Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 01/06/2018 | 13:45 uur
Navy awards over-the-horizon missile contract to Raytheon

The missile will give both the LCS and FFG(X) long-range, anti-surface offensive capability against other surface combatants.


Mooi, dat is dan ook weer duidelijk!

Harald

Navy awards over-the-horizon missile contract to Raytheon

.../...

The missile will give both the LCS and FFG(X) long-range, anti-surface offensive capability against other surface combatants. An OTH missile system is composed of missiles and the launch system. The Navy anticipates installing OTH on small surface combatants beginning in FY-21.

.../...

https://insidedefense.com/insider/navy-awards-over-horizon-missile-contract-raytheon

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/06/2018 | 13:05 uur
Dat vind ik wel iets anders en is een nieuwe ontwikkeling tegen swarm aanvallen. Misschien krijgen de nieuwe fregatten van de VS ook wel die hellfire's en andere schepen ook bij nieuwbouw.

Nogmaals geen idee, de combi NSM en Tomahawk(opvolger) heeft mijn voorkeur, ook voor de KM. De LRASM is in mijn ogen een stealth compromis voor beiden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2018 | 12:35 uur
Hier durf ik het antwoord niet op te geven. Het LCS maakt ook als enige (sinds kort) gebruik van Hellfire missiles vanuit een VLS.
Dat vind ik wel iets anders en is een nieuwe ontwikkeling tegen swarm aanvallen. Misschien krijgen de nieuwe fregatten van de VS ook wel die hellfire's en andere schepen ook bij nieuwbouw.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/06/2018 | 12:29 uur
Ik zie de Yanks niet snel 2 type anti-scheeps raketten in gebruik nemen voor hun marine maar we zullen het zien. De industrie draaiend houden is ook belangrijk voor ze.

Hier durf ik het antwoord niet op te geven. Het LCS maakt ook als enige (sinds kort) gebruik van Hellfire missiles vanuit een VLS.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2018 | 12:25 uur
De NSM is bedoeld voor het LCS, voor hun nieuwe fregatten en destroyers is het verre van beslist, hier zie ik LRASM nog steeds een prima kans manken.
Ik zie de Yanks niet snel 2 type anti-scheeps raketten in gebruik nemen voor hun marine maar we zullen het zien. De industrie draaiend houden is ook belangrijk voor ze.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/06/2018 | 12:21 uur
Daarmee is het wel duidelijk wat wij gaan kiezen. :silent:
De voor aangekondigde samenwerking met Duitsland, Noorwegen en België, gevolgd door de keuze van de VS laat voor ons weinig over als we nog moesten kiezen.
Voor de Harpoon dan de NSM en later als toevoeging de TLAM tegen land en zeedoelen.

De NSM is bedoeld voor het LCS, voor hun nieuwe fregatten en destroyers is het verre van beslist, hier zie ik LRASM nog steeds een prima kans manken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 01/06/2018 | 12:15 uur
De VS kiest de NSM.

Raytheon Awarded LCS Over-the-Horizon Anti-Surface Weapon Contract; Deal Could be Worth $848M


Dan weet je ook, met aanzienlijke mate van waarschijnlijkheid, wat binnen de KM de opvolger wordt van de Harpoon, al sluit ik LRASM zeker nog niet uit.. (ook maar een zien wat er op de Amerikaanse fregatten komt)

Parera

Citaat van: Sparkplug op 01/06/2018 | 12:15 uur
De VS kiest de NSM.

Raytheon Awarded LCS Over-the-Horizon Anti-Surface Weapon Contract; Deal Could be Worth $848M

https://news.usni.org/2018/05/31/raytheon-awarded-lcs-horizon-anti-surface-weapon-contract-deal-worth-848m

Daarmee is het wel duidelijk wat wij gaan kiezen. :silent:
De voor aangekondigde samenwerking met Duitsland, Noorwegen en België, gevolgd door de keuze van de VS laat voor ons weinig over als we nog moesten kiezen.
Voor de Harpoon dan de NSM en later als toevoeging de TLAM tegen land en zeedoelen.

Sparkplug

De VS kiest de NSM.

Raytheon Awarded LCS Over-the-Horizon Anti-Surface Weapon Contract; Deal Could be Worth $848M

https://news.usni.org/2018/05/31/raytheon-awarded-lcs-horizon-anti-surface-weapon-contract-deal-worth-848m
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Parera op 28/05/2018 | 12:28 uur
Niets nieuws, een officier op de Izumo heeft eerder in een interview aangegeven dat de schepen vanaf het begin ontworpen zijn als vliegdekschepen maar dat is niet openbaar gemaakt.
En ik vind het voor Japan ook een logische vervolgstap in hun militaire opbouw en de mogelijke dreiging in de regio.
Nou, ik kan mij nog herinneren toen eind jaren 90 - begin deze eeuw Japanse plannen voor de 19.000 ton metende Hyuga klasse "helikopter destroyer" bekend werden.
Ook toen al werd toegegeven dat deze klasse in principe om te bouwen is tot kleine vliegdekschepen a la Spaanse "Principe de Asturias" en Italiaanse "Giuseppe Garibaldi".

In Beijing stonden ze natuurlijk op hun achterste benen, gezien de traumatische historie ten aanzien van vroegere Japanse militaire avonturen.

Maar in Tokyo bekijken ze juist met argusogen de Chinese expansie en toenemende assertiviteit en natuurlijk wat Noord-Korea allemaal heeft uitgetest.

actie = reactie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Harald op 28/05/2018 | 13:20 uur
idd is ook niets nieuws, was vorig jaar ook al eens in het "nieuws", alleen de Japanse krijgsmacht is (volgens de wet) defensief en met carriers zou er een beleidswijziging gedaan moeten worden.

Article 9 of Japan's pacifist constitution, if taken literally, bans the maintenance of armed forces. However, Japanese governments have interpreted it to allow a military exclusively for self-defense.

Owning an aircraft carrier could raise a question of constitutionality, the sources said, so the government is set to address the issue in its new National Defence Programme Guidelines to be compiled by the end of 2018.


https://www.reuters.com/article/us-japan-defence-carrier/japan-considers-refitting-helicopter-carrier-for-stealth-fighters-government-sources-idUSKBN1EK0CF

Vandaar de naam ''multi-purpose mother ship''  ;D Zou zo iets ook in onze politiek werken?

Harald

Citaat van: Parera op 28/05/2018 | 12:28 uur
Niets nieuws, een officier op de Izumo heeft eerder in een interview aangegeven dat de schepen vanaf het begin ontworpen zijn als vliegdekschepen maar dat is niet openbaar gemaakt.
En ik vind het voor Japan ook een logische vervolgstap in hun militaire opbouw en de mogelijke dreiging in de regio.

idd is ook niets nieuws, was vorig jaar ook al eens in het "nieuws", alleen de Japanse krijgsmacht is (volgens de wet) defensief en met carriers zou er een beleidswijziging gedaan moeten worden.

Article 9 of Japan's pacifist constitution, if taken literally, bans the maintenance of armed forces. However, Japanese governments have interpreted it to allow a military exclusively for self-defense.

Owning an aircraft carrier could raise a question of constitutionality, the sources said, so the government is set to address the issue in its new National Defence Programme Guidelines to be compiled by the end of 2018.


https://www.reuters.com/article/us-japan-defence-carrier/japan-considers-refitting-helicopter-carrier-for-stealth-fighters-government-sources-idUSKBN1EK0CF

Parera

Citaat van: Harald op 28/05/2018 | 09:25 uur
Japan's LDP is calling the proposed aircraft carrier as mother ship  ( Japan, misschien toch weer carriers met F-35B )

Japan's Liberal Democratic Party has unveiled its proposal for the country's mid term defense plan. It urged the government to procure the F-35B and upgrade the Izumo-class to support the fighter.

Instead of calling the upgraded vessel an aircraft carrier, the party is now calling it a multi-purpose mother ship.

http://alert5.com/2018/05/27/japans-ldp-is-calling-the-proposed-aircraft-carrier-as-mother-ship/#more-69153
Niets nieuws, een officier op de Izumo heeft eerder in een interview aangegeven dat de schepen vanaf het begin ontworpen zijn als vliegdekschepen maar dat is niet openbaar gemaakt.
En ik vind het voor Japan ook een logische vervolgstap in hun militaire opbouw en de mogelijke dreiging in de regio.