Federale begroting en Politieke toekomst België

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 13:02 uur

Ace1

Zeeland zal dit niet leuk vinden als Zeeuws-Vlaanderen er niet meer bij hoort ,maar voeg dan Goeree-Overflakkee toe aan Zeeland de mentaliteit is dezelfde.
Ik als Brabander heb 2 jaar een baas gehad uit Oud Dorp en als ik hem op de kast wilde krijgen zei ik tegen hem nep-Zeeuw, dat vond hij niet leuk. :angel:

Huzaar1

#92
Citaat van: Ace1 op 22/07/2021 | 12:26 uur
Ik zou het anders doen maak van west, oost en Zeeuws Vlaanderen een provincie dat verschilt niet zoveel qa mentaliteit. Maak van Noord-Brabant, provincie Antwerpen en Vlaams Brabant een provincie zoals het in het verleden het Hertogdom Brabant was. En maak van Nederlands Limburg en Belgisch Limburg een provincie.

Ja zoiets zou het beste zijn, zal even slikken zijn voor Noord en Zuid Holland. Krijgen we in ieder geval wel een inhoudelijker en cultuur rijker alternatief. Ik als brabander vind die Hollanders ook maar een stel dikke nekken  8).

Wat me wel een giga probleem lijkt is de Belg v.s onze regelcultuur.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Reinier op 22/07/2021 | 10:08 uur
Vlamingen zijn niet een soort reserve Brabanders. Het is echt een heel andere mentaliteit.

Ik zou het anders doen maak van west, oost en Zeeuws Vlaanderen een provincie dat verschilt niet zoveel qa mentaliteit. Maak van Noord-Brabant, provincie Antwerpen en Vlaams Brabant een provincie zoals het in het verleden het Hertogdom Brabant was. En maak van Nederlands Limburg en Belgisch Limburg een provincie.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 22/07/2021 | 10:26 uur
Brabant is geen probleem, dat zeg ik ook nergens.

Men denkt weleens dat Brabanders en Vlamingen op elkaar lijken; dat is niet zo. Een Brabander heeft meer overeenkomsten met een Tukker dan een Vlaming.

Nee maar je onderschat de diversiteit in NL dan. Daarom zeg ik ook juist een fries en een brabander hebben evenveel op met NL. En zijn die dan te vergelijken met elkaar? Totaal niet. En toch gaat dat goed zonder dat 1 van de twee..(en dan hebben we het nog niet over de Limburgers of de Zeeuwen gehad) de ander frustreert. Niet in nationale politiek, never, dat komt ook omdat we zo divers zijn.
In mijn inziens passen de Vlamen daar prima bij. Maar ze moeten vooral zelf even die foute houding loslaten en dan accepteren dat ze een van de zijn geworden. Ik snap dat dat al een brug te ver kan zijn, maar als zij hier zelf voor zouden willen gaan kan het wel.

Een totale reorganisatie zou Nederland ook wel goed kunnen doen. Ik vrees alleen dat de Belgische influx juist nadelig om kan pakken..er komen dan 6.5 miljoen Vlamingen bij. Voor de beeldvorming..dat zijn evenveel mensen als de inwoners van de provincies: Utrecht, Gelderland, Limburg, Brabant en Zeeland bij elkaar..

Indien het zou gebeuren zou Vlaanderen het beste opgedeeld kunnen worden in twee Vlaanderen. Om een wij tegen zij gevoel te voorkomen en alles bestuurbaar te maken. Een provincie van 6.5miljoen kan gewoon niet. Te groot.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2021 | 10:14 uur
En Brabant is een probleem omdat?
Brabant is geen probleem, dat zeg ik ook nergens.

Men denkt weleens dat Brabanders en Vlamingen op elkaar lijken; dat is niet zo. Een Brabander heeft meer overeenkomsten met een Tukker dan een Vlaming.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 22/07/2021 | 10:08 uur
Vlaanderen moet je niet bij Nederland doen; krijgen wij alleen maar gezeik van. Vlamingen zijn niet een soort reserve Brabanders. Het is echt een heel andere mentaliteit. En dan moet de Vlaming straks buigen voor den 'Ollander? Gaan ze niet doen.

Dat Belgisch koningshuis is geen issue. Daar zijn de Vlamingen niet aan verknocht. En het is de Koning der Belgen, niet van België. Maak van die stijve hark hertog van Wallonië of zo.

Laat die Vlamingen het gewoon zelf doen. Wordt een zelfstandig land. Laat maar zien wat je in huis hebt.
En Wallonië zal afzakken naar het niveau van Slowakije of Roemenië. Niets mis mee.

En Brabant is een probleem omdat?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Parera op 21/07/2021 | 13:03 uur
Vlaanderen en Walonie opsplitsen naar NL en FR ? Voor Vlaanderen kan je dan kijken naar een status als 13e provincie.

Ik heb het idee dat die fusie een stap te ver is voor de meeste Vlamingen. Dan heb je uiteraard nog steeds meerdere problemen als je Vlaanderen bij het NL koninkrijk zou betrekken als provincie. Je hebt het Belgische koningshuis en het probleem Brussel. Nu zie ik het opzich als mogelijkheid dat Vlaanderen Brussel op geeft aan Wallonië (Frankrijk), en daarmee Antwerpen tot nieuwe hoofdstad benoemd.

Een andere optie is een ''status aparte'' binnen het koninkrijk, dan krijg je net als de Caraïbische eilanden Aruba, Curacao & St. Maarten. Op die manier behoud je wel je eigen regering met eigen verkiezingen en alles. Maar kan er vanuit Den Haag wel aangestuurd worden op het moment dat het niet goed gaat of niet volgens de afspraken verloopt. Hierbij zal Vlaanderen nog steeds (in mijn ogen) Brussel moeten opgeven, maar onder voorwaarde dat ze Antwerpen en de havens krijgen als economische drijfveer.

Het Belgische koningshuis zou je dan in plaats van een gouverneur kunnen plaatsen met een bijzondere (ceremoniële) taak.

Op deze manier kan het ''land'' Vlaanderen een eigen regering behouden met daarnaast de provinciale raden en gemeenteraden.

Een andere vorm zou kunnen zijn een eigen land met steun van NL maar zoals hieronder staat is dat ook niet echt haalbaar. Ik heb het idee dat de status aparte optie nog wel eens de beste oplossing kan zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Status_aparte_(Koninkrijk_der_Nederlanden)
Vlaanderen moet je niet bij Nederland doen; krijgen wij alleen maar gezeik van. Vlamingen zijn niet een soort reserve Brabanders. Het is echt een heel andere mentaliteit. En dan moet de Vlaming straks buigen voor den 'Ollander? Gaan ze niet doen.

Dat Belgisch koningshuis is geen issue. Daar zijn de Vlamingen niet aan verknocht. En het is de Koning der Belgen, niet van België. Maak van die stijve hark hertog van Wallonië of zo.

Laat die Vlamingen het gewoon zelf doen. Wordt een zelfstandig land. Laat maar zien wat je in huis hebt.
En Wallonië zal afzakken naar het niveau van Slowakije of Roemenië. Niets mis mee.

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 21/07/2021 | 18:37 uur
Ik deel je mening ten volste. Maar 'met elkaar door en stoppen met het gezeik ' betekent wel zo'n grondige herziening...dat leidt onheroeppelijk tot of een beslissing waar niemand blij mee zal zijn of een breuk. De gehele grondwet zal op de schop moeten, dat is nog erger dan het formeren van een regering. En het internationale record van de duur van het niet-kunnen-komen-tot-een-regering is in handen van Belgie, dat het heeft overgenomen van Irak. Dus denk eens in hoe mogelijk dat is.
België bestaat als zelfstandig land een kleine 200 jaar. De eerste 125 jaar hebben de Walen de Vlamingen gekleineerd en na 1960 is het langzaam gedraaid en vanaf midden jaren '90 zijn de Vlamingen de dominante macht.
Zo werkt een land niet.

Of het is als een vechtend echtpaar dat niet zonder elkaar kan. Want zonder die tegenpool, geen reden tot leven. Kan ook, maar accepteer het dan. En accepteer dat het nooit echt gezellig gaat worden en dat je als land daar niet van profiteert.

Of ga voor een clean cut zoals in de Tsjechen en Slowaken dat hebben gedaan. Nul doden bij gevallen. Boel netjes gescheiden en die gaan goed met elkaar om. Daar heb ik veel meer respect voor dat voor de Belgen.

Of, maar daar hebben de Belgen de ballen en de wapens niet voor, doe een Joegoslavië; sla elkaar goed de hersens in. Alle opgekropte woede van de afgelopen 200 jaar er uit laten komen. Schiet Luik in puin. Wij komen ook nog wel helpen met bombarderen. Misschien dat we nog ergens een enclave komen beschermen. Ruim de scherven op en bouwt ieder zijn land weer op. 

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/07/2021 | 13:03 uur
Vlaanderen en Walonie opsplitsen naar NL en FR ? Voor Vlaanderen kan je dan kijken naar een status als 13e provincie.

Ik heb het idee dat die fusie een stap te ver is voor de meeste Vlamingen. Dan heb je uiteraard nog steeds meerdere problemen als je Vlaanderen bij het NL koninkrijk zou betrekken als provincie. Je hebt het Belgische koningshuis en het probleem Brussel. Nu zie ik het opzich als mogelijkheid dat Vlaanderen Brussel op geeft aan Wallonië (Frankrijk), en daarmee Antwerpen tot nieuwe hoofdstad benoemd.

Een andere optie is een ''status aparte'' binnen het koninkrijk, dan krijg je net als de Caraïbische eilanden Aruba, Curacao & St. Maarten. Op die manier behoud je wel je eigen regering met eigen verkiezingen en alles. Maar kan er vanuit Den Haag wel aangestuurd worden op het moment dat het niet goed gaat of niet volgens de afspraken verloopt. Hierbij zal Vlaanderen nog steeds (in mijn ogen) Brussel moeten opgeven, maar onder voorwaarde dat ze Antwerpen en de havens krijgen als economische drijfveer.

Het Belgische koningshuis zou je dan in plaats van een gouverneur kunnen plaatsen met een bijzondere (ceremoniële) taak.

Op deze manier kan het ''land'' Vlaanderen een eigen regering behouden met daarnaast de provinciale raden en gemeenteraden.

Een andere vorm zou kunnen zijn een eigen land met steun van NL maar zoals hieronder staat is dat ook niet echt haalbaar. Ik heb het idee dat de status aparte optie nog wel eens de beste oplossing kan zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Status_aparte_(Koninkrijk_der_Nederlanden)

Ik denk dat het grootste probleem in eerste is het accepteren van toch wel Nederlands beleid. Wellicht kan dit worden getackeld met nieuwe verkiezingen of een fusie met politieke partijen waarna er met een mechanisme waar met behulp van ratio een gezonde verdeling gegarandeerd is.

Dit betekent wel ongetwijfd een einde aan zaken waar de Belgen gewend aan zijn. Verandering is nu eenmaal lastig.

Wellicht kan de medialle de andere kant uitslaan en de vele investeringen die het Zuiden dan nodig heeft om het op Nederlands niveau te krijgen voor jaloerse blikken zorgen. Misschien gaat het goed en komt dat omdat we het probleem rationeel kunnen benaderen (small chance). Lastige situatie, vooral voor Belgie.

Betreft cultuurverschil zie ik het probleem niet direct. Limburgers voelen zich even niet-verbonden met NL als een Fries. Lijken in minste verte op elkaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 21/07/2021 | 16:11 uur
België heeft 2 opties:
1. Ophouden met het eeuwige gezeik, doorpakken en met elkaar verder gaan.
2. Ophouden met het eeuwige gezeik en uit elkaar gaan and take your loss

Vlaanderen moet niet samen gaan met Nederland in welke vorm dan ook. We spreken dan wel dezelfde taal, maar cultureel zijn we zo verschillend als het maar kan zijn.
Een gelijkwaardige fusie zal het nooit worden. En een confederatie is ook een gedrocht. Krijgen we ook nog eens het gezeik er bij van de Vlamingen. Die het niet recht in je gezicht zeggen, maar alles sneaky en achterbaks doen.

Ik deel je mening ten volste. Maar 'met elkaar door en stoppen met het gezeik ' betekent wel zo'n grondige herziening...dat leidt onheroeppelijk tot of een beslissing waar niemand blij mee zal zijn of een breuk. De gehele grondwet zal op de schop moeten, dat is nog erger dan het formeren van een regering. En het internationale record van de duur van het niet-kunnen-komen-tot-een-regering is in handen van Belgie, dat het heeft overgenomen van Irak. Dus denk eens in hoe mogelijk dat is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

België heeft 2 opties:
1. Ophouden met het eeuwige gezeik, doorpakken en met elkaar verder gaan.
2. Ophouden met het eeuwige gezeik en uit elkaar gaan and take your loss

Vlaanderen moet niet samen gaan met Nederland in welke vorm dan ook. We spreken dan wel dezelfde taal, maar cultureel zijn we zo verschillend als het maar kan zijn.
Een gelijkwaardige fusie zal het nooit worden. En een confederatie is ook een gedrocht. Krijgen we ook nog eens het gezeik er bij van de Vlamingen. Die het niet recht in je gezicht zeggen, maar alles sneaky en achterbaks doen.

Parera

#82
Vlaanderen en Walonie opsplitsen naar NL en FR ? Voor Vlaanderen kan je dan kijken naar een status als 13e provincie.

Ik heb het idee dat die fusie een stap te ver is voor de meeste Vlamingen. Dan heb je uiteraard nog steeds meerdere problemen als je Vlaanderen bij het NL koninkrijk zou betrekken als provincie. Je hebt het Belgische koningshuis en het probleem Brussel. Nu zie ik het opzich als mogelijkheid dat Vlaanderen Brussel op geeft aan Wallonië (Frankrijk), en daarmee Antwerpen tot nieuwe hoofdstad benoemd.

Een andere optie is een ''status aparte'' binnen het koninkrijk, dan krijg je net als de Caraïbische eilanden Aruba, Curacao & St. Maarten. Op die manier behoud je wel je eigen regering met eigen verkiezingen en alles. Maar kan er vanuit Den Haag wel aangestuurd worden op het moment dat het niet goed gaat of niet volgens de afspraken verloopt. Hierbij zal Vlaanderen nog steeds (in mijn ogen) Brussel moeten opgeven, maar onder voorwaarde dat ze Antwerpen en de havens krijgen als economische drijfveer.

Het Belgische koningshuis zou je dan in plaats van een gouverneur kunnen plaatsen met een bijzondere (ceremoniële) taak.

Op deze manier kan het ''land'' Vlaanderen een eigen regering behouden met daarnaast de provinciale raden en gemeenteraden.

Een andere vorm zou kunnen zijn een eigen land met steun van NL maar zoals hieronder staat is dat ook niet echt haalbaar. Ik heb het idee dat de status aparte optie nog wel eens de beste oplossing kan zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Status_aparte_(Koninkrijk_der_Nederlanden)

Huzaar1

Ik denk persoonlijk dat een fusie het beste zou zijn, maar onmogelijk zonder dat deze echt heel erg breed wordt gedragen.
Dus als dat niet zo is gaat het hem nooit worden. Helaas.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 21/07/2021 | 09:49 uur
Belgie is bezig zichzelf af te schaffen als het doorgaat op huidige wijze. Of een fusie met NL dan de oplossing is is mij de vraag. We importeren alleen maar een gigantisch probleem als ze daar niet desastreus hervormen.

In huidige vorm heeft belgie geen toekomst. 12 overheden; 6 regeringen en 6 parlementen... daar waren ze toch echt zelf bij toen dat theater werd opgetuigd. Het is naast enorm inefficient wel zo duur. Dat ze daar nooit een punt van hebben gemaakt snap ik niet. Al die regeringen moeten worden betaald..al die gerechtshoven en juridische kaders en wetgevende machten. Te idioot.
De enige reden dat Belgie bestaat is omdat Frankrijk en Groot Britannie het europese vasteland het liefst zo verdeeld mogelijk zagen. Die tijden zijn nog niet voorbij.

Citaat van: Huzaar1 op 21/07/2021 | 09:49 uur
1. Of hervormen en opnieuw beginnen wat ongetwijfeld tot een maatschappelijke zure appel gaat leiden voor heel veel mensen. Met ontwrichting tot gevolg.
Zure appel wordt het alleszins maar ik denk dat het beter is voor de korte en hevige pijn te gaan dan deze zever te blijven laten aanslepen.

Voor zo'n grote verwatering van bestuursniveaus heeft 'de politieke kaste' gezorgd... vooral door regeringen die destijds door de CVP (Christelijke Volkspartij) onder Premiers als Martens en Dehaene. En het koningshuis stond dat oogluikend toe - totdat het zelf als het ware gecastreerd werd.

Hernationalisering van bestuursniveaus hebben we nodig. Zou moeten resulteren in snellere en betere communicatie binnen deze departementen en ook onderling.
Vandaag hebben we nog Defensie, Justitie, BiZa, BuZa (met OSW), Financien, Mobiliteit en Vervoer, Werkgelegenheid - Arbeid en Sociaal Overleg, Sociale Zekerheid

Corona heeft zeer duidelijk gemaakt dat "Gezondheid en zorg" ook terug naar dat ene niveau moet.

Een pak "overheidsjobs" zou zo verdwijnen... wat meteen ook snijdt in het overheidsbeslag...

Citaat van: Huzaar1 op 21/07/2021 | 09:49 uur
2. Apart van elkaar doorgaan. Opdelen.
Dat lukt niet. Een 'clean cut' zoals in Tsjechoslovakije zie ik niet gebeuren.

Hét grote probleem is Brussel... het hoofdstedelijk gewest... Geen van de beide grootste regio's gaat dat willen opgeven.
Internationale (hoofd)zetel van veel transnationale bedrijven... organisaties als NATO, European Commission, Council of the European Union, European Parliament, European Anti-Fraud Office (OLAF), European Data Protection Supervisor (EDPS),...
De enige internationale luchthaven van betekenis in Belgie bevindt zich juist ten NO van Brussel.

Citaat van: Huzaar1 op 21/07/2021 | 09:49 uur
3. Fusies met buurlanden.
Komt er ook niet. In Frankrijk zitten ze heus niet te wachten op een reeks arme Belgische provincies terwijl in hun eigen Top 15 armste départementen (Bron: https://bestof.one/categories/lieux/departements/classements/les-departements-les-plus-pauvres-de-france)er al 6 in het Noorden te vinden zijn (Ardennes, Aisne, Pas-de-Calais, Nord, Somme, Meuse,... dat waren allemaal oude zware industriegebieden...).

De Duitsers hebben geen baat... en zelfs de Duitstalige Belgen willen sterk overwegend niet naar Duitsland overgeheveld worden...

Dan blijft nog Nederland... Willen julie Vlaanderen?   :-* ;)
Ook zonder Brussel?
En behalve Bartje De Wever hoor ik echt niet veel Vlamingen/Nederlandstalige Belgen zeggen dat ze best wel Belgie willen zien opslitsen én Vlaanderen dan 'oplossen' in Nederland.
Mss zijn er wel meer Zeeuwen die zouden willen opgaan in Vlaanderen/Belgie...  :angel:

Huzaar1

Belgie is bezig zichzelf af te schaffen als het doorgaat op huidige wijze. Of een fusie met NL dan de oplossing is is mij de vraag. We importeren alleen maar een gigantisch probleem als ze daar niet desastreus hervormen.

In huidige vorm heeft belgie geen toekomst. 12 overheden; 6 regeringen en 6 parlementen... daar waren ze toch echt zelf bij toen dat theater werd opgetuigd. Het is naast enorm inefficient wel zo duur. Dat ze daar nooit een punt van hebben gemaakt snap ik niet. Al die regeringen moeten worden betaald..al die gerechtshoven en juridische kaders en wetgevende machten. Te idioot.

1. Of hervormen en opnieuw beginnen wat ongetwijfeld tot een maatschappelijke zure appel gaat leiden voor heel veel mensen. Met ontwrichting tot gevolg.

2. Apart van elkaar doorgaan. Opdelen.

3. Fusies met buurlanden.

De enige reden dat Belgie bestaat is omdat Frankrijk en Groot Britannie het europese vasteland het liefst zo verdeeld mogelijk zagen. Die tijden zijn nog niet voorbij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"