Vervanging LPD’s

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 19/09/2020 | 14:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 20/09/2020 | 12:36 uur
lekker houden die LPD's zijn goedkope schepen

Het gaat niet om goedkope of dure schepen, het gaat er om het feit dat over een jaar of 15 LPD1 als eerste aan de beurt is voor vervanging. De vraag is eigenlijk bedoeld als discussie gevoed door veranderende omstandigheden in maritiem expeditionair optreden.

Is de meest geschikte vervanger van de LPD een LPD of vereist de wereld van na 2030/35 een andere oplossing?

Oorlogsvis

Het de LPD's kunnen alleen vervangen worden door 2 kleine HPD's misschien ...heb je meer mogelijkheden wat betreft meer Helikopters en misschien
de F-35B ..maar dat zal wel te duur zijn. Prioriteit heeft vervanging M-fregatten en het liefst 4 stuks ..dus dan nog ..lekker houden die LPD's zijn
goedkope schepen

Oorlogsvis

Citaat van: Zander op 20/09/2020 | 10:12 uur
De vraag is;
Wat hebben wij aan LPD's?
Gaan wij ze ooit inzetten op de manier waarvoor ze zijn ontworpen?

Ik zeg dat het absurd dure en veel te grote commando platforms zijn. Voor amfibische landingen zie ik ze nooit ingezet worden. Zoals Huzaar eerder al schreef is het Korps Mariniers zijn uitermate geschikt voor kleinschalige operaties. Hiervoor is ander materieel nodig. Daar moet nu op ingezet worden. De USMC heeft die denkslag al gemaakt. Wel op een andere schaal en met andere ambities maar zij gaan wel met hun tijd mee.
De LPD's duur ?  ...het USMC heeft aftscheid genomen van het zware materieel zoals alle Tanks ...en gaan juist naar een soort organisatie zoals onze eigen Korps Mariniers
op het moment is. .....dus lekker zo houden ons Korps Mariniers met hun twee LPD's ..of wou je ze alleen nog met zodiacs uitrusten ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#18
Citaat van: Harald op 20/09/2020 | 10:36 uur
Of wordt de toekomst ; een meer vergrote (Damen) Xrossover type
Kleinere schepen als een LPD, naar dan bewapend.

Meer kleine (onderwater) eenheden lijkt voor de hand te liggen, wellicht aangevuld met grote (maar eenvoudige) seabasing eenheden voor logistieke ondersteuning.

Harald

#17
Of wordt de toekomst ; een meer vergrote (Damen) Xrossover type
Kleinere schepen als een LPD, maar dan bewapend.

Zander

Citaat van: Sparkplug op 19/09/2020 | 22:45 uur
Toch stappen USN en USMC niet af van hun LPD's.

https://news.usni.org/2020/09/08/report-to-congress-on-amphibious-warship-programs-2

https://assets.documentcloud.org/documents/7203591/Navy-LPD-17-Flight-II-and-LHA-Amphibious-Ship.pdf
De vraag is;
Wat hebben wij aan LPD's?
Gaan wij ze ooit inzetten op de manier waarvoor ze zijn ontworpen?

Ik zeg dat het absurd dure en veel te grote commando platforms zijn. Voor amfibische landingen zie ik ze nooit ingezet worden. Zoals Huzaar eerder al schreef is het Korps Mariniers zijn uitermate geschikt voor kleinschalige operaties. Hiervoor is ander materieel nodig. Daar moet nu op ingezet worden. De USMC heeft die denkslag al gemaakt. Wel op een andere schaal en met andere ambities maar zij gaan wel met hun tijd mee.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 19/09/2020 | 22:45 uur
Toch stappen USN en USMC niet af van hun LPD's.


Ook niet van hun LHA's, maar wel lijkt een beweging naar meer en kleiner te worden ingezet om flexibeler te kunnen opereren.

Uiteindelijk zal dit (vermoedelijk) de kapitale eenheden reduceren.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 19/09/2020 | 16:43 uur
Ga ervanuit dat men bij de vervanging van de LPD's net als bij de CSS men gebruikt maakt van een ontwerp van Damen.  Bij Johan de Witt heeft men gebruik gemaakt van de scheepsromp van de Bay Class.
Omdat de Bay class familie is van de Enforcer lijn waar zowel RDAM als JWITT als de Spaanse Galicia uit voortkomen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 19/09/2020 | 18:09 uur
Ik vind de Amerikaanse durf m.b.t hun Korps Mariniers fantastisch, daarin kunnen wij ook mee en met een beetje durf voorop lopen. Dat moet veel flexibeler, kleiner en wendbaarder. Ook wij neigden toe naar een Korps Mariniers wat bijna gestoeld zou moeten zijn op een KL idee, harder en krachtiger, terwijl de kracht juist van de vloot zou moeten komen en de weerbaarheid van de mobiliteit.

Toch stappen USN en USMC niet af van hun LPD's.

https://news.usni.org/2020/09/08/report-to-congress-on-amphibious-warship-programs-2

https://assets.documentcloud.org/documents/7203591/Navy-LPD-17-Flight-II-and-LHA-Amphibious-Ship.pdf
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 19/09/2020 | 21:44 uur
Geen idee, maar wat we nu hebben is denk ik niet heel efficiënt. Ook bizar veel vliegdek voor het aantal heli's.

Wellicht is wat te zeggen voor 4 XO achtige schepen (voor LPD1), tevens deze klasse gebruiken ter vervangingen van 2 van de 4 OPV's (de resterende 2 vervangen door het nieuwe MFF). Levert 6 XO+

LPD2 vervolgens vervangen door een 2e (soort van) JSS (inclusief een dock) voor logistieke ondersteuning en wellicht vuursteun op grotere afstand.




Huzaar1

Citaat van: JdL op 19/09/2020 | 20:27 uur
Absalon klasse?

Geen idee, maar wat we nu hebben is denk ik niet heel efficiënt. Ook bizar veel vliegdek voor het aantal heli's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

Citaat van: Huzaar1 op 19/09/2020 | 18:09 uur
Hoeveel gebruik hebben we ervan gemaakt, en waar willen we onze mariniers op voorbereiden? Ik vind de Amerikaanse durf m.b.t hun Korps Mariniers fantastisch, daarin kunnen wij ook mee en met een beetje durf voorop lopen. Dat moet veel flexibeler, kleiner en wendbaarder. Ook wij neigden toe naar een Korps Mariniers wat bijna gestoeld zou moeten zijn op een KL idee, harder en krachtiger, terwijl de kracht juist van de vloot zou moeten komen en de weerbaarheid van de mobiliteit.

Als we een beetje slim zouden zijn zou elk fregat/opv van NL groter moeten worden, harder, bewapender en ruimte biedend voor een stel mariniers wat op hele flexibele wijze overal kan komen, en weer vertrekken. Osprey achtige wapensystemen zouden veel meerwaarde hebben t.o.v een groot ronddobberend schip dat met name is gericht op het ondersteunen van een amfibische aanval.

Ik vind dat NL echt veel verder vooruit moet gaan kijken, en juist het Korps Mariniers leent zich daarvoor.
Absalon klasse?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Hoeveel gebruik hebben we ervan gemaakt, en waar willen we onze mariniers op voorbereiden? Ik vind de Amerikaanse durf m.b.t hun Korps Mariniers fantastisch, daarin kunnen wij ook mee en met een beetje durf voorop lopen. Dat moet veel flexibeler, kleiner en wendbaarder. Ook wij neigden toe naar een Korps Mariniers wat bijna gestoeld zou moeten zijn op een KL idee, harder en krachtiger, terwijl de kracht juist van de vloot zou moeten komen en de weerbaarheid van de mobiliteit.

Als we een beetje slim zouden zijn zou elk fregat/opv van NL groter moeten worden, harder, bewapender en ruimte biedend voor een stel mariniers wat op hele flexibele wijze overal kan komen, en weer vertrekken. Osprey achtige wapensystemen zouden veel meerwaarde hebben t.o.v een groot ronddobberend schip dat met name is gericht op het ondersteunen van een amfibische aanval.

Ik vind dat NL echt veel verder vooruit moet gaan kijken, en juist het Korps Mariniers leent zich daarvoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

ALS we opvolgers van deze schepen gaan kopen dan mag ik toch echt hopen dat de verdedigingsmiddelen tegen m.n. luchtdreigingen toch wel fors opgevoerd gaan worden...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 19/09/2020 | 16:43 uur
Ga ervanuit dat men bij de vervanging van de LPD's net als bij de CSS men gebruikt maakt van een ontwerp van Damen.  Bij Johan de Witt heeft men gebruik gemaakt van de scheepsromp van de Bay Class.

Hiermee ga je er vanuit (neem ik aan)  dat ze 1 op 1 vervangen worden in min of meer de zelfde rol als de huidige schepen.

Gezien het groeiend aantal landen met A2/D2 mogelijkheden vraag ik mij dat dus af.