België (vervangings trajecten) marinecomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/05/2018 | 16:04 uur

Huzaar1

Citaat van: Dennis123 op 02/07/2025 | 19:10 uurIk kom eerder uit op een mogelijk Zuid-Koreaans avontuur voor België. En waarom niet?
-De Noren en Britten doen daar ook zaken.
De HNoMS Maud is in NL geweest voor de fitting, dus ook daar liggen BeNeSam kansen.
Mogelijk een - iets kleiner i.v.m. kosten - zusje van de Tide-class en Maud, geeft ook daar synergie in de NAVO.
-Damen heeft voorlopig al veel bestellingen staan, wat de vraag geeft of ze überhaupt capaciteit hebben, alsmede een lopend juridische dingetje.

Ik zou best begrijpen als de Belgen hier voor hun bevoorrader van af willen blijven.

Nee, je wilt wegens kosten en efficiency standaardiseren. Het is enkel op de zeer korte termijn, en enkel op financieel gebied wellicht een voordeel. De Belgische marine bestaat niet, het is een club boten die met de Nederlandse Marine meevaart. Het is onzinnig om een behoeftestelling uit te schrijven, terwijl midden in die samenwerking een nieuw modern schip rondvaart wat alles in een klap makkelijker maakt, en sneller, en goed koper, en efficienter en effectiever.

Je kunt geen Nederlandse bemanning op een Koreaans schip zetten zonder een debiel voorwerktraject te kennen, aangezien we beide zo klein zijn, zijn zulke grepen geen onmogelijkheid.

Prima dat er wat anders aangeschaft doen, maar nee in de materieelwereld is dit niet logisch.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 02/07/2025 | 18:09 uurDe kaders voor ABNL zijn niet zo veel mogelijk hetzelfde materieel hebben, maar een geïntegreerde bevelsstructuur.

Dat is precies het geval met de NAVO. Daarom zijn die kaders er nu ook, ook al worden die niet met hand en tand verdedigd. Je dient mee te denken, tenzij je Turkije bent.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Dennis123

Citaat van: Huzaar1 op 02/07/2025 | 16:17 uurIk kom niet uit bij de Den-Helder omdat ik een Nederlander ben, ik kom bij de DH uit omdat België met Nederland in een zwaar intensieve samenwerking zit. We hebben dezelfde haast als de Belgen. Ik zie wel waar ze op uit komen; wat ik wel weet is dat het me deze keer echt aan mijn reet zal roesten. Het is een farce.

Ik kom eerder uit op een mogelijk Zuid-Koreaans avontuur voor België. En waarom niet?
-De Noren en Britten doen daar ook zaken.
De HNoMS Maud is in NL geweest voor de fitting, dus ook daar liggen BeNeSam kansen.
Mogelijk een - iets kleiner i.v.m. kosten - zusje van de Tide-class en Maud, geeft ook daar synergie in de NAVO.
-Damen heeft voorlopig al veel bestellingen staan, wat de vraag geeft of ze überhaupt capaciteit hebben, alsmede een lopend juridische dingetje.

Ik zou best begrijpen als de Belgen hier voor hun bevoorrader van af willen blijven.

Parera

Citaat van: Ace1 op 02/07/2025 | 17:58 uurDamen verloor ook een Tender van de Portugese marine voor 2 kleine bevoorraders aan de Turken.

Dat klopt, vandaar mijn voorstel om een bod voor België te doen waarbij de bouw plaats vind in bijvoorbeeld Vietnam. Als dat natuurlijk mogelijk is voor Damen.

Misschien kunnen de Belgen wel aanhaken bij de Portugezen wat betreft deze schepen of een afgeleide variant. De prijs zou zo rond de 100 a 200 miljoen euro liggen per stuk, dus binnen budget. Wel mis je een hangaar voor de NH-90 en een grote hap automatisering waardoor je ruim 100 koppen nodig hebt om het schip operationeel te varen. Maar dat zijn keuzes.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 02/07/2025 | 17:08 uurDe kaders worden dus gevorm door het verband waar je je in bevindt. Wij hebben dat (En de Belgen ook) exact met NAVO. Natuurlijk kun je er allerlei perspectieven op loslaten maar de kaders zijn echt heel duidelijk. 

De kaders voor ABNL zijn niet zo veel mogelijk hetzelfde materieel hebben, maar een geïntegreerde bevelsstructuur.

Flyguy

Citaat van: Stoonbrace op 02/07/2025 | 17:58 uurDamen moet dringend z'n shit samen krijgen.
Dat gaat dus niet gebeuren vrees ik.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 02/07/2025 | 17:58 uurDamen moet dringend z'n shit samen krijgen.

Pardon? Ga je mond eens spoelen.

Stoonbrace

Damen moet dringend z'n shit samen krijgen.
"We zijn een museum, ..."

Ace1

Citaat van: Parera op 02/07/2025 | 15:47 uurAls Belgie voor een Den Helder zou gaan als ontwerp met het huidige budget word dat enorm lastig.
Ik weet natuurlijk niet exact wat elk deel precies kost, maar heel misschien zou een uitgeklede variant met het budget nog mogelijk zijn.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan het weglaten van:
- NS-100 radar
- 76 mm kanon
- RAM CIWS
- 12,7 mm Lionfish
- Pharos
- ESM systemen
- 1 van de grote dek kranen of beide*
- Het downgraden van de ziekenboeg van role 2 naar role 1 of helemaal weg laten

Voor de KM waren alleen de kosten van sensoren en bewapening al bijna 100 miljoen Euro dus ik denk dat je met het (voorlopig) weg laten van al deze systemen je nog aardig ver in de buurt komt. Maar 274 miljoen is gewoon te weinig, mogelijk kom je met 350 miljoen een eind in de goede richting.

Dat is de enige hoop die we nog kunnen hebben op een Den Helder klasse uitbreiding voor België, maar ik schat die kans zeer klein in.

*het weglaten van beide kranen levert een behoorlijke beperking op qua inzetmogelijkheden, dit zorgt er voor dat je afhankelijk bent van de haven faciliteiten voor het laden/lossen van je containers en andere goederen

Damen verloor ook een tender vppr 2 kleine
Citaat van: Parera op 02/07/2025 | 16:01 uurIk weet ook dat als het een tender word dat het zeer waarschijnlijk geen Damen zal worden. Maar mijn vorige post is nog een poging om te kijken naar wat er wel mogelijk zou zijn binnen het gestelde budget.

Damen zal ongetwijfeld mee dingen aan de tender, maar dan met een variant van haar nieuwe LSS series.
Maar we weten allemaal dat de Franse veel betere prijzen kunnen bieden in tenders om de bekende redenen, ook de Britten i.c.m. de Koreanen kunnen een beter bod uitbrengen door dat het schip dan in een lage lonen land geproduceerd kan worden. Damen heeft helaas niet de capaciteit om dit soort schepen in het verre oosten te laten produceren.

Damen verloor ook een Tender van de Portugese marine voor 2 kleine bevoorraders aan de Turken.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 02/07/2025 | 16:45 uurVanuit een Nederlands en organisatorisch (ABNL) oogpunt is het natuurlijk absurd om niet voor standaardisering te gaan. Onderhoud, opwerken en operationele inzet zijn volledig geïntegreerd bij ABNL. Voor groot bovenwater eenheden gebeurt dat allemaal in Nederland, via met binationale instanties als STC en MHK.

Maar als jet het vanuit een Belgisch perspectief bekijkt is het anders. Voor Brussel is het logischer om een schip aan te besteden via openbare tender, omdat de eisen, het budget en de taakstelling toch geen evenknie gaat hebben binnen ABNL. Het is nog niet eens helemaal duidelijk was ze precies willen, maar ik denk inderdaad een soort van kleine Karel Doorman voor vlagvertoon en seabasing missies die België voorheen ondernam met de Godetia. NL deed (inmiddels verleden tijd) dat met de LPDs. Daarnaast hebben problemen rondom Damen en ASWF tot een beetje een vertrouwensbreuk geleid tussen Nederland en België en ook het CSS boezemt nou niet bepaald vertrouwen in bij de Belgen door de vertragingen en toegenomen kosten. Damen maakt geen schijn van kans in de huidige markt.

De kaders worden dus gevorm door het verband waar je je in bevindt. Wij hebben dat (En de Belgen ook) exact met NAVO. Natuurlijk kun je er allerlei perspectieven op loslaten maar de kaders zijn echt heel duidelijk. 

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 02/07/2025 | 16:17 uurIk kom niet uit bij de Den-Helder omdat ik een Nederlander ben, ik kom bij de DH uit omdat België met Nederland in een zwaar intensieve samenwerking zit. We hebben dezelfde haast als de Belgen. Ik zie wel waar ze op uit komen; wat ik wel weet is dat het me deze keer echt aan mijn reet zal roesten. Het is een farce.
Vanuit een Nederlands en organisatorisch (ABNL) oogpunt is het natuurlijk absurd om niet voor standaardisering te gaan. Onderhoud, opwerken en operationele inzet zijn volledig geïntegreerd bij ABNL. Voor groot bovenwater eenheden gebeurt dat allemaal in Nederland, via met binationale instanties als STC en MHK.

Maar als jet het vanuit een Belgisch perspectief bekijkt is het anders. Voor Brussel is het logischer om een schip aan te besteden via openbare tender, omdat de eisen, het budget en de taakstelling toch geen evenknie gaat hebben binnen ABNL. Het is nog niet eens helemaal duidelijk was ze precies willen, maar ik denk inderdaad een soort van kleine Karel Doorman voor vlagvertoon en seabasing missies die België voorheen ondernam met de Godetia. NL deed (inmiddels verleden tijd) dat met de LPDs. Daarnaast hebben problemen rondom Damen en ASWF tot een beetje een vertrouwensbreuk geleid tussen Nederland en België en ook het CSS boezemt nou niet bepaald vertrouwen in bij de Belgen door de vertragingen en toegenomen kosten. Damen maakt geen schijn van kans in de huidige markt.

Huzaar1

Ik kom niet uit bij de Den-Helder omdat ik een Nederlander ben, ik kom bij de DH uit omdat België met Nederland in een zwaar intensieve samenwerking zit. We hebben dezelfde haast als de Belgen. Ik zie wel waar ze op uit komen; wat ik wel weet is dat het me deze keer echt aan mijn reet zal roesten. Het is een farce.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 02/07/2025 | 16:02 uurPrcies daarom, Frankrijk gaat iets aanbieden wat onder de kostprijs ligt van de concurrentie waardoor ze wel moeten afhaken. Het is te belachelijk voor woorden, en daar zit je dan mee in een verbond.

Dat klopt helemaal, enige kanttekening hierbij is dat de Franse industrie voor zover ik weet geen ontwerpen van een LOS in de catalogus heeft staan behalve het eigen van het italiaanse Vulcano ontwerp afgeleide AOR.

Maar zoals ik eerder aanhaalde verwacht ik dat het nieuwe Belgische LOS niet zo capabel zal worden dat het mee gaat met fregatten, maar eerder met de MCM vloot. Dan kom je aan een schip vergelijkbaar met de Duitse Elbe klasse of de eerder door mij genoemde Damen LSS series. Als ze deze kunnen bouwen in bijvoorbeeld Vietnam kunnen ze misschien concurreren met de lage Franse prijzen.

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/logistic-support-ships/logistic-support-ship-series

Huzaar1

Citaat van: Parera op 02/07/2025 | 16:01 uurIk weet ook dat als het een tender word dat het zeer waarschijnlijk geen Damen zal worden. Maar mijn vorige post is nog een poging om te kijken naar wat er wel mogelijk zou zijn binnen het gestelde budget.

Damen zal ongetwijfeld mee dingen aan de tender, maar dan met een variant van haar nieuwe LSS series.
Maar we weten allemaal dat de Franse veel betere prijzen kunnen bieden in tenders om de bekende redenen, ook de Britten i.c.m. de Koreanen kunnen een beter bod uitbrengen door dat het schip dan in een lage lonen land geproduceerd kan worden. Damen heeft helaas niet de capaciteit om dit soort schepen in het verre oosten te laten produceren.

Prcies daarom, Frankrijk gaat iets aanbieden wat onder de kostprijs ligt van de concurrentie waardoor ze wel moeten afhaken. Het is te belachelijk voor woorden, en daar zit je dan mee in een verbond.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 02/07/2025 | 15:52 uurKans is nul als het een publieke tender wordt, anders hadden ze wel direct ervoor gekozen geen publieke tender af te sluiten maar te onderhandelen met NLD. We zouder er omwille van de versterking van BENESAM nog aan mee kunnen betalen ook, maar ze kiezen voor iets anders en dat is prima.

Ik hoop dat als het publiek wordt, DAMEN op de sluitingsdag van inschrijving, zonder een voorstel te doen, gaat bowlen. We kunnen onze tijd echt wel beter besteden.

Ik weet ook dat als het een tender word dat het zeer waarschijnlijk geen Damen zal worden. Maar mijn vorige post is nog een poging om te kijken naar wat er wel mogelijk zou zijn binnen het gestelde budget.