België : amfibisch ambitie

Gestart door StrategNL, 17/09/2018 | 15:08 uur

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2018 | 20:46 uur
Oja, uiteraard.

Maar laten we maar over de NL marine van morgen gaan praten. Als Lex dit leest zijn we nog niet jarig.

;D ;D ;D
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Oja, uiteraard.

Maar laten we maar over de NL marine van morgen gaan praten. Als Lex dit leest zijn we nog niet jarig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2018 | 20:43 uur
En wat vinden de Fransmannen hier allemaal van dan? Die zien hun 'achtertuin' eigen keuzes maken. Hier moet toch een reactie op volgen? Wordt er iets onder Franse hoede gebracht ?

De landmacht.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 20:36 uur
Vergeet ook niet dat men ergens na 2000 plannen had om samen met Luxemburg een hospitaalschip / LPD te kopen, deze zou ook besteld worden bij de Schelde maar is er nooit gekomen.
Dit was volgens mij een Enforcer 13000 maar veel info heb ik er niet meer over paraat en kan zo snel niets vinden.

De daaruit volgende schadeclaim is ook de directe aanleiding geweest om de M-fregatten over te nemen.

Huzaar1

En wat vinden de Fransmannen hier allemaal van dan? Die zien hun 'achtertuin' eigen keuzes maken. Hier moet toch een reactie op volgen? Wordt er iets onder Franse hoede gebracht ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2018 | 20:39 uur
Welke kant gaat dat op ? NL of FRA?

Bootjes. BENESAM. Zou me sterk lijken dat het niet NL zou worden.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 17/09/2018 | 20:40 uur
155mm artillerie vooral. Verder niet onmiddellijk. Ik verwacht een bijsturing na de verkiezingen van 2019.

Welke? Ceasar?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2018 | 20:37 uur
Klopt, maar zijn vooral de bekende investeringen Fregatten, F-35, Drones, mijnenjagers toch?
De grote landcomponent investeringen is de jaguar en die andere apc's? Volgen er dan meer landprojecten?

155mm artillerie vooral. Verder niet onmiddellijk. Ik verwacht een bijsturing na de verkiezingen van 2019.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2018 | 20:37 uur
De grote landcomponent investeringen is de jaguar en die andere apc's? Volgen er dan meer landprojecten?

Dan zullen onze zuiderburen toch eerst aan de bak moeten met een structurele verhoging van het defensiebudget, die 9 miljard en een beetje zijn alles behalve structureel.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 17/09/2018 | 20:38 uur
Ik verwacht inderdaad wel meer FRISCs (voor de nieuwe amfibische SOR-compagnie) en het zou compleet logisch zijn om dat samen met Nederland te doen.

Welke kant gaat dat op ? NL of FRA?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2018 | 20:35 uur
Is dat niet hetzelfde?

Nee. SFG is top tier Special Forces, SOR (vroegere PaCo) is ondersteunende 'Ranger'-eenheid.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 19:38 uur
Aansluiting bij het vFRISC project is wel realistisch juist omdat ze hun amfib capaciteit willen ''vergroten'' en ze hebben er al 2 dus logische stap dat ze volgen en op die basis uitbreiden.
Wat deze vervangers gaan worden is op dit moment nog niet bekend, maar het word zeker geen CB90 achtige schepen. Laten we ophouden met dit deel van de discussie, zoals ik al eerder aangaf word ik al gek genoeg als jullie onderling ruzie zoeken met elkaar en ik hou me daar graag buiten.

Ik verwacht inderdaad wel meer FRISCs (voor de nieuwe amfibische SOR-compagnie) en het zou compleet logisch zijn om dat samen met Nederland te doen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 20:36 uur
Vergeet ook niet dat men ergens na 2000 plannen had om samen met Luxemburg een hospitaalschip / LPD te kopen, deze zou ook besteld worden bij de Schelde maar is er nooit gekomen.
Dit was volgens mij een Enforcer 13000 maar veel info heb ik er niet meer over paraat en kan zo snel niets vinden.

Klopt, andere tijden, andere regering, ander P bestand, andere ambities.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 17/09/2018 | 20:32 uur
Het beschikbare budget gaat trouwens vooral naar de Marine (2 miljard) en Luchtmacht (iets over de 4 miljard). De Landmacht wordt met 1.1 miljard vrij mager bedeeld.

Klopt, maar zijn vooral de bekende investeringen Fregatten, F-35, Drones, mijnenjagers toch?
De grote landcomponent investeringen is de jaguar en die andere apc's? Volgen er dan meer landprojecten?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"