Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 09:51 uur
Dat was me even ontschoten, ik dacht eigenlijk dat de P3 nog een vanaf tekentafel ontwikkeld militair toestel was. Dan was de P-2 Neptune de laatste Westerse/Amerikaanse MPA die dus vanaf niks ontwikkeld is en die vloot voor het eerst in 02-1945.

De P-2 Neptune was de laatste dedicated designed MPA vanaf land v.w.b. Amerika. De Atlantic/Atlantique 2 is ook een dedicated designed MPA.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/10/2018 | 18:29 uur
De al oude P3 Orion is ook een afgeleide van een burger kist.

Dat was me even ontschoten, ik dacht eigenlijk dat de P3 nog een vanaf tekentafel ontwikkeld militair toestel was. Dan was de P-2 Neptune de laatste Westerse/Amerikaanse MPA die dus vanaf niks ontwikkeld is en die vloot voor het eerst in 02-1945.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 03/10/2018 | 09:20 uur
Het is eigenlijk het ultieme voorbeeld, samen kunnen we eigen capaciteiten behouden, maar als we binnen Europa niet samenwerken zal alles verloren gaan.

Correct, daarom vind ik dit een project wat moet slagen en resulteren in een gelijkwaardige P8 evenknie. Het zelfde geldt voor FCAS, blijkt het een droom, dan luidt dit ook het vermoedelijke einde in van het Europese vermogen om autonoom een gevechtsvliegtuig te ontwikkelen.

Harald

Sono-Flash: Thales New Dual Mode Passive Active Sonobuoy  ( interessant ! , ook voor NL NH90 )

Thales is working on a new sonobuoy system, the Sono-Flash, that will combine both active and passive modes in a single buoy. This was unveiled to us during a trip to the Thales site of Brest (Brittany, Western France) ahead of the Euronaval show. Sonobuoys are typically deployed by maritime patrol aircraft (MPA) or maritime helicopters for anti-submarine warfare.

.../...

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/euronaval-2018/6532-sono-flash-thales-new-dual-mode-passive-active-sonobuoy.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 02/10/2018 | 18:26 uur
Nee maar ook de P-8 is geen vanaf tekentafel ontwikkelde kist voor MPA. Dat is iets dat tegenwoordig bijna niet meer gebeurd in het Westen helaas.

De al oude P3 Orion is ook een afgeleide van een burger kist.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 02/10/2018 | 18:21 uur
Dit is toch allemaal weer burger geneuzel? Is dit een dedicated ontworpen kist?
Nee maar ook de P-8 is geen vanaf tekentafel ontwikkelde kist voor MPA. Dat is iets dat tegenwoordig bijna niet meer gebeurd in het Westen helaas.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 02/10/2018 | 18:21 uur
Dit is toch allemaal weer burger geneuzel? Is dit een dedicated ontworpen kist?

Nee en alleen de Japanse P-1 is een dedicated MPA design.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Dit is toch allemaal weer burger geneuzel? Is dit een dedicated ontworpen kist?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Goede zaak dat er "iets Europeesch" op de market zal komen.
Probleem: de Amerikanen hebben weer het voordeel:
- die hebben al de Poseidon ontworpen,
- de Poseidon vliegt,
- de Poseidon is al in Actieve Dienst in USA, AUS, IND
- de Poseidon is ook al besteld in Europa: GBR, NOR...
In Europa was dit alweer niet dringend genoeg... hoewel er voldoende oude kisten in gebruik zijn bij GER, GRE, POR, ESP.
De Italianen vervangen hun Atlantiques met ATR-72
De Fransen vliegen nog steeds rond met de Atlantique 2...
De Europeanen maken het zichzelf niet makkelijk door laattijdig iets te ontwikkelen waardoor de verkoopopportuniteiten al danig slinken... Het is alsof ze er niet echt in geinteresseerd zijn...

Parera

Via Navy Recognition ''Euronaval 2018: Airbus A320Neo MPA & VSR700 VTOL UAV''


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Japan in talks to sell patrol plane tech to Germany and France

TOKYO -- Aiming to boost defense-related exports, Japan has entered into talks with the German and French governments to provide parts and technology for a patrol aircraft the European countries are developing together.

Germany and France use surveillance planes, mainly to monitor Russian submarines. Less reliant than the archipelago nation of Japan on the aircraft, they have flown older planes. The European duo signed a memorandum of understanding this April to develop a new one to cut costs.

Berlin and Paris are interested in advanced technology used in Kawasaki Heavy Industries' P-1 patrol aircraft, a Japanese government source said. The trio are now discussing which country will be in charge of what, with an eye toward three-way cooperation throughout the development process.

The P-1, used by Japan's Maritime Self-Defense Force, is positioned as the successor to Lockheed Martin's P-3C patrol plane used around the world. The P-1 drops a sonic sensor into the water to capture minute sound waves emitted by submarines. The model is well-known for being fuel-efficient and quiet, as well as its ability to fly slowly at low altitudes.

The Japanese government greatly lowered barriers to exporting defense equipment and technology back in April 2014. But companies have failed to secure any overseas contracts for assembled equipment, partly because of the high cost of Japanese products. The P-1 costs about 16 billion yen ($145 million).

"It is important to work toward exporting finished products, but we will also focus on providing specific technologies and parts in response to the other countries' needs," explained an official at the Ministry of Defense here.

[Source: asia.nikkei.com ]

Parera

Citaat van: JdL op 25/07/2018 | 16:23 uur
Het ging mij om de verschillen binnen de MPA variant, dat er tussen de andere varianten met andere taken verschillen zijn is logisch. Natuurlijk kan de klant wat extra's  willen, maar mijn idee moet een vergelijkbare situatie met de NH90 voorkomen worden waar het aantal varianten inmiddels denk al richting de 20 gaat.
Ga er maar vanuit dat dit ook bij dit toestel gaat gebeuren. Elk land wil er iets anders in wat van haar eigen huis leverancier afkomt waardoor elk land een net iets andere configuratie gaat krijgen per toestel. Dat is het nadeel van de Europese samenwerking waar elk land haar eigen industrie zal willen voortrekken.

JdL

Citaat van: Parera op 25/07/2018 | 14:57 uur
Ik verwacht per land wel wat verschillen bij de MPA maar niet al te veel , in de basis moet het een  A320M3A blijven.
Het ging mij om de verschillen binnen de MPA variant, dat er tussen de andere varianten met andere taken verschillen zijn is logisch. Natuurlijk kan de klant wat extra's  willen, maar mijn idee moet een vergelijkbare situatie met de NH90 voorkomen worden waar het aantal varianten inmiddels denk al richting de 20 gaat.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

Citaat van: JdL op 25/07/2018 | 14:03 uur
Eens kijken wat Airbus ervan gaat maken. Een beetje concurrentie voor de P-8 kan geen kwaad, laat misschien de prijs wat zakken. Hopen dat dit een zelfstandig project van Airbus wordt een geen gezamenlijk europees project met teveel varianten, onderaannemers en vertraging.

Die varianten zijn prima want airbus is het toestel zelf aan het ontwikkelen zonder dat er een klant voor is op dit moment. Er zijn potentiële klanten maar de basis is al gelegd voor het toestel, dit is ook zo bij de A330 MRTT. Het basis ontwerp ligt standaard op tafel hieraan kan de klant aanpassen wat hij wil bijvoorbeeld boom tanker of drogue chute en wilt hij nog 2 drogue chutes onder de vleugels? Dan naar de binnenkant ; passagiers transport of MEDEVAC of cargo ? Dit is allemaal aan te passen bijvoorbeeld 1/3 permanent in pax. transport (100 pax.) en de andere 2/3 modulair wisselbaar tussen de 3 keuzes of wil de klant alleen Tanker en cargo dan kan dat ook.

Zo iets zullen ze ook maken voor de A320M3A, op het eind van de video zie je ook dat er een A320M3A VIP, A320M3A SIGINT, A320M3A AEW&C & A320M3A MPA versie komt. Dus ook hier familievorming die zeer interessant kan zijn voor klanten (waaronder Nederland).

En binnen die familie zal je per toestel ook verschillende versies zien wat nu ook gebeurd bij de A330 MRTT want daar heb je :
- A330-200 MRTT, het basis ontwerp van Airbus
- KC-30A, de Australie versie met 1 boom + 2 drogue chutes
- KC-45, een aanbieding naar de USAF die niet door gegaan is vergelijkbaar met de KC-30A maar dan ''Americanized''
- Voyager KC2, RAF versie met slechts 2 drogue chutes onder de vleugels
- Voyager KC3, RAF versie met 2 drogue chutes onder de vleugels en 1 drogue chute centerline op de achterkant.
- A330 MRTT ''Phénix'', de Franse benaming voor het toestel met ongetwijfeld wat andere systemen dan de overige.
- A330-200 MRTT E, verbeterde versie van het basis model vanaf 2017.

Ik verwacht per land wel wat verschillen bij de MPA maar niet al te veel , in de basis moet het een  A320M3A blijven.