België (vervangings trajecten) marinecomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/05/2018 | 16:04 uur

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 22/07/2025 | 09:42 uurOpzich lijkt het alsof België het been enigzins begint bij te trekken. Goed bezig. Mag ook wel eens gezegd worden.

dit is nog lang niet in de buurt van wat het moet zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Opzich lijkt het alsof België het been enigzins begint bij te trekken. Goed bezig. Mag ook wel eens gezegd worden.

Ace1

Stoonbrace

Doe zoals ik en kijk niet naar de laatste twee kolommen. Het leven is te kort voor Belgische staatsfinanciën.
"We zijn een museum, ..."

Benji87

Citaat van: Parera op 21/07/2025 | 19:19 uurVastlegging:
In dit geval verwijst "vastlegging" naar het proces van het toewijzen of reserveren van financiële middelen voor specifieke doeleinden binnen de Vlaamse begroting.

Vereffening bij de Vlaamse financiële overheid is een proces van het te gelde maken van bezittingen en het aflossen van schulden, dat kan voorkomen bij het beëindigen van overheidsinstanties, projecten of deelnemingen, of in het geval van een faillissement.

Met dank aan de AI assistent van google ;) Stoonbrace of andere Belgische leden verbeter me als het niet klopt.

Dus in Jip en Janneke taal?

Vastlegging: dit gaan we uitgeven
Vereffening: dit hebben we al uitgegeven  :P

Parera

Citaat van: Benji87 op 21/07/2025 | 19:03 uurEven ter verduidelijking, als hier gesproken wordt over vastlegging en vereffening gaat het hier om wat hier is gereserveerd en wat er al daadwerkelijk is uitgegeven toch?

Vastlegging:
In dit geval verwijst "vastlegging" naar het proces van het toewijzen of reserveren van financiële middelen voor specifieke doeleinden binnen de Vlaamse begroting.

Vereffening bij de Vlaamse financiële overheid is een proces van het te gelde maken van bezittingen en het aflossen van schulden, dat kan voorkomen bij het beëindigen van overheidsinstanties, projecten of deelnemingen, of in het geval van een faillissement.

Met dank aan de AI assistent van google ;) Stoonbrace of andere Belgische leden verbeter me als het niet klopt.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 21/07/2025 | 19:03 uurEven ter verduidelijking, als hier gesproken wordt over vastlegging en vereffening gaat het hier om wat hier is gereserveerd en wat er al daadwerkelijk is uitgegeven toch?

Ik denk dat vastlegging belgisch is voor Besluitvorming, en reservering voorziene budgettering (per jaar/tal) ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Stoonbrace op 21/07/2025 | 18:51 uur

Even ter verduidelijking, als hier gesproken wordt over vastlegging en vereffening gaat het hier om wat hier is gereserveerd en wat er al daadwerkelijk is uitgegeven toch?

Stoonbrace

"We zijn een museum, ..."

Ace1

Citaat van: Parera op 20/07/2025 | 09:45 uurDe reactie even naar hier verplaatst i.v.m. beter passend topic  ;)

Het NTV130 is een ideaal plaatje daar zit alles in wat ze willen, maar ik denk toch dat het een wat meer traditionele AOR gaat worden met daarop minimaal een role 1 maar bij voorkeur een role 2 hospitaal capaciteit. Dat command & control is ook niet heel spannend, slechts een extra ruimte met de juiste systemen en werkplekken dat krijg je er ook nog wel in geperst.

Ik verwacht dat het een tanker word met 2 (misschien 1) RAS mast(en) & een enkele dek kraan. Verder zal het schip natuurlijk een helikopterdek krijgen, grote kans dat er ook een (enkele) hangaar op komt en uiteraard ook UAV capaciteit. Ook de USV's en UAV's uit de toolboxen zullen aan boord kunnen worden mee genomen als reserve en ter reparatie.

Mijn verwachting is dat onderstaande ongeveer de capaciteit zal worden van het schip, afhankelijk van andere taken/middelen die mee moeten.
- 1000 a 2500 m3 brandstof (F76)
- 100 a 150 m3 kerosine (F44)
- 100 a 150 m3 drinkwater
- 200 ton aan vaste goederen
- 10 a 16 TEU (20 voets containers).

Ik verwacht geen speciaal RoRo dek maar wel de mogelijkheid om i.p.v. containers voertuigen op dek te plaatsen (of een Rhib/FRISC) voor andere missies.

Ook de bewapening verwacht ik niet al te veel van, het zal zeker weten voorzien worden van FN SeadFNder's en mogelijk een of twee 40 mm's.  Ideaal gezien zou je er natuurlijk ook een 76 mm en RAM combi op gooien, maar dan moet je er ook een FCR (Pharos) en beter CMS bij zetten. Thales zal de radar leveren met een systeem uit de NS series (NS-50 zoals op de City klasse of NS-100) om zo aan te sluiten bij de MCMV's.

Wat we weten over het nieuwe logistieke steunschip voor België?

Over het tot nu toe mysterieuze logistieke ondersteuningsschip.

Logistiek ondersteuningsschip
Het document is nog niet gedeeld, toch is inmiddels meer informatie naar buiten gekomen. Generaal Van Pee vertelde kort meer over wat er in het document staat en om precies te zijn, in Bijlage C.

Daaruit bleek direct dat België met het logistieke ondersteuningsschip geen tweede CSS bedoelt. Ook geen amfibisch transportschip.

Het gaat om een logistiek ondersteuningsschip voor de mijnenbestrijdingsvaartuigen. Het budget dat er voor is gereserveerd bedraagt 274 miljoen euro.

Aanbesteding
Meer werd niet vermeld over dit schip want "we weten nog niet welk type en wie dat zal bouwen", zei Van Pee. "Dat moet nog aanbesteed worden."

België kiest er dus, vooralsnog, opnieuw voor om een marineschip aan te besteden. Na de mijnenbestrijdingsvaartuigen en de patrouillevaartuigen, zal ook het logistiek ondersteuningsschip worden aanbesteed. Beide aanbestedingen werden gewonnen door een Franse werf. De fregatten zijn niet aanbesteed, die werden rechtstreeks gegund door Nederland aan Damen.

Of het zal gaan om een nationale aanbesteding of een Europese aanbesteding, is niet bekend.

Voor België zal het schip een eenling worden; geen andere schepen van dit type zijn gepland. Tenzij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij bestaande systemen van de mijnenbestrijdingsvaartuigen, en dan hebben de werven Naval Group, en preciezer Piriou en Kership (waar de schepen worden gebouwd) de meeste kansen.

Een Nederlands-Belgische samenwerking is echter ook mogelijk. Enkele weken geleden ondertekenden beide landen een samenwerking die de marines dichterbij elkaar moet brengen. "België en Nederland hebben voor ogen om samen meer maritiem materieel aan te schaffen en op elkaar af te stemmen", schreef Defensie.nl.

https://premium.marineschepen.nl/wat-we-weten-over-het-nieuwe-logistieke-steunschip-voor-belgie/

Benji87

Citaat van: Parera op 20/07/2025 | 09:45 uurDe reactie even naar hier verplaatst i.v.m. beter passend topic  ;)

Het NTV130 is een ideaal plaatje daar zit alles in wat ze willen, maar ik denk toch dat het een wat meer traditionele AOR gaat worden met daarop minimaal een role 1 maar bij voorkeur een role 2 hospitaal capaciteit. Dat command & control is ook niet heel spannend, slechts een extra ruimte met de juiste systemen en werkplekken dat krijg je er ook nog wel in geperst.

Ik verwacht dat het een tanker word met 2 (misschien 1) RAS mast(en) & een enkele dek kraan. Verder zal het schip natuurlijk een helikopterdek krijgen, grote kans dat er ook een (enkele) hangaar op komt en uiteraard ook UAV capaciteit. Ook de USV's en UAV's uit de toolboxen zullen aan boord kunnen worden mee genomen als reserve en ter reparatie.

Mijn verwachting is dat onderstaande ongeveer de capaciteit zal worden van het schip, afhankelijk van andere taken/middelen die mee moeten.

Ik verwacht geen speciaal RoRo dek maar wel de mogelijkheid om i.p.v. containers voertuigen op dek te plaatsen (of een Rhib/FRISC) voor andere missies.

Ook de bewapening verwacht ik niet al te veel van, het zal zeker weten voorzien worden van FN SeadFNder's en mogelijk een of twee 40 mm's.  Ideaal gezien zou je er natuurlijk ook een 76 mm en RAM combi op gooien, maar dan moet je er ook een FCR (Pharos) en beter CMS bij zetten. Thales zal de radar leveren met een systeem uit de NS series (NS-50 zoals op de City klasse of NS-100) om zo aan te sluiten bij de MCMV's.

Gezien het budget zijn de mogelijkheden van België op dit vlak vrij beperkt. Als ik een beetje vergelijkbare projecten bekijken zitten de meeste schepen een beetje rond de 500-600 miljoen ipv de circa 250 miljoen die België wilt uitgeven.

https://euro-sd.com/2024/11/articles/41272/sustaining-the-fleet-current-logistic-support-ship-acquisitions/

Wat dan een interessante optie is voor België is misschien de AOR+ van Portugal

Het heeft laadvermogen, RO-RO capaciteit, C2 faciliteiten, CWIS, helikopter dek met UAV hangaar en medische capaciteit hetzij beperkt. Prijzen zijn nog ietwat speculatief maar de maximum prijs die genoemd wordt is 150 miljoen. Dat geeft ze 100 miljoen extra om het schip te verlengen en ze te voorzien van een Role 2 hospitaal, geavanceerde brug en extra wapentuig en sensoren.

Parera

Citaat van: Benji87 op 20/07/2025 | 08:52 uurDat zou inderdaad wel een optie zijn voor België. Al zou er dan een aanpassing in het ontwerp moeten komen waarin die command and control faciliteiten meer aan bod komen. Ik denk dat ze dan ook wel een medische faciliteit aan boord willen hebben.

De reactie even naar hier verplaatst i.v.m. beter passend topic  ;)

Parera

Een (heel) klein stukje meer info over het logistiek ondersteuningsschip uit de strategische visie 2025.

CitaatCapacitaire ontwikkeling
Om zijn verplichtingen tegenover de NAVO na te komen, moet België ook beschikken over een logistiek ondersteuningsschip voor zijn MCM-capaciteit en een mijnenlegcapaciteit.

In de periode waarop deze Strategische Visie betrekking heeft, zal daarom een logistiek steunschip worden aangekocht dat kan worden gebruikt als commandoschip en als bevoorradingsschip (brandstof, drinkwater, munitie, reserveonderdelen, voedsel, enz.

Waar origineel de City klasse zelf als commandoschip ingezet zouden worden d.m.v. container modules op het achterdek lijkt dat nu toch niet te gebeuren en zal het LOS deze taak krijgen.