Aanvaring fregat en tanker voor kust Noorwegen

Gestart door dudge, 08/11/2018 | 07:29 uur

Parera

#42
Op het eerste oog lijkt het nu dat het de fout is van het fregat;
- geen AIS aan
- niet reageren op aanwijzingen van de traffic control dat ze een aanvaringskoers hadden met de tanker
- ook de tanker heeft hierover contact gehad met het fregat

Ik las al vergelijkingen met de video '' USN vs. Lighthouse'' :silent:


Parera

Norwegian NATO frigate 'was warned it was on a collision course' with oil tanker but said 'We've got control'... before smashing into the vessel and running aground

One of the biggest warships in the Norwegian navy was warned repeatedly it was on a collision course with a Britain-bound oil tanker before the two vessels smashed into each other, it has been claimed. Crew on board the KNM Helge Instad, part of a NATO fleet in the Atlantic, insisted they 'had control' before smashing into Sola TS in Sture, north of Bergen, Norway.

The frigate had received alerts from the tanker and from the Coastal Maritime Traffic Center Fedje VTS, sources have told the Norwegian news website Aldrimer. But ship management are said to have responded: 'We are in control' in the run-up to the crash. Some 10,000 litres of helicopter fuel from the frigate has leaked into the sea after the collision tore a large hole in its side, the military said. The frigate's 137 crew members were evacuated amid fears that it may sink.

The ship, which had recently taken part in the vast Trident Juncture NATO military drill in Norway, is 'strongly listing,' Stensoenes told a news conference Thursday afternoon. The frigate was lying in the water almost on its side with its stern under the water. The 442ft long frigate, built in Spain in 2009, is part of a NATO fleet in the Atlantic. The alliance has been informed of the accident, he said.

The Maltese-flagged oil tanker, Sola TS, was not damaged and its 23-man crew remained on board. The shipping site Sysla reported the tanker had been loaded with crude oil and was on its way to Britain. Stensoenes said the cause of the accident was not clear and the Navy would wait for the findings of Norway's Accident Investigation Board. Earlier reports had said a towboat was also involved in the collision, but Stensoenes denied that report.

He said the frigate had been pushed by towboats into shallow water where it could not sink fully. 'We are in a security phase for the time being,' he said. He declined to comment on what would happen to the weapons on board the ship. Some 10,000 liters of helicopter fuel from the frigate has leaked into the sea, said Johan Marius Ly of the Norwegian Coast Guard. The fuel was expected to evaporate quickly.

Norway's largest oil and gas company, Equinor, formerly known as Statoil, said its non-emergency activities at the Sture terminal where the collision occurred were shut down as a precaution for many hours but were gradually starting up again late Thursday afternoon. The Accident Investigation Board said because the tanker is Maltese-registered, the Marine Safety Investigation Unit (MSIU) of Malta will participate in the investigation.

[Source: dailymail.co.uk ]

Huzaar1

#40
Citaat van: Thomasen op 09/11/2018 | 11:16 uur
Het gaat om de botsing. Hoe dat heeft kunnen gebeuren is een raadsel, maar eigen wateren of niet maakt daar niet voor uit.
De beelden dat het schip op de klippen ligt zijn inderdaad niet best, maar was wel een bewuste actie. Mooi voorbeeld van hoe de beeldvorming anders is dan de realiteit.

Yes jawel, eigen wateren maakt wel uit. Als er een plek is waar dat niet zou mogen gebeuren is het in het gebied wat je rekent als je achtertuin. Daarom heeft bijvoorbeeld na WO2 zo veel imago schade opgelopen.

Op een gebied wat gerekend wordt tot de meest afgevochten vlaktes en oorden ter wereld, het meest geurbaniseerde, in kaart gebrachte en verkende stukje op aarde, het Gebied noord-West Europa wisten de Duitsers de Fransen totaal te kakken te zetten. Het feit dat dat juist in dat gebied zo gebeurde zorgde voor imago schade, niet dat ze verslagen werden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#39
Citaat van: StrataNL op 09/11/2018 | 08:00 uur
De berging is nog niet begonnen en tijdens de pogingen om haar op een betere positie te krijgen was er niemand aan boord.
Er is na de eerste ontruiming een team van 10 man op het fregat gebleven, misschien hebben die nog iets geprobeerd ?

Citaat van: Thomasen op 09/11/2018 | 08:24 uur
Kan, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Weet niet wat voor boegschroef ze hebben, maar normaalgesproken werkt deze niet op snelheden boven de 4-6kts. En kan me niet voorstellen dat het Fregat zo langzaam gevaren heeft. In Navawa zet je hem wel bij, just in case, maar roer aan boord en max omwentelingen zou meer effect hebben. Denk dat ze het na de aanvaring gebruikt hebben om te manoeuvreren, aangezien ze schijnbaar problemen hadden met de voorstuwing en roer.

Wat ook nog kan is dat het de afvoer van de lenspomp is.

vwb de sleepboten: vrij normaal dat grote schepen op nauwe stukken worden waargenomen door sleepboten. De tanker had net zijn berth verlaten. Fregatten die Den Helder invaren worden ook door sleepboten waargenomen.
Ze hebben een ''Bow Thruster Retractable (Electric) 1 MW Brunvoll''
https://www.brunvoll.no/products/manoeuvring-systems

Het lijkt mij niet dat dit de boegschroef geweest is als ik het zo bekijk, en de sleepboot dat is zeker normale gang van zaken maar de vraag is nu wat de exacte rol is van de sleepboot.
Voor zo'n formaat schip is 1 sleepboot niet standaard, de SOLA TS is 250x44 m daarmee geen kleine tanker. Ik zou toch zeker 2 sleeboten verwachten bij zo'n schip 1 voor en 1 achter.


Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2018 | 10:18 uur
Het beeld op alle media van een hoogwaardig marineschip van een Westerse Marine in hele bekende wateren op de klippen  is gewoon geen reclame voor je bedrijf amigo. Daarom. Het is van hetzelfde geneuzel als die Russen die aan het klooien waren in de middelandse zee. Het geschetste beeld kwetst je imago.

Lex doelde eerder op het woord ''Deense marine'' terwijl dit de Noorse marine betreft  ;) Het AD heeft in het begin wel een foto van een Deens marineschip gebruikt uit de Absalon klasse maar dit is later aangepast naar het correcte schip.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 08/11/2018 | 23:18 uur
Hoezo?

Het beeld op alle media van een hoogwaardig marineschip van een Westerse Marine in hele bekende wateren op de klippen  is gewoon geen reclame voor je bedrijf amigo. Daarom. Het is van hetzelfde geneuzel als die Russen die aan het klooien waren in de middelandse zee. Het geschetste beeld kwetst je imago.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 08/11/2018 | 23:59 uur
Ook kan het zijn dat men de boegschroef gebruikt heeft bij de berging van het schip om verder te kunnen draaien.
De berging is nog niet begonnen en tijdens de pogingen om haar op een betere positie te krijgen was er niemand aan boord.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Timelapse van de pogingen om haar op een betere positie te drukken en het moment dat ze "om" gaat: https://www.tv2.no/v/1392230/
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#35
Citaat van: StrataNL op 08/11/2018 | 17:38 uur
Foto's van de schade voordat het schip deels zonk. Boegschroef lijkt te draaien?

Het kan zijn dat de bemanning geprobeerd heeft om de aanvaring te voorkomen door het schip met de boegschroef weg te draaien en dat deze daarom nog aan staat.
Ook kan het zijn dat men de boegschroef gebruikt heeft bij de berging van het schip om verder te kunnen draaien.

Uit de AIS gegevens lijkt het dat het Noorse fregat voer zonder de AIS aan te hebben, iets dat is toegestaan voor oorlogsschepen. Volgens de Noorse media zou er ook rookontwikkeling geweest/gezien zijn op het fregat. Wat niet helemaal duidelijk is wat de rol van de sleepboot was bij het ongeval, mogelijk werd de tanker gesleept. Het schip ligt stabiel nu het vloed geworden is, wel is men begonnen met het lassen van ankerpunten op het schip zodat het schip vastgezet kan worden en niet verder zinkt de komende uren/dagen. Wel is er 10.000 liter aan helikopter brandstof in het water terecht gekomen.

AIS gegevens
https://pmd-nrk.akamaized.net/videoloop/Hordaland/Fregatt_screendump_3.1080p.webm

Citaat
This we know about the course of events so far:

03.40: Tanker Sola TS is based on the Sturme terminal.
03:50: The tanker is heading north. At this time, the frigate is still invisible to Marine Traffic. The tugboat Tenax follows the tanker out of the Stureterminal.
03:59: The tanker reaches a top speed of 7.2 knots, but drops shortly after the move to 5.6 knots.
04.03: The main rescue center is notified that a frigate, KNM Helge Ingstad, and a tanker, Sola TS, had collided. The message contains no notice of any injury to personnel. The main rescue center sends out a rescue boat and helicopter. In addition, firemen and divers are sent to the accident site.
4:04: The frigate appears on Marine Traffic. The frigate, marked as the Nato Warship, stands alright.
04.11: The frigate sends an emergency message. At this point, this is a formality, as the Chief Rescue Center has already been notified.
04:16: The central rescue center discusses whether to evacuate the frigate with 137 people on board.
04:23: The central rescue center is notified of the frigate that it is in control of all 137 persons on board. Seven people are more easily injured. All except ten people aboard frigate start to land.
04:50 : Full evacuation of the frigate is commenced.

[Source: https://www.nrk.no/ ]


Lex


Huzaar1

Het zet de Deense marine wel erg te kakken zo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sandgroper op 08/11/2018 | 21:45 uur
Civiele eisen?

Civiele scheepsbouw standaarden zijn tegenwoordig even zwaar of zelfs nog zwaarder dan mil.standaard.

Thx voor de info... 

Sandgroper

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2018 | 09:47 uur
De vraag die bij mij opkomt... zien we hier (mede) het resultaat van een marineschip gebouwd volgens civiele eisen... en was dit ook (zo extreem) gebeurd met een militaire bouw standaard?

Hoe dan ook, blijkbaar was ze met "slechts" damage control niet meer te redden.
Civiele eisen?

Navantia is inmiddels weer bezig met een opvolger van deze F-80 / Oliver Hazard Perry klasse in de vorm van de 6.179 ton metende F-110.
Deze F-110 is ook weer afgeleid van de F-100.  Maar bijvoorbeeld de romp is aangepast aan de ASW missie.  Proeven met een sub-scale romp vonden plaats bij ons MARIN en ook ons Bureau Veritas speelt een rol bij het F-110 ontwerp.
( .... )
Het F-110 krijgt niet 1, maar de mogelijkheid om twee NFH-90's mee te nemen.  Dit heeft men geleerd van de ervaringen met de F-80 Santa Maria / Oliver Hazard Perry klasse en de Britse ervaringen in de Falkland oorlog.   Dat het Standaard fregat, niet een, maar twee Lynx boord-heli's kon accomoderen had dan ook een cruciale reden.

Spanje is van plan om vijf F-110's tussen 2023 - 2027 in dienst te stellen voor een gemiddelde prijs per schip van EUR 800 miljoen.
Dit ligt aardig in lijn met de EUR 834 miljoen, die betaald werd voor het laatste F-100 Alvaro de Bazan fregat.   En ligt ook in lijn met de gemiddeld USD 950 miljoen die de geplande 20 US Navy FFG(X) volgende generatie ASW / AAW fregatten moeten gaan kosten.

Navantia dingt mee naar deze order, met een ontwerp gebaseerd op de F-100 Alvaro de Bazan.   Op de F-100 worden al Amerikaanse radars toegepast,
het schip heeft het robuuste 'DNA' van de Oliver Hazard Perry geërfd en beschikt ook over bepantsering.   Dus voldoet al aan de hoge eisen die de US Navy stelt aan de overleefbaarheid.

kijk op:  https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=20491.msg429682#msg429682
Reactie # 5268

De Fridtjof Nansen klasse is net als de F-110 en Hobart klasse een afgeleide van de F-100 Alvaro de Bazan.
Bij het ontwerp van de F-100 heeft men de ontwerp filosofie overgenomen van de Oliver Hazzard Perry klasse met zijn immens sterk geconstrueerde casco.
Is gebaseerd op ervaringen uit o.a. de Tweede Wereldoorlog, waarbij een marineschip moet kunnen incasseren en tegelijkertijd moet kunnen door vechten.

De rom van de F313 is over een vrij grote lengte open gescheurd.  En stel dat er een of meerdere waterdichte deuren toch openstonden.
Het duwen met de tugs zal meer kwaad dan goed hebben gedaan.  Een schip is altijd nog zo zeewaardig als zijn bemanning is.
Zoals hier gemeld: de Noorse marine heeft ook een personeelstekort.  En we kunnen ons afvragen of eventuele bezuinigingen met (te) goedkoop personeel en misschien lopen de meeste Noorse jantjes ook wel op een vier of 6 jarig contract, dus onvoldoende ervaring opbouw.

Civiele scheepsbouw standaarden zijn tegenwoordig even zwaar of zelfs nog zwaarder dan mil.standaard.

Huzaar1

Nou ja, geen enkel voertuig van de KL is verzekert. De Pnods ook niet hoor, en die zijn van DosCo.
Nada.. zou onbetaalbaar zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 08/11/2018 | 20:29 uur

"Noorse media hebben geschokt gereageerd op het feit dat de Helge Ingstad niet verzekerd is. Het schip kostte destijds ongeveer 400 miljoen euro. Ook bij de Nederlandse krijgsmacht is veel niet verzekerd"

goh doh, dat zou een onbetaalbare premie worden en welke verzekeringsmaatschappij zou dat kunnen, geen een. Alleen de staat zou dat kunnen doen,en tjah dat is vestzak broekzak dan.

Volgens mij was het enige Nederlandse marine schip wat ooit geheel of gedeeltelijk verzekert was, de oude Poolster.