Opvolger C-130 Hercules

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/02/2019 | 22:42 uur

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2019 | 12:56 uur
Ik hoor dat onze behoefte aan transport in de A400m categorie ongeveer 5 toestellen is, mits toevoeging van een kleiner type, dus de A400m die NL nodig heeft zijn al besteld.  8)

Mooi dat jullie er dus ''teveel'' besteld hebben maar ik verwacht niet dat de KLU die zelfstandigheid gaat opgeven. En met 2 A400M's kunnen ze een deel van de C-130 capaciteit invullen, ik weet dat mensen op het forum hier niets hebben met de A400M maar het is wel goed voor de aansluiting bij BE-LUX en ook bij onze andere buur Duitsland.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 26/04/2019 | 12:49 uur
Klopt,

Een 2 tal A400M's aankopen voor Nederland als aanvulling op de 8 van BE-LUX + mee gaan in het lichtere toestel (bijvoorbeeld de MC-27J) met nog eens +/- 3 stuks.

Eventueel later nog 2 ''multi mission'' varianten voor de NL SOF wing, op dit moment bestaat die uit de cougar's maar ik weet niet of men ook kijkt naar een kleine vloot fixed wing toestellen.
Transport / gunship / electronic warfare fixedwing capaciteit op 1 type is haalbaar met de MC-27J.

Onder begeleiding van een A330 kan het toestel ook nog de West halen met volle belading als we ze voorzien van refueling capaciteit.

Ik hoor dat onze behoefte aan transport in de A400m categorie ongeveer 5 toestellen is, mits toevoeging van een kleiner type, dus de A400m die NL nodig heeft zijn al besteld.  8)
We hebben trouwens ook 2 refueling kits voor de A400m in bestelling.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2019 | 12:39 uur
Zijn uiteindelijk allemaal neventaken. Palletjes (en PaCo's) sleuren blijft prio.

Klopt,

Een 2 tal A400M's aankopen voor Nederland als aanvulling op de 8 van BE-LUX + mee gaan in het lichtere toestel (bijvoorbeeld de MC-27J) met nog eens +/- 3 stuks.

Eventueel later nog 2 ''multi mission'' varianten voor de NL SOF wing, op dit moment bestaat die uit de cougar's maar ik weet niet of men ook kijkt naar een kleine vloot fixed wing toestellen.
Transport / gunship / electronic warfare fixedwing capaciteit op 1 type is haalbaar met de MC-27J.

Onder begeleiding van een A330 kan het toestel ook nog de West halen met volle belading als we ze voorzien van refueling capaciteit.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 26/04/2019 | 12:34 uur
Voor transport rol heb ik geen moeite met de MC-27J maar als MPA is het voor mij een no-go. Dan eerder de twee andere varianten ; AC-27J ''Stinger II'' en EC-27J ''Jedi'' voor support van de SOF eenheden (samen met de Denen).

Zijn uiteindelijk allemaal neventaken. Palletjes (en PaCo's) sleuren blijft prio.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2019 | 12:30 uur
De MC-27J vliegt bij de Italianen. Een eventuele Benelux aankoop kan over 16 à 20 toestellen gaan (de behoefte van België alleen zou vermoedelijk een tiental toestellen zijn) en sluit een P-8 aankoop hoegenaamd niet uit. Het MPA verhaal is bijkomstig, vandaar dat ik het ook maar terloops vermeldde op het einde van m'n bericht. Probeer te focussen op de transportbehoefte.

Voor transport rol heb ik geen moeite met de MC-27J maar als MPA is het voor mij een no-go. Dan eerder de twee andere varianten ; AC-27J ''Stinger II'' en EC-27J ''Jedi'' voor support van de SOF eenheden (samen met de Denen).

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 26/04/2019 | 12:22 uur
Er is een ''mpa'' variant ontwikkeld van de C-27J voor de Canadezen ''C-27J FWSAR/MPA'' maar dit toestel is uiteindelijk niet geselecteerd. Daarnaast heeft de USCG nog 14 HC-27J's rondvliegen in de transport rol.

Ik twijfel aan de capaciteit van een MPA C-27, dan kan je beter gewoon een klein aantal 6 a 8 P-8's aankopen voor deze taken dan heb je een ''deticated'' toestel dat daarnaast ook geschikt is voor ISR taken.

De MC-27J vliegt bij de Italianen. Een eventuele Benelux aankoop kan over 16 à 20 toestellen gaan (de behoefte van België alleen zou vermoedelijk een tiental toestellen zijn) en sluit een P-8 aankoop hoegenaamd niet uit. Het MPA verhaal is bijkomstig, vandaar dat ik het ook maar terloops vermeldde op het einde van m'n bericht. Probeer te focussen op de transportbehoefte.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2019 | 11:27 uur
Range is goed driekwart die van een P-8. Kan toch wel deels die rol invullen dacht ik.

Er is een ''mpa'' variant ontwikkeld van de C-27J voor de Canadezen ''C-27J FWSAR/MPA'' maar dit toestel is uiteindelijk niet geselecteerd. Daarnaast heeft de USCG nog 14 HC-27J's rondvliegen in de transport rol.

Ik twijfel aan de capaciteit van een MPA C-27, dan kan je beter gewoon een klein aantal 6 a 8 P-8's aankopen voor deze taken dan heb je een ''deticated'' toestel dat daarnaast ook geschikt is voor ISR taken.

Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 26/04/2019 | 11:09 uur
MC-27J in welke MPA rol? Long range ASW of kustwacht?

Range is goed driekwart die van een P-8. Kan toch wel deels die rol invullen dacht ik.

StrataNL

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2019 | 11:03 uur
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik voorstander wordt van een BENESAM in de lucht. Zowel bij de jacht- als de transportvloot. Met de huidige BE-LUX bestelling van 8 A400m zijn de noden van de hele BENELUX afgedekt, mits toevoeging van een vloot kleinere transporttoestellen. Ik denk in eerste instantie aan de MC-27J. Die zouden dan meteen deels de MPA-nood van Nederland (en mogelijk ook van BE) afdekken.
MC-27J in welke MPA rol? Long range ASW of kustwacht?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik voorstander wordt van een BENESAM in de lucht. Zowel bij de jacht- als de transportvloot. Met de huidige BE-LUX bestelling van 8 A400m zijn de noden van de hele BENELUX afgedekt, mits toevoeging van een vloot kleinere transporttoestellen. Ik denk in eerste instantie aan de MC-27J. Die zouden dan meteen deels de MPA-nood van Nederland (en mogelijk ook van BE) afdekken.

bergd

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/02/2019 | 14:15 uur
Zouden er nog interessante opties in oekraïne te vinden zijn?

Antonov met westerse elektronica en motoren?

De Antonov An-70 is wat mij betreft een fantastisch toestel. Vliegt 1500km verder dan de A400m en heeft dezelfde payload. En qua prijs zeer gunstig(2 voor de prijs van 1) de Duitsers hadden er niet voor niets een voorkeur voor.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/02/2019 | 11:50 uur
Dat laatste valt nog te bezien gezien het huidige positieve sentiment aan het plein m.b.t. defensie.

Eerst zien  ;) Het is pas zeker als de toestellen op Eindhoven staan.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/02/2019 | 11:52 uur
Zou in lijn liggen met een eventuele snelle uitbreiding met 2 J's en geleidelijke vervanging van de oudjes.

+1

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 10/02/2019 | 11:46 uur

We moeten ook niet vergeten dat de KLU in December nog een contract sloot met Marshall voor onderhoud van de C-130's tot 2032 - 2033! Daarmee lijkt het bericht van de vervroegde vervanging van de C-130's niet logisch tenzij er al besloten is nieuwe C-130's te kopen.


Zou in lijn liggen met een eventuele snelle uitbreiding met 2 J's en geleidelijke vervanging van de oudjes.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 10/02/2019 | 11:36 uur
Dat is een optie maar ik twijfel of die politieke wil aanwezig is, misschien wel de wil om de capaciteit te vergroten maar niet om de portemonnee te trekken.

Dat laatste valt nog te bezien gezien het huidige positieve sentiment aan het plein m.b.t. defensie.

Parera

#53
Citaat van: Ace1 op 10/02/2019 | 11:44 uur
Leasen kan ook een optie zijn dat wordt bij de A330 MRTT  ook gedaan.

Daar heb je gelijk in.

We moeten ook niet vergeten dat de KLU in December nog een contract sloot met Marshall voor onderhoud van de C-130's tot 2032 - 2033! Daarmee lijkt het bericht van de vervroegde vervanging van de C-130's niet logisch tenzij er al besloten is nieuwe C-130's te kopen.

De productie van C-130J's lag in 2015 op +/- 24 toestellen per jaar, in verhouding met de A400M dat van 12 terug gaat naar 8 in 2020 is dat aanzienlijk meer. Het gerucht is ook dat Frankrijk vanaf 2025 meer C-130J's wilt bestellen.

Ik ben voorstander van de A400M, maar niet helemaal tegen de C-130J al vind ik het een oud ontwerp. Maar als de KLU inschat dat ze er nog 30 jaar mee kunnen vliegen vind ik het geen probleem. We kunnen de optie A400M altijd nog bekijken tegen 2030, dan loopt het huidige C-17 contract af met de NAVO en dan hebben de Duitsers net hun laatste A400M ontvangen volgens de huidige planning dus is de productie nog geopend en mogen we er vanuit gaan dat alle problemen zijn opgelost.