Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Enforcer

Citaat van: ridivek op 18/06/2022 | 17:31 uur
Zijn andere het ermee eens dat de aanschaf van >twee extra KC-390 (met tank capaciteit) een goed idee zou zijn. Ook wanneer dit gezamenlijke ontwikkelingen betreft.

Nee, daar heb je de A330 voor.

Ace1

Citaat van: ridivek op 18/06/2022 | 17:35 uur
De C-130 Hercules heeft voordelen van grootschalig gebruik. De Embraer (K)C-390 heeft deze voordelen niet. Hierdoor zijn vervangende onderdelen erg duur.

Nee  het klopt niet wat jij gezegd, men gebruikt techniek van Embraer de E-Jet series en de motoren van de Airbus A320 familie.

Je maakt een aanname die niet onderbouwd is.

ridivek

De C-130 Hercules heeft voordelen van grootschalig gebruik. De Embraer (K)C-390 heeft deze voordelen niet. Hierdoor zijn vervangende onderdelen erg duur.

ridivek

#370
Hebben de Nederlandse NLR en DNW (Duits Nederlandse Windturbines) niet een aanzienlijke bijdrage gehad in de ontwikkeling van de Embraer C390?
De windtunnel tests zijn toch in Nederland uitgevoerd. Zo vreemd is deze keuze dus niet.
De keuze van Nederland voor de C390m en de samenwerking van Embraer met Fokker zou een alternatief voor verkoop aan China kunnen zijn.
Zijn andere het ermee eens dat de aanschaf van >twee extra KC-390 (met tank capaciteit) een goed idee zou zijn. Ook wanneer dit gezamenlijke ontwikkelingen betreft.

Poleme

Citaat van: Parera op 18/06/2022 | 11:19 uur
Ik denk ondanks dat ik origineel geen fan was van de C-390M het de beste keuze is voor de KLU, maar ook dit zal de toekomst moeten uitwijzen. Ik weet niet hoe en of de overstap van turboprop naar jets de operaties gaat beïnvloeden? En mocht er ooit nog uitbreiding nodig zijn van de transportvloot dan zou een 2 of 3 tal A400M's misschien nog wel een oplossing kunnen zijn.

Ook werd hier gesproken over de wens voor fixed-wing SOF transport, is dat iets waar naar gekeken word binnen defensie / KLU of niet?
Turboprop aandrijving is de ideale voortstuwing als je zware gewichten moet vervoeren bij lage kruissnelheden van ruwweg 400 - 480 km/u.  Zie P-3C Orion en C-130 Hercules. 
Bij een militaire transport vloot kan je de keuze maken tussen primair tactisch transport, dus grote meerheid van je missies worden uitgevoerd van en naar (geïmproviseerde) ongeplaveide startbaantjes met ter plaatse weinig of geen faciliteiten.  Of je Concept of Operations voorziet dat het merendeel van je transport missies airbase-to-airbase is.  De 'Herk' is uitstekend geschikt voor dat tactische werk.  Maar het AMST (Advanced Medium STOL Transport) programma met de turbofan aangedreven Boeing YC-14 en McDonnell Douglas YC-15.  Bewees dat zwaarbeladen turbofan kisten ook van korte, slechte of ongeplaveide startbanen konden opereren.
Mits rijkelijk voorzien van vaak ingewikkelde dus dure lift / draagvermogen verhogende voorzieningen zoals aangeblazen kleppen en vortex generators (denk aan de weerstand verminderde zigzag strookjes op snelle schaatspakken).

Vanaf haar ontstaan, ontwikkelt en bouwt Embraer kisten die in de veeleisende tropen moeten kunnen opereren.  Vaak van korte banen.  Zijn deze verhard dan zijn vele van deze pistes niet gelijk aan een mooi strak biljart laken.  Dus dat vraagt om kisten die robuust zijn. Soms van onverharde 'dirt strips' gebruik maken.  Hun producten vliegen ook nog vaak op of aan vliegvelden met weinig of geen faciliteiten.  Dan wil je een kist hebben die makkelijk te onderhouden en te repareren is, dus betrouwbaar.
Een C-390 doet het airbase-to-airbase werk goedkoper en sneller dan een C-130.  Maar weet ook goed raad met het tactische werk.
Het C-130 Herk bul kost per vlieguur meer dan een Airbus A310 verkeersvliegtuig.  Bij het C-390 zijn ze er in geslaagd om die totale exploitatie kosten vergeleken met de 'Herk' flink omlaag te krijgen
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Kornet43

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/06/2022 | 13:47 uur
Aanname.
Ja, men kan ook zeggen: Hypothese, veronderstelling of premisse. Aanname wordt vooral in wetenschappelijke teksten gebruikt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kornet43 op 18/06/2022 | 13:43 uur
Het feit dat Boeing de deal heeft geannuleerd, maakt de kans dat China instapt bij Embrear alleen maar groter in mijn opinie.

Aanname.

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 18/06/2022 | 12:44 uur
Boeing heeft de deal geannuleerd vanwege de problemen met de 737 MAX daar hebben zij geld voor nodig. Zoals Huzaar al eerder zei laten we bij de feiten blijven en er wordt al genoeg onzin in de wereld geholpen. Dit is nu al de tweede keer in korte tijd dat je onzin uitkraamt, kerel stop daar eens mee anders wordt je op dit forum niet meer serieus genomen.
Het feit dat Boeing de deal heeft geannuleerd, maakt de kans dat China instapt bij Embrear alleen maar groter in mijn opinie.

Ace1

#365
Citaat van: Kornet43 op 18/06/2022 | 12:07 uur
Boeing en Embrear zijn niet langer partners, Boeing heeft het zinkende schip verlaten.

Boeing heeft de deal geannuleerd vanwege de problemen met de 737 MAX daar hebben zij geld voor nodig. Zoals Huzaar al eerder zei laten we bij de feiten blijven en er wordt al genoeg onzin in de wereld geholpen. Dit is nu al de tweede keer in korte tijd dat je onzin uitkraamt, kerel stop daar eens mee anders wordt je op dit forum niet meer serieus genomen.

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 18/06/2022 | 10:37 uur

Je loopt weer allemaal dingen te roeptoeteren waarvan je niet begrijpt wat er gebeurt.

De chinezen staan helemaal niet op het punt 80% van embrear over te nemen. Kun je die kraan met onzindiarree een keer uitzetten?

Het gaat over een partnerschap, dat nu wordt ingevuld met Boeing.

Je werkt niet bij defensie, noch in de sector. met reden.
Boeing en Embrear zijn niet langer partners, Boeing heeft het zinkende schip verlaten.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 18/06/2022 | 10:53 uur
Laten we even bij de feiten blijven. Er wordt al genoeg onzin de wereld in geholpen. Het gaat niet om een overname. 

Ik raad vooral aan iedereen aan de bron van kornet te lezen. En trek dan je eigen conclusie.

+1

Ik denk ondanks dat ik origineel geen fan was van de C-390M het de beste keuze is voor de KLU, maar ook dit zal de toekomst moeten uitwijzen. Ik weet niet hoe en of de overstap van turboprop naar jets de operaties gaat beïnvloeden? En mocht er ooit nog uitbreiding nodig zijn van de transportvloot dan zou een 2 of 3 tal A400M's misschien nog wel een oplossing kunnen zijn.

Ook werd hier gesproken over de wens voor fixed-wing SOF transport, is dat iets waar naar gekeken word binnen defensie / KLU of niet?

Huzaar1

#362
Laten we even bij de feiten blijven. Er wordt al genoeg onzin de wereld in geholpen. Het gaat niet om een overname. 

Ik raad vooral aan iedereen aan de bron van kornet te lezen. En trek dan je eigen conclusie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

En ook al zou de situatie zich voordoen dat de Chinezen het bedrijf in handen krijgen. Dan kunnen we op dat moment altijd overstappen naar een veilig alternatief, ja dat is dan een dure oplossing maar als het om nationale veiligheid gaat en iets wat we niet hebben kunnen voorzien dan is het simpel.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 18/06/2022 | 10:36 uur
Naiviteit kent geen grenzen in Nederland. Diezelfde Nederlandse naiviteit is de reden dat Pakistan nu kernwapens heeft.


Je loopt weer allemaal dingen te roeptoeteren waarvan je niet begrijpt wat er gebeurt.

De chinezen staan helemaal niet op het punt 80% van embrear over te nemen. Kun je die kraan met onzindiarree een keer uitzetten?

Het gaat over een partnerschap, dat nu wordt ingevuld met Boeing.

Je werkt niet bij defensie, noch in de sector. met reden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 18/06/2022 | 10:30 uur
Onjuiste aanname.

Maak me nul zorgen. Ondersteuning kan prima zonder dat de chinezen je systemen lezen.

Naiviteit kent geen grenzen in Nederland. Diezelfde Nederlandse naiviteit is de reden dat Pakistan nu kernwapens heeft.