Fokker GI

Gestart door D819, 29/10/2003 | 09:52 uur

DvdW

#9
Kunnen jullie mij mischien een beetje info geven over de vliegtuigen die Nederland aan et begin van WOII gebruikte? Volgens mij waren dat deze ongeveer toch?:
G-1 jachtkruisers
T-5 bommenwerpers
D-21 jagers

Bijvoorbaad dank
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Marvin

klopt haarscherp...!   ;D

er bestaat maar 1 foto van dit prototype, en die kom je dan  letterlijk overal tegen, zelfs in mijn standaard-naslagwerk "Aircraft of the 2nd World War" (10 delen) uit de jaren 60, daar staat ook precies dezelfde foto in.   :D
confused...? so am i....

oud_zijde

#7
de Schelde S21 kende ik wel (fokker D23 niet) is ongeveer hetzelfde principe als die d23 geloof ik

ook 2 staarten maar een 1 motorig toestel met 1 propellor achter, MG's in de vleugel en een snelvuurkanon in de neus die evt ook door de piloot met de hand gericht kon worden en een vrijwel volledig glazen cockpit (betere situational awareness maar het lijkt me wat kwetsbaar). Dit had HET jachtvliegtuig van de tweede wereldoorlog moeten worden mits de Duitsers ietsje later aangevallen hadden.

er waren 2 prototypes en de gegevens zijn geloof ik vernietigd, 1 prototype is door de Duitsers getest maar die zakte bij een landing door zijn landingsgestel heen.



Citaat
The Schelde S-21
The Schelde firm was relatively new in aircraft building. It was in 1935 this leading shipbuilding company took over the Pander works in Vlissingen, which had recently went bankrupt. The well known constructor Slot remained, and started work on a straightforward sports aircraft, the S-12. In 1938 the Schelde design team started work on a more daring project, or actually two. Work commenced on the S-20 and S-21 projects. Both aircraft were to feature a twinboom lay-out with a pusher engine situated behind the crew. The S-20 was a trainer aircraft, while the S-21 was a heavily armed fighter project. It was an all metal design with a gullwing, and a streamlined cockpit fuselage, which offered the pilot excellent view, also to below and back. Directly behind the pilot sat the engine, which gave the pilot some level of protection in case of a dogfight. Also, an armoured bulkhead devided the pilot with the engine. The armament, which consisted of 4 7,9 mm machineguns and one 23 mm canon, was fitted within hands reach. If needed, the pilot could even aim the canon by hand.

Prospects for the aircraft were excellent. The powersource, a Daimler-Benz DB 600Ga 12 cylinder inverted vee engine of 1050 hp, could give the aircraft a topspeed of 590 km/hr, and a continuous cruise speed of 520 km/hr. Of course, the engine lay-out meant that cooling had to be achieved differently. The radiator was placed under the pilot compartment, and a large air intake dominated the design of the nose. The intake was divided in two, this was to house the wheel compartment.

Final assembly of the prototype was still under way when the Germans invaded Holland in May 1940. The prototype was captured and finally destroyed when undergoing stress baring tests. The destruction of this aircraft meant the demise of a very promising aircraft, which could well have been a serious challenger to both the Spitfire and the Me-109.

Technical data (calculated)
Crew 1
Wingspan:  9.00 m
Length:  7,43 m
Height:  2,60 m
Weight (empty):  1700 kg
Weight (loaded):  2500 kg
Ceiling:  10000 m
Top speed:  590 km/h
Cruise speed:  520 km/hr
Tactical range:  950 km
Engine:  Daimler-Benz DB 600Ga of 1050 HP
Armament:  4 x 7.9 mm FN-Browning guns, 1 23 mm Madsen canon

http://fly.to/may1940

meer weet ik dr niet van
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Marvin

tja, omdat er maar 1 prototype van de D-23 ong een maand of 10 heeft rondgevlogen, zijn er relatief weinig gegevens van bekend ...  

het prototype vloog met 2 luchtgekoelde Walter Sagitta motoren van elk 540 pk, en haalde daarmee een max. snelheid van 520 km/u, het was de overigens de bedoeling om het toestel ofwel met vloeistofgekoelde Rolls Royce Merlins uit te rusten of met Daimler Benz DB-601, in beide gewvallen zou het motorvermogen verdubbeld worden en volgens de berekeningen van Fokker zou het dan een max snelheid van 610 km/u gehaald hebben, 140 km/u sneller dan de G1A, en daardoor meteen het snelste Nederlandse jachtvliegtuig.

Bewapening was 2 mitrailleurs van 7,9 mm en 2 zware mitailleurs van 13,2 mm.

Het was eerste Nederlandse vliegtuig met een modern neuswiel onderstel.

het vliegtuig werd in mei 1940 zwaar beschadigd bij het Duitse bombardement op Schiphol en is daarna vermoedelijk gesloopt...

Nou we het toch over prototypes hebben: kent iemand  de De Schelde S21 ? ook een prototype jager met 2 staartbomen dat door de Duitse inval verloren ging... vertel ik een volgende keer wel wat over.


confused...? so am i....

2ring

#5
Ben altijd al geinteresseerd geweest in de Nederlandse vliegtuigindustrie en Nederlandse vliegtuigen binnen de Nederlandse (en overzeese) krijgsmachtdelen.

Ik ben benieuwd wat voor versies in de verdere oorlog allemaal ontwikkled hadden kunnen worden van de G-1: Nachtjager, Jachtbommenwerper, Lange-afstandsescorte??? (trouwens de D-21 werd aangeschaft als jachtvliegtuig maar de G-1 was aangeschaft als "Luchtkruiser" en niet als bommenwerper of jachtvliegtuig)

Maar welk vliegtuig mij nog het meest interesseerd is de D-23. Dit vliegtuig had hetzelfde type staart, was 2 motorig (1 trek en 1 duw-prop) en was redelijk licht. Door de constructie, o.a. door de vorkstaart lag het zwaartepunt op een zeer ideaal punt. Het vliegtuig was enorm wendbaar, wendbaarder dan vele vliegtuigen die op dat moment (maart 1940??) vlogen. Ook had het door de 2 motoren een zeer redelijke snelheid.

Na de eerste prowfvluchten bleek wel dat er problemen was met de koeling (o.a. door de speciale opstelling van de motoren). Toen is besloten een water-gekoelde ipv van een luchtgekoelde motor in te gaan bouwen. (o.a. de Rolls Royce ??Merlin?? werd genoemd). Alleen hier is men nooit meer aan toegekomen. Tekeningen werden verwoest in bombardementen. Het prototype, geloof ik, door Fokker-personeel.



Wat had ik graag gewild dat dit vliegtuig de meidagen had overleefd. Ik weet zeker dat het een zeer succesvol vliegtuig was geworden....

De informatie van de D-23 die ik in de jaren heb gevonden is redelijk beperkt. Weet er iemand nog meer info????

gr. Eelke

oud_zijde

ja die heb ik inmiddels gezien ja, mooi toestel :)

dat van die eerste vlucht wist ik niet maar dat geeft wel aan dat Lockheed dat gevluchtte ding niet gebruikt heeft, dacht altijd dat de P38 een stuk ouder was.

maar goed, handige side info :)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Marvin

#3
Citaat van: oud_zijde op 29/10/2003 | 10:50 uur
overal waar de lockheed P38 wordt genoemd hebben ze het over een uniek design enzo terwijl de Fokker G1 er vrijwel exact hetzelfde uitziet.
maar er er is geloof ik 1 vanuit bezet gebied ver na de overgave met testpiloten aan boord naar Engeland gevlogen toen die net klaar was misschien dat Lockheed daar wat aan gehad ... blijft Fokker natuurlijk :D


Je ziet dat overigens wel meer in de luchtvaart, dat men onafhankelijk van elkaar  tot dezelfde oplossing komt. Ik heb het even nagekeken, maar deze Lockheed P-38 vloog voor het eerst in april 1939, dat betekent een jaar of 2 nadat de G-1 was verschenen, dus je weet maar nooit in hoeverre  dit ontwerp door de G-1 is geinspireerd. Eind jaren 30 waren de vliegtuigmotoren (nog) niet krachtig genoeg om een 'zware' 1-motorige jager te bouwen, vandaar dat je overal dit soort 2-motorige jagers ziet opduiken (Fokker G-1, Me-110, P-38) - bovendien kon een 'zware' jager meer bewapening meevoeren.

De G-1A had idd een bewapening van 8 x  7,9mm FN mitrailleurs, de iets kleinere (export-)uitvoering de G-1B was bewapend met 2 x 23mm kanonnen en 2 x 7,9mm mitrailleurs - beide types hadden ook nog een losse mitrailleur van 7,9mm die naar achteren schoot.

Na mei 1940 heeft Fokker nog een serie G-1's voor de Luftwaffe afgebouwd - en die zijn een aantal jaren als lesvliegtuig of iets dergelijks ingezet.

In 1941 zijn een 2-tal (test)vliegers van Fokker er met een G-1 vandoor gegaan en naar Engeland ontkomen - volgens mij is die G-1 toen gesloopt. In het Militair Luchtvaartmuseum in Kamp v Zeist staat een goed gelijkend nagebouwd model van een G-1 op ware grootte.  
confused...? so am i....

oud_zijde

#2
dat heb ik me ook wel is afgevraagd

overal waar de lockheed P38 wordt genoemd hebben ze het over een uniek design enzo terwijl de Fokker G1 er vrijwel exact hetzelfde uitziet.

Maar het zal bij inspiratie zijn gebleven want vrijwel alle gegevens wbt het ding zijn door de duitsers vernietigd tot aan filmbeelden aan toe
omdat het toestel zo superieur was aan de bf109 dat de luftwaffe piloten het dunnetjes in de broek deden als ze er 1 aan de horizon zagen verschijnen zaten alleen geen snelvuurkanonnen in alleen MG's (8?).
maar er er is geloof ik 1 vanuit bezet gebied ver na de overgave met testpiloten aan boord naar Engeland gevlogen toen die net klaar was misschien dat Lockheed daar wat aan gehad ... blijft Fokker natuurlijk :D

Een Duitse generaal zij voor het mei offensief al dat van alle West Europese luchtmachten de Nederlandse de gevaarlijkste was (fokker d21 was ook dodelijk zeker de latere versie met intrekbaar landingsgestel die nog tegen de japanners is ingezet) daarom hebben de duitsers Nederland ook niet echt geblitzkrieged maar zijn ze zo agressief op de vliegvelden gedoken.

na het bombardement op de fokkerfabrieken konden de duitsers ze echter niet meer massaproduceren (maar Gorings trots zal ook wel meegespeeld hebben) daardoor hebben ze er enkel een aantal afgebouwd en hebben ze er verder weinig mee gedaan
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#1




Ik heb me wel eens afgevraagd, in hoeverre de Amerikanen zich hebben laten inspireren door de Fokker GI, bij de bouw van hun Lockheed P38 ?

(Let op de zwarte vlakken om reflectie tegen te gaan)

http://www.aviation-history.com/lockheed/p38.html

Hieruit blijkt duidelijk wat het voordeel was van deze bouw, een behoorlijke winst aan vuurkracht, en twee motoren, dus snelheid.