Vervanging LPD’s

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 19/09/2020 | 14:38 uur

Benji87

Citaat van: Master Mack op 14/05/2023 | 20:45 uur
4 tot 6 grote LCU's die op eigen kracht met het vlootverband meevaren met zwaar marns landmacht materiaal aan boord zoals Damen voor ik meen Nigeria heeft gebouwd. Misschien met wat aanpassingen in het ontwerp ook als Arsenaal schip in te zetten.

Ik zie dit concept wel zitten. Dat zou wel een aanzienlijke boost zijn in expeditionaire capaciteit van de krijgsmacht

Parera

Citaat van: Master Mack op 14/05/2023 | 20:45 uur
4 tot 6 grote LCU's die op eigen kracht met het vlootverband meevaren met zwaar marns landmacht materiaal aan boord zoals Damen voor ik meen Nigeria heeft gebouwd. Misschien met wat aanpassingen in het ontwerp ook als Arsenaal schip in te zetten.

Ik denk dat een kleiner vaartuig voor zwaar materieel zeer interessant kan zijn, maar ik weet niet of het past binnen de vernieuwde manier van optreden van het KMARNS. Ik vermoed dat het idee meer is om via grotere (civiele) schepen het materieel in de regio te krijgen en het vanuit wat grote snelle landingsvaartuigen (40 a 50m)  aan land te brengen. Ik vind het concept interessant voor de CARIB als we daar ooit weer gaan uitbreiden, maar voor de vloot in Europa vind ik het minder die LST.

Ik blijf meer denken in dit formaat / capaciteit LCU's. Deze kunnen ook nog dokken aan het LPX / steelbeach van JSS.

Master Mack

4 tot 6 grote LCU's die op eigen kracht met het vlootverband meevaren met zwaar marns landmacht materiaal aan boord zoals Damen voor ik meen Nigeria heeft gebouwd. Misschien met wat aanpassingen in het ontwerp ook als Arsenaal schip in te zetten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/05/2023 | 19:30 uur
Logisch, pleit er al jaren voor. Groot schip is veel te grote concentratie van capabilities en hoge kosten als ie keldert.

Mee eens.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/05/2023 | 20:12 uur
Heren, de trend is naar kleinere amfibische schepen. Schrap de carrier context zoals wij die haar graag  zien.

Logisch, pleit er al jaren voor. Groot schip is veel te grote concentratie van capabilities en hoge kosten als ie keldert.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

#301
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2023 | 16:50 uur
Geen idee waar ze mee komen (als alles gaat zo als men hoopt dat het gaat). Een Enforcer 7000 romp, of iets dergelijks, komt al een heel end in de richting. 7.6cm en 8 VLS cellen op de bak, een serie NSM op het topdek net als een RAM en we zijn een heel eind.

Ik moet nog zien dat ze er NSM's op gaan zetten. Ik denk dat het een vooral op luchtverdediging en heel licht ASW-toegespitse  bewapening, dus inderdaad een 76mm (of lichter) 1 a 2 Marlins, 8 VLS en een RAM, ASW heli en een paar .50's die aangestuurd worden. Zoiets.

Maar het is gokken. We weten het geen van allen nog op dit moment.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 14/05/2023 | 16:31 uur
Is het ook al duidelijk dat ze een op een vervangen  worden  en een xo type ik ben er nog steeds niet van overtuigd omdat defensie er met UAV's en divers Helikopters type vanaf de LPX wil laten opereren en ook grote LCU via het inwendige dok ik ben benieuwd maar dat zijn er meer op dit forum wat DMO/MARINE uit de hoge hoed tovert  ;)

Geen idee waar ze mee komen (als alles gaat zo als men hoopt dat het gaat). Een Enforcer 7000 romp, of iets dergelijks, komt al een heel end in de richting. 7.6cm en 8 VLS cellen op de bak, een serie NSM op het topdek net als een RAM en we zijn een heel eind.

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2023 | 14:01 uur
Een serie van 6 LPX is bedoeld als opvolger van 2 LPD's en 4 OPV's. Hoe dit concept er uit gaat zien is publiekelijk nog een vraagteken maar je zou wellicht een XO of de kleinste LPD als inspiratiebron kunnen zien.
Is het ook al duidelijk dat ze een op een vervangen  worden  en een xo type ik ben er nog steeds niet van overtuigd omdat defensie er met UAV's en divers Helikopters type vanaf de LPX wil laten opereren en ook grote LCU via het inwendige dok ik ben benieuwd maar dat zijn er meer op dit forum wat DMO/MARINE uit de hoge hoed tovert  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#298
Citaat van: silvester herc op 14/05/2023 | 13:17 uur
Ja goede vraag maar bij de vervanging van de grote LCU's vermelde men dacht ik in alle Hens dat men wacht met het eind ontwerp tot wat de vervanger van de LPD's wordt en heeft men het niet over de opvolger van de OPV's?

Een serie van 6 LPX is bedoeld als opvolger van 2 LPD's en 4 OPV's. Hoe dit concept er uit gaat zien is publiekelijk nog een vraagteken maar je zou wellicht een XO of de kleinste LPD als inspiratiebron kunnen zien.

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2023 | 12:27 uur
Die 750m extra kade/steiger is al vol.

Alles wat iets vervoerd is een ?arrier' maar los daarvan: hoe zie jij het voor je dat de 4 OPV's (!) ook worden vervangen door een flattop oplossing?
Ja goede vraag maar bij de vervanging van de grote LCU's vermelde men dacht ik in alle Hens dat men wacht met het eind ontwerp tot wat de vervanger van de LPD's wordt en heeft men het niet over de opvolger van de OPV's?

Lex

Citaat van: silvester herc op 14/05/2023 | 10:14 uur
Kijk als het een soort Crossover schepen worden noem ze dan ook zo en geen LPX Carrrier zoals nu door de Marine divere keren vermeld is als mogelijke ververvanger plus de Marine wordt niet kleiner want de Marine haven wordt flink uitgebreid snappen jullie dat ik niet  ;)
Dat de Nieuwe Haven groter wordt komt oa door nieuwe (brand)veiligheids-/milieu eisen.
Schepen mogen niet meer langszij elkaar afgemeerd worden.
Daarnaast is de omvang van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen aanzienlijk anders dan de huidige.
Zoals reeds door Jurrien vermeld is de steigerruimte reeds vol.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 14/05/2023 | 10:14 uur
Kijk als het een soort Crossover schepen worden noem ze dan ook zo en geen LPX Carrrier zoals nu door de Marine divere keren vermeld is als mogelijke ververvanger plus de Marine wordt niet kleiner want de Marine haven wordt flink uitgebreid snappen jullie dat ik niet  ;)

Die 750m extra kade/steiger is al vol.

Alles wat iets vervoerd is een ?arrier' maar los daarvan: hoe zie jij het voor je dat de 4 OPV's (!) ook worden vervangen door een flattop oplossing?

Benji87

Citaat van: Master Mack op 14/05/2023 | 12:18 uur

Eens maar dan de OPV's onder de kustwacht laten vallen dan kunnen ze op de Antillen met 2x OPV met gemengde KM Kustwacht bemanning bemand worden. Win win

Nou dat is het vooral een beetje. Leuk als die schepen erbij hadden gezeten voor kustwacht taken maar had dan wel een fatsoenlijk fregatten eskader overeind gehouden. De marine is nu eigenlijk een serie schepen door de strot geduwd waar ze ook nog eens kostbare schepen voor op moest offeren. En dat om het Schelde werf van werk te voorzien. Had dan op zijn minst die OPV?s nog voorzien van fatsoenlijke bewapening maar zelfs dat was teveel gevraagd want ja, defensie moest zo nodig laten zien dat ze ook hulpverleners zijn. Elke keer als ik die schepen zie varen moet ik janken om het feit dat onze politici het belang van de krijgsmacht niet dienen. Want laten we eerlijk zijn, iedereen was gebaat bij deze schepen behalve de marine.

Master Mack



Ik ben overigens van mening dat de OPV niet volledig nutteloos is geworden, ze zouden nog prima een taak kunnen behouden binnen de KM maar dan moeten er wel meer en nieuwe fregatten bijkomen.  Als je nu 4x ASWF , 4x AWWF , 4x LPX + 4x vOPV zou kunnen bemannen dan hadden we een stevige marine die alle taken kan uitvoeren van hele simpele counter-drugs operaties tot de grote NAVO taken.
[/quote]
Eens maar dan de OPV's onder de kustwacht laten vallen dan kunnen ze op de Antillen met 2x OPV met gemengde KM Kustwacht bemanning bemand worden. Win win

Parera

#292
Citaat van: Benji87 op 14/05/2023 | 10:22 uur
Ik snap de term cross over niet zo. Wat een LPD is snap ik wel maar wat is een OPV nu eigenlijk? Een grijs schip met wat proppenschieters en een veels te dure mast erop.

Crossover = kruising tussen een LPD en een fregat (Damen XO series of bijvoorbeeld de Deense Absalon klasse).
OPV = Offshore Patrol Vessel ( Holland klasse maar ook de POM klasse van Frankrijk).


Een OPV is een schip dat zich voornamelijk richt op taken in het lage geweldsspectrum zoals anti-piraterij, counter-drugs ect.  Daarom zijn ze in de meeste gevallen alleen uitgerust met een 30/40 mm kanon of zoals bij ons ook nog een 76 mm kanon. Voor de taken die ze uitvoeren hebben onze OPV's een NH90 helikopter + 2 snelle interceptors aan boord (FRISC). Naast de vaste bemanning kan er ook een boarding team aan boord mee van het Korps Mariniers of in de Carib ook van de Amerikaanse kustwacht. Maar Damen bouwt ook OPV's voor Pakistan, waar ze bij Damen OPV heten noemen de Pakistani's het korvetten en bouwen ze lokaal af met wapensystemen (CIWS, anti-scheepsraketten etc.).

Een (oude) video van de marine met hierin goed uitgelegd wat de OPV's nu precies doen. Er zitten wel enkele foutjes in de video  :angel:


Ik ben overigens van mening dat de OPV niet volledig nutteloos is geworden, ze zouden nog prima een taak kunnen behouden binnen de KM maar dan moeten er wel meer en nieuwe fregatten bijkomen.  Als je nu 4x ASWF , 4x AWWF , 4x LPX + 4x vOPV zou kunnen bemannen dan hadden we een stevige marine die alle taken kan uitvoeren van hele simpele counter-drugs operaties tot de grote NAVO taken.