Opvolging Gulfstream IV

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/01/2019 | 07:43 uur

Ace1

Net als bij de Fokker 70 wordt het onderhoud en de piloten uitbesteed aan de KLM.

Parera

#2
Goed dat het toestel ook eindelijk vervangen word en op zich 1 jaar vervroegen moet kunnen, een toestel in dienst houden dat vaak niet inzetbaar is heeft ook geen nut.
En als we voor iets meer geld van 11 naar 24 zit plaatsen dan is dat mooi meegenomen. En onder de naam ''PH-DEF'' of ''PH-MIL''.

Misschien van binnen een zelfde uitstraling als de PH-GOV maar met iets meer zelf beschermingsmiddelen? De USN heeft gekozen voor het AN/AAQ-24(V) DIRCM op de P-8 Poseidons wat in de basis ook een boeing 737 is en dit systeem is al in gebruik op o.a. onze AH-64's maar onze A330's krijge een het DIRCM systeem van Elbit onder de naam J-MUSIC.

Wat ik me nu afvraag ? Het regeringstoestel PH-GOV valt niet onder de KLU wie vliegt er met die kist?
Is het niet handiger als beide toestellen in de toekomst onder een Squadron op Eindhoven te plaatsen en de toestellen naar 1 standaard te brengen?

En een voordeel kan later liggen in de MPA plannen van de KM dat er al 737's rond vliegen dus de P-8 voor de hand liggend word. Maar dat is een andere discussie en en ander topic. :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie vervroegt vervanging vipvliegtuig

Door Niels Rigter / 14 januari 2019

Den Haag - Het vipvliegtuig Gulfstream heeft zo vaak pech, dat Defensie de vervanging van het toestel vervroegt. Niet in 2020 begint de aanschaf van een nieuwe kist die als tweede regeringstoestel dienstdoet, maar dit jaar al.

Toch zal staatssecretaris Visser (Defensie) waarschijnlijk wachten met het versturen van de eerste brief naar de Kamer totdat er een vergelijk is met de militaire bonden over een nieuwe cao. De aanschaf ter waarde van maximaal 100 miljoen euro voor een luxe vliegtuig voor de politieke en militaire top zou verkeerd kunnen overkomen bij gewone militairen, zo bevestigen bronnen bij Defensie.

De Gulfstream IV werd in 1995 voor zo'n 20 miljoen euro van een sjeik aangekocht door toenmalig staatssecretaris Gmelich Meijling. Na ingebruikname ontpopte het toestel zich als een pechkist. Zo strandde toenmalig premier Kok ermee tijdens een bezoek aan Egypte en moest Gmelich Meijling zelf aan de grond blijven in Maleisië. Onlangs moest een reis van defensieminister Bijleveld naar Afghanistan worden uitgesteld omdat het vliegtuig kapot was. Het onderhoud is steeds duurder.

Toch heeft het vliegtuig zijn diensten bewezen, al is het alleen maar omdat het in tegenstelling tot het oude regeringstoestel KBX wel in één keer de Atlantische Oceaan over kan. De Gulfstream maakt meer dan tweehonderd vluchten per jaar, voornamelijk naar missiegebieden die niet of lastig per lijnvlucht bereikbaar zijn. Ook leden van de koninklijke familie vliegen erin.

De KBX wordt vervangen door een Boeing 737 Business Jet van 89 miljoen euro. Voor de nieuwe 'Gulf' is zo'n toestel ook een optie. Het is in gebruik niet veel duurder en heeft bovendien meer zitplaatsen. Defensie kijkt ook naar een tweedehands toestel als vervangende vipkist.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3018618/defensie-vervroegt-vervanging-vipvliegtuig