Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#47
Op Euronaval 2018 staat een model van de A320 Neo MPA, vanaf 2030 in gebruik volgens de huidige planning.  :hrmph:

Via twitter.com @MaxK_J



Via twitter.com @nc_digital






ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 03/10/2018 | 20:06 uur
Dassault biedt een MPA aan op basis van de Falcon 900LX deze zie ik eerder als vervanger van de Breguet Atlantic .

https://www.dassault-aviation.com/en/defense/multi-mission-falcon/falcon-900-mpa/
Ik zie dat niet gebeuren... Dat is gewoon een "gemilitariseerde" business jet...  Zo XL is dat ding niet.
Eventjes gekeken op Dassaults website...
MILITARY MISSIONS
Monitoring of maritime approaches,
Anti Submarine Warfare (ASW),        -> Waarmee? Torpedo's? Sonobuoys?
Anti Surface Warfare (ASuW),           -> Waarmee? Missiles?
Target acquisition and Over The Horizon Targeting (OTHT),
Electronic Intelligence / Signal Intelligence (ELINT / SIGINT),
Naval forces training (target towing, EW simulation...).

Ik denk dat het voor de Fransen juist van belang is dat zij over een degelijke MPA capaciteit beschikken daar ze ook SSBNs hebben. Dat was nou een van dé redenen waarom de Britten alsnog de Poseidon besteld hebben (ingezien dat hun buitendienststelling een idiote beslissing was wanneer je SSBNs hebt waarop Russen-subs liggen te wachten in de Ierse zee of ten Noorden van Schotland...)

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 03/10/2018 | 19:56 uur
De Atlantique's zijn Duits-Frans of Duits-Frans bezoek het Dornier museum maar, dat krijg je daar een filmpje over te zien.

De Atlantic is Frans-Duits met als hoofdfabrikant Breguet. Toen keek men al naar een Europees samenwerkingsverband.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2018 | 18:26 uur
Als Airbus het niet doet binnen "afzienbare tijd" dan moet airbus het niet meer doen.
En voor de Fransen wordt het dan een lekker duur ding... Nog liever extra betalen voor een Airbus MPA dan bij de Amerikanen aankloppen.
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Dassault biedt een MPA aan op basis van de Falcon 900LX deze zie ik eerder als vervanger van de Breguet Atlantic .

https://www.dassault-aviation.com/en/defense/multi-mission-falcon/falcon-900-mpa/

Ace1

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 10:27 uur
Aja, op een of andere manier vergeet ik altijd de Atlantique's dat die bestaan hebben. Zal wel zijn omdat het Frans is.  :angel:

De Atlantique's zijn Duits-Frans of Duits-Frans bezoek het Dornier museum maar, dat krijg je daar een filmpje over te zien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 19:01 uur
Of de Carib  :silent:

Carib zou kunnen al moet je dan wel afzien van patrouilles boven "highway 10"

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2018 | 18:26 uur
Als Airbus het niet doet binnen "afzienbare tijd" dan moet airbus het niet meer doen.
En voor de Fransen wordt het dan een lekker duur ding... Nog liever extra betalen voor een Airbus MPA dan bij de Amerikanen aankloppen.
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Zowel Frankrijk als Duitsland willen pas in de begin jaren 30 hun huidige kisten vervangen, dat is dus ergens tussen 2030 - 2035.
Ik vind het A320 Neo M3A concept heel erg interessant ook voor Nederland met de gedachte van meerdere taken met 1 basis kist te kunnen uitvoeren maar dan moet dat niet te lang duren en als de plannen nu pas liggen rond 2030 is dat in mijn ogen te laat maar op het tempo dat de politiek nu gaat hoeft het voor Nederland ook niet eerder als er überhaupt weer een MPA gaat komen.

Een optie is natuurlijk ook dat we nieuwe MPA's in onbemande vorm aankopen want daar zit (grotendeels) de toekomst , maar die opties zijn ook nog niet zo verkrijgbaar. Er is nu de MQ-4C Triton om naast de P-8 te werken maar die is nog niet in staat om ook op te treden tegen dreigingen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/10/2018 | 18:57 uur
Leuk voor de Middellandse zee en kustgebieden.
Of de Carib  :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 03/10/2018 | 18:53 uur
Als je met de ATR-72 een Exocet kunt lanceren net zoals met de Atlantique 2, misschien krijg je de Fransen dan om.

Leuk voor de Middellandse zee en kustgebieden.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2018 | 18:26 uur
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Als je met de ATR-72 een Exocet kunt lanceren net zoals met de Atlantique 2, misschien krijg je de Fransen dan om.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 10:38 uur
Naar mijn mening zou Airbus deze kist gewoon zelf moeten ontwikkelen als eigen initiatief want er is markt voor deze kist maar Frankrijk komt niet eerder kijken dan 2030 - 2040 voor de Atlantic's te vervangen. Als Airbus zolang wacht is een groot deel van de nu aanwezige markt al gevuld met P8's of andere toestellen want de concurrentie zit niet stil.
Als Airbus het niet doet binnen "afzienbare tijd" dan moet airbus het niet meer doen.
En voor de Fransen wordt het dan een lekker duur ding... Nog liever extra betalen voor een Airbus MPA dan bij de Amerikanen aankloppen.
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Parera

#37
Citaat van: Sparkplug op 03/10/2018 | 10:32 uur
Hoe kun je die nu vergeten, terwijl ze 15 jaar bij de MLD hebben gevlogen?  ;)  ;D
Die dingen zijn van voor mijn tijd  ;D


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/10/2018 | 10:34 uur
Het is dan ook handiger om een civiel toestel aan te passen voor militair gebruik, de civiele kisten zijn ontworpen met het oog op efficiëntie en met name voor een groot uithoudingsvermogen (bereik incl. mee te voeren nuttige lading).

Dus waarom het wiel 2 x uitvinden als in dit geval civiel de betere basis oplossing biedt?
Natuurlijk kan je wel bepaalde dingen beter doen als je vanaf niks begint met een militaire kist maar tegenwoordig is dit gewoon de standaard. Dit gaat ook niet veranderen verwacht ik tenzij we weer in een groot wereldwijd conflict komen. Aan de andere kant maakt het de toestellen ook op gebied van onderhoud een stuk goedkoper omdat de onderdelen in grote hoeveelheden beschikbaar zijn. Ik heb er niks op tegen zolang het maar geen compromis kist word waarbij dingen uit budgettaire redenen worden over gelaten.

Naar mijn mening zou Airbus deze kist gewoon zelf moeten ontwikkelen als eigen initiatief want er is markt voor deze kist maar Frankrijk komt niet eerder kijken dan 2030 - 2040 voor de Atlantic's te vervangen. Als Airbus zolang wacht is een groot deel van de nu aanwezige markt al gevuld met P8's of andere toestellen want de concurrentie zit niet stil.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#36
Het is dan ook handiger om een civiel toestel aan te passen voor militair gebruik, de civiele kisten zijn ontworpen met het oog op efficiëntie en met name voor een groot uithoudingsvermogen (bereik incl. mee te voeren nuttige lading).

Dus waarom het wiel 2 x uitvinden als in dit geval civiel de betere basis oplossing biedt?

Sparkplug

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 10:27 uur
Aja, op een of andere manier vergeet ik altijd de Atlantique's dat die bestaan hebben. Zal wel zijn omdat het Frans is.  :angel:

Hoe kun je die nu vergeten, terwijl ze 15 jaar bij de MLD hebben gevlogen?  ;)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 03/10/2018 | 10:01 uur
De P-2 Neptune was de laatste dedicated designed MPA vanaf land v.w.b. Amerika. De Atlantic/Atlantique 2 is ook een dedicated designed MPA.
Aja, op een of andere manier vergeet ik altijd de Atlantique's dat die bestaan hebben. Zal wel zijn omdat het Frans is.  :angel: