Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Japan to Build Two 20,000-ton Missile Defense Warships, Indian Carrier Commissions

https://shar.es/afvddV

Parera

#1905
Rolls-Royce Will Supply Mtu Naval Gensets For F126
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/09/rolls-royce-will-supply-mtu-naval-gensets-for-f126/


Rolls-Royce will deliver mtu Series 4000 gensets similar to the one pictured for the F126 frigates, bedded on specialist mounts and surrounded by an acoustic enclosure.
Not pictured: the mtu SCR system for fulfilling the IMO III emissions directive.



Zien we hier mogelijk ook de motoren die de ASWF's moeten gaan krijgen? 4x MTU series 4000 per schip

Parera

South Korea Drops Aircraft Carrier Ambitions, Doubles Down On Submarines
Instead of a new aircraft carrier, Seoul is investing in advanced missile submarines that better suit a strategy aimed at confronting North Korea.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/south-korea-drops-aircraft-carrier-ambitions-doubles-down-on-submarines

Toch wel weer jammer, het waren mooie light carrier ontwerpen van de Koreanen. Ik begrijp de keuze voor met ballistische en kruisraketten uitgeruste onderzeeboten wel. Op dit moment heeft de ROK navy 1 onderzeeboot met ballistische raketten in dienst maar er zijn er nog eens 3 in aanbouw + 1 gepland. Deze 5 boten vallen onder de KSS-III serie onderzeeboten en zijn een doorontwikkeling van de Duitse Type 214 boten.  Verdeeld over 2 modellen ''Batch-1 & Batch-2'' waarbij de Batch 1 beschikken over 6x Hyunmoo 4.4 SLBM's hebben de 2 nieuwste batch-2 modellen al 10x Hyunmoo 4.4 SLBM's.

Hieronder een tekening door HI Sutton voor Navalnews.com van de KSS-III batch-1.


Het is algemeen bekend dat Zuid-Korea ook de opties bekijkt om de volgende serie (batch-3) te voorzien van nucleaire voorstuwing waarmee ze dus eigenlijk een eigen SSBN of SSN (zonder SLBMs) hebben ontwikkeld. En uiteraard is er ook de verwachting dat de SLBM's door ontwikkeld worden tot wapens met een (veel) groter bereik en/of de uitbreiding van het aantal VLS cellen tot 12 a 16 stuks vergelijkbaar met andere SSBN's in de wereld.

Hieronder een tekening door HI Sutton voor Navalnews.com van de KSS-III met nucleaire voorstuwing & 10 VLS cellen (fictief ontwerp).

Parera

'Vliegdekschip HMS Prince of Wales mogelijk naar Amsterdam voor reparaties'

Het Britse vliegkampschip HMS Prince of Wales dat technische problemen kreeg na vertrek, moet waarschijnlijk gerepareerd worden. Dat meldden diverse Britse media vanochtend. Vanmiddag werd daar een mogelijke locatie aan toegevoegd: Amsterdam.


https://marineschepen.nl/nieuws/HMS-Prince-of-Wales-voor-reparatie-naar-Amsterdam-300822.html

Zoals het artikel aangeeft is het nog maar te zien of ze naar Amsterdam gaat, er is daar geen dok waar ze in past. De enigste en voor de hand liggende keuze is het droogdok van Damen Verolme in Rotterdam. Hier heeft Damen Ship Repair een droogdok van 450 x 90 x 11,6 m. Alle andere droogdokken ( van Damen) in Nederland zijn of te klein of de diepgang geeft problemen.

Ook is het qua beveiliging goed te regelen in Rotterdam, de werf heeft 1 toegangsweg die af te sluiten is door (Nederlandse en/of Britse) militaire (politie) waardoor pottenkijkers op minimaal 250 m afstand van het schip gehouden kunnen worden. Damen deelt de toegangsweg met slechts 1 ander bedrijf, dat is goed te regelen omdat het geen drukke doorgaande weg is.

Ik verwacht dat het puur een misverstand is van de bron media, men heeft gedacht van ze gaan naar Nederland dat moet wel Amsterdam zijn. :silent:

StrataNL

Citaat van: Umbert op 30/08/2022 | 09:04 uur
Zullen dus ook wel de capaciteit hebben om van schepen te opereren, misschien voor ons ook de tijd om er aan aantal aan te schaffen 
Deze aanname is niet logisch, vooral niet als ze "een eenvoudigere versie van de Britse worden".
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 30/08/2022 | 10:04 uur
In het verleden al werden in Europa hoofdzakelijk lichte en middelzware helikopters ontworpen of in licentie gebouwd (S-61 Sea King, Bell 204, Bell 205, etc.). De Franse Sud Aviation (later Aerospatiale) SA 321 Super Frelon was lange tijd de enige zware helikopter. De enige operationele tandem rotor van Europees ontwerp was de Bristol Belvedere.

West-Duitsland en Oostenrijk hadden rond 1970 de CH-53 en pas midden jaren 70 kwam de CH-47 in Europese dienst. De aantallen hiervan waren ook weer niet lonend om  het zelf in Euopa te gaan ontwerpen.

Goede analyse. We komen niet tot de nodige aantallen door gebrek aan centrale militaire europese coordinatie. En dat komt omdat Europa geen centraal buitenlands beleid heeft  met een strategisch doel en daaruit voort vloeiende militaire benodigde middelen.

Ik zie dat pas ontstaan als China lastig wordt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 30/08/2022 | 09:04 uur
Heb op een vreemde manier toch meer vertrouwen in een Chinook dan een NH-90, rare is waarom krijgen we het als Europa niet voor elkaar om een goede en goedkope heli te maken groter dan de LUH klasse terwijl deze klasse het zelfs wereldwijde erg goed doet, zelfs in de VS.

In het verleden al werden in Europa hoofdzakelijk lichte en middelzware helikopters ontworpen of in licentie gebouwd (S-61 Sea King, Bell 204, Bell 205, etc.). De Franse Sud Aviation (later Aerospatiale) SA 321 Super Frelon was lange tijd de enige zware helikopter. De enige operationele tandem rotor van Europees ontwerp was de Bristol Belvedere.

West-Duitsland en Oostenrijk hadden rond 1970 de CH-53 en pas midden jaren 70 kwam de CH-47 in Europese dienst. De aantallen hiervan waren ook weer niet lonend om  het zelf in Euopa te gaan ontwerpen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Parera op 30/08/2022 | 08:27 uur
Die chinook capaciteit hebben de nieuwe Type 26 & Type 31 fregatten ook, de Britten hebben hiervoor gekozen om SOF operaties te kunnen ondersteunen met alle fregatten.

En als je verhalen mag geloven gaan de eventuele Duitse toestellen een eenvoudiger versie van de Britse worden. Zullen dus ook wel de capaciteit hebben om van schepen te opereren, misschien voor ons ook de tijd om er aan aantal aan te schaffen  om op je LPD's, JSS en toekomstige CSS te gebruiken. Heb op een vreemde manier toch meer vertrouwen in een Chinook dan een NH-90, rare is waarom krijgen we het als Europa niet voor elkaar om een goede en goedkope heli te maken groter dan de LUH klasse terwijl deze klasse het zelfs wereldwijde erg goed doet, zelfs in de VS.

Parera

Citaat van: Umbert op 29/08/2022 | 23:16 uur
Maar wel ruimte voor Chinook, maar zou hem nog iets aanpassen 57mm eraf gewoon 76mm erop met vulcano  en en 32 VLS ipv die 12

Die chinook capaciteit hebben de nieuwe Type 26 & Type 31 fregatten ook, de Britten hebben hiervoor gekozen om SOF operaties te kunnen ondersteunen met alle fregatten.

Citaat van: Master Mack op 29/08/2022 | 23:50 uur
Mooi ontwerp. Inderdaad wat zwaardere bewapening en gewoon een serie van 4 door damen laten bouwen vervanger OPV's. Net als de leander van speyk klasse van vroeger.
3 crossovers in grootste en zwaarste vorm. 4 ASWF en 4 ADSWD's 🤣 Destroyer  4x sub en 1x LHDD landing helikopter drone dock en we zijn bijna boven Jan.

Klinkt als een mooie vloot natuurlijk maar ik zie het niet meer gebeuren dat we een Brits ontwerp kopen en dat lokaal (in Roemenië?) gaan produceren. Wat ik wel een goede ontwikkeling vind is dat er nu voor het ECP en mogelijk Type 32 gekozen is voor een standaard  ''Europees'' module systeem. Wat mij betreft sluiten wij ons aan bij The Cube voor onze modulaire mogelijkheden vanaf het ASWF zodat onze gehele nieuwe vloot (behalve MCMV's) systemen kan uitwisselen met elkaar.

Op het moment dat beide plannen doorgaan is de lijst met gebruikers van het systeem al relatief groot:
- Italië
- Frankrijk
- Griekenland
- Spanje
- Denemarken
- Noorwegen
- Kroatië ( oberver status EPC)
- Portugal ( oberver status EPC)
- Verenigd Koninkrijk

En die moeilijke naam ADSWD's kan je aanpassen AAWD's. :angel:

Master Mack

Mooi ontwerp. Inderdaad wat zwaardere bewapening en gewoon een serie van 4 door damen laten bouwen vervanger OPV's. Net als de leander van speyk klasse van vroeger.
3 crossovers in grootste en zwaarste vorm. 4 ASWF en 4 ADSWD's 🤣 Destroyer  4x sub en 1x LHDD landing helikopter drone dock en we zijn bijna boven Jan.

Umbert

Citaat van: Parera op 29/08/2022 | 18:53 uur
Ondanks dat het concept hieronder van de Type 32 proposal totaal niet iets is voor onze KM vind ik de gedachte achter het schip wel interessant.



Wat we hier zien is een fregat met daarop een 57 mm kanon,12 cells VLS met Sea Ceptor . Naast het kanon en de VLS module zitten 2 ''luiken'' deze zijn onderdeel van het ''The Cube'' systeem, hierin zien we in de video aan de ene kant een HEL CIWS en aan de andere kant een extra 8 cells VLS.

Daarnaast is er midscheeps ruimte voor 5 containers en onder de hangaar zitten 2 mission bays. Waarschijnlijk is er 1 uitgerust met de MOB RHIBS en de tweede is multirole inzetbaar. Als laatste interessante detail wat zichtbaar is in de scheepshuid is wat lijkt op een Ro-Ro deur.

Ik moet eerlijk zeggen dat een (groot) deel overeen komt met wat we misschien moeten zien als vOPV/vLPD binnen onze KM maar in een andere rompvorm waarbij meer ruimte is voor de LPD functie.

Maar wel ruimte voor Chinook, maar zou hem nog iets aanpassen 57mm eraf gewoon 76mm erop met vulcano  en en 32 VLS ipv die 12

Parera

Ondanks dat het concept hieronder van de Type 32 proposal totaal niet iets is voor onze KM vind ik de gedachte achter het schip wel interessant.



Wat we hier zien is een fregat met daarop een 57 mm kanon,12 cells VLS met Sea Ceptor . Naast het kanon en de VLS module zitten 2 ''luiken'' deze zijn onderdeel van het ''The Cube'' systeem, hierin zien we in de video aan de ene kant een HEL CIWS en aan de andere kant een extra 8 cells VLS.

Daarnaast is er midscheeps ruimte voor 5 containers en onder de hangaar zitten 2 mission bays. Waarschijnlijk is er 1 uitgerust met de MOB RHIBS en de tweede is multirole inzetbaar. Als laatste interessante detail wat zichtbaar is in de scheepshuid is wat lijkt op een Ro-Ro deur.

Ik moet eerlijk zeggen dat een (groot) deel overeen komt met wat we misschien moeten zien als vOPV/vLPD binnen onze KM maar in een andere rompvorm waarbij meer ruimte is voor de LPD functie.

Harald

SH Defence "Cube" System Aboard BAE Systems' Adaptable Strike Frigate

During the DALO Industry Days in Denmark, local company SH Defence announced that its Cube system has been selected for the European Patrol Corvette (EPC). The company also announced a partnership with BAE Systems to fit the Cube aboard the "Adaptable Strike Frigate" which is the company's proposal for the Type 32 frigate requirement for the Royal Navy.

René Bertelsen also said that after integrating Special Operation Forces (SOF) payloads to the Cube, SH Defence is now working at integrating mines to the system. The Cube system will be one of the key features of the future OPV designed by OMT for the Royal Danish Navy (with 23 Cube positions integrated in the design).

Regarding the Adaptable Strike Frigate, John Bulmer from BAE Systems Naval Ships, said "We've been thinking about the technologies that will drive the future frigates, so we've come up with a concept of an Adaptable Strike Frigate and we think amongst the technology themes, the modularity, the ability to bring on and off different capabilities within the same ship, all as part of a bigger system of systems approach, will be absolutely essential. So as part of that [...] we've been looking to work with SH Defence and we've been now cooperating for a number of months, with lots of usefull meetings around how The Cube system works and how it will ultimately get fitted into our concep".

About "The Cube"



The Cube consists of standard modules that fulfill common demands. But it is also possible to order custom-made modules that fit specific needs. The innovative shell is designed to protect the equipment and ensure it is fully reliable and operating seamlessly in both arctic areas and regions with extreme heat. All equipment is tested and proven and already in use by naval vessels worldwide.

The modules fit ISO-standard container footprint sizes 20' to 40' and can easily be transported overland by train or truck or via airplane. There is no need for special transports. Furthermore, the equipment can be quickly exchanged in any harbor and only requires a flat loading surface. And once onboard the modules are "plug and play" ready to use.



https://www.navalnews.com/naval-news/2022/08/sh-defence-cube-system-aboard-bae-systems-adaptable-strike-frigate/

Mourning

Heb ik inderdaad ook nooit echt begrepen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Was ook een van de meest onzinnige dingen die het land kon bedenken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"