Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

silvester herc

#370
The @Armada_Arg () has opened discussions with the Government of Norway () for the procurement of 3-4x P-3C/Ns that have been recently retired in replacement of the P-8.
Interesting if the deal works, this would be the 2nd Norwegian deal in SA after Uruguay?s () OPVs.
https://twitter.com/SA_Defensa/status/1630290081863852038?t=KKxtN8ObaYAbapn-JTAOSw&s=19

Parera

Citaat van: Ace1 op 17/01/2023 | 19:35 uur
Volgens deze informatie kan de A320 NEO MPA 8 torpedo's meenemen.

https://www.naval-technology.com/projects/a320neo-m3a/

Je hebt gelijk  ;) Bevestigd in video op 1:41 minuten.


Ace1

Citaat van: Sparkplug op 17/01/2023 | 07:25 uur
De P-8 heeft 5 ejector racks in de weapons bay, 2 ophangpunten onder elke vleugel en 2 ophangpunten in tandem onder de romp. Die laatste zijn nog niet actief in gebruik.

Frankrijk moet wel duidelijk zijn met hun wensen, want een MPA op basis van de Falcon en de A320 geeft verschillende capaciteiten.

Volgens deze informatie kan de A320 NEO MPA 8 torpedo's meenemen.

https://www.naval-technology.com/projects/a320neo-m3a/

Parera

Citaat van: Sparkplug op 17/01/2023 | 07:25 uur
De P-8 heeft 5 ejector racks in de weapons bay, 2 ophangpunten onder elke vleugel en 2 ophangpunten in tandem onder de romp. Die laatste zijn nog niet actief in gebruik.

Frankrijk moet wel duidelijk zijn met hun wensen, want een MPA op basis van de Falcon en de A320 geeft verschillende capaciteiten.

Mijn info was gebaseerd op snel opzoeken op wikipedia  & oude info [2018] van de A320 Neo MPA. Op dit moment is het project slechts een studie, wat wel belangrijk kan zijn dat is de huidige Franse capaciteit. Dat is de Breguet Atlantic 2 standard 6, deze MPA is ook in staat om informatie te verzamelen boven land en heeft zelfs air-to-ground capaciteit en deze zijn ingezet voor de Franse operaties in Afrika.

De twee voorstellen zijn compleet andere vliegtuigen met ook compleet andere missies. Maar de A320 M3 familie is wat mij betreft de beste keuze met de meeste ruimte voor familievorming en de meeste capaciteiten.

Sparkplug

#366
Citaat van: Parera op 16/01/2023 | 23:17 uur
Meest potentiele winnaar is inderdaad de A320 Neo MPA, maar ik zie het zomaar gebeuren dat de Falcon gaat winnen. Bij keuze voor A320 is er een hele grote kans dat er nog export orders volgen, bij de Falcon verwacht ik dat niet of zeer beperkt. Ook is de A320 Neo de basis voor de in 2018 gepresenteerde A320 Neo M3 familie, waarbij naast de MPA versie ook een VIP transport, SIGINT & AEW&C variant op de plank liggen. Met een lading van 8 torpedo's in de bay + 4 torpedo's of ASuW raketten onder de vleugels draagt het 1 wapen meer mee dan de P-8 poseidon ( 6 intern + 5 extern).

De P-8 heeft 5 ejector racks in de weapons bay, 2 ophangpunten onder elke vleugel en 2 ophangpunten in tandem onder de romp. Die laatste zijn nog niet actief in gebruik.

Frankrijk moet wel duidelijk zijn met hun wensen, want een MPA op basis van de Falcon en de A320 geeft verschillende capaciteiten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/01/2023 | 22:55 uur
Meest logische winnaar zou zijn: A320 Neo (zeker met de enorme Franse overzeese delen, zo'n Falcon 10X is leuk maar gaat onherroepelijk tegen capaciteitsproblemen aanlopen zeker als ASW een primaire taak blijft).

Meest potentiele winnaar is inderdaad de A320 Neo MPA, maar ik zie het zomaar gebeuren dat de Falcon gaat winnen. Bij keuze voor A320 is er een hele grote kans dat er nog export orders volgen, bij de Falcon verwacht ik dat niet of zeer beperkt. Ook is de A320 Neo de basis voor de in 2018 gepresenteerde A320 Neo M3 familie, waarbij naast de MPA versie ook een VIP transport, SIGINT & AEW&C variant op de plank liggen. Met een lading van 8 torpedo's in de bay + 4 torpedo's of ASuW raketten onder de vleugels draagt het 1 wapen meer mee dan de P-8 poseidon ( 6 intern + 5 extern).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/01/2023 | 17:09 uur
DGA launches two studies for future MPA


Meest logische winnaar zou zijn: A320 Neo (zeker met de enorme Franse overzeese delen, zo'n Falcon 10X is leuk maar gaat onherroepelijk tegen capaciteitsproblemen aanlopen zeker als ASW een primaire taak blijft).


Ace1

Airbus en Dassault strijden voor deal

Zowel Airbus als Dassault is door het Franse ministerie van Defensie benaderd voor het ontwerp van een nieuw verkenningsvliegtuig.

Het vliegtuig in kwestie moet een concurrent worden van de Boeing P-8 Poseidon die op de 737-800 is gebaseerd. De Franse marine zou in totaal 22 van de nieuwe toestellen willen afnemen. In eerste instantie zou bij de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig worden samengewerkt met de Duitse marine, maar die besloot de Boeing P-8 te bestellen.

Airbus zal haar ontwerp baseren op de A320neo, waardoor het vliegtuig op veel vlakken vergelijkbaar zal zijn met de Boeing P-8. Dassault zal bij haar ontwerp uitgaan van de Falcon 10X, die nog in ontwikkeling is. Alhoewel de Falcon 10X significant kleiner is dan de A320neo beschikt het toestel standaard over een groter vliegbereik en liggen de operationele kosten lager.

https://www.upinthesky.nl/2023/01/15/airbus-en-dassault-strijden-voor-deal/

Parera

DGA launches two studies for future MPA

On 22 December 2022, the Direction G?n?rale de l'Armement (DGA) gave a boost to the Maritime Airborne Warfare System (MAWS) programme by notifying the aircraft manufacturers Airbus Defence & Space and Dassault Aviation to start a study of a future maritime patrol system (PatMar, Patrouille Maritime) based on on one of their aircraft: the Airbus A320neo respectively the Falcon 10X.

The allocated budget for the studies is captured at 10,9 million euro per study for each manufacturer. The work, scheduled to last eighteen months, will contribute to discussions on the future MPA (PatMar) of which the launch is planned for 2026 with a view to a new capability in the 2030-2040 decade. Each aircraft manufacturer will have to offer an economically attractive solution that meets the operational needs of the Marine Nationale (French Navy) in the post-2030 horizon. These solutions should remain open to cooperation with other potentially interested European partners.

The MAWS programme dates back to 2017 when it was launched by France and Germany, aimed to replace the French Navy ATL2 (Atlantique 2) and the German Navy P-3C Orions with new aircraft. However, in June 2021, Germany decided to acquire the Boeing P-8A Poseidon to replace the Orion. The programme to upgrade the Orions was abandoned in the winter of 2020, forcing the German MoD to decide on a replacement as the P-3Cs must be withdrawn from use by 2025 and a new French-German capability would not be available yet.

The French Ministry of Defence (MoD) decided to continue the programme in a "France only" solution to replace the Atlantique 2. By 2024, 18 out of 22 ATL2s will be renovated (Standard 6) under the current Loi de Programmation Militaire (LPM). This LPM runs for a period of seven years, from 2019 to 2025, and is dedicated to the renovation and modernisation of the infrastructures and equipment of the armed forces. The eighteen refurbished Standard 6 ATL2s will retire between 2031 and 2035.

https://www.scramble.nl/military-news/dga-launches-two-studies-for-future-mpa

En gewoon een mooi plaatje van 3 MPA toestellen waarvan er nu 2 uitgewerkt gaan worden voor de Franse defensie. :angel: Falcon 10X, A320 Neo & ATR-72.


Via https://twitter.com/la_livery

Sparkplug

Nieuwsbericht van Boeing zelf.

Boeing Delivers First P-8A Poseidon to New Zealand

- The first of four P-8s ordered by New Zealand
- New Zealand?s remaining P-8s to be delivered in 2023
- Worldwide deliveries now total 155 P-8s to six global customers




Dec 7, 2022

To commemorate the delivery of the first P-8A Poseidon for New Zealand, the U.S. Navy, New Zealand delegates and Boeing leaders cut the ribbon Wednesday in Seattle. Pictured (from left) are Sheena Vince Cruz, Boeing P-8 Asia-Pacific region program manager; Sarah Minson, acting Deputy Secretary Capability Delivery, New Zealand Ministry of Defence; Jeremy Clarke-Watson, New Zealand Consul General to Los Angeles; and Philip June, Boeing P-8 vice president and general manager; Rear Admiral Anthony E. Rossi, director, Navy International Programs Office (Boeing photo)


SEATTLE, Dec. 7, 2022?New Zealand today received the first of four Boeing [NYSE: BA]    P-8A Poseidon maritime patrol aircraft in a ceremony at the Museum of Flight.

?As a maritime nation, delivery of the P-8A will ensure New Zealand maintains a patrol and response capability that will protect and support law enforcement in our Exclusive Economic Zone and Southern Ocean,? said Sarah Minson, acting Deputy Secretary Capability Delivery, New Zealand Ministry of Defence. ?The P-8A will also assist our South Pacific neighbors and deliver long-range search and rescue capability.?

The milestone comes four years after the New Zealand Government entered into an agreement with the U.S. Navy for the P-8A.

?The unmatched, multi-mission maritime patrol capabilities of the P-8 will provide New Zealand the ability to extend their reach into the Pacific and beyond,? said Philip June, vice president and program manager, P-8 Programs. ?New Zealand joins eight other global customers including nearby Australia that have selected or already operate the P-8 and benefit greatly from its long-range maritime surveillance and warfare capabilities.?

Boeing Defence Australia will provide sustainment services for New Zealand?s fleet with the support of the P-8 International Program.

New Zealand?s three remaining P-8 aircraft are all in advanced stages of production and will be delivered in 2023. The aircraft will replace New Zealand?s current fleet of six P-3K2 Orions and will be based at Royal New Zealand Air Force Base Ohakea.

To date, the global operating P-8 fleet has amassed more than 450,000 mishap-free flight hours. The P-8 is a long-range anti-submarine warfare, anti-surface warfare, intelligence, surveillance and reconnaissance aircraft capable of broad-area, maritime and littoral operations. In addition, the P-8 performs humanitarian and search and rescue missions around the globe.

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=131184#assets_20295_131184-117:21227
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

silvester herc

P-8A Poseidon aircraft. BOEING
SEATTLE ? New Zealand received the first of four Boeing P-8A Poseidon maritime patrol aircraft in a Dec. 7 ceremony at the Museum of Flight, Boeing said in a release. Voor foto en meer zie link!

https://seapowermagazine.org/boeing-delivers-first-p-8a-poseidon-to-new-zealand/

Sparkplug

Navy Declares Initial Operational Capability for Boeing?s HAAWC

- Boeing-made capability enables Poseidon to launch torpedoes from higher altitudes, longer distances.


Nov 21, 2022
In an artists rendering, a High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability or HAAWC deploys from a Boeing P-8A Poseidon multi-mission maritime patrol aircraft. (Boeing illustration)

ST. CHARLES, Mo., Nov. 22, 2022 ? Boeing [NYSE: BA]?s High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability, or HAAWC, has satisfied all requirements for initial operational capability status from the U.S. Navy.

The all-weather HAAWC enables the Boeing P-8A Poseidon to deploy MK 54 torpedoes from near or below its cruising altitude.

?The initial operational capability milestone marks the readiness of HAAWC for fleet introduction for the Navy and its international partners,? said Dewayne Donley, program manager. ?We?re excited to deliver greater flexibility and capability by way of higher-altitude launches from longer distances than previously possible.?

The milestone follows the award of a full-rate production contract for the system to Boeing in August, squadron training, and the receipt of low-rate initial production units.

HAAWC consists of a modular Air Launch Accessory, or ALA, kit that attaches to a MK 54 torpedo, transforming it into a precision-guided glide weapon.

?It?s a major achievement for our team in reaching our goal of establishing a new high ground in anti-submarine warfare,? said Bob Ciesla, vice president of Boeing Weapons. ?We look forward to continuing to work alongside the Navy toward the full deployment and operational capability of the system.?

Additional fielding of HAAWC units are scheduled through 2024, with the potential for production to continue into 2030 under the current contract.

The long-range anti-submarine warfare, anti-surface warfare, intelligence, surveillance and reconnaissance P-8A aircraft has amassed more than 450,000 mishap-free flight-hours to date in support of broad-area, maritime and littoral operations, and performs humanitarian and search and rescue missions around the globe.

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=131177#assets_20295_131177-117
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Inderdaad vooruitgang. Alles beter als die vliegende Donald Duck die ze vervangen. Lelijke machines. Dit ziet er een stuk beter uit.

Nikehercules

Citaat van: Parera op 14/09/2022 | 22:30 uur
met nog wat hardpoints voor 2 Mk54's hebben we dan tenminste iets  ;D

En anders duwen we gewoon wat barrel bombs uit datzelfde luik. Lekker multirole.

Parera

En ook nog een afbeelding van binnen in de kist  :angel:



https://kustwacht.nl/nieuws/eerste-nieuwe-kustwachtvliegtuig-aangekomen-op-schiphol/


In het artikel spreekt men van een ''drop hatch'', voor het (handmatig) afwerpen van o.a. reddingsvlotten, rookboeien en datumboeien. Ik vraag me dan ook af, zou het mogelijk zijn om dan ook sonoboeien af te werpen ? Dit zou de toestellen in geval van oorlog beperkt ASW inzetbaar kunnen maken, met nog wat hardpoints voor 2 Mk54's hebben we dan tenminste iets  ;D

De registraties worden PH-CGD & PH-CGE.