Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 28/04/2018 | 12:46 uur
Dat ben ik met je eens, ik dacht eerst dat het een foto was van de nieuwe LHD's van 190 m. Maar de Trieste heeft een behoorlijke omvang 245 x 36 m de vraag is of daar wel ruimte voor is in Den Helder. Het zou qua lengte net moeten passen aan steigers 21-22-23, misschien iets om er 1 in Vlissingen te leggen? :silent:

Zal afhangen van de diepgang.

Vwb Vlissingen, ik ben voorstander van een polder oplossing:

1. we renoveren en behouden daarmee de Kazerne in Doorn
2. we bouwen een (kleinere?) paarse (marine) kazerne in Vlissingen en voorzien Vlissingen van een degelijke steiger die geschikt is voor laden/lossen van o.a. het JSS.

Voordelen zijn legio te noemen en zeer goed verdedigbaar.


Parera

#12
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/04/2018 | 12:38 uur
30.000 tot max 40K ton lijkt mij een prima maatje voor de KM. Een paar duizend ton extra staal en lucht zijn ook de kosten ook niet.

Met één of twee LHD's zullen we wel het escorte bestand moeten uitbreiden, terug naar 12 fregatten. (4 LC en 8 ASW is met of zonder LHD immers geen overbodige luxe).
Dat ben ik met je eens, ik dacht eerst dat het een foto was van de nieuwe LHD's van 190 m. Maar de Trieste heeft een behoorlijke omvang 245 x 36 m de vraag is of daar wel ruimte voor is in Den Helder. Het zou qua lengte net moeten passen aan steigers 20-21-22-23, misschien iets om er 1 in Vlissingen te leggen? :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

30.000 tot max 40K ton lijkt mij een prima maatje voor de KM. Een paar duizend ton extra staal en lucht zijn ook de kosten ook niet.

Met één of twee LHD's zullen we wel het escorte bestand moeten uitbreiden, terug naar 12 fregatten. (4 LC en 8 ASW is met of zonder LHD immers geen overbodige luxe).

Parera

#10
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/04/2018 | 10:19 uur
De Italianen timmeren aardig aan de maritieme weg, zie hier hun concept aanpassing voor hun nieuwe LHD, zou een aardige inspiratiebron voor NL kunnen zijn als de LPD's eind volgend decennium worden vervangen.... niet door LPD's maar, wellicht als wishful thinking, door LHD's.

De Italianen bouwen er 2 als vervanging voor de 3 San Giorgio klasse LPD's. Al lijkt de foto meer op de ''carrier/LHD'' Trieste die ze aan het bouwen zijn.
Hier zie je hoe groot moderne schepen worden van 8,000 ton gaan ze naar 20,000 tot 24,000 tons schepen met een lengte van 190 m.

Toch vind ik het concept te klein voor onze marine, de Italianen vertrouwen bij de nieuwe LHD's vooral op operaties samen met de Cavour en Trieste (in aanbouw).
Hierdoor zullen de 2 nieuwe LHD's slechts ruimte krijgen voor 6 AW-101's in de hangaar met 6 landings plaatsen terwijl beide ''carriers'' geschikt zijn voor 12 AW-101's.

Ik zie dat ik de modellen door elkaar gegooid heb  :doh: Op de afbeelding staat de Trieste die is wel geschikt als basis maar ook bij de Trieste die de vervanger word van de ''Giuseppe Garibaldi'' zie je hoe groot het word van 14,000 ton naar 33,000 ton. Wat me wel opvalt is dat ik op Italiaanse fora lees dat men nu tijdens de bouw het schip weer verlengt heeft met 3 meter en ook de eilanden vergroot zijn ten opzichten van de eerdere plannen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De Italianen timmeren aardig aan de maritieme weg, zie hier hun concept aanpassing voor hun nieuwe LHD, zou een aardige inspiratiebron voor NL kunnen zijn als de LPD's eind volgend decennium worden vervangen.... niet door LPD's maar, wellicht als wishful thinking, door LHD's.

Parera

Via twitter vond ik onderstaande foto wat mogelijk de eerste foto is die naar buiten komt van de in aanbouw zijnde PPA fregatten van Italië:





Photo source https://twitter.com/Gabriel64869839

Parera

Citaat van: Ace1 op 17/04/2018 | 18:46 uur
We hebben daar toch al een topic voor?

Damen Enforcer LPD's

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=27818.0

Dit is bedoeld voor niet Nederlandse ontwikkelingen maar toevallig zit hier nu een Damen optie bij. Er zijn diverse topics over Duitse marine, een topic specifiek voor onderzeeboten, Type 31 enz.
Maar niet echt iets waar we ontwikkelingen van landen verder van huis kwijt kunnen, vandaar het topic. Dan hoeft er niet voor elk nieuw type schip een topic te komen tenzij het een buurland is o.i.d. maar meer algemeen marine ontwikkelingen wereldwijd.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 17/04/2018 | 18:53 uur
Is gewoon gejat door PT PAL, beter goed gejat dan een slecht ontwerp.
PT PAL en Damen werken al jaren samen. Beide ontwerpen zijn gebaseerd op de Enforcer serie met Damen input. Hoeft echt niet meteen jatten te zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Dragnadh op 17/04/2018 | 18:42 uur
De schepen van PT PAL en Damen lijken wel erg op elkaar, vindt ze zelf ook mooier dan het schip van naval group. Is het toevallig toeval dat PT PAL en Damen zo op elkaar lijken? Ze hebben namelijk een aantal schepen samen gemaakt zoals de Sigma 10514 - in Indonesië bekend als Martadinataklasse.

Is gewoon gejat door PT PAL, beter goed gejat dan een slecht ontwerp.

Ace1

Citaat van: Parera op 17/04/2018 | 18:32 uur
In de diverse topics over ontwikkelingen of andere specifieke topics past niet altijd alles vandaar een nieuw topic waar breed alle ontwikkelingen gepost kunnen worden op marine / maritiem gebied.

We hebben daar toch al een topic voor?

Damen Enforcer LPD's

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=27818.0

Brandnetel

Citaat van: Parera op 17/04/2018 | 18:35 uur


KUALA LUMPUR: RMN Chief Adm Kamarulzaman Badaruddin says the service will reveal the MRSS design for its 15 to 5 transformation plan at DSA 2018. Indeed the navy did display the designs of the MRSS at its showcase at the trade show, starting today.

Its "designs of the MRSS" as the RMN is showing three types of MRSS which the service wants the government to choose from based on available funds.

The three designs are a mini-Dokdo, a medium size LPD design and a Makassar class variant. The models of the three designs – likely presented to Adm. Kamarulzaman as souvenirs from shipbuilders – are on display with other ships in the 15-to-5 programme.

The LPH type MRSS like the mini-Dokdo or mini-Mistral are the "high-end cost" design while the medium-size LPD types are the "medium cost " with the the Makasssar class variant as the low-cost candidate. All three would be a worthy addition to the RMN though its likely the type chosen will be based on "affordability" and involvement of the local shipbuilding industry. (Malaysian Defence)

MRSS Contenders – DSA 2018 Shorts

KUALA LUMPUR: Three contenders for the RMN's MRSS requirements had been showcased at DSA 2018 at the MITEC, Jalan Duta. There are probably others as well but these were the three that I saw today, the media preview day.


Naval Group Mistral 170 (photo : Malaysian Defence)

Two are the usual suspects, the PT PAL Makassar class variant and the Damen Enforcer 10000. The third is a dark horse, the Naval Group Mistral 170, colloquially call as the mini-Mistral. It is likely that a Chinese contender or two are also around in the halls but as most booths were still being set-up today I have to post these three first.


Damen Enforcer 10000 (photo : Malaysian Defence)

It is interesting to note that Boustead is not displaying a model of its own MRSS contender. They have two models of corvettes which seemed to indicate that they are not going ahead with a newer version of the Kedah class.


PT PAL Makassar class variant (photo : Malaysian Defence)

So which will be the MRSS design to be announced by the RMN as announced by the chief last week? I have no idea so far but I have been told that there is no funds allocated for the program so far. So it is unlikely an LOI will be sign for the MRSS soon. The LOA for the NSM is confirmed though with the LOI to be awarded for the MBDA VL MICA. (Malaysian Defence)

[Source:http://defense-studies.blogspot.com/]

Ik hoop voor PT PAL dat de model kwaliteit gelijk staat aan die van hun scheeps kwaliteit :sleep:
De schepen van PT PAL en Damen lijken wel erg op elkaar, vindt ze zelf ook mooier dan het schip van naval group. Is het toevallig toeval dat PT PAL en Damen zo op elkaar lijken? Ze hebben namelijk een aantal schepen samen gemaakt zoals de Sigma 10514 - in Indonesië bekend als Martadinataklasse.

Parera



KUALA LUMPUR: RMN Chief Adm Kamarulzaman Badaruddin says the service will reveal the MRSS design for its 15 to 5 transformation plan at DSA 2018. Indeed the navy did display the designs of the MRSS at its showcase at the trade show, starting today.

Its "designs of the MRSS" as the RMN is showing three types of MRSS which the service wants the government to choose from based on available funds.

The three designs are a mini-Dokdo, a medium size LPD design and a Makassar class variant. The models of the three designs – likely presented to Adm. Kamarulzaman as souvenirs from shipbuilders – are on display with other ships in the 15-to-5 programme.

The LPH type MRSS like the mini-Dokdo or mini-Mistral are the "high-end cost" design while the medium-size LPD types are the "medium cost " with the the Makasssar class variant as the low-cost candidate. All three would be a worthy addition to the RMN though its likely the type chosen will be based on "affordability" and involvement of the local shipbuilding industry. (Malaysian Defence)

MRSS Contenders – DSA 2018 Shorts

KUALA LUMPUR: Three contenders for the RMN's MRSS requirements had been showcased at DSA 2018 at the MITEC, Jalan Duta. There are probably others as well but these were the three that I saw today, the media preview day.


Naval Group Mistral 170 (photo : Malaysian Defence)

Two are the usual suspects, the PT PAL Makassar class variant and the Damen Enforcer 10000. The third is a dark horse, the Naval Group Mistral 170, colloquially call as the mini-Mistral. It is likely that a Chinese contender or two are also around in the halls but as most booths were still being set-up today I have to post these three first.


Damen Enforcer 10000 (photo : Malaysian Defence)

It is interesting to note that Boustead is not displaying a model of its own MRSS contender. They have two models of corvettes which seemed to indicate that they are not going ahead with a newer version of the Kedah class.


PT PAL Makassar class variant (photo : Malaysian Defence)

So which will be the MRSS design to be announced by the RMN as announced by the chief last week? I have no idea so far but I have been told that there is no funds allocated for the program so far. So it is unlikely an LOI will be sign for the MRSS soon. The LOA for the NSM is confirmed though with the LOI to be awarded for the MBDA VL MICA. (Malaysian Defence)

[Source:http://defense-studies.blogspot.com/]

Ik hoop voor PT PAL dat de model kwaliteit gelijk staat aan die van hun scheeps kwaliteit :sleep:

Parera

In de diverse topics over ontwikkelingen of andere specifieke topics past niet altijd alles vandaar een nieuw topic waar breed alle ontwikkelingen gepost kunnen worden op marine / maritiem gebied.