Beau van Erven Dorens maakt programma met veteranen

Gestart door bergd, 24/07/2018 | 18:00 uur

A.J.

Citaat van: Ros op 25/07/2018 | 22:43 uur
Die reis heb ik al gemaakt, niet voor mijzelf, maar voor een naaste. Ik weet redelijk veel wat de aandoening betreft, de diagnose stelling en wat diegene moet doormaken die PTSS heeft. Mijn opmerkingen waren eerder cynisch bedoeld, wat voor de hand zou moeten liggen om te begrijpen.

Dat zg. cynische gelul kun je achterwege laten. Misschien word je dan eens serieus genomen.

Ros

Citaat van: Zander op 25/07/2018 | 22:34 uur
Die diagnose kan ik ook wel stellen.
Pessimist!

People are sheep.........klopt.

Ros

Citaat van: A.J. op 25/07/2018 | 22:16 uur
Misschien moet je zelf eens een aankloppen bij een hulpverlener.

Die reis heb ik al gemaakt, niet voor mijzelf, maar voor een naaste. Ik weet redelijk veel wat de aandoening betreft, de diagnose stelling en wat diegene moet doormaken die PTSS heeft. Mijn opmerkingen waren eerder cynisch bedoeld, wat voor de hand zou moeten liggen om te begrijpen.

Zander

Die diagnose kan ik ook wel stellen.
Pessimist!
People are sheep

A.J.

Citaat van: Ros op 24/07/2018 | 22:03 uur
Tof ja, aangesproken worden in de Aldi......'ben jij het met die PTSS, mag ik een handtekening ?

Citaat van: Ros op 25/07/2018 | 21:29 uur
Kijkend naar de oorzaken van PTSS en de bijbehorende symptomen lijkt het mij een 'leuke' aandoening om te hebben. Best wel aardig om dan met Beau dan de coachingsreis van je leven te maken.  Is de juiste diagnose wel gesteld, is geen spraken van een andere psychische aandoening ?

Misschien moet je zelf eens een aankloppen bij een hulpverlener.

Ros

Citaat van: bergd op 25/07/2018 | 20:03 uur
Maar je kan wel mensen(buitenstaanders) advies geven hoe te handelen bij signalen van PTSS.

Er zijn legio signalen die allemaal op een andere manier, dus ook verkeerd, door de ontvanger kunnen worden geïnterpreteerd. Ken je de achtergrond van de persoon in kwestie niet heb je ook niets aan de conclusies die je eventueel zou trekken op basis van signalen. En dit kan verkeerd uitpakken. Het is niet zo relatief makkelijk als de symptomen van bijvoorbeeld een beroerte; mond, spraak arm. Het is eerder van belang dat naasten van militairen  goed  worden voorbereid en geholpen worden. En dit is de taak van de werkgever, Defensie in dit geval.

Citaat van: Zander op 25/07/2018 | 21:17 uur
Er zijn ook mensen met PTSS die naast hun aandoening een leuk leven leiden.

Kijkend naar de oorzaken van PTSS en de bijbehorende symptomen lijkt het mij een 'leuke' aandoening om te hebben. Best wel aardig om dan met Beau dan de coachingsreis van je leven te maken.  Is de juiste diagnose wel gesteld, is geen spraken van een andere psychische aandoening ?

Zander

Citaat van: Ros op 25/07/2018 | 13:33 uur
Ga je niet met de kudde mee ben je gelijk (weer) negatief.....

Iemand die PTSS heeft ondergaan en er weer bovenop is gekomen en zij die er nog dagelijks mee geconfronteerd worden zullen echt niet  met de spreekwoordelijke bek op TV willen komen. Stel je eens voor dat je daags na de uitzending op straat aangesproken kan worden met een onhandige opmerking die weet wat bij je los kan maken en met zware gevolgen. En zoals Poleme al stelde, er rust een maatschappelijke taboe op. Maatschappelijk draagvlak voor PTSS versterken ? Er zijn zoveel vormen van PTSS dat het voor de doorsnee burger niet eens te begrijpen is....het is geen griep.

RTL heeft een commercieel belang bij een uitzending die zij willen maken, onvoldoende kijkcijfers is onvoldoende inkomsten. Iemand die reageerde op de oproep om deel te nemen liet weten het best wel 'leuk' te zullen vinden om mee te doen  :dead:

Er zijn ook mensen met PTSS die naast hun aandoening een leuk leven leiden.
PTSS is niet het einde van de wereld en velen die PTSS hebben zullen dat beamen.
Dus ja, het kan ook een leuke ervaring zijn om met dat programma mee te doen.
People are sheep

bergd

Citaat van: Ros op 25/07/2018 | 13:33 uur
Stel je eens voor dat je daags na de uitzending op straat aangesproken kan worden met een onhandige opmerking die weet wat bij je los kan maken en met zware gevolgen. En zoals Poleme al stelde, er rust een maatschappelijke taboe op. Maatschappelijk draagvlak voor PTSS versterken ? Er zijn zoveel vormen van PTSS dat het voor de doorsnee burger niet eens te begrijpen is....het is geen griep.
Onhandige opmerkingen worden toch wel gemerkt daar hoef je geen rtl-programma voor te hebben.

Het niet aansnijden van het onderwerp PTSS is voor mij de makkelijkste weg en volgens mij moet je het juist bespreekbaar maken. Tuurlijk mensen kunnen nooit een voorstelling doen wat voor shit de ander heeft meegemaakt. Maar je kan wel mensen(buitenstaanders) advies geven hoe te handelen bij signalen van PTSS. En dat kan er voor zorgen dat iemand later minder last kan krijgen(bewustwording). En daarbij een inkijkje in de keuken van defensie is volgens mij niet verkeerd.


Ros

Citaat van: Mourning op 24/07/2018 | 23:27 uur
Ook erg verrassend (not!) wie die negatieve opmerking in dat kader hier weer maakt...

Ga je niet met de kudde mee ben je gelijk (weer) negatief.....

Iemand die PTSS heeft ondergaan en er weer bovenop is gekomen en zij die er nog dagelijks mee geconfronteerd worden zullen echt niet  met de spreekwoordelijke bek op TV willen komen. Stel je eens voor dat je daags na de uitzending op straat aangesproken kan worden met een onhandige opmerking die weet wat bij je los kan maken en met zware gevolgen. En zoals Poleme al stelde, er rust een maatschappelijke taboe op. Maatschappelijk draagvlak voor PTSS versterken ? Er zijn zoveel vormen van PTSS dat het voor de doorsnee burger niet eens te begrijpen is....het is geen griep.

RTL heeft een commercieel belang bij een uitzending die zij willen maken, onvoldoende kijkcijfers is onvoldoende inkomsten. Iemand die reageerde op de oproep om deel te nemen liet weten het best wel 'leuk' te zullen vinden om mee te doen  :dead:

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 24/07/2018 | 18:41 uur
Hmm, misschien wel eens kans dit. Aanvankelijk dacht ik er meteen het zijne van, drama voor geld. Maar dit kan PTSS weer wat bekender maken bij het publiek. Wat begrip, als het maar goed wordt aangevangen. Beau van Dorens is gelukkig niet een figuur welke het met zijn aanwezigheid alleen al verziekt, best sympathiek.
In 2014 maakte Coen Verbraak de documentaire "Getekend, veteranen in therapie".  Daarin interviewde Verbraak veteranen met post traumatische stress stoornis (PTSS).
Deze interviewer schuwt geen enkel onderwerp, maar laat de ondervraagden wel in hun waarde.

Op 24 juli 2017 trapte Verbraak af met de eerste van 6 afleveringen van de docu "Kijken in de ziel van militairen".
Dat was het dertiende seizoen van "Kijken in de ziel".  In 2009 begon hij de serie met een reeks interviews over psychiatrie.
Met die eerste reeks won hij de prestigieuze Zilveren Nipkowschijf.  In de jaren daarna kwamen onder anderen strafpleiters, politici, rechters en wetenschappers aan bod.

Coen keek in dat 13de seizoen in het diepste van de ziel van de mensen die ons land beschermen tegen oorlogen; militairen. 
Wat voor mensen gaan schuil achter het uniform ?  Waarom kozen ze ooit voor dit, in veel gevallen, gevaarlijke beroep ?  Wat moet je er precies voor kunnen ? En waren / zijn zij werkelijk bereid om in het uiterste geval de hoogste prijs te betalen ?

Ook toen kwam PTSS aan bod.

Van 2000 t/m 2004 / 05 heb ik ook PTSS gehad.  Een van de slechtste periodes in mijn leven en voor mijn omgeving.
Breek je een been, dan komen ze je opzoeken in het ziekenhuis met een fruitmand en hebben ze alle begrip en medeleven voor jouw.
Krijg je weer een zware woede-uitbarsting thuis, vrouw en kinderen angstig in de gordijnen.  Een angst-aanval in een supermarkt, waarbij het kassa-meisje je heel verbaast aankijkt.  Ellendige flash-backs na te diep in het glaasje gekeken te hebben.
Zelfmoordneigingen, ik zie die angstige blik van die binnenvaart schipper nog voor me.
Echter ... totale onbegrip en geen fruitmand te bekennen.

Totdat die dag kwam dat ik iemand om wilde leggen.  Vrouwlief was er helemaal klaar mee.  Op dat moment was er een Amerikaanse militair bij mij op bezoek.
Die hield mij tegen en prentte mij in om accuut een zielenknijper te zoeken.
Op die lui heb ik het niet zo.   Toch maar een cognitieve gedragstherapie gedaan van 6 maanden.
En dat hielp goed.

Enkelen in mijn directe omgeving weten dat ik PTSS heb gehad.  Maar op het werk, een groot deel van mijn familie en mijn vriendenkring weten niks van mijn vroegere PTSS.
Waarom ?  Nou, als je ze verteld over dat trauma en dat je een psychische behandeling hebt ondergaan, dan kijken ze je zo raar aan.
Hier rust nog steeds een maatschappelijk taboe op.

Je moet volgens mij dan ook enorm veel lef hebben om dit in een TV programma allemaal te vertellen en in de schijnwerpers je behandeling te ondergaan.
Maar ik zeg vaak: Wie een ander weet te overwinnen is sterk,  wie zich zelf weet te overwinnen, is machtig.
Ik hoop dan ook dat er een aantal zijn die dit dan ook aandurven.  En ik raad Beau van Erven en zijn team aan hier heel integer mee om te gaan.

Nou, ik duik de kooi in, afmeren naast m'n 'slagschip'.  Goeden nacht.



Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Citaat van: Harald op 24/07/2018 | 22:19 uur
Tja... sorry hoor.... je kunt het natuurlijk ook van de negatieve kant bekijken

Ook erg verrassend (not!) wie die negatieve opmerking in dat kader hier weer maakt...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Ros op 24/07/2018 | 22:03 uur
Tof ja, aangesproken worden in de Aldi......'ben jij het met die PTSS, mag ik een handtekening ?
Tja... sorry hoor.... je kunt het natuurlijk ook van de negatieve kant bekijken

Ros

Tof ja, aangesproken worden in de Aldi......'ben jij het met die PTSS, mag ik een handtekening ?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 24/07/2018 | 18:41 uur
Hmm, misschien wel eens kans dit. Aanvankelijk dacht ik er meteen het zijne van, drama voor geld. Maar dit kan PTSS weer wat bekender maken bij het publiek. Wat begrip, als het maar goed wordt aangevangen. Beau van Dorens is gelukkig niet een figuur welke het met zijn aanwezigheid alleen al verziekt, best sympathiek.
Ik denk zeker dat hij wel een juiste persoon is om zo'n programma te doen.
Als ik kijk hoe hij dat programma deed met die daklozen in Amsterdam. Dan hoeft dat zeker geen drama voor geld programma te worden.
Ik ben wel positief.

bergd

Citaat van: Huzaar1 op 24/07/2018 | 18:41 uur
Hmm, misschien wel eens kans dit. Aanvankelijk dacht ik er meteen het zijne van, drama voor geld. Maar dit kan PTSS weer wat bekender maken bij het publiek. Wat begrip, als het maar goed wordt aangevangen. Beau van Dorens is gelukkig niet een figuur welke het met zijn aanwezigheid alleen al verziekt, best sympathiek.
Ik was ook wat sceptisch maar zijn uitleg ergens anders vond ik zeer positief. Het bewust maken bij het grote publiek wat militairen soms voor hun kiezen krijgen. 4% van uitgezondenen heeft Ptss. Alleen al in het Joegoslavië conflict zijn er 40.000 uitgezonden. Dat is toch een deel van Nederlanders, mensen nu vaak in hun kracht van hun leve(40+) die de naweeën nog ondervinden.