Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

A.J.

Citaat van: StrataNL op 05/09/2018 | 10:06 uur
In hoeverre is dit mogelijk? Huzaar? Zander? AJ?

"Iron Fist is also able to discriminate between incoming threats such that it can, for instance, sufficiently disrupt the trajectory of a long rod penetrator from an armour-piercing fin stabilised discarding sabot tank round, causing it to yaw and degrade its angle of attack and thus significantly decreasing penetration."

Nmm gewoon een theoretisch verkooppraatje, KE pijlen zijn gemaakt om op pure snelheid en gewicht dwars door tientallen centimeters dik pantserstaal te slaan. En ja ik geloof best dat Iron Fist die KE pijl iets (milimeter werk) laat afwijken in hoek maar dat maakt voor het penetrerend vermogen amper uit.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 05/09/2018 | 22:19 uur
Mja, daarvoor is er toch de optiek?

Ik pastte dat toe bij oefeningen waarbij ik de coax moest gebruiken met de leo2.
Ik laserde, de optiek lijnt op, kanon lijnt op optiek, schieten. Afwijking corrigeren, op doel, infanterie uitgeschakeld, als er dan zich een inf. doel op zeg op 200 meter verder achterop oppopte laserde ik niet maar nam direct de afwijking van coax mee en keek gewoon goed waar de piepers vallen en stuurde bij.

Dat scenario zeg maar

De optiek verbetert dat probleem maar dan nog is het een stuk preciezer om op basis van inslagen te corrigeren ipv op basis van tracers. Maar toegegeven, je tackelt het probleem wel deels met je optiek.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 05/09/2018 | 14:43 uur
Zou ook gek zijn als ze nu wel 35mm gekozen hadden.

Je moet bedenken dat de Aussies niet de Russen als 'most likely' opfor zien, maar zich er wel naar uitrusten. De keuze voor 30mm is realistisch want Chinese kopieën die in de catagorie 'most probable' vallen. De Australiërs hebben een krijgsmacht die duidelijk gebouwd is op gemechaniseerde oorlogsvoering, hoog intensiteits-conflict, of gaan daar naartoe.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 05/09/2018 | 17:40 uur
Nou zijn tracers sowieso een vrij slechte indicatie als je boven de 500 meter target afstand gaat komen aangezien het menselijke oog dan minder goed diepte kan onderscheiden en je dus op basis van inslagen moet gaan spiegelen.

Mja, daarvoor is er toch de optiek?

Ik pastte dat toe bij oefeningen waarbij ik de coax moest gebruiken met de leo2.
Ik laserde, de optiek lijnt op, kanon lijnt op optiek, schieten. Afwijking corrigeren, op doel, infanterie uitgeschakeld, als er dan zich een inf. doel op zeg op 200 meter verder achterop oppopte laserde ik niet maar nam direct de afwijking van coax mee en keek gewoon goed waar de piepers vallen en stuurde bij.

Dat scenario zeg maar
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: StrategNL op 05/09/2018 | 17:48 uur
Ook de Amerikanen kiezen voor hun geupgrade Strykers 30mm.Dat lijkt me logisch ja. Al zou voor ons een upgrade naar 40mm denk ik niet verkeerd zijn. Maar dat is een ander verhaal.

Dit is natuurlijk onzin aangezien we de supershot bushmaster MkIII versie hanteren welke 35/50 als classificatie kent in onze cv90's. De optie naar 50mm munitie, met haar kenmerken wint het in alle mogelijke opzichten t.o.v 40mm, in welke dimensie dan ook. Ik heb werkelijk verder ook geen idee hoe je nu weer bij dit idee komt. Het zou zelfs kapitaal vernietiging zijn om aan 40mm te denken met de voorbedachte upgrade in het huidige kanon naar 50mm munitie. Echt...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 05/09/2018 | 10:06 uur
In hoeverre is dit mogelijk? Huzaar? Zander? AJ?

"Iron Fist is also able to discriminate between incoming threats such that it can, for instance, sufficiently disrupt the trajectory of a long rod penetrator from an armour-piercing fin stabilised discarding sabot tank round, causing it to yaw and degrade its angle of attack and thus significantly decreasing penetration."

Ik heb dit vaker gelezen, maar mij krijg je, en ik vermoed niemand, zover om het uit te proberen. Ik denk dat er een kern van waarheid in zit maar het is te veel laboratorium realiteit, de ideale hoek, de ideale temperatuur, de ideale rustige omstandigheden, etc. een MBT zal erdoor haar zijpantser beschermt zien, in theorie, maar ik weet vrijwel zeker dat ook een scheve KE patroon met +- 1600m/s gehakt maakt van de CV90/vul in IAFV. Met 2 sabots in z'n neus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrategNL

Citaat van: Parera op 05/09/2018 | 19:51 uur
Waarschijnlijk een fout, de Denen hebben ze wel ingezet in A'stan.
Ja, de Denen en wij worden nogal eens door elkaar gehaald in de (defensie)media...Danish..Dutch...vaker gebeurd. Leuk straks men onze SOF samenwerking..

Parera

Citaat van: Nikehercules op 05/09/2018 | 19:31 uur
Die van ons zijn toch nooit ingezet in Afghanistan?
Waarschijnlijk een fout, de Denen hebben ze wel ingezet in A'stan.

Nikehercules

Citaat van: Warefaretech op 05/09/2018 | 14:59 uur
iii. However, with the 35mm, accurate firing beyond 3km is possible and proven by the Dutch gunners from CV9035 in Afghanistan.

Die van ons zijn toch nooit ingezet in Afghanistan?

StrategNL

#35
Citaat van: Sparkplug op 05/09/2018 | 16:08 uur
De Australische pantserinfanterie moet het nu met de .50 op de M113AS4 doen. Dan is 30x173mm sowieso een vooruitgang.

Blijkbaar vindt men 35x228mm niet nodig. Daar zullen ongetwijfeld vele studies naar zijn gedaan.
Ook de Amerikanen kiezen voor hun geupgrade Strykers 30mm.
Citaat van: Parera op 05/09/2018 | 16:12 uur
Er zal bij de Boxer IFV zeker bekeken zijn naar alle verschillende kalibers maar voor dit project ligt de eis van 30 mm er omdat deze ook op de Boxer gaat en dus een standaard kaliber word voor de Australiërs. Dat zelfde geld voor onze CV90's en Boxers als die er komen in ''IFV'' variant zal dit zeer waarschijnlijk ook 35 mm worden omdat dat het makkelijkste is.
Dat lijkt me logisch ja. Al zou voor ons een upgrade naar 40mm denk ik niet verkeerd zijn. Maar dat is een ander verhaal.

A.J.

Citaat van: Harald op 05/09/2018 | 14:59 uur
We should also keep in mind that:

i. 25mm AP round tracer burns-out at around 2000 meters, thus seeing fall-of-shot beyond 2km becomes really difficult.
ii. Due to trajectory and velocity decrease, 25mm round's accuracy drops down considerably beyond 2km's.
iii. However, with the 35mm, accurate firing beyond 3km is possible and proven by the Dutch gunners from CV9035 in Afghanistan.

Nou zijn tracers sowieso een vrij slechte indicatie als je boven de 500 meter target afstand gaat komen aangezien het menselijke oog dan minder goed diepte kan onderscheiden en je dus op basis van inslagen moet gaan spiegelen.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 05/09/2018 | 16:08 uur
De Australische pantserinfanterie moet het nu met de .50 op de M113AS4 doen. Dan is 30x173mm sowieso een vooruitgang.

Blijkbaar vindt men 35x228mm niet nodig. Daar zullen ongetwijfeld vele studies naar zijn gedaan.

Er zal bij de Boxer IFV zeker bekeken zijn naar alle verschillende kalibers maar voor dit project ligt de eis van 30 mm er omdat deze ook op de Boxer gaat en dus een standaard kaliber word voor de Australiërs. Dat zelfde geld voor onze CV90's en Boxers als die er komen in ''IFV'' variant zal dit zeer waarschijnlijk ook 35 mm worden omdat dat het makkelijkste is.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 05/09/2018 | 14:59 uur
ja dat klopt, maar ... met de huidige ASLAV (LAV-25) hebben ze een 25mm kanon, dus een 30mm is al een upgrade tov de 25mm. Maar hoe toekomstbestendig is de 30mm, is het dan niet beter om nu toe kiezen voor de 35mm.

De Australische pantserinfanterie moet het nu met de .50 op de M113AS4 doen. Dan is 30x173mm sowieso een vooruitgang.

Blijkbaar vindt men 35x228mm niet nodig. Daar zullen ongetwijfeld vele studies naar zijn gedaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: StrataNL op 05/09/2018 | 14:43 uur
Zou ook gek zijn als ze nu wel 35mm gekozen hadden.
ja dat klopt, maar ... met de huidige ASLAV (LAV-25) hebben ze een 25mm kanon, dus een 30mm is al een upgrade tov de 25mm. Maar hoe toekomstbestendig is de 30mm, is het dan niet beter om nu toe kiezen voor de 35mm.
Het voordeel van 25mm is, dat hoe kleiner de munitie, hoe meer je in aantal mee kunt nemen.....
Maar ja, als de bepantsering van je "vijanden" beter/dikker wordt, dan zal het aantal munitie je niet redden ... wel de grootte van je munitie met het penetratievermogen.   



Some highlights from the graph above:

i. 30mm has ~30% more penetration than 25mm.
ii. 35mm has ~60% more penetration than 25mm.

We should also keep in mind that:

i. 25mm AP round tracer burns-out at around 2000 meters, thus seeing fall-of-shot beyond 2km becomes really difficult.
ii. Due to trajectory and velocity decrease, 25mm round's accuracy drops down considerably beyond 2km's.
iii. However, with the 35mm, accurate firing beyond 3km is possible and proven by the Dutch gunners from CV9035 in Afghanistan.

In terms of lethality, 30x173mm caliber is performing quite good against today's battlefield threats like BMP-3.

http://warfaretech.blogspot.com/2014/03/atk-bushmaster-iii-automatic-cannon.html


StrataNL

Citaat van: Parera op 05/09/2018 | 13:36 uur
De IFV's moeten dus een 30 mm kanon krijgen dus de Lance 2.0 met 35 mm gaat het al niet worden.
Zou ook gek zijn als ze nu wel 35mm gekozen hadden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation