niet werken, naast de vraag waar wil je de opstelling plaatsen in toto?


Ik had begrepen dat de OPV's van de Holland klasse uit waren gerust met een sonar die mijnen kon opsporen onderwater.  Deze sonar zou dan kunnen vervangen worden door de Thales BlueWatcher en zo'n compacte dieptebom mortier is wel voor het 76mm kanon te plaatsen.

Lex

Citaat van: Ace1 op 26/07/2018 | 20:55 uur
Een dieptebom mortier erop zetten is wel mogelijk en dan heb je het ook wel gehad.
En dan? Gezien het feit dat de eenheid geen sonar heeft: hoe wil je dan tot een afvuur oplossing komen? Plaatsbepaling, diepte, koers/vaart etc.
Zal dus niet werken, naast de vraag waar wil je de opstelling plaatsen in toto?

Ace1

Citaat van: Parera op 26/07/2018 | 14:08 uur
De OPV's ombouwen tot wat jij aangeeft is niet haalbaar binnen het ontwerp van de OPV's. Het schip is niet ontworpen voor ASW taken de vorige holland klasse (jagers) waren wel echte onderzeebootjagers, qua afmetingen redelijk gelijk aan de OPV's maar totaal verschillend kijk maar eens naar de verschillen.

Uberhaupt het inbouwen van ASW raketten (VL-ASROC) is niet haalbaar omdat er simpelweg gewoon geen ruimte aan boord is waar die passen. De mk41 strike length die nodig is voor VL-ASROC heeft een lengte van 7,70 m en het 76 mm kanon steekt +/- 1,95 m onder het dek. Dan kom je nog 5,75 m diepte te kort en dan zou je in theorie tot bijna de waterlijn alles onder het kanon moeten weg halen en dat is gewoon niet te doen.

Het hele schip moet aangepast worden daarvoor en dat kost klauwen vol geld. Als je iets wilt aanpassen is het makkelijkste om de Marlin er af te halen en daarvoor iets terug te plaatsen dat geen dek penetratie heeft maar een Searam op die plek is ook niet ideaal omdat het zicht vanaf de brug dan geblokkeerd word. Het ontwerp van de OPV's staan weinig aanpassingen toe helaas.
Je kan het kanon vervangen door een ander (moderner) type of ander kaliber maar daar houd het wel grotendeels op.

Het plaatsen van een towed array sonar is wel mogelijk maar dan zou je een aanpassing moeten maken zodat de NH-90 torpedo's bij zich kan hebben (waar nu geen opslag voor is aan boord) en eventueel aangevuld door 1 of meerdere USV's die helpen bij de opsporing van een onderzeeboot. Ik denk dit dat het maximaal haalbare is in het concept OPV zonder de boot te veel te moeten verbouwen. Je zal moeten verbouwen maar niet al te veel als met hele wapen systemen.

ASW concept Holland OPV's
- Towed array in onder het helidek naast de Slipway.
- Torpedo opslag onder het helidek in 20 ft container.
- USV in de slipway en/of David.
- Torpedo decoy aan de andere kant naast de slipway.
- Active decoys op de plek van de marlin in de vorm van Chemring's Centurion.

Hiermee kan je iets maar dan blijft het een traag schip zonder enige gevechts vermogen slechts middelen om een gedetecteerde onderzeeërs op afstand te kunnen uitschakelen.
Daarmee verlies je wel het hele patrol vessel concept maar gaat het naar een ASW patrol. De vraag is of dit nodig is en wat het gaat kosten natuurlijk.

Een dieptebom mortier erop zetten is wel mogelijk en dan heb je het ook wel gehad.


Parera

#84
Citaat van: tentara71 op 26/07/2018 | 19:42 uur
Effe serieus: buiten een technisch-intellectuele gedachtenexercitie om... WTF?
Waarom hebben "we" het er serieus over om een OPV om te bouwen naar iets wat serieus nooit meer kan worden dan ASW-trawler zoals ze in de Koude Oorlog gebruikt werden voor ASW-surveillance?
Niet ASW-patrouille, nee, surveillance?
Want tot meer is die bak niet in staat want geen oorlogsschip.
Zou bij wijze van spreken nog door de oude Gouvernementsmarine geweigerd worden.
Waarom hebben we het hierover?
Vanwege de Butsen?

Ik ga kapot dood van dit soort flauwekul.
Ik schreef wat er maximaal mogelijk is in mijn ogen met het ontwerp zoals dat er nu ligt, ik heb nooit gezegd dat is een goed plan. Het is mogelijk meer niet, je hebt helemaal gelijk verder ik noem het ASW-patrol maar ik kon er niet de juiste benaming voor vinden. Ik ben meer voorstander van het afstoten van deze 4 schepen en er 2 extra vMFF's voor aan te kopen + 4 schepen (OPV 950's / SPA 5509 bijvoorbeeld).

StrataNL

Citaat van: tentara71 op 26/07/2018 | 19:42 uur
Effe serieus: buiten een technisch-intellectuele gedachtenexercitie om... WTF?
Waarom hebben "we" het er serieus over om een OPV om te bouwen naar iets wat serieus nooit meer kan worden dan ASW-trawler zoals ze in de Koude Oorlog gebruikt werden voor ASW-surveillance?
Niet ASW-patrouille, nee, surveillance?
Want tot meer is die bak niet in staat want geen oorlogsschip.
Zou bij wijze van spreken nog door de oude Gouvernementsmarine geweigerd worden.
Waarom hebben we het hierover?
Vanwege de Butsen?

Ik ga kapot dood van dit soort flauwekul.
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die het OPV op willen waarderen tot wannabe fregat. Moeten echt een keer losgelaten worden.
Naast de technische uitdagingen moeten we zoiets als Nederland maritiem land helemaal niet willen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 26/07/2018 | 16:06 uur
Die kaapstanders en trappen zijn natuurlijk wel te veranderen, een andere oplossing is om een (captas) towed sonar over de Slipway te plaatsen zoals Damen aanbied in haar Sigma multi missionbay concepten. Maar goed hoe en wat er precies mogelijk is dat weet ik niet, dit zijn dingen die in mijn ogen relatief simpel te regelen zijn. Toch een stuk simpeler dan de eerder genoemde opties door Colourmaster.
Ik weet dat het schip dan niet perfect is voor ASW maar het zou zeker moeten kunnen, maar de vraag is en blijft wat kost het en is het wenselijk / is er die behoefte om de schepen daarvoor op te offeren?

Effe serieus: buiten een technisch-intellectuele gedachtenexercitie om... WTF?
Waarom hebben "we" het er serieus over om een OPV om te bouwen naar iets wat serieus nooit meer kan worden dan ASW-trawler zoals ze in de Koude Oorlog gebruikt werden voor ASW-surveillance?
Niet ASW-patrouille, nee, surveillance?
Want tot meer is die bak niet in staat want geen oorlogsschip.
Zou bij wijze van spreken nog door de oude Gouvernementsmarine geweigerd worden.
Waarom hebben we het hierover?
Vanwege de Butsen?

Ik ga kapot dood van dit soort flauwekul.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Further delays for Spanish Navy's S-80 submarines

The Spanish Navy's new air-independent propulsion (AIP) S-80 submarines are facing another delay, according to the country's defense minister. During a visit to the Cartagena naval base, where the submarines will be based after delivery, defense minister Margarita Robles told reporters that the first boat would be delivered in 2022 with the final one arriving in 2027. This is in contrast to previous statements made by Spanish defense officials where they said the submarines would be delivered between 2021 and 2025.

This is the latest in a series of complications encountered by the Spanish submarine program which was originally expected to start deliveries in 2015. It was first discovered that submarines were too heavy to resurface after diving. The submarines' weight is the main cause of delays and cost overruns as all four boats had been at various stages of construction when the problem was discovered in 2013. To solve the issue, shipbuilder Navantia elongated the boats by 10 meters to a new length of 81 meters. It was recently reported that the defense ministry was forced to reconstruct submarine pens at the Cartagena naval base because of the boats' new dimensions. This was denied by a ministry spokesperson, however, who said that upgrades of the base had been planned since 2009. Margarita Robles visited Cartagena on July 25 to announce 16 million euros of infrastructure works at the base. Robles further said that the Spanish council of ministers would increase the spending cap for the submarine program by next Friday. Latest estimates put the cost of the project at close to 4 billion euros, an increase of 1.7 billion compared to first estimates from 2010.

[Source: Naval Today @ Article ]



Parera

#80
Citaat van: StrataNL op 26/07/2018 | 15:22 uur
Naast de slipway ruimte voor 20ft container of towed array? In het waaigat bedoel je? Daar staan kaapstaanders en trappen in de weg...
Torpedo's mogen niet zomaar in een container aan boord gezet worden i.v.m. de brandstof, gevaarlijk goedje. Maar hoe wil je die torpedo's vervolgens naar boven krijgen? De lift is volgens mij niet groot genoeg voor een torpedo.

Die kaapstanders en trappen zijn natuurlijk wel te veranderen, een andere oplossing is om een (captas) towed sonar over de Slipway te plaatsen zoals Damen aanbied in haar Sigma multi missionbay concepten. Maar goed hoe en wat er precies mogelijk is dat weet ik niet, dit zijn dingen die in mijn ogen relatief simpel te regelen zijn. Toch een stuk simpeler dan de eerder genoemde opties door Colourmaster.
Ik weet dat het schip dan niet perfect is voor ASW maar het zou zeker moeten kunnen, maar de vraag is en blijft wat kost het en is het wenselijk / is er die behoefte om de schepen daarvoor op te offeren?

StrataNL

Citaat van: colourmaster2010 op 26/07/2018 | 13:39 uur
Vraag me af, wat de kosten bedragen om een OPV om te bouwen naar een onderzeebootjager met uav 's, anti-sub raketten, torpedo's en Searam/laser air Defense system? Lijkt me goedkoper dan nieuw te bouwen .......
Zucht... het hele OPV ontwerp is niet geschikt om oorlog te voeren in hoog geweldsspectrum, laat staan om op onderzeeboten te jagen. het is een patrouilleschip!

Iets met onderwater signatuur etc.

Citaat van: Parera op 26/07/2018 | 14:08 uur
ASW concept Holland OPV's
- Towed array in onder het helidek naast de Slipway.
- Torpedo opslag onder het helidek in 20 ft container.
- USV in de slipway en/of David.
- Torpedo decoy aan de andere kant naast de slipway.
- Active decoys op de plek van de marlin in de vorm van Chemring's Centurion.
Naast de slipway ruimte voor 20ft container of towed array? In het waaigat bedoel je? Daar staan kaapstaanders en trappen in de weg...
Torpedo's mogen niet zomaar in een container aan boord gezet worden i.v.m. de brandstof, gevaarlijk goedje. Maar hoe wil je die torpedo's vervolgens naar boven krijgen? De lift is volgens mij niet groot genoeg voor een torpedo.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: colourmaster2010 op 26/07/2018 | 13:39 uur
Vraag me af, wat de kosten bedragen om een OPV om te bouwen naar een onderzeebootjager met uav 's, anti-sub raketten, torpedo's en Searam/laser air Defense system? Lijkt me goedkoper dan nieuw te bouwen .......

De OPV's ombouwen tot wat jij aangeeft is niet haalbaar binnen het ontwerp van de OPV's. Het schip is niet ontworpen voor ASW taken de vorige holland klasse (jagers) waren wel echte onderzeebootjagers, qua afmetingen redelijk gelijk aan de OPV's maar totaal verschillend kijk maar eens naar de verschillen.

Uberhaupt het inbouwen van ASW raketten (VL-ASROC) is niet haalbaar omdat er simpelweg gewoon geen ruimte aan boord is waar die passen. De mk41 strike length die nodig is voor VL-ASROC heeft een lengte van 7,70 m en het 76 mm kanon steekt +/- 1,95 m onder het dek. Dan kom je nog 5,75 m diepte te kort en dan zou je in theorie tot bijna de waterlijn alles onder het kanon moeten weg halen en dat is gewoon niet te doen.

Het hele schip moet aangepast worden daarvoor en dat kost klauwen vol geld. Als je iets wilt aanpassen is het makkelijkste om de Marlin er af te halen en daarvoor iets terug te plaatsen dat geen dek penetratie heeft maar een Searam op die plek is ook niet ideaal omdat het zicht vanaf de brug dan geblokkeerd word. Het ontwerp van de OPV's staan weinig aanpassingen toe helaas.
Je kan het kanon vervangen door een ander (moderner) type of ander kaliber maar daar houd het wel grotendeels op.

Het plaatsen van een towed array sonar is wel mogelijk maar dan zou je een aanpassing moeten maken zodat de NH-90 torpedo's bij zich kan hebben (waar nu geen opslag voor is aan boord) en eventueel aangevuld door 1 of meerdere USV's die helpen bij de opsporing van een onderzeeboot. Ik denk dit dat het maximaal haalbare is in het concept OPV zonder de boot te veel te moeten verbouwen. Je zal moeten verbouwen maar niet al te veel als met hele wapen systemen.

ASW concept Holland OPV's
- Towed array in onder het helidek naast de Slipway.
- Torpedo opslag onder het helidek in 20 ft container.
- USV in de slipway en/of David.
- Torpedo decoy aan de andere kant naast de slipway.
- Active decoys op de plek van de marlin in de vorm van Chemring's Centurion.

Hiermee kan je iets maar dan blijft het een traag schip zonder enige gevechts vermogen slechts middelen om een gedetecteerde onderzeeërs op afstand te kunnen uitschakelen.
Daarmee verlies je wel het hele patrol vessel concept maar gaat het naar een ASW patrol. De vraag is of dit nodig is en wat het gaat kosten natuurlijk.

colourmaster2010

Vraag me af, wat de kosten bedragen om een OPV om te bouwen naar een onderzeebootjager met uav 's, anti-sub raketten, torpedo's en Searam/laser air Defense system? Lijkt me goedkoper dan nieuw te bouwen .......

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#75
Spaanse marine vergroot haven omdat onderzeeër niet past
De Spaanse marinehaven in de stad Cartagena moet op de schop. Er komt een verbouwing van 16 miljoen euro omdat de nieuwe onderzeeërs van het Spaanse leger niet in de haven blijken te passen. De Spaanse krant El Pais spreekt van een nieuw hoofdstuk in het bizarre verhaal rond de nieuwe onderzeeërs van het type S-80, die vanaf 2022 inzetbaar moeten zijn. De komende dagen geeft de Spaanse regering waarschijnlijk goedkeuring om bijna 1,8 miljard euro extra uit te geven voor het project. De totale kosten voor de vier onderzeeërs komen daarmee op 4 miljard euro, een miljard per onderzeeboot. De schepen zijn daarmee ongeveer twee keer zo duur als verwacht. De vorige regering van premier Rajoy had de papieren voor de extra uitgaven al klaarliggen, maar nog niet ondertekend. De nieuwe minister van Defensie, Margarita Robles, wil de investeringen snel doorvoeren. De werkzaamheden in de haven zouden dit najaar kunnen beginnen.

Niet drijven
De problemen met de S-80 begonnen in 2013, toen een afwijking in de gewichtsverdeling van 125 ton aan het licht kwam. Daardoor kwam het drijfvermogen van de onderzeeër in gevaar. Het was niet gegarandeerd dat het schip na een duik weer aan het wateroppervlak kon komen. De gewichtsverdeling kon alleen worden hersteld door de S-80 met ongeveer 10 meter te verlengen, naar bijna 81 meter. De onderzeeër kreeg ook meteen een nieuwe naam: de S-80 Plus.

3 meter te kort
Nu blijkt de S-80 Plus dus te lang voor de haven in de Zuid-Spaanse stad Cartagena. De aanlegplaatsen zijn 78 meter lang, zo'n 3 meter te kort voor de nieuwe onderzeeër dus. Daarnaast zijn er ook problemen met de motoren die de onderzeeërs moeten voortstuwen. Ook hebben experts grote twijfels of de S-80 de concurrentie aankan met andere onderzeeërs. Een Duits type heeft bijvoorbeeld een marktwaarde van 400 tot 600 miljoen euro, ongeveer de helft van de kosten van de Spaanse onderzeeërs dus.

[Bron : Nos.nl ]

Uit de Spaanse krant waar de NOS naar refereert

Parera

2 New Ships DN-4000: the Largest and Most Modern Patrol Boats of the CSBVN



At the Vietship 2018 show taking place in Hanoi, the document of the Song Thu Corporation introduces a very modern DN-4000 patrol ship built for the Vietnam Coast Guard. In the context of the fluctuating world and region, as one of the most important law enforcement forces at sea, the Vietnam Coast Guard has recently been given priority in building new ships. Multi-patrol boats and modern search and rescue vessels. In particular, the military shipbuilding industry in our country has risen strongly, building many modern patrol vessels to provide forces such as naval, marine police, fishermen, ... Typical of That is the units such as Song Thu Corporation, Ba Son Corporation, One Member Limited Company 189, Hong Ha Shipbuilding Limited Company.

These modern facilities have made a particularly important contribution to ensuring that Vietnamese law enforcement forces patrol and monitor the sea, protect the sovereignty of the sea and the island as well as protect the fishery resources. At the same time along with the fishermen on the sea to help, search and rescue when necessary, help her peace of mind on the long beach. In addition to the "Made in Vietnam" vessels, the Vietnam Coast Guard has recently received a number of patrol boats from the United States, Korea and Japan.



On the other hand, with their internal strength and creativity, Vietnamese shipbuilders have fully mastered the technology of shipbuilding, patrol and large specialized ships to be ready to accelerate. request. Although there have been large-scale modern patrol boats such as the DN-2000 design or the Hamilton class patrol boat that we recently received from the US (numbered CSB 8020) but that was not enough, Coast Guard Vietnam still needs larger and more modern vessels, can go long sea, operating in the sea conditions. Therefore, the DN-4000 shipbuilding project has been deployed on the basis of the help of the Damen Group (Netherlands), the DN-2000 design unit to build a series of six ships equipped for the Viet Nam Coast Guard Male (4 units) for the Vietnam Fisheries Control Force (2 units) before. According to the brochure presented at Vietship 2018, which is taking place at the Hanoi National Convention Center, Song Thu Corporation said it would build two modern DN-4000 multi-patrol boats to equip the police Vietnamese sea.

Specifically, DN-4000 ships have the basic technical parameters - as follows: Maximum length 122,90m; Maximum width 16m; Height of the ship is 7.4m; Draft maximum 4.1m; Capacity 14.360kw; Maximum speed of 23.2 knots; Utilized by: Vietnam Coast Guard; Quantity: 2 pcs. Estimates of the standard water displacement of the DN-4000 design vessels will have a displacement of over 4,000 tonnes and, once loaded, will be the largest and most modern vessels of the Police. Vietnamese sea.



Prior to that, in early 2015, the DN-4000 multi-purpose patrol boat was first shown at the Coast Guard Review Conference 2014 and deployed in 2015 by the Coast Guard of Vietnam and th 2 DN-4000 appeared on the report of VTV1. According to the design, the DN-4000 ships have landing and storage spaces in sufficient space to accommodate mid-sized helicopters. In the design document, the Russian-made Ka-27 helicopter can be easily dismantled and landed. In terms of weapons, the DN-4000 can be equipped with lightweight cannons just enough to defend and do maritime patrol duties. Although there is no information on the progress of deploying two DN-4000 multi-purpose patrol vessels at Song Thu, it is possible to see the plan approved.

Hopefully, in the near future, we can see that these large and modern ships are on the payroll of the Vietnam Coast Guard, contributing to the protection of sea sovereignty and law enforcement in the sea. as well as ensuring the safety of life and property for the fishermen peace of mind to the sea for a long time.

[Source:http://defense-studies.blogspot.com ]