België (vervangings trajecten) marinecomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/05/2018 | 16:04 uur

Huzaar1

Ik zeg ook niet dat dit puur te wijten is door Belgische keuze of houding, als we willen samenwerken moeten we die Marine dan voorzien van spullen tegen bijna of dezelfde prijzen als we onze eigen Marine van voorzien. Nederland is jachtenbouwer en speciale botenbouwer numero uno in de wereld. Er moet dan die Belgen ook wat te gunnen zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Zal waarschijnlijk iets met de prijs te maken hebben. Wel mooi schip overigens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

#25
Zal ik het maar weer doen dan...

Het is nog veel vreemder dat ze niet door een NL werf worden gemaakt als je het toch gaat uitbesteden, tenslotte als praktisch je gehele vloot daar al vandaan komt, je een samenwerking bent aangegaan op een niveau wat ongekend is en je hele Marine naar een hoger niveau wordt getilt door die samenwerking en je er vruchten van plukt zoals kennis, capaciteit, mogelijkheden en bases voor operatie.

Verder inderdaad een mooie boot.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Flyguy op 06/11/2018 | 18:05 uur
Mooi ding
Klopt, vind ik ook .. alleen .. waarom wordt zo'n schip nu door een Spaanse werf gemaakt??
Zijn er geen Belgische werven ? Die zo'n schip kunnen bouwen

Flyguy


jurrien visser (JuVi op Twitter)



Parera

Citaat van: Ace1 op 14/09/2018 | 12:22 uur
Dat is afhankelijk van welke versie van VLS MK41 wordt geplaatst.

De MK41 die er in gaat is dezelfde als in de LC-Fregatten. De LC-Fregatten zijn uitgerust met 5 (+1) modules Strike Length mk41 mod9 VLS's, nu zal die mod wel veranderen  maar strike length blijft er in dat is al bevestigd door Hennis toen ze nog minister was. Dit o.a. omdat de Belgen de wens hadden voor de SM-3 en te voorzien in de mogelijke toekomstige behoefte aan kruisvluchtwapens.

Het voordeel van de strike length is gewoon dat alles er inpast, ga je voor een kleinere (minder diep) versie is dat wellicht goedkoper maar beperk je de mogelijkheden van het VLS en dus het schip. Zo kan de tactical length al geen TLAM's afvuren omdat deze er niet inpassen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2018 | 12:56 uur
Mijn intentie is om wel te gaan kijken bij de bouw. Nog nooit zoiets gezien.

Mooi... wellicht dat ook een kijkje ga nemen in Vlissingen. Ben benieuwd wanneer het startschot wordt gegeven...

Huzaar1

Mijn intentie is om wel te gaan kijken bij de bouw. Nog nooit zoiets gezien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2018 | 12:46 uur
Ik zie en hoor wel veel van die bootje op de afdeling maritieme wapensystemen.

Snap ik, we staan immers aan de vooravond van het definitieve ontwerp en het verstrekken van de bouwopdracht aan Damen voor beide marines.

Huzaar1

Nou ja het was wel fijn geweest om de Belgen daarbij te hebben, shooting is het makkelijke gedeelte.
Dat 'andere'is veel moeilijker en unieker en verschaft veel kennis. Als de Belgen daarin mee waren gegaan hadden we een grotere afzetmarkt gehad en zouden ze ook profiteren van deze niche kennis in de NAVO. Iets duurder maargoed, wel waardevoller want laten we eerlijk zijn, als het massaal fout gaat a la nuclear exchange op grote schaal heb je toch niets aan die paar shooters. En als dat een capaciteit is die relatief makkelijk ingeplugd kan worden ( sm3 ) dan kan dat later ook nog wel. Maar ik snap wel dat de Belgen ook aan andere zaken te denken hebben en wat dat betreft is het M-fregat dan perfect, top van de wereld. Ik zie en hoor wel veel van die bootje op de afdeling maritieme wapensystemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2018 | 12:39 uur
Een tijd lang was daar wel hier discussie over hoor. Tenslotte wilde Belgie aanvankelijk BMD capaciteit op die boten. En dan niet de shooter maar juist de tracker-data-radar dingen

I know... maar dan moeten ze vMFF overslaan en gaan voor vLCF en daar wil men geen pecunia aan spenderen.

Huzaar1

Een tijd lang was daar wel hier discussie over hoor. Tenslotte wilde Belgie aanvankelijk BMD capaciteit op die boten. En dan niet de shooter maar juist de tracker-data-radar dingen
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2018 | 12:29 uur
Voor BMD heb je ook een daarvoor ingerichte VLS en Radar-tracking-datalinkblabla suite nodig en dat is nogal doer.

Mocht het ooi zover komen, en het schip is/wordt geschikt voor BMD dan zal dat uitsluitend en alleen in de shooter-rol zijn, een vMFF zal immers nooit een AAW platform worden.