Vervanging hulpvaartuigen CZSK

Gestart door Parera, 15/05/2020 | 05:38 uur

Parera

In de Alle Hens #10 van 2022 staat een artikel over de nieuwe hulpvaartuigen met wat meer uitleg. Link HIER (.pdf download)

Duidelijk word dat de 8 nieuwe vaartuigen opgedeeld gaan worden in 3 varianten:
- 2 nieuwe schepen combineren het werk van torpedowerkschip en hydrografische opnemingsvaartuigen.
- 2 nieuwe schepen nemen de taken over van het ondersteuningsvaartuig en het opleidingsschip. Het nieuwe opleidingsschip zal beschikbaar zijn voor het KIM, maar ook voor OKM.
- 4 nieuwe identieke duikvaartuigen.

Het doel is om de nieuwe hulpvaartuigen in de periode 2026 - 2030 in gebruik te nemen. Naar verwachting wordt in 2024 bekend wie de schepen gaat bouwen. Wat er met de huidige vaartuigen gaat gebeuren, wordt nog onderzocht.

Parera

Uit een artikel van de Alle Hens

Vervanging hulpvaartuigen
Parallel aan de vervanging van de MCM-vaartuigen, loopt het project Vervanging Hulpvaartuigen. Deze nieuwe schepen dienen als vervangers voor de huidige duikvaartuigen, hydrografische opnamevaartuigen, het torpedowerkschip Zr.Ms. Mercuur, het opleidingsschip Van Kinsbergen en het transportschip in de West, Zr.Ms. Pelikaan. Deze schepen zullen CO2-neutraal gaan varen, dankzij methanol als brandstof.

https://magazines.defensie.nl/allehens/2022/09/05_mijnendienst


Parera

#9
Ministerie van Defensie vervangt de kleine sleepboten van de Scheldeklasse. De drie nieuwe boten voor de Koninklijke Marine worden volledig elektrisch.
We sloten hiervoor een contract met Stormer. Het bedrijf levert de boten in 2023 en 2024. De zogenaamde Line Handling WorkBoats (LHWB's) zijn met name voor het slepen van kleine objecten in de haven van Den Helder. Denk aan pontons, fenders en zeilboten. De elektrische boten worden via walstroom opgeladen. Defensie geeft op deze manier concreet uitvoering aan de energiedoelstelling om in 2050 minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.



Via LinkedIn DMO

https://www.linkedin.com/company/defensie-materieel-organisatie/

Parera

Citaat van: Ace1 op 12/03/2022 | 15:57 uur
De Canterbury was ook geen succes voor IHC en daar moest beton in omdat het schip in feite een gemodificeerde ferry is en niet geschikt is om in een storm in het zuidelijke deel van stille oceaan te varen. En hoeveel  marineorders hebben ze nu na de Canterbury gehad bij IHC?  Mijn advies voor IHC, schoenmaker blijf bij je leest.

Qua nieuwbouw zijn ze relatief onbekend binnen de defensie orders zo hebben ze de Alkmaars gebouwd (voormalige Van de Giessen de Noord werf), de KSG groep had de bouw van het casco voor Hr.Ms. Amsterdam uitbesteed aan de Merwede werf en de hierboven genoemde Multi-Role Vessel voor Nieuw Zeeland HMNZS Canterbury (op basis van het RoRo schip MS Ben-my-Chree).

Dit was het laatste nieuwbouw project voor de Merwede werf, als Royal IHC hebben ze wel enkele kleine samenwerkingen gedaan met o.a. BAE Systems. De afgelopen jaren heeft Royal IHC voornamelijk expertise geleverd aan DMO / DMI en is er onderhoudswerk uitbesteed aan IHC (LCF's en OPV's).

Ik begrijp wat je bedoeld, maar IHC is in de wereld van offshore schepen wel een grote naam. En deze vervangende hulpvaartuigen zijn geen complexe marine eenheden maar in de basis gewoon (offshore) werkschepen. En dat is iets wat IHC wel goed kan, het mooiste zou wat mij betreft een DMO ontwerp zijn dat zowel door Damen als IHC gebouwd gaat worden waardoor de productie snel verloopt.

Huzaar1

Die schepen verdienen toch minimaal wel een .50 ofzo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 07/03/2022 | 14:30 uur
Bij toeval stuitte ik op een video van Royal IHC waarin men een scheepsontwerp toont met daarop het boegnummer A80Y met de onderschriften : Addapt, Support, Sustain.
Het heeft iets weg van een multirole support ship en het is bekend dat men in deze vervanging van de hulpschepen opzoek is naar een multirole schip. Ik denk dat we niet vreemd moeten opkijken dat IHC ook gaat meedoen in deze aanbesteding.

Ik moet toegeven, een aardig concept zo op het eerste gezicht.



De video is te vinden op de website van Royal IHC.
https://www.royalihc.com/en/products/defence

De Canterbury was ook geen succes voor IHC en daar moest beton in omdat het schip in feite een gemodificeerde ferry is en niet geschikt is om in een storm in het zuidelijke deel van stille oceaan te varen. En hoeveel  marineorders hebben ze nu na de Canterbury gehad bij IHC?  Mijn advies voor IHC, schoenmaker blijf bij je leest.

Parera

Citaat van: Thomasen op 12/03/2022 | 12:19 uur
Ik zie een schip, gezien de container redelijk formaatje, maar in die video verder niks aan details toch?

Nee geen details maar door het boegnummer A80Y heb ik het vermoeden dat men mee gaat doen aan de aanbesteding voor het vervangen van de hulpvaartuigen. Met het A-frame en een groot werk dek past het wat mij betreft in de concepten die ik gezien heb.




Parera

Bij toeval stuitte ik op een video van Royal IHC waarin men een scheepsontwerp toont met daarop het boegnummer A80Y met de onderschriften : Addapt, Support, Sustain.
Het heeft iets weg van een multirole support ship en het is bekend dat men in deze vervanging van de hulpschepen opzoek is naar een multirole schip. Ik denk dat we niet vreemd moeten opkijken dat IHC ook gaat meedoen in deze aanbesteding.

Ik moet toegeven, een aardig concept zo op het eerste gezicht.



De video is te vinden op de website van Royal IHC.
https://www.royalihc.com/en/products/defence



Huzaar1

Mooie periode voor DAMEN. De Corona crisis zal ervoor zorgen dat het nog belangrijker wordt eigen industrie te ondersteunen. Dus ook bij ondzbooten wordt eigen werkegelegenheid/kennis nog een belangrijker thema.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Damen aast op order van tien nieuwe marineschepen

VLISSINGEN - De marinewerf van Damen in Vlissingen heeft grote belangstelling voor een nieuwe opdracht van de Nederlandse marine. Die gaat de komende jaren tien hulpvaartuigen vervangen. De schepen die uit de vaart gaan, zijn - op een enkeling na - door Damen gemaakt.

Het gaat om schepen die voor veel taken kunnen worden ingezet, zoals een opleidingsvaartuig, duikvaartuigen en een ondersteuningsschip voor onderzeeboten. De nieuwe schepen moeten tussen 2024 en 2034 worden opgeleverd en er is een investering mee gemoeid van tussen de 250 miljoen en 1 miljard euro.

,,Net als met fregatten en onderzeeboten gaat het om contracten waarin niet alleen de bouw, maar ook het onderhoud is meegenomen", zegt woordvoerder Robin Middel van scheepsconcern Damen.  Dat is belangrijk voor Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen, de hofleverancier van de Nederlandse marine.

,,Het is nog te vroeg om in te schatten wat de opdracht voor de werf in Vlissingen zou betekenen", zegt Middel. ,,De brief die nu naar de Tweede Kamer is gestuurd is de start van het project. De exacte specificaties moeten nog komen."

Eisen aan de uitstoot van schepen
Duidelijk is wel dat Defensie eisen gaat stellen aan de uitstoot van de schepen. Dat is koren op de molen van Damen. ,,Een van onze speerpunten is om te zorgen dat we alle schepen die we bouwen zo duurzaam mogelijk in de vaart brengen. Samen met partners onderzoeken we hoe we schepen lichter kunnen maken en brandstof kunnen besparen."

Damen aast ook op de order voor de bouw van onderzeeboten voor de marine. Volgens Middel is het geen probleem om in Vlissingen zowel de onderzeeboten als de hulpvaartuigen te bouwen. ,,We hebben in Vlissingen drie werven: de marinewerf, de jachtenbouw en de reparatiewerf. We kunnen makkelijk schuiven met werk en personeel."

[Bron: PZC @ artikel (betaalmuur) ]

Parera

 * Omdat dit nu aangekondigd is als 1 project is het misschien overzichtelijker om de discussies rondom dit onderwerp in een apart topic te bewaren *