Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur


pz

Rheinmetall Lynx gevechtsvoertuig demonstratie in Hongarije

Onderstaande tekst is vertaald met google translate.
De link laat zeer gedetailleerde foto's zien van de Lynx en een filmpje van de demonstratie in Hongarije (onderdaan de pagina)

https://combatant.blog.hu/2020/09/25/lynx_466#more16214736

Sinds de terugtrekking van de BMP-1's in 2004 zijn de Hongaarse strijdkrachten verstoken van infanterie gevechtsvoertuigen op rupsbanden. Gedeeltelijk, op voorstel van de CUBIC-adviesgroep, waren BMP-voertuigen het slachtoffer van een militaire doctrine die verschoof naar lichte bataljons, hoewel hun bewapening en verdediging dit type al in de jaren na 2000 minder geschikt maakten.

Op 17 augustus 2020 kondigde Hongarije aan dat de Duitse reus had gekozen voor het gepantserde infanterievoertuig Lynx (Lynx), ontwikkeld door de Rheinmetall Group voor het leger, waarmee een verloren vermogen werd hersteld. Er zullen in totaal 218 voertuigen zijn voor de schietbataljons. De eerste stukken zullen in het buitenland in Duitsland worden gemaakt, maar de overige 172 stuks zullen worden vervaardigd in de fabriek van een gezamenlijke Duits-Hongaarse joint venture, de productie vindt plaats in Zalaegerszeg.

Zonder stil te staan ​​bij Hongaarse besluitvormers, werd eind september een prototype van de Lynx gepresenteerd aan de pers en geïnteresseerde superieuren op het schiet- en oefenterrein Bakony in Hongarije.
Enkele basisinformatie over het type:

De aandrijving zit vooraan. De aandrijving is uitgerust met een motor van 1140 pk.
Maximaal gewicht inclusief toren is 44 ton.
Het voertuig wordt beschermd door modulaire bepantsering.
Het kan 3 soldaten en 8 schutters vervoeren.
Hij kan een helling van 60 graden beklimmen, een sloot van 2,5 meter en 1,5 meter diep oversteken en obstakels tot 1 meter hoog oversteken.

Ter bescherming van de gemonteerde  laser waarschuwingssensoren (LWS) - laser waarschuwingssensoren - en het  Acoustic Shooter Locating System (ASLS) - Acoustic Positioning System-opnamen. Het is ook mogelijk om het Active Defense System (ADS) van een Duits bedrijf te  installeren. De laatste is in staat zich te verdedigen tegen antitankraketten en RGP-wapens die tegen het voertuig worden gebruikt door ze vóór de botsing te vernietigen, zodat het eigen pantser van het voertuig alleen het bedieningspersoneel tegen granaatscherven hoeft te beschermen.


pz

Concept voor unmanned fire support icm APC en IFV'S, Milrem ontwikkelt dit verder, interesse uit de markt.

Iets voor de KL als toekomstig concept?

https://www.edrmagazine.eu/type-x-an-unmanned-direct-fire-support-solution-and-more-by-milrem-robotics

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 16/09/2020 | 16:30 uur
Of misschien is het gewoon tijd dat het aantal producenten... "naar beneden gaat" dan wel er steeds meer onderling ontwikkeld en geproduceerd wordt. Ik denk dat het uberhaupt wel (gedwongen) die kant op gaat met de toenemende complexiteit van systemen en de eisen die er aan worden gesteld, de toenemende concurrentie en de kosten die met zulke projecten gemoeid zijn en zoals aangegeven maar blijven toenemen.

Zie de twee artikels in reactie #515 en reactie #516. En dat gaat nog maar over de verschillende type 8x8 en bewapening.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Zat bij dat Hongaarse pakket niet ook een nog te maken productie en testlocatie?

Hoe dan ook ... VEEL geld, maar verschil met o.a. onze aankoop is dat wij geen launching customer van het platform CV-90 waren, wel dacht ik van de specifieke CV9035 MkIII variant. Verder zit hier vanaf het begin o.a. toch een APS en ATGM's op?

Maar je ziet deze trent van steeds duurder materiaal al heel, heel lang en je kunt moeilijk niet meegaan in de technologische ontwkkelingen e.d.. Ik denk dat je vooral door schaal misschien de prijs nog enigszins kunt "drukken" (en dat zet ik niet voor niets tussen aanhalingstekens).

Anyhow we moeten meer gezamenlijk gaan aanbesteden denk ik, waarbij als bijv. een Duits ontwerp in Frankrijk wint, een Franse producent de productie kan verzorgen, maar gedeeltelijk gebeurt dat nu ook al en je wil neem ik aan ook niet al je "geheimen" aan de concurrent in het buitenland die de productie voor haar rekening neemt "weggeven"?

Of misschien is het gewoon tijd dat het aantal producenten... "naar beneden gaat" dan wel er steeds meer onderling ontwikkeld en geproduceerd wordt. Ik denk dat het uberhaupt wel (gedwongen) die kant op gaat met de toenemende complexiteit van systemen en de eisen die er aan worden gesteld, de toenemende concurrentie en de kosten die met zulke projecten gemoeid zijn en zoals aangegeven maar blijven toenemen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Ook nog zoiets ...als die Lynx al pakweg 10 miljoen per stuk kost , dan gaat de nieuwe Leopard III naar de 20 miljoen per stuk ?


Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 16/09/2020 | 12:53 uur
Wat zijn de verschillen in gewicht tussen de CV90 en de Lynx en het verschil in motorvermogen?

Defensie geeft voor de CV9035NL een onbeladen gewicht op van 31.750 kg en een vermogen van 810 pk.

https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/materieel/voertuigen/combat-vehicle-90

Rheinmetall noemt voor de KF41 Lynx een gewicht van 44 ton en een vermogen van 850 kW (1156 pk)

Zie het kopje High Mobile in onderstaande link.
https://www.rheinmetall-ydefence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/vehicle_systems/armoured_tracked_vehicles/lynx/index.php



A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 16/09/2020 | 12:50 uur
Als eerste afnemer betaalt Hongarije inderdaad een hogere stuksprijs en het is een prijzig voertuig. Daar heb je gelijk in. Er is echter niet verteld wat er allemaal voor 2,4 miljard USD is inbegrepen. Er is geen specificatielijst met de afzonderlijke kosten. Het lijkt mij heel erg sterk dat het alleen uit de KF41 stuksprijzen bestaat.

Citaat van: Huzaar1 op 16/09/2020 | 12:26 uur
Materialen en services? Leg eens uit. Want bij de CV90 zaten voor 4.2 miljoen euro, een model wat notabene speciaal voor NL werd gemaakt, ook 'materialen en service' bij.

Dat zijn 2 cv90's per lynx. En dan voor 2 jaar munitie voor die CV90's ernaast.

Het is absurd veel geld. Ik denk.. weet bijna zeker. Dat de hoge stuksprijs komt door A. Een van eerste afnemers, B. Het is een zeer duur voertuig, B. Ze willen ze zelf produceren.

Wat zijn de verschillen in gewicht tussen de CV90 en de Lynx en het verschil in motorvermogen?

Sparkplug

#515
Citaat van: Huzaar1 op 16/09/2020 | 12:26 uur
Materialen en services? Leg eens uit. Want bij de CV90 zaten voor 4.2 miljoen euro, een model wat notabene speciaal voor NL werd gemaakt, ook 'materialen en service' bij.

.../...

Het is absurd veel geld. Ik denk.. weet bijna zeker. Dat de hoge stuksprijs komt door A. Een van eerste afnemers, B. Het is een zeer duur voertuig, B. Ze willen ze zelf produceren.

Als eerste afnemer betaalt Hongarije inderdaad een hogere stuksprijs en het is een prijzig voertuig. Daar heb je gelijk in. Er is echter niet verteld wat er allemaal voor 2,4 miljard USD is inbegrepen. Er is geen specificatielijst met de afzonderlijke kosten. Het lijkt mij heel erg sterk dat het alleen uit de KF41 stuksprijzen bestaat.

Edit. Uit onderstaande wordt al iets duidelijker wat er in het Hongaarse pakket zit.

CitaatThe contractual agreement, which has now been signed in Budapest, encompasses 218 LYNX KF41 IFVs and nine BUFFALO Armoured Recovery Vehicles (ARVs). The contract includes additional products and services such as simulators, training and instruction plus an initial supply of spare parts as well as maintenance support.

https://euro-sd.com/2020/09/articles/exclusive/19060/hungary-signs-lynx-contract/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 16/09/2020 | 11:49 uur
Daar zit inderdaad zaken als materialen en services bij. De stuksprijs is niet totaalprijs gedeeld door de kwantiteit.

Materialen en services? Leg eens uit. Want bij de CV90 zaten voor 4.2 miljoen euro, een model wat notabene speciaal voor NL werd gemaakt, ook 'materialen en service' bij.

Dat zijn 2 cv90's per lynx. En dan voor 2 jaar munitie voor die CV90's ernaast.

Het is absurd veel geld. Ik denk.. weet bijna zeker. Dat de hoge stuksprijs komt door A. Een van eerste afnemers, B. Het is een zeer duur voertuig, B. Ze willen ze zelf produceren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2020 | 11:40 uur
Die Lynx voor Hongarije ...dat is meer dan 10 mio euro per stuk ..zitten hier soms ook overhoud en reserve onderdelen in voor de komende 10 jaar ?
de prijs is sky-high ....dammmm

Daar zit inderdaad zaken als materialen en services bij. De stuksprijs is niet totaalprijs gedeeld door de kwantiteit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Die Lynx voor Hongarije ...dat is meer dan 10 mio euro per stuk ..zitten hier soms ook overhoud en reserve onderdelen in voor de komende 10 jaar ?
de prijs is sky-high ....dammmm

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.