Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Master Mack

6 super Herc's en 3 containermodules voor Marpat werk en klaar.

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 21/08/2021 | 12:06 uur
De investeringsquote bedraagt nu 24 %.  Moet minimaal altijd 20 % bedragen om de krijgsmacht omvang in stand te houden.   Deze quote is echter jaren lang rond de 15 % geweest.  We hebben dus zeer veel in te halen.  Echter, we hebben aan de personeels en exploitatie zijde ook heel veel uitdagingen.  Onze krijgsmacht is door de vele bezuinigingen niet alleen veel kleiner geworden.  Ze hebben ook een zeer verzwakkende tot ontwrichtende invloed op de organisatie gehad.  Dat moet eerst worden opgelost.

Juiste analyse en conclusie. Echter eindigt ieder topic in deze uitkomst als we het over; mijn lievelingswapen/dienstvak heeft X nodig.

SIC heeft nu prioriteit. (Snel inzetbare capaciteiten) die de uitkomst zijn van onze NATO commitments.

Inhoudelijker; kijk eens naar de Belgen.  Die gaan sinds ze een veredelde vliegende douane macht zijn geworden prat op hun kerntaak; militaire evacutaties. Daar zouden ze hun hele apparaat op in hebben gericht. Gaat ook nergens over daar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 20:16 uur
Zo pessimistisch wil ik het niet zien, we hebben immers een investeringsbudget (in nieuwe middelen, geen exploitatie) van 20% van het jaarlijkse totaal budget.
De investeringsquote bedraagt nu 24 %.  Moet minimaal altijd 20 % bedragen om de krijgsmacht omvang in stand te houden.   Deze quote is echter jaren lang rond de 15 % geweest.  We hebben dus zeer veel in te halen.  Echter, we hebben aan de personeels en exploitatie zijde ook heel veel uitdagingen.  Onze krijgsmacht is door de vele bezuinigingen niet alleen veel kleiner geworden.  Ze hebben ook een zeer verzwakkende tot ontwrichtende invloed op de organisatie gehad.  Dat moet eerst worden opgelost.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: Mourning op 20/08/2021 | 21:20 uur
Precies! En dus is de vraag (meer dan) gerechtvaardigd of deze investering de komende paar jaar wel de juiste investering is...

Maar hopen dat er juiste keuzes worden gemaakt.  Verwacht geen verrassingen (stevige verhogingen) in de Defensiebudgetten voor de komende paar jaar, dus belangrijk geen ondoordachte besluiten te nemen.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 20:32 uur

Helaas en ik realiseer mij dat er een 'boeggolfje" aan achtergestelde investeringen in de wacht staat.

Precies! En dus is de vraag (meer dan) gerechtvaardigd of deze investering de komende paar jaar wel de juiste investering is...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 20:32 uur
Helaas en ik realiseer mij dat er een 'boeggolfje" aan achtergestelde investeringen in de wacht staat.
Kijken we naar de realiteit, dan is er nog steeds sprake van een demissionair kabinet terwijl Prinsjesdag nadert.
Het opmaken van de begroting voor het komende jaar is dus in handen van de demissionaire ploeg, waarbij het nog maar de vraag is hoe, ook in relatie tot de gevolgen van covid-19, het eea verdeeld gaat worden.
En ja, dit bericht past in meerdere topics.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 20:28 uur
Cool.
Dan zijn we over een jaar of 50 bijgetrokken.

20% is ooit bedacht voor redelijkerwijze instandhouding bij vredes bedrijfsvoering. Je moet echt compenseren voor de achtergestelde investeringen en de schade tgv operaties.


Helaas en ik realiseer mij dat er een 'boeggolfje" aan achtergestelde investeringen in de wacht staat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#257
Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 17:18 uur
Als we dan maar stoppen met vWalrus.

Zo pessimistisch wil ik het niet zien, we hebben immers een investeringsbudget (in nieuwe middelen, geen exploitatie) van 20% van het jaarlijkse totaal budget.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 16:56 uur
Dat zou dan geen probleem moeten zijn als de keuze ook voor een nieuw model Hercules wordt gemaakt.

Die kans is natuurlijk wel zeer groot, en als we 5 splinternieuwe C-130J-30's aankopen direct vanuit de fabriek dan kunnen we er minimaal 25 - 30 jaar mee doorvliegen.

Op de website van Lockheed Martin staat een interessante ''Pocket Guide'' van de C-130J.

Pocket Guide (.pdf)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/08/2021 | 16:35 uur
Een 5 tal zou een mooie deal zijn met dan in het contract de optie voor kist #6 als ''klap op de vuurpijl'' maar dan zal daar extra budget voor vrijgemaakt moeten worden. Of we moeten er een hele goede prijs voor kunnen krijgen of twee van de huidige 4 kunnen verkopen en dat geld bijleggen voor #6.

De KLU wens is niet 6 maar 5 nieuwe C-130's wat ik begrepen heb ;)

Dat zou dan geen probleem moeten zijn als de keuze ook voor een nieuw model Hercules wordt gemaakt.

Parera

#254
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 13:26 uur
Kosten

De kosten bedragen tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard. Daarvoor worden zogenoemde off-the-shelf-toestellen gekocht. Dit zijn bestaande vliegtuigen die zich al hebben bewezen.

6 voor €1 miljard zou moeten kunnen, zie artikel over de aanschaf van 5 J's voor Nieuw Zeeland (incl. toeters en bellen)

https://www.upinthesky.nl/2020/06/08/nieuw-zeeland-bestelt-c-130j-30-super-hercules/

Een 5 tal zou een mooie deal zijn met dan in het contract de optie voor kist #6 als ''klap op de vuurpijl'' maar dan zal daar extra budget voor vrijgemaakt moeten worden. Of we moeten er een hele goede prijs voor kunnen krijgen of twee van de huidige 4 kunnen verkopen en dat geld bijleggen voor #6.

De KLU wens is niet 6 maar 5 nieuwe C-130's wat ik begrepen heb ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 20/08/2021 | 12:49 uur
Als ze met het gestelde budget 6 C-130J(-30) en extra's weten te kopen, dan hebben ze een hele scherpe deal.

Kosten

De kosten bedragen tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard. Daarvoor worden zogenoemde off-the-shelf-toestellen gekocht. Dit zijn bestaande vliegtuigen die zich al hebben bewezen.

6 voor €1 miljard zou moeten kunnen, zie artikel over de aanschaf van 5 J's voor Nieuw Zeeland (incl. toeters en bellen)

https://www.upinthesky.nl/2020/06/08/nieuw-zeeland-bestelt-c-130j-30-super-hercules/

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 11:31 uur
Ik ga ook uit van 5 of 6 nieuwe kisten, 4 blijkt immers onvoldoende.

Als ze met het gestelde budget 6 C-130J(-30) en extra's weten te kopen, dan hebben ze een hele scherpe deal.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 20/08/2021 | 10:11 uur
Ik heb wel eens een gerucht gehoord dat de KLU richt op 6 nieuwe C-130's, ik weet niet of dit klopt.  :silent:

Dat heb ik ook gehoord.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 08:35 uur
Die hebben we toch ook?

Nog wel, maar dit jaar wordt de laatste KDC-10 afgestoten. Nederland beschikt dan niet meer over eigen strategische capaciteit.

Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 08:35 uur
En minder efficiënte betekend automatisch dat je er ook minder van kunt hebben.

Klopt. Maar uiteindelijk is efficiëntie binnen een krijgsmacht een ondergeschikt criterium. Capaciteiten moeten beschikbaar zijn op de momenten dat we die het hardste nodig hebben. Effectiviteit waarbij we streven naar efficiëntie, niet andersom.

We moeten daarom naar een combinatievorm. Een mix tussen poolcapaciteit én en eigen middelen. Voor de gewenste efficiëntie kun je de nationale middelen eveneens onderbrengen in multinationale pool. Voor 99,9% van de tijd is dat immers prima werkbaar.