Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Stoonbrace

Citaat van: Zander op 05/03/2024 | 15:36 uurNeen. Wij hebben nog wat zaken te doen in het Caribisch gebied.

Ja, inderdaad. Wij in Afrika. Dat was het punt.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 05/03/2024 | 17:38 uurGeluk bij een ongeluk... het volgende belangrijkere conflict is een stuk dichterbij huis.
:cute-smile: haha
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 13:40 uurMaar er is ook Afrika. Mocht er alleen Oost-Europa zijn zouden jullie kust onderzeeboten kopen. Of geen.

Geluk bij een ongeluk... het volgende belangrijkere conflict is een stuk dichterbij huis.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 13:40 uurMaar er is ook Afrika. Mocht er alleen Oost-Europa zijn zouden jullie kust onderzeeboten kopen. Of geen.

Tot zover jou begrip van het belang van wapensystemen. Wat is dit  :dead:

De wereld staat in de fik vent, er is echt meer dan Afrika.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 11:24 uurDe Belgische keuze werd gemaakt in 2001. De C-390 heeft trouwens te korte beentjes voor ons. Elke vlucht naar midden Afrika zou een tussenstop moeten maken.
Daar hebben ze toch bijtanken in de lucht voor uitgevonden ze doen toch ook mee met het Nato tanker project op Eindhoven. Beetje creatief denken doet wonderen.

Zander

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 13:40 uurMaar er is ook Afrika. Mocht er alleen Oost-Europa zijn zouden jullie kust onderzeeboten kopen. Of geen.
Neen. Wij hebben nog wat zaken te doen in het Caribisch gebied.
People are sheep

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2024 | 13:21 uurEr is echt meer dan Afrika, toevallig iets meegekregen van wat ongeregeldheden aan de Oost Europese grens ? 
Maar er is ook Afrika. Mocht er alleen Oost-Europa zijn zouden jullie kust onderzeeboten kopen. Of geen.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2024 | 11:24 uurDe Belgische keuze werd gemaakt in 2001. De C-390 heeft trouwens te korte beentjes voor ons. Elke vlucht naar midden Afrika zou een tussenstop moeten maken.

Er is echt meer dan Afrika, toevallig iets meegekregen van wat ongeregeldheden aan de Oost Europese grens ? 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 28/02/2024 | 14:43 uurDan had België niet al in 2011 de keuze moeten maken en hadden zij langer met hun C-130H vloot moeten vliegen. Deze zijn een stuk ouder (levering 1972-1973) dan die van de KLu. Wel een goede what if indien de C-390 eerder beschikbaar was geweest.

De Belgische keuze werd gemaakt in 2001. De C-390 heeft trouwens te korte beentjes voor ons. Elke vlucht naar midden Afrika zou een tussenstop moeten maken.

artemivanov

Waarop wordt gewacht met het tekenen van de contract?
Het lijkt dat er vooral nog gesproken wordt op onderhoudscontracten (in NL, logistieke hub e.d.)?

Huzaar1

#494
Citaat van: Sparkplug op 28/02/2024 | 14:43 uurDan had België niet al in 2011 de keuze moeten maken en hadden zij langer met hun C-130H vloot moeten vliegen. Deze zijn een stuk ouder (levering 1972-1973) dan die van de KLu. Wel een goede what if indien de C-390 eerder beschikbaar was geweest.

Tja alsof de transportvliegtuigen nu de kern vormen van de Belgische verdedigingsclub. Had prima gekund.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2024 | 01:33 uurVolgens mij had ook belgie zo te lezen veel beter uitgeweest met de Embrear, een stuk veelzijdiger en effectiever per kosteb toestel dan de airbus.

Dan had België niet al in 2011 de keuze moeten maken en hadden zij langer met hun C-130H vloot moeten vliegen. Deze zijn een stuk ouder (levering 1972-1973) dan die van de KLu. Wel een goede what if indien de C-390 eerder beschikbaar was geweest.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Volgens mij had ook belgie zo te lezen veel beter uitgeweest met de Embrear, een stuk veelzijdiger en effectiever per kosteb toestel dan de airbus.

Met geld over om hun eenheden nog te voorzien van kogels. Nld maakt de juiste keuzes op gebieden waar juist de Belgen een slag hadden moeten slaan met hun beperkte portomonnee.

De Embrear, de Boxer, etc.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#491
Citaat van: Harald op 27/02/2024 | 08:48 uurHierbij het antwoord ;  ;)


Bedankt, goed nieuws voor de KLU. Nu hopen dat we i.v.m. al die extra taken genoeg kisten hebben met 5x MC-390. Zo niet zou deze order nog wel uitgebreid mogen worden naar 6/7 toestellen wat mij betreft.

Mochten we de toestellen ooit willen bewapenen voor SOF support zal dat naar mijn mening puur zijn met geleide raketten zoals de Hellfire. Al verwacht ik niet dat dit ooit gaat gebeuren.

Die refueling capaciteit is een geweldige toevoeging, na de Caracals nog een 4 tal SOF specifieke CH-47F's met refueling rod (wel zoveel mogelijk de basis variant aanhouden).

Harald

Citaat van: Sparkplug op 27/02/2024 | 13:00 uurDe MC-390 krijgt vermoedelijk eerder de air-to-air refueling kit dan een wapenuitrusting. Zelfs de Rafael Litening 5 targeting pod is al een mooie aanvulling op de MC-390 uitrusting.

Die air to air komt er wel, denk ik