Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Sparkplug

@Luftforsvaret

CitaatMeet Vingtor, Norway's first P-8 maritime surveillance aircraft, @Boeing, Seattle. With Norwegian marks, tail number, and «the saint» on the tail that has followed the squadron for years, originated from the popular detective series. In early 2022 the first aircraft will arrive





https://twitter.com/Luftforsvaret/status/1413467617973657603
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Reinier

Er wordt €140 miljoen per maand uit gegeven aan testen voor toegang, er is een kleine €2 miljard gereserveerd (voor die onzin). VWS is de bonnetjes kwijt voor besteding van €5.1 mld. Sjacheraar Sywert kreeg f#cking €100 miljoen voorgeschoten voor z'n mondkapjes  :mad: Vergeet niet dat alle tanks werden uitgerangeerd om €100 miljoen te besparen (...)
En dan zouden we geen geld hebben voor een paar vliegtuigen!? Geld is er zat, maar de wil is er niet. Het is een gotspe!  :mad:

Testen voor toegang kleine €2 mld wordt weg gepist in 6-12 mnd; daarvoor koop je 5 P8E en 2 vMMF volledig uitgerust waar het land 30 jaar lang van kan profiteren.

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/07/2021 | 22:59 uur
2 of 3 is wat mij betreft een 'poor man' oplossing en de investering niet waard, je wil tenslotte een aantal in kunnen zetten. We komen van 13 MPA's, ik zou blij zijn met een minimaal aantal van 6 tot 8.

ASW is op dit moment een ondergeschoven NAVO kindje en de belangen worden jaarlijks groter.
Helemaal mee eens maar je weet hoe de dames en heren in De Haag omgaan met defensie dus ik ging effe uit van een bescheiden aantal hoe meer hoe beter is ook mijn remedie !!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 01/07/2021 | 21:31 uur
2 of 3 P8's voor NL heb je er samen met Duitser 7 a 8 kan je elkaar mooi aanvullen  :glare:

2 of 3 is wat mij betreft een 'poor man' oplossing en de investering niet waard, je wil tenslotte een aantal in kunnen zetten. We komen van 13 MPA's, ik zou blij zijn met een minimaal aantal van 6 tot 8.

ASW is op dit moment een ondergeschoven NAVO kindje en de belangen worden jaarlijks groter.

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/07/2021 | 12:30 uur
De Germanen betalen (aanschaf) €1.1 miljard voor 5 exemplaren = €220 mjn per P8A.

Aangezien we nog wel een gat hebben met de huidige begroting vs 2% van de afgesproken MAVO norm.... In theorie kunnen we bij het structureel dichten van dat gat alle KMD's een wensenlijstje laten maken.
2 of 3 P8's voor NL heb je er samen met Duitser 7 a 8 kan je elkaar mooi aanvullen  :glare:

Sparkplug

Citaat van: ridivek op 01/07/2021 | 15:37 uur
De RQ-9 Reapers zijn toch deels voor MPA aangeschaft!?

Als 306 Squadron dit al gaat doen, dan had men beter de MQ-9B Sky-/SeaGuardian kunnen aanschaffen. Deze is beter gebouwd voor inzet boven zee.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ridivek

De RQ-9 Reapers zijn toch deels voor MPA aangeschaft!?

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/07/2021 | 12:30 uur
De Germanen betalen (aanschaf) €1.1 miljard voor 5 exemplaren = €220 mjn per P8A.

Aangezien we nog wel een gat hebben met de huidige begroting vs 2% van de afgesproken MAVO norm.... In theorie kunnen we bij het structureel dichten van dat gat alle KMD's een wensenlijstje laten maken.

We zitten nu op de VMBO norm.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 01/07/2021 | 12:11 uur
De behoefte aan een dergelijke capaciteit is er zeker. Wordt ook absoluut onderkend door de Marine. Maar het is wel een enorme investering die ermee gepaard gaat, en dat geld is niet eens een beetje in zicht.

De marine kan die behoefte wel hebben maar die mening delen ze bij de KLU absoluut niet voor zo ver ik weet. De afschaffing van de MLD is de grootste killer geweest voor de maritieme lucht capaciteit die je maar kan bedenken.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 01/07/2021 | 12:11 uur
De behoefte aan een dergelijke capaciteit is er zeker. Wordt ook absoluut onderkend door de Marine. Maar het is wel een enorme investering die ermee gepaard gaat, en dat geld is niet eens een beetje in zicht.

De Germanen betalen (aanschaf) €1.1 miljard voor 5 exemplaren = €220 mjn per P8A.

Aangezien we nog wel een gat hebben met de huidige begroting vs 2% van de afgesproken MAVO norm.... In theorie kunnen we bij het structureel dichten van dat gat alle KMD's een wensenlijstje laten maken.

Reinier

Het is al 1.000x gezegd op dit forum, maar Nederland zou deze ook moeten aanschaffen.
Drie in Nederland stationeren, 1 op IJsland zoals toentertijd met de Orions en 1 op Curaçao.

Onbegrijpelijk dat deze discussie niet wordt gevoerd binnen defensie/ ministerie van Defensie.

Sparkplug

Germany signs on for Five Boeing P-8A Poseidon Aircraft



BERLIN, June 30, 2021 — The German Ministry of Defense today signed a letter of offer and acceptance for five Boeing (NYSE:BA) P-8A Poseidon aircraft under the U.S. government's Foreign Military Sales (FMS) process. With this order, Germany becomes the eighth customer of the multimission maritime surveillance aircraft, joining the United States, Australia, India, the United Kingdom, Norway, Korea and New Zealand.

"Boeing is honored to provide Germany with the world's most capable maritime surveillance aircraft," said Michael Hostetter, Boeing Defense, Space & Security vice president in Germany. "We will continue to work with the U.S. government, the German government and industry to establish a robust sustainment package that will ensure the German Navy's P-8A fleet is mission ready."

The P-8A Poseidon offers unique multimission capability and is the only aircraft in service and in production that meets the full range of maritime challenges faced by European nations. Deployed around the world with more than 130 aircraft in service, and over 300,000 collective flight hours, the P-8A is vital for global anti-submarine warfare, intelligence, surveillance and reconnaissance and search-and-rescue operations.

"Bringing this capability to Germany is not possible without the contributions of German industry," said Dr. Michael Haidinger, president of Boeing Germany, Central & Eastern Europe, Benelux and the Nordics. "With the P-8A, we will expand our collaboration with German companies, create new jobs and contribute to long-term local economic growth."

German companies that already supply parts for the P-8A include Aljo Aluminum-Bau Jonischeit GmbH and Nord-Micro GmbH. Recently, Boeing signed agreements with ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH and Lufthansa Technik to collaborate in systems integration, training, support and sustainment work. By working with local suppliers, Boeing will provide support, training and maintenance solutions that will bring the highest operational availability to fulfill the German Navy's missions.

As a leading global aerospace company, Boeing develops, manufactures and services commercial airplanes, defense products and space systems for customers in more than 150 countries. As a top U.S. exporter, the company leverages the talents of a global supplier base to advance economic opportunity, sustainability and community impact. Boeing's diverse team is committed to innovating for the future and living the company's core values of safety, quality and integrity. Learn more at www.boeing.com

Follow us on Twitter @BoeingDefense, @BoeingDACH

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130885#assets_20295_130885-117
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Poleme

Citaat van: Harald op 18/05/2021 | 09:21 uur
Bovenstaand bericht gepost door ARM-WAP lijkt wel enigszins op onderstaand bericht, welke al eerder in het nieuws kwam.
Waarschijnlijk willen de Fransen toch voor een 100% made in France toestel. Is dit plan B, als de Duitsers voor de P-8 kiest ?
Welnee.  In 2020 is aanschaf gedaan van zeven Falcon 2000LXS Albatros maritieme surveillance aircraft (MSA). Die moeten vanaf 2023 de Falcon 200 Guardians en Falcon 50M's van respectievelijk Flottille 25F (Nieuw-Caledonië en Tahiti) en 24F (Lann-Bihoué) vervangen.

Heeft niets met de Atlantique 2 vervanging te maken.  Deze Atlantique 2 neemt maximaal zes keer MU90 torpedo's mee.  Qua gewicht en luchtweerstand bij een volledige externe wapen configuratie van bijvoorbeeld 6 torpedo's, wordt dat bij een Facon zakenjet MPA uitvoering een uitdaging.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.