Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

Harald

Australia launches EOS T-2000 turret   (.. wordt dit de nieuwe 30mm toren voor de Boxers in australie ? )

The Australian Department of Defence has launched Electro Optic Systems' (EOS) T-2000 turret for armoured vehicles.

The new turret will be produced in Australia for export and potential applications with the Australian Defence Force.

Developed in partnership with Elbit Systems of Israel, the turret features EOS' surveillance-grade sensors and advanced technology, and is equipped with a 30mm cannon, a 7.62 coaxial machine gun and two anti-armour missiles under armour protection. The turret is also equipped with active protection systems and smoke grenades, and it can be manned or unmanned.

The turret will be initially produced in Canberra, with production commencing in late 2019. EOS is currently assessing the location for the new turret construction plant, with options including South Australia and Queensland.

https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/australia-launches-eos-t-2000-turret/


Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 28/02/2019 | 15:02 uur
Met je eens...maar ik bedoel op een IFV die schiet niet met sabot's....bv 30mm kanon + 60mm mortier voor ondersteuning infantarie hierdoor kan de IFV in dekking blijven en toch
vuursteun geven aan de infantarie..anders dan met een 30mm kanon waar hij uit de dekking moet komen om ondersteunings vuur met het 30mm kanon te geven en zo kwetsbaar is voor
vijandelijke ATGM / Tanks....

Een gevecht is, pardon my french, tering chaotisch. De keren dat ik oefende met het saab systeem, grote oefeningen, tegen een geoefende tegenstander als een Duits Tank bataljon, of Nederlands Tank bataljon was een van de meest chaotische momenten in mijn leven. Mijn achternek gaat er nog van branden. Je bent als schutter zo bewust van je functie en, door saab, zo gezond 'bang' voor andere tanks. Je bent daar heel bewust van, je jaagt continue en zelfs als je een prooi in je graticuul vangt denk je kak kak kak er zitten er meer er zijn er meer, waar zijn ze dan. Dan is er ondertussen KKW, artillerie vuur, mijnenvelden, hindernissen, je komt vast te zitten. Je track rolt eraf.

Ik heb 2 moderne grotere wapensystemen gehad, naast klein grut als de ypert. De optiek en SA is verbetert, althans voor de nieuwe generatie. Onze informatievoorziening is goed, de cupola's zijn geniaal, optiek is een heel sterk punt en we schieten goed. We worden getraind op een modern wapensysteem en hebben bepaalde taken in het veld. Een wapensysteem is maar zo sterk als de zwakste schakel... en daar zijn er veel van. Ik geloof nooit in die overload in wapensystemen omdat je simpelweg de tijd niet hebt te gaan lopen klooien met het juist wapensysteem op het juiste doel. Ja, in de sims, in oefening, dan kan dat. Nette sectorverdeling, merkpunten. Een doel onderkennen? Iemand in je groep (2 tanks), uitklappen naar buitenzijde sector en je sector opruimen vanaf daar. naar de andere kant. Tank! KE, Voertuig! MZ, Bunker! MZ, Ros! reality, Infanterie! coax.. etc.

In principe is de procedure hetzelfde met de CV90... klein kanon, verschillende munitie, en een coax. Doelen waarop werd getraind was en bleef hetzelfde. Ook de CV90 werd op papier geacht een Tank aan te grijpen. Je begrijpt wel dat dat niet goed voor je gezondheid is en het een paar doden betekent aan eigen zijde. Want, één tank is geen tank. Maar waar, en hoe..geen idee. En dan nog alle andere spelers in het veld. Die ook op jou gaan schieten, een CV90 is alles behalve onzichtbaar. Motor zit aan voorzijde.

Dit begint een Poleempje te worden, maar de kern van mijn verhaal is dat het gevecht geordend chaotisch is en blijft. Met wat mazzel krijg je nog een toffe sectorverdeling mee van je pel commandant.. met een beetje pech is die amigo zelf in gevecht. BERA/ERAB en je kiest niet altijd zelf de locatie en plaats van gevecht. Heel vaak ben je op jacht evengoed overvallen als de vijaard.

En dan ga je een beetje door je moeilijke warmtebeeldcamera een paar lijntjes onderscheiden van een paar andere lijntjes en dan fijn nadenken over je doel, en welk kanon het handigst is, en welke procedure daarbij hoort. Dat werkt niet. Het ATGM systeem bijvoorbeeld dat eraan komt voor de CV90 vraagt een totaal andere manier van optreden van de voertuigen. De Ambush rol is erg interessant, maar iets wat een CV90 nog nooit in NL heeft geoefend. Tanks kunnen dat ook, maar een vuuroverval ziet er door directe vuurplatform totaal anders uit dan ATGM's.  Het verschillende kanonssyteem van de BMP's is een keuze gebaseerd op pure vuurkracht in het gevecht, waarbij kwantiteit duidelijk wint van kwaliteit. Past niet in onze denkwijze en in de realiteit, het gevecht.. heb je er zo veel ook weer niet aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 23:17 uur
Hellfire was voor mij het enigste VL missile systeem dat ik kende en dat er mogelijk in paste. Het was dan ook maar een voorbeeld optie, de vraag draaide meer om het algemene concept van een APC / IFV basis met daarin een verticaal gelanceerde ATGM / Multipurpose missile.

Goed initiatief en ook nodig! Naast het gebruik bij het Korps Mariniers misschien ook iets voor LMB en/of 13 licht?

De Duiters gebruiken de Bv206S voor in de bergen.

https://tag-der-bundeswehr.de/exponate/haegglunds/


Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2019 | 20:25 uur
Dat komt omdat die Israeliers te maken hebben met allemaal goedkope doelen die een sabot niet waard zijn en zich verschuilen achter een hut of een geit. Ga nu aub niet Israelisch maatwerk betrekken in de strijd waar we ons op voorbereiden.
Met je eens...maar ik bedoel op een IFV die schiet niet met sabot's....bv 30mm kanon + 60mm mortier voor ondersteuning infantarie hierdoor kan de IFV in dekking blijven en toch
vuursteun geven aan de infantarie..anders dan met een 30mm kanon waar hij uit de dekking moet komen om ondersteunings vuur met het 30mm kanon te geven en zo kwetsbaar is voor
vijandelijke ATGM / Tanks....


Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2019 | 10:01 uur
Nou, de organisatie krijgt een wisseling gewoon niet ondersteunt. DMO niet, CLAS niet, D-Plannen niet, D-Projecten niet, onze directie niet.
Er is in 30 jaar nog nooit zo veel tegelijk aan wapensystemen, munitie, uitrusting, en harde infra uitgegeven als de afgelopen 2 jaar.

Op elk systeempje komt een projectleider he, en voordat dat een project is hebben 400 mensen er een plasje over gedaan.
Overstappen op CV90's , . dat is nogal wat werk.

Je snappez-vous!  ;)

Maar, ik probeer het toch nog even, je zou toch zeggen dat omdat de CV90 ondertussen al jaren in gebruik is en ook bij 13 Licht in gebruik is geweest de nodige kennis op diverse lagen (dus ook bijv. bij DMO) ruimschoots aanwezig is en dus relatief niet zoveel energie hoeft te kosten? Dat het gefiatteerd moet worden door 3000 afdelingen snap ik, maar zoveel denkwerk (= tijsdverlies) hoeft daar toch ook weer niet te worden geleden?

Aan de andere kant snap ik ook dat het WEER een extra vraag op bijv. DMO is, waar men (aanname) al op het maximum van de capaciteit bezig is m.b.t. projectuitvoering, voorbereiding, etc.

Jammer, want je zou zeggen dat dit toch een redelijke inkopper zou kunnen zijn waarbij de wens van de krijgsmacht (aanname) en de NATO (v.w.b. omvang manoeuvre eenheden in een brigade) relatief eenvoudig bij elkaar gebracht zouden kunnen worden.

Je zou zeggen (aanname) dat het opzetten van een beperkte mobilisabele component een relatief ingewikkelder zaak zou zijn omdat men eigenlijk van volledig mobilisabele eenheden is afgestapt.

Ah well... we gaan het zien waar de KL naar toe gaat. Erger dan post 2010 kan eigenlijk niet en er zijn genoeg mensen bezig en er wordt redelijk wat geld vrijgemaakt om voor verbetering zorg te dragen.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: StrataNL op 28/02/2019 | 11:43 uur
Allemaal landen die de Bvs10 of Bv206 gebruiken.

Linker foto is Bvs10, middelste is Bronco 3, rechts ??

Een concept art van het nieuw te ontwikkelen voertuig?

StrataNL

Citaat van: DiepFries op 27/02/2019 | 22:55 uur
translate werkt redelijk op deze link:
http://forcesoperations.com/six-pays-sunissent-pour-un-nouveau-chenille-tout-terrain/


Allemaal landen die de Bvs10 of Bv206 gebruiken.

Linker foto is Bvs10, middelste is Bronco 3, rechts ??
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 28/02/2019 | 08:54 uur
Om budgetaire of personele redenen om beide redenen of om nog andere redenen?

Nou, de organisatie krijgt een wisseling gewoon niet ondersteunt. DMO niet, CLAS niet, D-Plannen niet, D-Projecten niet, onze directie niet.
Er is in 30 jaar nog nooit zo veel tegelijk aan wapensystemen, munitie, uitrusting, en harde infra uitgegeven als de afgelopen 2 jaar.

Op elk systeempje komt een projectleider he, en voordat dat een project is hebben 400 mensen er een plasje over gedaan.
Overstappen op CV90's , . dat is nogal wat werk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2019 | 07:41 uur
Tjah, het maakt niet uit. Tot en met 2030 is de landmacht een kansloze sitting duck om allerlei factoren. Een cv90 bij 42 en 17 ga je denk ik niet terugzien. Dat omdraaien... daar is simpelweg geen capaciteit voor 😂

Om budgetaire of personele redenen om beide redenen of om nog andere redenen?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Tjah, het maakt niet uit. Tot en met 2030 is de landmacht een kansloze sitting duck om allerlei factoren. Een cv90 bij 42 en 17 ga je denk ik niet terugzien. Dat omdraaien... daar is simpelweg geen capaciteit voor 😂
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Voor 13 Licht in ieder geval niet en over 11 LMB heb ik op zijn minst twijfels.

Uberhaupt mag 13 Licht gewoon 13 Mech worden w.m.b. Koop een 50-tal nieuwe CV9035 MkIII's en breng de in voorraad gebrachte voertuigen weer in de operationele sterkte van 13 Licht i.p.v. de Boxers en de Bushmasters bij de parate infanterie bataljons van 13 Licht zodat je 2 min or meer gelijke Mech Brigades krijgt en richt vervolgens 2 gemotoriseerde infanterie bataljons op basis van de Boxer en Bushmaster en maak deze 2 bataljons op zijn minst gedeeltelijk mobilisabel, want personeel om deze goed te vullen is er toch niet en het kan m.i. ook geen kwaad om weer IETS van een kleine conventionele mobilisabele component op te zetten.

Op deze wijze voldoen we tegelijk ook weer meer en relatief eenvoudig aan de NATO eis m.b.t. het aantal manoeuvre bataljons in een brigade en dat extra (relatief lichte) bataljon extra per brigade kan bijv. goed helpen in het beveiligen van een deel van het achtergebied en highvalue elementen van de brigades zelf.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 27/02/2019 | 21:08 uur
Ik zou persoonlijk geen VL-Hellfire nemen maar de IAI JUMPER daarvoor in de plaats nemen.

http://www.iai.co.il/Sip_Storage//FILES/7/39427.pdf

Hellfire was voor mij het enigste VL missile systeem dat ik kende en dat er mogelijk in paste. Het was dan ook maar een voorbeeld optie, de vraag draaide meer om het algemene concept van een APC / IFV basis met daarin een verticaal gelanceerde ATGM / Multipurpose missile.

Citaat van: DiepFries op 27/02/2019 | 22:55 uur
translate werkt redelijk op deze link:
http://forcesoperations.com/six-pays-sunissent-pour-un-nouveau-chenille-tout-terrain/



Goed initiatief en ook nodig! Naast het gebruik bij het Korps Mariniers misschien ook iets voor LMB en/of 13 licht?

DiepFries

CitaatDuitsland, Finland, het VK, Nederland, Noorwegen en Zweden hebben maandag een gezamenlijk project onthuld om een ​​nieuwe generatie all-terrain rupsvoertuigen te verwerven.

translate werkt redelijk op deze link:
http://forcesoperations.com/six-pays-sunissent-pour-un-nouveau-chenille-tout-terrain/


Ace1