Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2021 | 18:28 uur
1 operatoneel. Kisten kosten natuurlijk niets in aanschaf, je praat dan slechts over exploitatie,

Je hebt nooit te veel logistieke middelen zeker niet in de Hurricane belt. Voor slechts de Benedenwindse eilanden zijn ze te veel van het goede, voor alle 6 de eilanden zijn ze ongetwijfeld zeer waardevol.

Ik zie het probleem niet.

Een (groot) voordeel van de C-295 in de West is de kansen die je hebt door samenwerking met de Franse. Frankrijk heeft een 3 tal C-235's gestationeerd op de luchtbasis Cayenne (Frans-Guyana).  De C-295 is ook geschikt om te landen op korte banen zoals die van Saba. Ook verwacht ik dat het personeels plaatje van een 2 / 3 tal C-295's aanzienlijk lager is dan van 2 C-130's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 20/04/2021 | 18:30 uur
En dat zijn de personele kosten en de logistieke lijn.

Die plaats ik onder het kopje exploitatie.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2021 | 18:28 uur
1 operatoneel. Kisten kosten natuurlijk niets in aanschaf, je praat dan slechts over exploitatie,
Ik zie het probleem niet.
En dat zijn de personele kosten en de logistieke lijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/04/2021 | 18:01 uur
Ik vind 2 C-130's in de west stationeren een overkill.


1 operatoneel. Kisten kosten natuurlijk niets in aanschaf, je praat dan slechts over exploitatie,

Je hebt nooit te veel logistieke middelen zeker niet in de Hurricane belt. Voor slechts de Benedenwindse eilanden zijn ze te veel van het goede, voor alle 6 de eilanden zijn ze ongetwijfeld zeer waardevol.

Ik zie het probleem niet.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/04/2021 | 22:28 uur
O.a. te gebruiken als noodvoorziening in het storm seizoen en alle andere logistieke toepassingen binnen CZMCARIB (waar nu commerciële inhuur voor plaats vindt).

Ik vind 2 C-130's in de west stationeren een overkill.

De  KWCARIB huurt nu 2 Dash-8 toestellen en de KWNL gaat dat ook doen, je zou bijvoorbeeld deze toestellen kunnen vervangen door 6 C-295's en met een palletwissel systeem zodat deze toestellen voor meerdere taken inzetbaar zijn. De 2 extra C-295's vervangen de 2 Fokker F50's die ook VIP transport deden door een pallet wissel systeem kun je ook vips vervoeren of een para dropping of eem medvac in de C-295. Zo ben je wel een stuk flexibeler









Parera

Citaat van: Sparkplug op 20/04/2021 | 17:40 uur
De RAAF dit vorig jaar al.
https://news.defence.gov.au/technology/litening-pod-trials-raaf-c-130j-hercules

En het bericht van de ANG zelf.
https://www.dm.af.mil/Media/Article-View/Article/2571634/dm-hosts-aatc/

Dan moet de KLU er maar niet al te lang mee wachten  ;) Beide systemen zijn al ''in huis'' dus heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Wat mij betreft een waardevolle toevoeging voor de C-130's en hun bemanningen.

Sparkplug

#213
Citaat van: Parera op 20/04/2021 | 15:58 uur
De US bekijkt het gebruik van targeting pods vanaf de C-130's voor precisie air drops. Misschien ook een ontwikkeling die we gaan zien bij onze (nieuwe) C-130's?


De RAAF testte dit vorig jaar al.
https://news.defence.gov.au/technology/litening-pod-trials-raaf-c-130j-hercules

En het bericht van de ANG zelf.
https://www.dm.af.mil/Media/Article-View/Article/2571634/dm-hosts-aatc/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

De US bekijkt het gebruik van targeting pods vanaf de C-130's voor precisie air drops. Misschien ook een ontwikkeling die we gaan zien bij onze (nieuwe) C-130's?

Targeting Pods Are Being Tested On Air National Guard C-130 Hercules Transports (Updated)
https://www.thedrive.com/the-war-zone/40181/targeting-pods-are-being-tested-on-air-national-guard-c-130-hercules-transports

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/04/2021 | 22:39 uur
Ik denk dat hiervan uitgaand dat commerciële inhuur op jaarbasis goedkoper uitvalt dan het stationeren van 2x Hercules in de Carib, inclusief de ondersteuning.

Dat is wellicht waar, echter commerciële inhuur heeft zo de nodige beperkingen in crisis situaties, Keuzes, keuzes.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/04/2021 | 22:28 uur
O.a. te gebruiken als noodvoorziening in het storm seizoen en alle andere logistieke toepassingen binnen CZMCARIB (waar nu commerciële inhuur voor plaats vindt).
Ik denk dat hiervan uitgaand dat commerciële inhuur op jaarbasis goedkoper uitvalt dan het stationeren van 2x Hercules in de Carib, inclusief de ondersteuning.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/04/2021 | 21:59 uur
En wat zal de reden hiervoor zijn en de taakverdeling?

O.a. te gebruiken als noodvoorziening in het storm seizoen en alle andere logistieke toepassingen binnen CZMCARIB (waar nu commerciële inhuur voor plaats vindt).

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/04/2021 | 21:26 uur
Misschien is het zinvol om de 2 meest capabele C-130's een update te geven en deze te stationeren in de west.
En wat zal de reden hiervoor zijn en de taakverdeling?

Parera

#207
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/04/2021 | 21:26 uur
Blijkbaar gaan defensie en politiek voor 4-6 nieuwe vliegtuigen gezien ook de kamerbreven. Misschien is het zinvol om de 2 meest capabele C-130's een update te geven en deze te stationeren in de west.

Wat mij betreft een (te) dure oplossing, als je dan iets wilt stationeren in de West kies dan voor een c-295 /c-235 zodat je kan samenwerken met de Franse of Amerikanen.

C-295 kan dan fungeren als cargo/mpa kist. Voor C-130 vervanging zijn 4-6 nieuwe C-130's goed. Eventueel 4x C-130 + 2x Kc-130.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 18/04/2021 | 20:41 uur
Dus investeren in een instandhoudingsprogramma in plaats van versneld nieuwe toestellen kopen, is het overwegen waard.


Blijkbaar gaan defensie en politiek voor 4-6 nieuwe vliegtuigen gezien ook de kamerbreven. Misschien is het zinvol om de 2 meest capabele C-130's een update te geven en deze te stationeren in de west.

Poleme

#205
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/04/2021 | 20:39 uur
Waarom de luchtmacht Herculessen inwisselt voor Herculessen| Analyse

https://www.upinthesky.nl/2020/10/19/waarom-de-luchtmacht-herculessen-inwisselt-voor-herculessen-analyse/
Citaat uit bovenstaande link:
"Noodzakelijk.
Is vroegtijdige vervanging van de Nederlandse Herculessen wel echt noodzakelijk? Zoals gezegd zijn de twee oudste Nederlandse C-130's relatief recent gemoderniseerd. De Hercules staat bekend om zijn lange levensduur. Zo zullen de veertig jaar oude Herculessen van de Zweedse luchtmacht op korte termijn nog niet vervangen worden. Nieuw-Zeeland heeft eerder dit jaar besloten om de ruim vijftig jaar oude Herculessen te vervangen door C-130J's. Dus investeren in een instandhoudingsprogramma in plaats van versneld nieuwe toestellen kopen, is het overwegen waard."
Einde Citaat.

Poleme: Aantal dienstjaren zegt heel weinig tot niets.  Hoeveel vlieguren en "flight cycles" staan er op de klok.  Met "cycle / cyclus" wordt bedoeld een start-vlucht-landing.
Ervaringen leren dat een C-130 'Herk' een levensduur kan hebben van rond de 40.000 vlieguren.  Maar het kan ook veel korter, denk aan 20.000 - 22.000 vlieguren.
Gebruik je je C-130 als 'airliner' (luchtverkeerstoestel) van airbase-to-airbase / airport.  Dan kan je die 40.000 vlieguren volmaken.
Ga je een Hercules echter tactisch inzetten, dus veel onverharde en / of slechte (oude) verharde startbanen.  Denk bijvoorbeeld aan Afghanistan, alle verharde startbanen stamden uit het voormalige Sovjet tijdperk en waren dus verwaarloosd.  Onze 'Herks" komen ook veel in Afrika, dus ook veel slechte verharde runways of ongeplaveide startbanen   Want het ministerie van Ontwikkeling Samenwerking (OSW) was dankzij wijlen prins Claus medio jaren 90 bereid om 50 % van de aanschafprijs (was NLG 60 miljoen / EUR 27,22 mln) van 1 C-130H-30 neer te tellen.
In Afghanistan vliegen ook transportkisten tijdens het opstijgen /dalen ontwijkende manoeuvres.  Veel starts en landingen worden gedaan in "hot and high" omstandigheden.  En het maakt veel uit, of je in een gematigd klimaat, of vaak in een zeer vochtig tropisch, sub-tropisch, of heet woestijn klimaat, met veel zand en/of stof moet werken. Dat belast het casco, motoren en andere boordsystemen meer en maakt de levensduur flink korter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.