Nieuws Nederlandse strijdkrachten algemeen

Gestart door Huzaar1, 26/04/2018 | 10:28 uur

Parera

#19
Nu het ''300 Squadron'' voornamelijk gaat focussen op SOF optreden vraag ik me af; blijft dit een heli squadron of krijgt het straks ook ''fixed-wing'' capaciteit voor het SOF optreden.

Denk dan niet aan grote hoeveelheden of hele grote kisten maar echt SOF materiaal zoals een C-27J.

Huzaar1

Ik denk het. Ik denk dat ze bij LMB hier niet bien mee zijn  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Via twitter.com @hdevreij

CitaatDefensie: de special forces van het Korps Commandotroepen en het Korps Mariniers krijgen op 5 december een gezamenlijke staf: het Netherlands Special Operations Command (NLD SOCOM). Ook het Defensie Helikopter Commando is van de partij.



Moet er nu dan een apart deel komen net als voor de andere krijgsmacht onderdelen op het forum ? In het rijtje '' KM / KL / KLU / KMAR / Reservisten / NLDA / Veteranen & Oud gedienden.

Sparkplug

Citaat van: DvdW op 02/10/2018 | 07:01 uur
'Commando's klagen over helmen en kogelwerende vesten'

.../...

https://nos.nl/artikel/2252980-commando-s-klagen-over-helmen-en-kogelwerende-vesten.html

Heeft iemand een foto of link van dit type helm? Waarom werd voor dit type gekozen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

'Commando's klagen over helmen en kogelwerende vesten'

Nederlandse commando's maken zich grote zorgen over de kogelwerende helmen en scherfvesten waarmee ze op pad worden gestuurd. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. Sommige helmen zouden net zo makkelijk buigen als karton en scherfvesten zijn ver over de houdbaarheidsdatum.

Houdbaarheidsdatum
De elitesoldaten hebben de problemen met hun helmen al 2016 aangekaart. Uit een steekproef met 100 helmen bleken er zeker 30 vervormd te zijn. Veel daarvan zijn gebruikt in Mali.

Met die klacht is niets gedaan, ook niet na een advies van de Dienst Materieel Organisatie om de helmen te vervangen, schrijft het AD. Ook de twijfels over de bescherming van scherfvesten worden volgens de commando's niet serieus genomen. De meeste vesten zouden ver over de houdbaarheidsdatum zijn. Sommige worden al twaalf jaar gebruikt, terwijl een vest na vijf jaar vervangen dient te worden.

Veilig materieel
Volgens het ministerie van Defensie gaan de militairen niet met onveilig materiaal op pad. Alle scherfvesten zijn onlangs getest door TNO. 90 procent bleek voldoende ballistische bescherming te bieden. De overige tien procent zijn niet meer in gebruik.

Inmiddels zijn er nieuwe vesten besteld. Over de verouderde helmen kon defensie nog geen reactie geven.

https://nos.nl/artikel/2252980-commando-s-klagen-over-helmen-en-kogelwerende-vesten.html
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Citaat van: DvdW op 31/08/2018 | 14:59 uur
Dus het valt allemaal wel weer mee. Bedrijfsongelukje zullen we maar zeggen. En doorrrrrr.
Precies, niet te druk om maken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

Citaat van: StrataNL op 31/08/2018 | 14:34 uur
Dat had dus net zo goed met een wapen van een andere fabrikant kunnen gebeuren...
Dus het valt allemaal wel weer mee. Bedrijfsongelukje zullen we maar zeggen. En doorrrrrr.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Citaat van: Parera op 30/08/2018 | 22:48 uur
Waarschijnlijk dus te dichtbij de deur gehouden.
Dat had dus net zo goed met een wapen van een andere fabrikant kunnen gebeuren...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#11

Citaat van: DiepFries op 30/08/2018 | 22:39 uur
Daarom licht ik dat uit. Had niet het KCT notabene, niet 1 maar 2 'zeldzame' geexplodeerde barrels (zie RTL rapport met foto's). Goedkoopste bieder  :sick:

Daar kan ik me wel iets van herinneren ja, hier het artikel opnieuw.

Duitsland is ook in het proces van het vervangen van hun shotguns, deze worden vervangen door de Heckler & Koch FABARM FP6, ontwikkeld door Fabbrica Bresciana Armi S.p.A uit Italie maar geproduceerd en verkocht door HK. Misschien dat we daar eens naar kunnen kijken, al verwacht ik dat er gewoon een nieuwe serie mossbergs 590A1's gaat komen omdat alles al ingesteld is op dit type wapen dus ook daar de kosten laag blijven.

Citaat van: StrataNL op 30/08/2018 | 22:40 uur
De meeste openbare tenders van defensie hebben prijs als belangrijkste criteria....  ;D

Niet alleen dit project hoor, ik vind dat het een belangrijk criterium moet zijn maar niet het belangrijkste punt. Maar helaas is het gewoon zo triest gesteld met onze mogelijkheden.

Citaat van: StrataNL op 30/08/2018 | 22:44 uur
Kwam dat door de fabrikant of verkeerd gebruik van het wapen? De loop tegen een stalen deur/slot aan houden in plaats van een stukje er vanaf bijvoorbeeld. Mossberg is één van de top shotgun fabrikanten.

Uit het artikel :
''Het gaat soms ook mis. Zo gebruiken commando's een shotgun, een wapen om op korte afstand deuren open te schieten. De lopen van twee van die wapens zijn tijdens een oefening uit elkaar gespat toen de druk in het wapen te hoog opliep. Wonderwel raakte door het rondvliegend metaal niemand gewond.''

Waarschijnlijk dus te dichtbij de deur gehouden.

StrataNL

Citaat van: DiepFries op 30/08/2018 | 22:39 uur
Daarom licht ik dat uit. Had niet het KCT notabene, niet 1 maar 2 'zeldzame' geexplodeerde barrels (zie RTL rapport met foto's). Goedkoopste bieder  :sick:
Kwam dat door de fabrikant of verkeerd gebruik van het wapen? De loop tegen een stalen deur/slot aan houden in plaats van een stukje er vanaf bijvoorbeeld. Mossberg is één van de top shotgun fabrikanten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Parera op 30/08/2018 | 22:34 uur
Dat voorspelt niet veel goeds als dit het belangrijkste punt is van de tender :glare:
De meeste openbare tenders van defensie hebben prijs als belangrijkste criteria....  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DiepFries

Citaat van: Parera op 30/08/2018 | 22:34 uur
Dat voorspelt niet veel goeds als dit het belangrijkste punt is van de tender :glare:

Daarom licht ik dat uit. Had niet het KCT notabene, niet 1 maar 2 'zeldzame' geexplodeerde barrels (zie RTL rapport met foto's). Goedkoopste bieder  :sick:

Parera

Citaat
The official tender notes that the primary award criteria for the 284 new shotguns will be price.

Dat voorspelt niet veel goeds als dit het belangrijkste punt is van de tender :glare:

DiepFries

Defensie wil shotgun arsenaal vernieuwen, tender:

Citaat284 pump action, 12 gauge shotguns

CitaatThe official tender notes that the primary award criteria for the 284 new shotguns will be price.

https://www.thefirearmblog.com/blog/2018/08/24/dutch-army-in-search-of-shotguns/

Huzaar1

Plaatjes kan ik er niet bij zetten, wel jammer want die zijn best vaak wel tof. Zou veranderen als de site de mogelijkheid tot uploaden van plaatjes zou geven  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"