Opvolging Gulfstream IV

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/01/2019 | 07:43 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/01/2019 | 12:59 uur
Dat is ook een optie, een andere optie die ik logischer vind is dat beide kisten onder defensie komen te vallen. Dit omdat je daarmee de kisten kan uitrusten met zelfverdedigingsmiddelen, iets dat schijnbaar niet mogelijk is met civiel geregistreerde overheids toestellen volgens een eerdere discussie hier.
Waarom per sé zelfverdedigingsmiddelen? Die heb je alleen nodig op lage hoogte (start en landen). Als er een Buk op je af komt heeft DIRCM geen zin.

CitaatDit kan goed vanaf Eindhoven met 1 squadron, en wil een persoon (minister) of delegatie gebruik maken van de kist? Dat kan zonder probleem, maar dan zijn de kosten van de reis wel voor het betreffende ministerie.
Hoe wil je dat doen dan, declareren? Wie gaat dat controleren en beheren?

CitaatDaarmee behoud je ook taak die veel internationaal uitgevoerd word door de KLU maar dek je ook een deel van de kosten. En zo'n kist moet naar mijn idee ook een 2e functie kunnen vullen ''vliegend hoofdkwartier'' in geval van nood. En bij weinig gebruik kan het toestel altijd ingezet worden voor transport taken naar non-combat zones als er geen C-130 of A330 beschikbaar is.
Vliegend hoofdkwartier a la AF1 voor de premier hoeft het m.i. geen defensiekist te zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 23/01/2019 | 13:24 uur
Er schijnt gekozen te zijn om weinig oranje te gebruiken omdat het toestel anders op een kist van EasyJet lijkt.  >:( Ik kan wel begrijpen dat men gekozen heeft om daar niet op te willen lijken.
Dat klopt,
En easy Jet toestel moet het natuurlijk niet worden

Parera

Citaat van: Harald op 23/01/2019 | 13:16 uur
ik mis nog steeds de kleur Oranje. Opzich best een mooi kleurenschema, maar vindt het rood-wit-blauw niet echt goed duidelijk terug komen in het schema en extra Oranje mis ik helemaal.... tja smaken verschillen.

Had het grijze deel rood gemaakt dan het je een RWB vliegtuig, maar dit is wat minder opvallend en dat past ook wel bij Nederland. Ik stoor me er niet aan, de knal oranje concepten waren erger.
Er schijnt gekozen te zijn om weinig oranje te gebruiken omdat het toestel anders op een kist van EasyJet lijkt.  >:( Ik kan wel begrijpen dat men gekozen heeft om daar niet op te willen lijken.

Harald

Een extra Boeing 737 lijkt me ook de beste keuze als vervanging van de Gulfstream en in hetzelfde kleurenschema als PH-GOV. 

Harald

Citaat van: Parera op 23/01/2019 | 12:59 uur
Foto van de PH-GOV in het kleurenschema.

ik mis nog steeds de kleur Oranje. Opzich best een mooi kleurenschema, maar vindt het rood-wit-blauw niet echt goed duidelijk terug komen in het schema en extra Oranje mis ik helemaal.... tja smaken verschillen.

Parera

Citaat van: Thomasen op 23/01/2019 | 12:45 uur
wmb schaft Min I&M gewoon een tweede regeringsvliegtuig aan. Snap nooit zo goed wat de waarde van die Gulfstream is voor Def.

Dat is ook een optie, een andere optie die ik logischer vind is dat beide kisten onder defensie komen te vallen. Dit omdat je daarmee de kisten kan uitrusten met zelfverdedigingsmiddelen, iets dat schijnbaar niet mogelijk is met civiel geregistreerde overheids toestellen volgens een eerdere discussie hier.

Dit kan goed vanaf Eindhoven met 1 squadron, en wil een persoon (minister) of delegatie gebruik maken van de kist? Dat kan zonder probleem, maar dan zijn de kosten van de reis wel voor het betreffende ministerie. Daarmee behoud je ook taak die veel internationaal uitgevoerd word door de KLU maar dek je ook een deel van de kosten. En zo'n kist moet naar mijn idee ook een 2e functie kunnen vullen ''vliegend hoofdkwartier'' in geval van nood. En bij weinig gebruik kan het toestel altijd ingezet worden voor transport taken naar non-combat zones als er geen C-130 of A330 beschikbaar is.

Foto van de PH-GOV in het kleurenschema.

Parera

Citaat van: Master Mack op 16/01/2019 | 23:58 uur
Mooi aansluitend een vijftal Posseidon 737s voor de MLD

Dat kan een mooie deal zijn met Boeing  :angel: Maar ik ben bang dat het bij die droom blijft voorlopig. Ik zou overigens ook al blij zijn met 2 a 3 P-8's naast 1 BBJ. En het VIP toestel mag van mij dan ook onder de ''maritieme tak'' van de KLU komen. Jammer genoeg is de baan van net wat kort voor een vol geladen P-8 maar Leeuwarden is een mooi alternatief.

Voor het personeel slechts een uurtje vanuit Den Helder en op Leeuwarden komt ruimte door het kleinere aantal F-35's. De MQ-9 komt er ook die deels een maritieme taak voorzien heeft (volgens A/B-brieven). En die VIP jet past daar ook nog wel ergens bij.

Master Mack

Mooi aansluitend een vijftal Posseidon 737s voor de MLD

Lex

Het bericht 'Defensie vervroegt vervanging vipvliegtuig'

Kamervragen gesteld door een tweetal leden van D66.

Kamerstuk, 16-01-2019

StrataNL

Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 22:35 uur
Ander land met waarschijnlijk andere regelgeving; er zullen er meer zijn.
Uiteraard, maar aan de andere kant, het zijn "slechts" sensoren met een sterke laser.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Overigens ben ik wel benieuwd wat de bron is van dit bericht.  :angel:

Ace1

Citaat van: StrataNL op 14/01/2019 | 22:32 uur
De B737's van El Al hebben ook countermeasures...

Dat klopt.

Lex

Citaat van: StrataNL op 14/01/2019 | 22:32 uur
De B737's van El Al hebben ook countermeasures...
Ander land met waarschijnlijk andere regelgeving; er zullen er meer zijn.

StrataNL

De B737's van El Al hebben ook countermeasures...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#34
Citaat van: Lex op 14/01/2019 | 22:18 uur
En dat zou een uitdaging kunnen zijn bij een civiele registratie.

Ook bij een regerings vliegtuig? Er vliegen meerdere BBJ's rond van VIP's met dit soort middelen, daar is wel iets op te vinden mag ik aan nemen. Een vergunning / uitzondering of wat dan ook.
Het gaat puur om (passieve) defensieve systemen dus niet om bewapening.

Is het een andere optie om de toestellen dan beide militair te registreren maar met piloten van de KLM? Deze moeten dan wel ''reservist-vlieger'' zijn om het militair in orde te maken.
Her-registratie is enkel papier werk als ik het goed heb, hier en daar nog wat aanpassingen voor militaire communicatie maar dan houd het wel op.