Federale begroting en Politieke toekomst België

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 13:02 uur

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2021 | 10:52 uur
Ik denk dat een opdeling zal zorgen voor 2 niet levensvatbare land(jes). Hoe gaat Wallonie concurrerend zijn? En waarmee? En idem voor Vlaanderen. Daarbij zal de invloed in de EU en dus beleid verdampen. Doorgaan met elkaar kan ook maar dat vereist een gigantische revisie die ik het land evengoed niet zie overleven in huidige vorm. Belgie komt er met een regulier regerings formatie proces al niet uit...hoe moet dat mst een grondwetwijziging die van 6 overheden er 1 moet maken? Of in ieder geval iets bestuurbaars? Zie je dat wel gebeuren dan?

Nou, dat het niet werkt in Belgie zo lijkt me eigenlijk nu door de jaren heen ook wel duidelijk, verschillende regeringsformatie processen welke moeizaam tot stand komen en het lijkt wel dat partijen gewoonweg niet willen.
Dat e.e.a. veranderen moet lijkt me idd in het voordeel eindigen voor heel Belgie. ook het 2 talig zijn werkt niet in het voordeel in een veranderingsproces. Maar van 6 overheden naar 2 of 1 lijkt me in de besluitstructuur een grote stap voorwaarts.
Maar zo'n veranderingsproces is er 1 van jaren, 10 tallen jaren, misschien wel een generatie.
 

Huzaar1

Citaat van: Harald op 23/07/2021 | 10:02 uur
Weet ik
Ook een opdeling FR - NL zal niet gaan werken, maar dat is mijn gevoel.

Ik denk dat een opdeling zal zorgen voor 2 niet levensvatbare land(jes). Hoe gaat Wallonie concurrerend zijn? En waarmee? En idem voor Vlaanderen. Daarbij zal de invloed in de EU en dus beleid verdampen. Doorgaan met elkaar kan ook maar dat vereist een gigantische revisie die ik het land evengoed niet zie overleven in huidige vorm. Belgie komt er met een regulier regerings formatie proces al niet uit...hoe moet dat mst een grondwetwijziging die van 6 overheden er 1 moet maken? Of in ieder geval iets bestuurbaars? Zie je dat wel gebeuren dan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2021 | 09:48 uur
Lees eens even terug en reageer dan. We zijn daar al wat verder in geraakt dan dat.
Weet ik
Ook een opdeling FR - NL zal niet gaan werken, maar dat is mijn gevoel.


Huzaar1

Citaat van: Harald op 23/07/2021 | 09:34 uur
samenvoeging BE met NL ?  :hrmph:

De gedacht, het idee....
was niks, is niks, wordt niks.

Het enigste is dat we (gedeeltelijk) de taal kunnen spreken, maar voor de rest , andere cultuur, ander beleid, .... dat gaat niet werken...

Lees eens even terug en reageer dan. We zijn daar al wat verder in geraakt dan dat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

samenvoeging BE met NL ?  :hrmph:

De gedacht, het idee....
was niks, is niks, wordt niks.

Het enigste is dat we (gedeeltelijk) de taal kunnen spreken, maar voor de rest , andere cultuur, ander beleid, .... dat gaat niet werken...

Huzaar1

Citaat van: Zander op 22/07/2021 | 23:08 uur
Maar....
wegen de kosten van een fusie, of hoe je het ook noemen wilt, op tegen de baten?
België is tov Nederland een economische dwerg. Het lijkt er op dat wij (Nederland) gigantisch moeten gaan investeren om de Belgen op een gelijk welstandsniveau te krijgen.

Dat kaartte ik ook al enkelen keren aan. Er zal zo veel geld naartoe moeten dat dit ongetwijfeld leid tot scheve ogen. De generaliteitslanden zijn nu al onder bedeeld  :silent:.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Ace1 op 22/07/2021 | 23:05 uur
Naast Antwerpen is de haven van Zeebrugge ook een haven in opkomst. Plus de Universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven die ook belangrijk zijn.
Maar....
wegen de kosten van een fusie, of hoe je het ook noemen wilt, op tegen de baten?
België is tov Nederland een economische dwerg. Het lijkt er op dat wij (Nederland) gigantisch moeten gaan investeren om de Belgen op een gelijk welstandsniveau te krijgen.
People are sheep

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2021 | 18:32 uur
Dat ze kunnen bestaan in die vorm maakt het niet wenselijk. Met name hoe Europa nu politiek is georganiseerd is dat nadelig, ze hebben dan per direct niets meer in te brengen. Met name met zo'n belangrijke haven wordt dat heel zuur. Het zou in de voordeel van 'ons' kunnen werken doordat we in Europa een macht worden om politiek rekening mee te houden.

Naast Antwerpen is de haven van Zeebrugge ook een haven in opkomst. Plus de Universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven die ook belangrijk zijn.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 22/07/2021 | 22:20 uur
Niet geheel waar natuurlijk. Nog steed groter dan Denemarken bijvoorbeeld. Maar inderdaad, ze leveren wel veel in. Krijg je misschien een functionele overheid voor terug, en dat is veel waard.


Ik volg je even niet denk ik . Wat is groter dan Denemarken? Invloed? Nee, want het gaat om vierkante meter land, niet inwoneraantal. Zetels in het Europees Parlement worden degressief proportioneel verdeeld. Dus met hoe groot Vlaanderen wordt, heeft het zoveel invloed als Luxemburg straks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

'Alle Nederlandstaligen in één staat, dat is mijn droom', zegt Antwerpse burgemeester Bart de Wever

Vlaanderen en Nederland kunnen het beste één land worden, daardoor ontstaat een van de sterkste economieën ter wereld. Dat zegt de burgemeester van Antwerpen, Bart de Wever.

Het is een persoonlijk standpunt en het publiek is er niet rijp voor, erkende Bart de Wever, burgemeester van Antwerpen, in het tv-programma Trends Talk op het economische themakanaal Kanaal Z in België. Hij licht zijn droom telefonisch toe. 'Als historicus weet ik dat wat nu ondenkbaar lijkt, morgen denkbaar kan zijn en overmorgen werkelijkheid.'

Aanleiding om de Groot-Nederlandse gedachte weer op tafel te leggen was een ontmoeting met de Nederlandse premier Mark Rutte. 'Hij was te gast in Antwerpen en ik sprak de wens uit om de scheiding van 1585, toen onze stad toeviel aan de Spanjaarden, ongedaan te maken. Dan zie ik de Nederlanders wat lachen, ze weten niet wat ze ermee moeten. Voor mij is het samenkomen van alle Nederlandstaligen in één staat een levenslange droom. Die wordt urgenter nu de wereld globaliseert. In de havens en de petrochemie merk ik dat er steun voor is. Rotterdam en Antwerpen moeten zich niet uit elkaar laten spelen; als één haven worden wij de poort van Noordwest-Europa. Ik zie meer kansen dan bedreigingen. We leefden al eerder in één staatsverband.'

Zijn de cultuurverschillen niet te groot?

'Vanuit mijn perspectief niet. We spreken dezelfde taal en delen historische wortels, anders dan tussen Walen en Vlamingen, die amper een samenleving delen. In België verstaan we elkaar niet, zien niet dezelfde programma's, trouwen en praten we niet met elkaar. Maar met Nederland zouden de verschillen te groot zijn? De oorzaak van onze scheiding na 1585 was godsdienstig, maar die verschillen doen er nu amper nog toe. Wat ons bindt, is meer dan wat ons scheidt. Marnix van Sint-Aldegonde, dichter van het Wilhelmus, was de burgemeester van Antwerpen in 1585.' De helft van de burgers vertrok en hielp Amsterdam aan de Gouden Eeuw. 'Onze historie sluit naadloos op elkaar aan.' Na de Spaanse verovering van Antwerpen kwamen de Zuidelijke Nederlanden bij het Spaans-Habsburgse Rijk.

Leeft dit onderwerp wel?

'Nu nog niet. Maar juist daarom doe ik soms een moon shot, een verwijzing naar John F. Kennedy, die beloofde dat er in tien jaar tijd mensen op de maan zouden staan. Dat geloofde toen ook niemand. In 2035 is het 450 jaar na de val van Antwerpen, een goed moment om erover te praten. Als je vijftien procent mee hebt van de elite in een land, kan dat iets in beweging zetten.'

Tot nu toe leidt het fusie-idee alleen tot wat opwaaiend stof in Vlaanderen. In Nederland is het een stokpaardje van nationalisten en extreemrechts. Maar er zijn meer bekende voorstanders: Andries Postma (CDA), Bert Bakker en Jan Terlouw (D66) en Erik Jurgens (PvdA). 'Het ligt zo voor de hand! Je moet het wíllen!' Zijn optimisme past bij het motto van zijn partij, de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA), Nil volentibus arduum, Niets is onmogelijk voor wie echt willen. 'Schaalvergroting heeft duidelijk voordelen. We kunnen van twee kleine landen middelgroot worden en economisch zelfs een grootmacht. Het helpt ook de klimaattransitie en de strijd tegen de misdaad.'

samenwerking
Zo'n fusie heet ook wel de Groot-Nederlandse gedachte. Volgens een oud onderzoek (TNS NIPO, 2007) wil 85 procent van de Nederlanders intensief samenwerken en 77 procent wel fuseren. De Vlaamse voor-stem schommelt tussen de 2 en 51 procent.

In 2024 moet België helemaal een confederatie zijn. Dat 'con-' geeft aan dat de landsdelen dan nog zelfstandiger zijn dan nu, in de Belgische federatie. 'Mocht ik kunnen sterven als Zuidelijke Nederlander', zei De Wever in het tv-interview, 'ik zou gelukkiger sterven dan als Belg.' Opvallend: Bart de Wevers broer Bruno, professor in Gent, verklaarde in 2015 in Trouw de Groot-Nederlandgedachte nog 'morsdood': er was geen discussie over. Naast de Groot-Nederlandse gedachte is er ook nog de Heel-Nederlandse. Dat is een fusie van de Benelux. Luxemburg had tot eind negentiende eeuw de Nederlandse vorst als staatshoofd.

https://www.nd.nl/nieuws/buitenland/1052905/-alle-nederlandstaligen-in-een-staat-dat-is-mijn-droom-zegt-ant


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 22/07/2021 | 18:22 uur
Vlaanderen heeft gewoon al provincies. Kijken we naar de casus oost Duitsland en Irak, lijkt het me vooral handig die aan te houden.

Maargoed, NL'ers kennen hun eigen staatsindeling al nauwelijks. Van België al helemaal geen kaas gegeten. Denk niet dat dit snel goed gaat komen.

Zolang de EU bestaat kan Vlaanderen en Wallonië prima als zelfstandige landen bestaan. Mocht de EU vallen dan annexeren we het wel om daarna een grote Duitse deelstaat te kunnen worden.

Dat ze kunnen bestaan in die vorm maakt het niet wenselijk. Met name hoe Europa nu politiek is georganiseerd is dat nadelig, ze hebben dan per direct niets meer in te brengen. Met name met zo'n belangrijke haven wordt dat heel zuur. Het zou in de voordeel van 'ons' kunnen werken doordat we in Europa een macht worden om politiek rekening mee te houden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Dennis123

Citaat van: Reinier op 22/07/2021 | 17:26 uur

Zou je Vlaanderen willen laten aansluiten, dan zou je weer een eeuw lang propaganda moeten gaan voeren en gezamenlijk historie, scheppingsverhaal creëren.

Nou dat heeft dan weer 1 voordeel als dat het enige is wat nodig is: die is er, kwestie van verwijzen naar de Bourgondische periode voor die 80 jarige oorlog  8)

(Als aanrader is het boek De Bourgondiërs van Bart van Loo aan te raden. Was verbaasd hoeveel gemeenschappelijke zaken er bleken te zijn en hoeveel Nederlandse woorden tot die tijd terug te leiden zijn)

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 22/07/2021 | 17:26 uur
De natiestaat is een begrip dat is in gevoerd door de Fransen onder Napoleon, daarvoor bestond niet.
Na de stichting van het Koninkrijk der Nederlanden in 1814 is er een grote propaganda gestart om deze losse provinciën een gevoel te geven een land te zijn.
Daarvoor hebben ze onder andere de Oranjes gebruikt, musea gesticht zoals het Rijksmuseum (gezamenlijke cultuur), nationale helden verering, ophemelen van de Gouden Eeuw met schilders uit die tijd (zoals Rembrandt) en het VOC verhaal en daarmee de koloniën legitimeren.

Zelfs de 80 Jarige Oorlog hebben ze 'aangepast' om het zo te Vernederlandsen. Eigenlijk duurde oorlog 82 jaar en begon in Valenciennes, maar dit ligt niet meer in Nederland en hebben ze de Slag bij Heiligerlee genomen als startpunt.

Het heeft ruim 100 jaar geduurd voordat een Tukker, Brabander, Zeeuw, Groninger, Hollanders zich Nederlanders zijn gaan voelen.

Kan je zeggen; ik niet, ik voel mij meer verbonden met mijn provincie, kan, maar je zal straks toch juichen voor alle Nederlandse sporters tijdens de OS en niet enkel voor die uit je streek.

Zou je Vlaanderen willen laten aansluiten, dan zou je weer een eeuw lang propaganda moeten gaan voeren en gezamenlijk historie, scheppingsverhaal creëren.
Nou ja, ik denk dat een fusie nu een stuk rationeler zal zijn. Het emotionele aspect is desniettemin belangrijk en inderdaad zal het een uitdaging zijn de harten te winnen. Dit kan ook alleen als zij en wij het willen. Ik denk dat de regio economisch zou floreren, dat maakt mensen blij. Wel zie ik voor me dat onze regelgeving als jnvasief op ze over zal kunnen komen.

Zo zullen alle samson en gert situaties een einde kennen. Er zal relatief meer belasting moeten worden betaald. Lintdorpen aangepakt en stedelijke planning alles daar 'overhoop' gooien. Tevens moet er echt heel erg veel op de schop op het gebied van infra. En wat dacht je van hun falende kerncentrales? Het gaat zo veel geld kosten, maar ook opleveren. Mits we beide de situatie rationeel bezien en ze de Nederlandse vlag accepteren kan het. Wat mij betreft een nieuwe vlag.

Oranje wit blauw met een nederlandse en vlaamse leeuw.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2021 | 10:40 uur
Nee maar je onderschat de diversiteit in NL dan. Daarom zeg ik ook juist een fries en een brabander hebben evenveel op met NL. En zijn die dan te vergelijken met elkaar? Totaal niet. En toch gaat dat goed zonder dat 1 van de twee..(en dan hebben we het nog niet over de Limburgers of de Zeeuwen gehad) de ander frustreert. Niet in nationale politiek, never, dat komt ook omdat we zo divers zijn.
In mijn inziens passen de Vlamen daar prima bij. Maar ze moeten vooral zelf even die foute houding loslaten en dan accepteren dat ze een van de zijn geworden. Ik snap dat dat al een brug te ver kan zijn, maar als zij hier zelf voor zouden willen gaan kan het wel.

Een totale reorganisatie zou Nederland ook wel goed kunnen doen. Ik vrees alleen dat de Belgische influx juist nadelig om kan pakken..er komen dan 6.5 miljoen Vlamingen bij. Voor de beeldvorming..dat zijn evenveel mensen als de inwoners van de provincies: Utrecht, Gelderland, Limburg, Brabant en Zeeland bij elkaar..

Indien het zou gebeuren zou Vlaanderen het beste opgedeeld kunnen worden in twee Vlaanderen. Om een wij tegen zij gevoel te voorkomen en alles bestuurbaar te maken. Een provincie van 6.5miljoen kan gewoon niet. Te groot.
De natiestaat is een begrip dat is in gevoerd door de Fransen onder Napoleon, daarvoor bestond niet.
Na de stichting van het Koninkrijk der Nederlanden in 1814 is er een grote propaganda gestart om deze losse provinciën een gevoel te geven een land te zijn.
Daarvoor hebben ze onder andere de Oranjes gebruikt, musea gesticht zoals het Rijksmuseum (gezamenlijke cultuur), nationale helden verering, ophemelen van de Gouden Eeuw met schilders uit die tijd (zoals Rembrandt) en het VOC verhaal en daarmee de koloniën legitimeren.

Zelfs de 80 Jarige Oorlog hebben ze 'aangepast' om het zo te Vernederlandsen. Eigenlijk duurde oorlog 82 jaar en begon in Valenciennes, maar dit ligt niet meer in Nederland en hebben ze de Slag bij Heiligerlee genomen als startpunt.

Het heeft ruim 100 jaar geduurd voordat een Tukker, Brabander, Zeeuw, Groninger, Hollanders zich Nederlanders zijn gaan voelen.

Kan je zeggen; ik niet, ik voel mij meer verbonden met mijn provincie, kan, maar je zal straks toch juichen voor alle Nederlandse sporters tijdens de OS en niet enkel voor die uit je streek.

Zou je Vlaanderen willen laten aansluiten, dan zou je weer een eeuw lang propaganda moeten gaan voeren en gezamenlijk historie, scheppingsverhaal creëren. 

Huzaar1

Indien dit gebeurt veranderen de verhoudingen met Frankrijk en Duitsland radicaal. We worden dan een economische grootmacht in Europa.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"